Hivatalos: ekkor és ilyen specifikációkkal érkezik az RTX 3060
Múlt héten felbukkant néhány információ a GeForce RTX 3060 kapcsán, amelyet az Nvidia állítólag február végén fog piacra dobni. A cég most hivatalosan is megerősítette ezeket a híreszteléseket, illetve a legfontosabb specifikációkról és a pontos megjelenési dátumról is lerántotta a leplet.
A belépőszintű RTX kártyára 3584 CUDA mag lesz jellemző az RTX 3060 Ti 4864 CUDA magjával szemben. Ilyen szempontból tényleg alulmarad, viszont több téren is ráver a „Ti” változatra. Például 8 GB VRAM helyett 12 GB GDDR6 memóriával érkezik, illetve a boost órajele is nagyobb lesz egy picit: 1,67 GHz helyett 1,78 GHz.
Az alap RTX 3060 memóriája egyébként lassabb lesz, és 192 bites memóriabuszon fut majd 256 bites helyett. A GeForce RTX 3060-hoz egy 8 tűs PCIe csatlakozóra lesz szükség, és 30 W-tal kevesebbet igényel majd a Ti variánshoz viszonyítva.
A kártya február 25-én érkezik, amelynek kiinduló ára 329 dollár lesz. Sajnos a jelenlegi piaci helyzet miatt valószínűleg elég nehéz lesz ennyiért beszerezni, illetve alapból hozzájutni sem lesz egyszerű.
Az egész váltás elhamarkodott volt szerintem mind konzol és mind vga oldalon. Kb csak a felhasználó az aki sz*p. nvidia örül hogy a kártyái - a nyerészkedők miatt - horror áron mennek, és lehet hogy vérszemet kapva árat fognak emelni, hiszen ennyiért is megveszik. Ugyanez konzol oldalon. Nyerészkedők meg hatalmas haszonnal melóznak, raktárakba nincs beragadva termék, kereskedők szintén örülnek hogy 500$-os kártya többszöröséért (3070 580.000.-; 3080 700$ helyett 1600$+) van kínálva...ebben csak a végfelhasználó az aki le van sz*rva.
A generációváltás összekapcsolása nem jelentett volna gondot, ha nem alakult volna ki a jelenlegi szemét Corona helyzet.
Ennek mélylélektanát részben prezentáltad is, így nem akarok nagyon belemenni, de ha jobban belegondolsz, akkor a hiba okát kár a chip fejlesztőknél keresni, mert szarrá keresnék magukat, ha nem az lenne, ami van.
Az eladásokra visszatérve az nvidia örül, hogy minden legyártott chip elkel VGA formában, mert jó profitjuk van belőle, de nekik semmi hasznuk nincs a jelenlegi piaci helyzetből. MSRP -t emelni pedig azért sem fognak, mert az kereskedelmi jogi kérdéseket vet fel indokolatlan esetben, ami egy bérgyártói szerződés esetén nem jogerős. Maximum bíróságra mehetnek az üggyel, de ott sem érnek el sokat a pandémia által generált többletigény miatt, ugyanis ilyen mértékű üzleti tevékenységet a világon semmilyen cég nem garantál vagy biztosít.
A téma gamer és hardveres berkekben csak a konzolokra és consumer hardverekre tér ki, és senki sem beszél például arról, hogy az autóiparban is szalagok álltak le a chiphiány miatt, ami ugyancsak nem elhanyagolandó tényező.
A bányászatba most nagy arccal a Tesla tulaj is beleszállt ami szintén felhajtotta az érdeklődést iránta, még jobban generálva a felvásárlást.
Lehetséges MSRP emelés csak tipp, de szerintem nem kereskedelmi jogi kérdés, hogy én mint "gyártó" emelek-e árat vagy sem. Magáncég lévén senkinek semmi köze hozzá, ellenben ha a másik oldallal egyeztetve emelek, ami ugye kimerítheti a kartellezés fogalmát.
-
Lehetne itt demagógizálni pl a tengerentúlon az inzulin árával ami ugye bizonyos esetekben életmentő és mégis úgy és akkor emelnek amikor nem szégyellik, na oda kellene hatásági fellépés- igaz volt, de mintha az ára nem csökkent volna utána sem, ahogy életmentő eljárások is vannak százmilliókért...
-
A jelenlegi helyzet meg messze nem indoktalan, hiszen indok az van mindig, pl.: nyerészkedők visszaszorítása, bizonytalan eredetű kártyáktól és átverésektől a felhasználók "megvédése"- de rossz ezt így leírni...
Nem tudom hogy az autóiparban használnak-e ilyen élen járó technikát (14-7nm), de amennyit egy tavaly gyártott kocsi tud, azt durván egy Core2Duo is tudta amit lehet más gyárban is gyártani, pl Global Foundries...de ugye nem innen fogjuk megváltani a világot. Inkább aggodalomra ad okot, hogy ennyire beszűkült a gyártási kapacitás és Tajvan ugye nem éppen egy geológiailag stabil sziget...már csak egy jó kis szökőár kell és ezt is elmossa mint anno a HDD és memória piacot.
Amit a TSMC aktuális helyzetéről írsz az tényleg elgondolkodtató és vészjósló, viszont ennek okai is megérthetők. A fotolitográfián alapuló klasszikus félvezető tranzisztoros technológia határát súroljuk, ami fejlesztési költségekben akkora terhet jelent, hogy sok gyártó nem is tervezi továbbfejleszteni az eljárásait.
És még így is akadozik az okostelefon összekötése a kocsival, fedélzeti kijelző lassú, egyszerű navigációt horror felárért árusítanak, nulla update lehetőséggel kb...önvezetés egyelőre még gyerekcipőben jár, mikor még sávot sem tud tartani a kocsi (érdekes totalcar cikk volt a témában pár hónapja)
Évek óta a határon vagyunk - tizenévekkel ezelőtt is ezt hangoztatták - és mégis sikerül lejjebb és lejjebb vinni a határt.
Nem fejlesztik az eljárásokat akkor lehet maradni 14nm-en és felosztani, hogy mely nm milyen célra menjen. Igen, ez piacfelosztás valamilyen szinten, de pl orvosi eszközgyártás, alaptudomány-kutatás ne álljon meg mert éppen bányász VGA-kat gyártanak ugyanazon a soron.
Viszont az, hogy látják hogy egy cég nem képes ezt kiszolgálni és a cég nem bővít, akármilyen okokból az is megérne egy két cikket. A "drága" az relatív és ekkora keresletnél visszahozná talán elfogadható időben. Az egész piac akkor dőlne be, ha:
- gyárat sérülés éri (természetes vagy emberi)
- hirtelen felbukkan egy olyan megoldás amihez képest a mai 7nm egy elektroncsőnek nézne ki (nem vagyok benne otthon, de 20+ éve lehet hallani kvantum és egyéb számítógépekről amik ez ideig nem jutottak el ilyen fázisba) Egyelőre kétlem, hogy hirtelen felbukkanna egy ilyen technológia, így a bővítés és fejlesztés az egyetlen járható út, még úgy is hogy látni lehet a végét.
Azt is elhiszem, hogy a TSMC nem érdekelt a bővítésben, de ez a helyzet nem tegnap alakult ki, szépen épült fel évek alatt...
És még így is akadozik az okostelefon összekötése a kocsival, fedélzeti kijelző lassú, egyszerű navigációt horror felárért árusítanak, nulla update lehetőséggel kb...önvezetés egyelőre még gyerekcipőben jár, mikor még sávot sem tud tartani a kocsi (érdekes totalcar cikk volt a témában pár hónapja)
Nem mindegy, hogy milyen autót és milyen körülményeket veszel figyelembe. Normál vezetési stílusnál, jól látható felfestésnél megfelelő időben a modern rendszerek elég jól működnek, de lehetetlen 100% -ban rájuk hagyatkozni. Nagyon sok a zavaró faktor és a hibalehetőség. Volt szerencsém kipróbálni pár gyártó megoldásait és azt kell mondjam, hogy a Daimler és az Audi elég meggyőző, nem is vállalnak akkorát, mint más kisebb gyártók. A Ford is elég jó nyomon van. A VW kicsit mellé lőtt, de rajta vannak a témán.
Az infotainment rendszereket viszont nem venném hozzá a témához, ott például sosem használják a legújabb technológiát, hanem egy bevált konstrukciót alakítanak ki a saját igényeiknek megfelelően. Tartalom terén szinte minden gyártó eltér egymástól, a Honda például szuper példa a Garmin navigációval, egyszerűen ingyenes regisztrációval és az autó adatainak megadásával USB stick -en keresztül lehet frissíteni, a PC -re telepített szoftver pedig szól ha van új frissítés.
Amit azért még az egész infotainment témához hozzátennék az az, hogy kiába van már évek óta ilyen rendszer egy bizonyos kategória fölött, még mindig gyerekcipőben jár. Van egy Tiguan II R-Line -unk 2018 -ból, egy Arteon R-Line 2020 -ból és egy szintén 2020 -as Audi A4 Avant S-Line 50 tdi. Vezetési élményszempontjából az Audi lemossa mindkét VW -t a pályáról, viszont az infotainment kezelése az érintésérzékeny közepű tekerőgombbal (btw. pont mi polírozzuk elő a tekerőgombokat 😃 ) valami extrém kőkorszaki a VW érintőképernyőihez képest. Nem, nem vagyok híve az autóba integrált érintőképernyőknek, mert hiányzik belőle a megszokás lehetősége és a haptikus válasz, de míg a VW modellekben pillanatok alatt be tudtam adni a céladatokat, addig az Audiban megszokás híján perceket ültem és kínlódtam. Cserébe az Audi rendszere tükörsimán működik, míg a VW rendszere folyamatos akadásokkal operál, néha meg is áll.
Nem fejlesztik az eljárásokat akkor lehet maradni 14nm-en és felosztani, hogy mely nm milyen célra menjen. Igen, ez piacfelosztás valamilyen szinten, de pl orvosi eszközgyártás, alaptudomány-kutatás ne álljon meg mert éppen bányász VGA-kat gyártanak ugyanazon a soron.
...
- hirtelen felbukkan egy olyan megoldás amihez képest a mai 7nm egy elektroncsőnek nézne ki (nem vagyok benne otthon, de 20+ éve lehet hallani kvantum és egyéb számítógépekről amik ez ideig nem jutottak el ilyen fázisba) Egyelőre kétlem, hogy hirtelen felbukkanna egy ilyen technológia, így a bővítés és fejlesztés az egyetlen járható út, még úgy is hogy látni lehet a végét.
Tizenévekkel ezelőtt azt hangoztatták, hogy lassan elérjük a határokat. Ma a határokat döntögetjük és ez a különbség.
A kvantumszámítógépek mérföldeket haladtak előre azóta, viszont az a technológia a mai lehetőségekkel nem implementálható egy szoba méreténél kisebb helyre, programozása pedig egy egészen más szint, mint amit a mai technológia képvisel. Ezért is kell felkészülnünk arra, hogy a fejlődés a közeljövőben nagyon le fog lassulni, a teljesítménynövekedés pedig komoly energiafelvételbeli többletet jelent majd. Ami viszont pozitív lehet az az, hogy lesz idő a meglévő technológiákat finomhangolni és tökéletesíteni, mert nem lesz más. A közeljövő az MCM lapkák és a 3D chipek - chipleteké, valamint az energiagazdálkodás, feladatmegosztás és a memóriarendszerek tökéletesítéséé.
Visszatérve egy chipgyártó termelésére fontos megjegyezni, hogy egy adott node -ra építkező gyártószalag megtervezése, kikísérletezése, felépítése és karbantartása nem a 2010 -es színvonal, semmilyen szinten. A gyártósort partnerek és megrendelők szerződései alapján alakítják ki valamekkora pufferrel a komplett életszakaszt megtervezve. És egy ilyen szalag felépítése nem úgy működik, mint egy átlagos gyári futószalag. A munkások itt diplomás mérnökök komoly szakmabeli tapasztalattal és ehhez mért fizetésekkel. Egy új sor beállítása nem éri el a megtérülési értéket egy ilyen ugrásszerű igénynövekedés miatt, mert nincsen semmilyen garancia arra, hogy ki tud futni. A TSMC -nek egyértelműen érdeke lenne bővíteni, de ha bukik vele, akkor felesleges volt az egész, így inkább a biztosra játszik.…
De ez persze fékrendszer de azért nem akármilyen.
TSMC bővítése mellett szólna hogy ez a feltorlódás nem tegnapról jelentkezett mára, hanem évek alatt torlódott fel, amikor az Intel és GF nem tudta tartani a lépést. Tehát kereslet biztosan van rá és nem csak egy-két évre. Sort tervezni tippre nem a nulláról kell, hiszen egy sor már üzemel, nem kell a technológiát újra kitalálni, a gépeket nulláról vagy előző ciklusból újratervezni, hiszen már van üzemképes példány belőle. Munkaerő nem tudom milyen fluktuációval dolgozik, mert eléggé speciális a terület, és nem olyan mint egy összeszerelőben a futószalag mellett gályázni, de feltételezem van stratégiájuk erre is. Gondolom nem ilyen kezded a 20nm-es "soron" , majd ha jól végzed a munkád és nem köpöd le a főnököt akkor 3 év múlva előléptetnek és mehetsz a 16nm-re
és ha keményen dolgozol a főnököd főnöke év végén tud még egy ferrarit venni.
Ami ellene szól az a bővítés ára. Azt el is tehetik zsetonként, vagy fordíthatják további kutatásra.
Kérdés az, hogy ez a helyzet hova tovább. Mert tippre a 3060-t is elkapkodják a botok/nyerészkedők/bányászok/csillések, és itt vagyunk lassan a 3070-3080-3090 indulása után fél évvel és még mindig nem kapható normalizált áron (msrp+adó+10-20% haszonkulcs) kártya.
És itt a piaci rés egy chipgyártó gyár menedzser játéknak 😃 Ha a Plague Inc. tavaly arathatott akkor egy ilyen idén tarolhatna 😃
Satisfactory futószalagrendszere + Dyson sphere Program nyersanyagrendszere és építési láncai + sims jellegű munkaerőpátyolgatás = instant buy; mindezt global online és a gyáradat leszerződtethetnéd kék-zöld-piros oldalakra (mehetne az epeen mérés melyik oldalnak van nagyobb tábora -> toxic közösség itt kiélheti magát - de gyárszabotálás nem lenne, ez nem a Railway Empire) vagy mehetsz a szürke zónába és ráállhatsz a bányászkártyákra - ez esetben a játék a gépeden bányászna a játék alatt 😃
De visszatérve az eredeti témára... . Jó, hogy így beszélünk a dologról, mert több irányból is megközelítjük a helyzetet. A gyártósor maga nem probléma, a kérdés inkább annak teljesítménye és outputja, amit a "szerszámok" határoznak meg. Ha nem lenne Corona behatás, akkor is lenne készlethiány, de nem akkora és olyan hosszú, mint most. Ezt a rést képtelenség volt betervezni előre és a jelenlegi sorok aktuális élettartamában egyszerűen nincsen értelme egy újabb sort felépíteni rá, mert a többletigény nem fedezi a költségeket. Egy 22 nm -es sort nem tudsz átállítani 7nm -re, mert nem elég precíz a rendszer. Viszont a régi sorokra is szükség van az egyéb irányú megrendelések intézésére. A 3nm -es fejlesztési sort dettó nem alakíthatod át, mert akkor csúszik a fejlesztési idő, dollármilliók vesznek el, amit nem kárpótol a 7nm -es többletmegrendelés.
A munkaerőre kitérve elég speciális a téma, ahová elég nehéz is bekerülni, mert a minőségbiztosítás alapelve a folyamatosság. Nem vehetsz fel csak úgy valakit lesz ami lesz alapon, mert a termelés minden egyes lépése a nanotechnológia teljes körű ismeretét igényli.
Játékot építeni rá? Az tényleg vicces lenne 😃 . Főleg ha tényleg egy FAB kialakítását lehetnem megtervezni... . Bár az valószínűleg nem lenne annyira érdekes a legtöbb játékos számára, mint egy kész terméket gyártó vállalaté, ahol nagy területen és látványosan zajlik a gyártás. Egy chip gyártó pár "szobányi" rendszere, ahol jórészt két - három zárt cellában zajlik a fotokémia, sokkal kevésbé ingerképző, mint egy üzem, ahol olvadt forraszanyagfürdő felett húzzák át a korábban robotok által alkatrészszalagokról lekapkodott miniatűr alkatrészekkel teletűzdelt nyáklapokat 😃 .
Szerintem a vírus hatása a gyártásra nézve elhanyagolható, így a hiány kialakulásáért nem okolnám azt. Nem hiszem hogy a vírus miatt több highend VGA fogyna, vagy több autóelektronika, esetleg több okostelefon. Notebook igen, mert pl tavaly tavasszal a leghulladékabb notebookokat is aranyárba vásárolták fel a cégek, függetlenül attól, hogy céges környezetben használható vagy sem. De ez megint csak egy ilyen gyár kapacitásának töredékét jelenti.
Bennem fel sem merült, hogy a sorok nm-ek közötti váltásával oldják meg a hiányt. Szakemberpótlást így is meg kell oldaniuk, hiszen lehet hogy egy "sormelletti" emberke egy másik, hasonló területű cégnél simán vezető lehet, csak a tapasztalata alapján.
Azért a chipgyártás lépéseit is lehet érdekessé tenni, túlzások nélkül. A linkelt videóban látható szállítórendszer már eleve elég érdekes ahhoz, hogy egyedi látványt adjon...
Dyson Sphere Program című játékban is megoldották, hogy már kész termékeket továbbkombinálva még készebb termékek készüljenek, mindezt 6-8 lépésben továbbkombinálva:
és egy 3060-as kártyának 12gb ramot adni felesleges.nem tud olyan teljesítmény adni hogy haszni lehessen mind a 12gb-ot.és nem hiszem el hogy gyorsabb lenne mint a 3060ti vagy 3070.aránytalannak tartom ezt a ram menyiséget egy gyenge kártyánál.szerintem elfért volna a 256bit ebbe a kártyába!
Emellett ha megfigyeled az nvidia Ampere GPU (értsd grafikus chip) kihozatali arányát, akkor láthatod, hogy messze vannak az optimálistól, hiszen a forgalomba kerülő termékek is tartalmaznak lezárt blokkokat.
Mert ez így csak beetetés nem több.
A kártya hamarabb fog visítani, minthogy az a 12Gb kihasználja.
Be is akarják tömni a réseket valamivel, de az a valami, nem tűnik összeszedett terméknek néhány szempontból.
Vagy olyan opciót kap, amit más kártya érdemelne.
De ez azért van mert maga a technológia is kiforratlan és a játék fejlesztők se tudják rendesen optimalizálni.
Én a 1660-al simán QHD-ben tolom a játékokat full grafikán és csak azoknál a játékoknál van fps vesztés amik nincsenek jól optimalizálva.
Én mostanában csak Apex-el néztem, ott is le-le esett 70-80-ra nagy csihi puhi alatt, de szerintem ha a világ legjobb kártyája is lenne a gépben a legjobb konfigurációval, akkor se lenne jobb 120-nál.
Nem véletlen, hogy az esport versenyeken mindent az fps-nek szentelnek, a jobb válaszidőnek. Minden beállítás csutkára le, TN panel, minél magasabb fps, minél kisebb válaszidő, bármi is van a gépben.
De ha sp játékban nézed, nekem Eternal 110-140 közt cikázik fullon, Fallen Order bizony mászkálás közben is néha 60-70, máskor 110-130, CP2077 meg sok helyen konstans tart 40, de fel-fel ugrik 100-ra (mondjuk ott már kell jobb vas a jobb teljesítményhez, de a játék hibás megírása is oka a veszteségnek.)