Crysis - A Föld megmentése!
Elsőként az egyik nagy kedvencemet szeretném bemutatni az érdeklődőknek, fogadjátok sok szeretettel! A hozzászólásokban szidni lehet, de az elkövetőket aljasul ki fogom röhögni magamban :)
A Crysis egy Sci-Fi Fps, amelyet 2007. november 16-án dobtak piacra a Crytek fejlesztéseként és az EA kiadásában. A játék fejlesztése bődületes dollár milliókba került, és a híresztelésekkel ellentétben verte a várakozásokat. A megjelenést követő első 2 hétben csak Észak-Amerikában a játék 86.633 boltban volt kapható, és ezt a Crytec alapítója elég kiábrándítónak tartotta, ám a két hónappal későbbi negyedéves értékelésen márt azt jelentették, hogy a Crysis eladásai elérték az 1 millió darabszámot, és ezáltal várakozáson felül teljesített. De volt üröm is az örömben, hiszen a játék nem csak az eladási listákon volt a toppon, hanem a torrent szájtok letöltési adatainak is a csúcshely foglalója lett a TorrentFreak adatai szerint. A készítők meg is jegyezték, hogy akár 4-5 szörös eladást is el lehetett volna érni, ha konzolon jelentetik meg a játékot. De a konzolos megjelenéssel egyébként is voltak gondok, hiszen a PS3 még gyerek cipőben járt, az xbox-ot pedig nem tartották elég erősnek a CryEngine 2-höz, de ez egy másik történet, főleg hogy azóta már megjelent több platformon is. 2008 júniusában Cevat Yerli (a Crytec alapítója) kijelentette, hogy a játékeladások elérték a valódi várakozásaikat, de a remények még nem teljesültek, és augusztusban hozzátette, hogy a játék milliós költségvetésének ellenére is nyereséges lett. 2010 májusára a játékeladások elérték a 3 millió darabot, plusz a kiegészítő (Warhead) 1,5 millió darabos eladásával a Crysis bekerült minden idők legtöbbet eladott játékai közé. Ja azt el is felejtettem megemlíteni, hogy ez a játék egyike az első játékoknak amik, a már csak Win Vistán elérhető Direct X 10-et is támogatják. Noha a game DX9 módban is futtatható, de számos grafikai elem nem jelenik meg benne.
Na lássuk egy száraz bevezető után mi is a Crysis?
Alaptörténet:
Egy amerikai archeológus csapat felfedez egy rejtélyes „ojjektumot, ami ráadásul atomtámadás ellen is véd” egy Észak-Koreához közel eső szigeten. A kis „Kim-Jong-un” rá is teszi tömpe kis mancsait a szigetre és az egészet lezárja. Viszont a jenkiknek nem igazán tetszik, hogy a tudósaik odabent ragadtak és egy elit egységet küldenek a kiszabadításukra, emellett hogy megnézzék ugyan már mi a fene ez a nagy felhajtás, és mi az a valami, ami ennyire kell a rizszabálóknak. Eleinte a két ország katonái szépen öldösik egymást, ám egyszer csak a titokzatos objektum működésbe lép és Szibériává változtatja a fél szigetet, és nagyon úgy tűnik, hogy ET vagy a nyolcadik utas akarja magának a mi kis kék gyöngyszemünket.
De ne szaladjunk ennyire előre!
A játékban, mint Jake Dunn (fedőneve: Nomád), az USA Delta Force alakulatának hadnagyaként szolgáljuk életünkkel (és sokszor halálunkkal) az imádott „piros-fehér-kéket”, és nem utolsó sorban meg kell mentenünk a teljes emberiséget a leigázástól. A teamben rajtunk kívül még 4 alfa van (Próféta; Pscyho; Azték és Bohóc) akikkel nem túl sokat fogunk találkozni, inkább csak a történet szempontjából fontosak.
A szuper kis csapatunk nem ám csak sima elit katonák válogatott alakulata, a felszerelésünk is akármelyik James Bond filmben megállná a helyét.
A legfontosabb a Nanoruha (NanoSuit)
(Érdemes a játék elején végignézni a videókat, elég pöpecen bemutatják a működési elvét, nem csodálkoznék ha valami hasonlóval már kísérletezne a US Navy. Na ide még egy kis pluszként megemlítem, már csak az általános tájékozottság végett is, hogy bizony a fejlett nyugat köztük legfőképpen az USA igenis kísérletezett/tezik „szuper katonák” kifejlesztésével. És itt nem Arnold Schwarzenegger (istenem milyen szép név, egy öröm leírni) és Jean Claude Van Damme (a másik) közös gyermekére gondolok, de nem ám! A Chatter és a Bluebird programok során különböző pszichotikus anyagokkal akarták elérni a kívánt hatást. emellett az emberfeletti erőt és láthatatlanságot adó öltözékek már ma is valóságosak, csak elég ormótlanok, illetve gyerekcipőben járnak, már melyikek nyilvánosságra kerültek.)
Na ez a ruha maga a csoda hiszen nanorobotok segítségével ad különleges emberfeletti képességeket a viselőjének. A ruha tökéletes mása az emberi izomzatnak, ezért ugyanúgy mozog. Öltözékünk 4 tulajdonságot ad nekünk, amik között egy kattintással tudunk váltogatni: erő; sebesség; láthatatlanság; páncél, ezeken kívül gyógyít is, így nem kell elsősegély csomagok keresésével bajlódnunk. Továbbá ellenáll a hidegnek, képes a viselője testhőmérsékletét szabályozni, elrejt az infravörösben látó idegenek elől és a beépített fúvókáknak köszönhetően súlytalanságban is mozoghatunk. A nanoruha kínálta előnyök rengeteg taktikai lehetőséget rejtenek magukban a játék során.
Lássuk egy kicsit részletesen:
- Erő:
A nevéből értetődően hatalmas erőre teszünk szert, mellyel képesek leszünk falakat áttörni, hatalmasat ugrani, a felvett tárgyakat az ellenhez vágni, továbbá nagymértékben javítja a fegyvereink pontosságát.
- Sebesség:
A szélsebes helyváltoztatáshoz használjuk, pl. mikor fedezéket kell váltanunk. Hátránya, hogy sokkal sebezhetőbbek leszünk.
- Láthatatlanság:
Lopakodásnál kiváló, nem leszünk teljesen láthatatlanok, de nehezen szúrnak ki minket, ráadásul az ellen mögé osonva egy hangtompítós tarkólövéssel átküldhetjük az örök vadászmezőkre. Azonban 1 bekapott lövés és vége a láthatatlanságnak.
- Páncél:
Ez az alapbeállítás, ilyenkor a ruha nem fogyaszt energiát, csak ha lövés éri. A páncél mód képes megvédeni a golyóktól, robbanásoktól, persze csak bizonyos mértékig, és ebben a módban gyógyulunk a leggyorsabban.
Ezen kívül rendelkezünk még egy spéci távcsővel, ami felfedi nekünk az ellent, már ha hagyunk neki elég időt és megmutatja a következő célterület légvonalban mért távolságát.
Na és 11 különböző fegyverrel melyek között a pisztolytól a taktikai atomtölteten át az idegenektől elrabolt jégágyúig szinte minden megtalálható, amire csak szükségünk lesz. Továbbá repesz; füst és villanó gránáttal. A fegyvereinket sok különböző kiegészítőkkel tudjuk az adott küldetés végrehajtásához legmegfelelőbb formába hozni (lézer irányzék, nyílt irányzék, roham távcső, mesterlövész távcső taktikai kiegészítő, hangtompító stb.), ezeken kívül választhatunk lövedék/lövés módot is (pl. a sörétesnél van kis szórású és nagy szórású lövedék is, a gépfegyverek tudnak bénító nyilakat is lőni stb.)
Ellenségeink két csoportra oszlanak, koreaiak és idegenek.
Koreaiak:
Rendelkeznek szép számú szárazföldi gyalogos (tengerészgyalogos, katona, kommandós, nanoruhás kommandós) és motorizált egységgel, továbbá fejünk felett helikopterek írják megszokott köreiket, és aki egy kis pancsolásra vágyna, azt sem hagyják nyugodni a motorcsónakjaik.
Idegenek:
„Szárazföldi” és légi egységekkel rendelkeznek. A szárazföldit azért tettem zárójelbe, mert valójában ezek is repülnek, csak közel a földfelszínhez. És van még egy-két külön faj, amivel csak az idegenek űrhajójában találkozunk (gonosz kis dög). A legtöbbjük gyorsan mozog, nehéz eltalálni. A nagyobbak leszedéséhez minimum UAZ-nyi lőszer kell, ezért csak a Gauss puskával érdemes nekik esni, a hajójuknak meg csak atomrakétával.
A játék maga nagyon izgalmas, fordulatos, nem igazán fogunk unatkozni, vagy tétlenül kóborolni. A történetét szerintem jól megírták, egy Hollywoodi szuperprodukcióban is megállná a helyét. Néha elég izgalmas tud lenni (kifejezetten mikor súlytalanságban lebegünk az idegen űrhajóban és a semmiből villámgyors kis bestiák támadnak, majd egy szempillantás alatt el is tűnnek. Éjszaka, sötétben, fülessel, nagy-képernyőn képes felugrasztani az embert a székéből). A feladatok során elég nagy mozgásteret kapunk, lesz, hogy komplett tankcsatában veszünk részt. Néha el is tévedtem, mikor nem volt egyértelműen jelölve az elérendő cél a térképen.
A grafika a maga idejében kiemelkedő volt, gyönyörű a környezet, élethű a növényzet és az árnyékok még az háziállatok és tengeri élőlények megformálása is realisztikus csak az emberi ellenfelek nem sikerültek igazán, de az idegenek nekem tetszettek, az igaz hogy kisebb atomerőművel kellett rendelkezni annak, aki ki akarta élvezni minden előnyét, hiszen akkor még nem volt 1 GB-os videókari minden sárgakazettás piaci nintendóban. Ez egyébként komoly hátrányt is okozott a játéknak az eladásokban. Én is csak nemrég tudtam újra végigtolni jobb grafikán és hát az akkori DX9-es élmény és a mostani között ég és föld a különbség.
Sokan ócsárolták a játék mesterséges intelligenciáját. Nos, az én meglátásom szerint, a játékban választható 4 lehetséges nehézségi fok közül (könnyű, normál, realisztikus és delta) az első kettőn valóban elég hülyék szegények, kifejezetten az embereknél figyeltem meg, hogy szemből mellbe lövöm, erre hátat fordít és elkezd az ellenkező irányban keresni. Na ezek realisztikus szinten már nem nagyon fordulnak elő, sőt igencsak taktikázni kell egy-egy neccesebb helyzetben. Az ellenfelek reagálnak a mozgásunkra, az általunk keltett zajokra, így egy hordó megütésével egy tetszőleges helyre csalhatjuk őket, ahol egy jó fedezékből, és biztos menekülési úttal a hátunk mögött apríthatjuk az ellent. Na és a másik, ami bosszantott az a Headshot! Volt, hogy rohamtávcsővel pár méterről fejbekólintottam és jött nekem, de olyan is akadt, hogy a hegyoldalból a tengerparton szabadedzést tartó elvtársra csak úgy tessék-lássék rálőttem, és elterült, mint a nagymamám síkálója alatt a pogácsatészta.
A játék hangjai jók lettek, a zene megy a hangulathoz. Az idegenek kattogása is tetszett, na az emberek ormótlan egyforma torokhangjára ez nem mondható el. És mind ugyanazt a két három mondatból álló sablonszöveget fújja, mint ha ez lenne a rendszeresített kommunikáció az Észak-koreai hadseregnél (Hallottam valamit; látlak; gyere elő és harcolj; megölni stb.)
Mindent összevetve egy olyan frankó kis játékot kaphatunk a már nem annyira sok pénzünkért (pl. ma 2014. októberében a Maximum Edition már 4430.-Ft ért kapható) amelynek minden FPS és Sci-fi rajongónak a polcán van a helye. Az már csak hab a tortán hogy a játékhoz készült magyarosítás. A Warhead nevű kiegészítőt pedig e lángoktól ölelt kis országban fejlesztette a Crytec Budapest, és teljes szinkronos magyarosítás készült hozzá. Amennyiben igény lesz rá legközelebb ezt szeretném górcső alá venni.
A leírásban felhasznált információkért köszönet a/az eagames.com-nak; a wikipédiának; a crysis magyarország csapatának a guglinak és végül de nem utolsó sorban a konteóblognak.
És végül ezt a posztot az érdeklődők és a magam szórakoztatására készítettem. Nem állt szándékomban senkit sem ideológia; sem vallási; nem faji vagy nemzeti hovatartozásában megsérteni. Aki mégis magára vett valamit annak csak annyit mondhatok Peter Griffint idézve, hogy: NE MÁR!!
Műfaj: ,
Fejlesztő: Crytek
5*
nem rövid de nem is hosszú összesítve 10/10 😃