Tolkien forog a sírjában
Játék: Fight for Middle-Earth (Android)
Mit várunk el egy játék tartalmával kapcsolatban? Az én olvasatomban a tartalomnak két fő komponense van: a minőség és a mennyiség. Ez a kettő szorosan összefügg, hiszen hiába a minőség a mérvadó, egy kiemelkedő alkotás esetén fájó, ha mindössze egy-két óráig tart. Ugyanakkor egy silány cím esetén csak ront a helyzeten, ha nem akar véget érni.
Itt további két szempont kerülhet elő: a változatosság és a szabadság. Hiába jó egy játék, ha nincs semmi, ami színesítse a játékmenetet, és ugyanazt kell csinálni végig a játék alatt, hiszen így fennáll a veszélye, hogy a játék unalomba fullad. De fontos az is, hogy bizonyos mértékig a felhasználó dönthessen arról, hogy a lehetséges tartalmakból mennyivel szeretne ténylegesen foglalkozni. Ezért problémás egy olyan játék, ahol minden kínálkozó feladatot teljesíteni kell, ha a történet végére akarunk járni – ilyenkor a hossz nem a játék malmára hajtja a vizet. Számomra tehát az az ideális, ha a játék élvezetes, változatos, és egy közepesen időigényes fő történetszál mellett a játékosnak lehetősége van akár több mint száz órányi, sokszínű, választható tartalommal is foglakozni. Az pedig a legrosszabb, ha unalmas, repetitív játékmenet párosul cirka fél óra tartalommal, hogy még azt se lehessen mondani, hogy kellő mennyiségű munkát fektettek bele a fejlesztők. Milyen kár, hogy ezen teszt alanya utóbbi kategóriába tartozik…Az adaptációk átka
Bár sejthettem volna, hogy kár vérmes reményeket táplálni a játékkal kapcsolatban, hiszen az egyes filmek videójáték-változatai között igen kevés az, amelyik kiemelkedőnek mondható (mondjuk az is igaz, hogy még mindig jobb a helyzet, mintha játékok filmadaptációiról lenne szó). Nem voltak tehát nagy elvárásaim, azonban amikor először megnyitottam a játékot, a filmes plakátokat idéző menü láttán reménykedni kezdtem.Az illúzió azonban hamar szertefoszlott, amint elkezdtem első csatámat a Magányos Hegy ormai alatt: bár a távoli táj a magas bércekkel kifejezetten jól fest, a közeli látképet sajnos kissé baltával faragott modellek, és alacsony felbontású, mosott textúrák jellemzik. Persze látványvilág szempontjából nem ilyen rossz a helyzet, de ennél jóval többet ki lehetett volna hozni Tolkien világából.
Szerencsére a hangok nem rosszak: megkapjuk a Hobbit-filmek zenéjét a háttérbe, ami megalapozza a hangulatot. Kár, hogy a különféle zörejek nem élethűek, és állandóan ismétlődnek. Mindent összevetve fel lehet vállalni a játék technikai oldalát, a probléma inkább ott kezdődik, hogy a letöltés sanszosan tovább fog taratani, mint ameddig élvezhető ez az alkotás. Még nagyobb baj, hogy a teljes játékidő sem sokkal hosszabb ennél…
A tartalmat lenyelte Smaug
De haladjunk csak szépen sorba! A játékban található egy, azaz egy pálya, amin négy néppel (törpök, tündék, emberek, orkok) küzdhetjük végig magunkat. És ennyi.A játék a Hobbitból ismert Öt Sereg Csatája alatt játszódik, ahol az emberek, a tündék és a törpök kényszerű szövetséget kötnek az orkok ellen. Éppen ezért a történet szempontjából nem volt nagy mozgástere a készítőknek, de azért jóval komplexebb sztorit is összehozhattak volna annál, hogy „ott vagy a csatában és harcolj”. És azon kívül, hogy az egy szem pályát végig lehet játszani mind a négy fajjal, tényleg semmit nem nyújt a játék. Persze újra lehet kezdeni a harcokat a nagyobb pontszám reményében, de ez akkor is nagyon kevés.Keress más hobbit
Mindez még megbocsátható lenne, ha a játékmenet kellően komplex és változatos lenne. Sajnos azonban itt se túl rózsás a helyzet, minden az alapokig le van egyszerűsítve. Van egy botkormányunk a haladáshoz, illetve egy-egy gombunk a támadáshoz és a blokkoláshoz. Ezek segítségével kell legyőznünk az egy kaptafára menő ellenfeleinket, akik az orkok esetében emberek, míg a többi fajnál orkok. A kasztok a tündék kivételével mind ugyanúgy harcolnak, azaz az egyetlen közelharci fegyverüket használják, míg a tündék nyilaznak. Utóbbi úgy történik, hogy a játék kijelöli a legközelebbi ellenséget, és annak küldhetjük az áldást. A pályának három karakterrel kezdünk neki, és harc közben szabadon váltogathatunk közöttük. Egy idő után csatlakozik hozzánk az adott faj hadvezére, akinek van egy speciális képessége, mégpedig az, hogy időlassítás közben nagyobb csapásokat képes osztogatni. Sajnos itt az összes vezérnél azonos ez a képesség, hiszen mind a négy közelharci karakter, legfeljebb az animációk különböznek.Apropó, animációk. Teljesen összeegyeztethetetlenek a történésekkel, így jóformán használhatatlan a blokk gombja, hiszen nem lehet tudni, pontosan mikor is támad az ellenfél. A speciális képességeket pedig azért nem lehet kihasználni, mert az időlassítás következtében mozgási lehetőségeink igen limitáltak.
Ezek után nem csoda, ha nem egy élvezetes játék a Fight for Middle-Earth. Tartalom nélkülisége ellenére önismétlő, a játékmechanikák nem működnek, a mesterséges intelligencia is katasztrófa. Az egész borzasztóan unalmas, és az embernek semmi motivációja nincs, hogy újrajátssza ezt az egész tortúrát egy kicsit magasabb pontszám érdekében, amivel csilloghatunk a tabellákon. És ezen az sem segít, hogy megtekinthetjük az egyes fajok globális összpontszámát, vagy az, hogy a pénz teljes hiánya miatt nincs mikrotranzakció a játékban (bár ha tesznek bele, az igen nagy arcátlanság lett volna). Így viszont a Fight for Middle-Earth semmi más, mint egy közepes film rossz reklámja. Ezért pedig kár, mert az Öt Sereg Csatájában lenne potenciál, én el tudtam volna képzelni egy kalandjátékot Bilbó szemszögéből, vagy stratégiai játékot a csata idején, de helyette kaptuk ezt. Persze nem büntetni valóan rossz ez, csak egyszerűen gagyi, és nem mellesleg méltatlan Középföldéhez.
- Pozitívumok:
- szép menü
- egészen jó hangulat
- viszonylag jó zene
- Negatívumok:
- csúnya grafika
- minimális tartalom
- nem működőképes játékmechanika
- élvezhetetlen játékmenet
Én nem akarok senkit eltiltani ettől a játéktól, mert gagyisága ellenére nem káros. A grafikája ronda, a játékmenet egy része jóformán játszhatatlan, de a tartalom hiánya az, ami végképp megássa a játék sírját. Persze korántsem olyan rossz a helyzet, mint a Star Wars Rebels: Recon Missions esetén, azonban kérdés, hogy megéri-e az életünkből rááldozni akár csak azt a fél órát. Szerintem nem.
Értékelés
Grafika: 52 %
Hangok/zene: 68%
Játékélmény: 45 %
Összességében: 48%
az eredeti hobbit játék ettől ezerszer jobb grafika kb 1 szinten van azzal csakhogy az a maga idejében gyönyörűnek számított