Harcos kalandor
A VAMPYR EGY 2018 NYARÁN MEGJELENT VÁMPÍROS JÁTÉK A DONTNOD ENTERTAINMENT FEJLESZTŐCSAPAT ÁLTAL. NYÍLT VILÁG, AMINEK HELYSZÍNE LONDON, DÖNTÉSI LEHETŐSÉGEKKEL, SOK PÁRBESZÉDDEL, KARAKTER/FEGYVER FEJLESZTÉSSEL, EGYÉB GYÓGYSZEREK ELŐÁLLÍTÁSÁVAL ÉS KEMÉNY FŐELLENSÉGEKKEL! NEM MOSTANÁBAN JÁTSZOTTAM VÉGIG ÍGY GONDOLTAM MÉGEGYSZER NEKIÜLÖK!
ELŐSZÓ
Én megmondom őszintén soha semmilyen rajongó nem voltam, sem vámpírok iránt, sem Batman, sem Pókember meg hasonlók. Persze számos videojáték, képregény, film készült ezeknek a dolgoknak a bemutatásáról szórakoztatás céljából. Térjünk rá kicsit a vámpírokra! Valószínű egy mitológiai dolog/élőlény úgy mint a repülő sasoroszlán. Bár sok furcsaság létezik a világon amikben nem lehetünk teljesen biztosak. Léteznek egyéb szekták amik feketemágiával, önsanyargatással meg egyéb dolgokkal foglalkoznak. Sőt vannak olyan civilizálatlan népek ahol eladják a saját gyereküket, vagy épp megcsonkítják a nemiszervüket meg hasonlók. Én aztán sok mindenre nyitott ember vagyok és soha senkiről nem gondolom azt hogy h*lye lenne azért mert férfiként festi a haját vagy akármilyen millió másik dolog miatt, mert vannak a világon sokkal brutálisabb dolgok is annál mint amikkel egy átlagember szokott szembesülni! Olyat hallottam hogy bizonyos népek ittak emberivért, ne adj isten meg is ették őket, de azt nem tartom valószínűnek hogy léteztek volna olyan emberszerű teremtmények akiknek vér lett volna az egyetlen táplálékuk amiről erőre kaptak volna, persze én azt vallom minden lehetséges amit egy emberielme el tud képzelni, úgy mint az álmokban! Ott is sok olyan kellemes/kevésbé kellemes érzést megtapasztalhatunk amit a valóéletben talán soha. Nem tudom közületek látta-e valaki a True Blood nevű sorozatot, abban volt olyan hogy többfajta művért volt lehetőségük inni a vámpíroknak. Ott is voltak jobb és kevésbé jobb vámpírok, mint a játékban vagy mint ahogy valóéletben az emberek között. A filmek, videojátékok amik ezekről szólnak nem is attól lesznek jók hogy mindenki kiszív mindenkit meg hogy eleve vámpírok is vannak bennük, hanem éppen ellenkezőleg! Minden ilyen dolognak szüksége van egy épkézláb történetre, fordulatokra, aztán film esetén alakításokra, videojáték esetén összetett élvezetes játékmenetre és utána beszélhetünk minden másról hogy mitől jók és mitől nem. Ez persze ízlés kérdése is, hiszen néha van az úgy hogy a kevesebbet érzi többnek az ember, vagy éppen fordítva, ha olyan a kivitelezés.
VÁMPÍR LETTEM, HIDEG ÉS SÁPADT
A Vampyr úgy kezdődik mint ahogy általában a legtöbb film, történik egy kis akció, utána meg ezerrel menthetjük a valagunkat! Az elején nem vagyunk önmagunk, kiszívjuk a testvérünk vérét utána meg el kell futnunk valahova biztonságba, aztán kihinné, valaki elbújtatt szennyestartójába az ugráló mosógépé mellé! Aztán kisvártatva leporolhatjuk az ingünket és indulhatunk a kórházba! Főszereplőnket ugyanis Dr. Jonathan Reid-nek hívják, egy orvos és egy nagyon jó szakember, csak ugye vámpír. Remegve nézi meg hogy kinek a legmagasabb a vérnyomása, régen orvosipióca volt a magas vérnyomásra, most orvosivámpír. A játék a múlt század elején játszódik, Londonban. Emberek, vámpírok és egyéb teremtmények között egy relatív kicsi szabadon bejárható területen. Ahol egyébként majdnem minden sarkon vadászni fognak ránk fegyverekkel és egyéb harcieszközökkel/módszerekkel, de erre még később kitérek egy kis negatív pontba........ Egy jódarabig nekünk még fogalmunk sem lesz róla, hogy valójában miért és hogyan lettünk vámpírók. Illetve hogy mi vagy ki csinálta ezt velünk és hogy milyen célból. A játéknak ebbe a vonalába nem is nagyon akarok most jobban bele menni, annyi ugye hogy idővel erről is többet fogunk tudni, úgy mint sok más dologról. Folyamatosan újembereket ismerhetünk meg, kerülhetünk velük kontaktusba, esetenként mellék küldetést is teljesíthetünk és hasonlók.
SORSUNKAT ELFOGADVA
A továbbiak folyamán fokozatosan sajátíthatunk el egyéb képességeket, legelőször persze a vérszívást, itt a döntési lehetőségek közül ez a folyamat lesz a leginkább hatással a dolgok menetére. Hipnotizáljuk, elkísérjük a pácienst egy eldugott helyre aztán magunkhoz öleljük, mi megkapjuk a pontjainkat amikből szép lassan fejleszthetjük az egyéb vámpír képességeinket. Pontokat ugyan úgy fogunk kapni a nem ártatlan lények mészárlásával, a gyógyításért és a küldetésekért is, csak azért idővel egyre nehezebb dolgunk lesz a harcoknál a gyengébb képességek miatt. Ez főleg a közepes és nehéz fokozatra vonatkozik. Igaz az is hogy eleinte csak 1-es szintű hipnotizálással rendelkezünk, szóval nem úgy lesz az hogy egyből kiszívhatjuk akárki vérét. Ez is ügyesen fel van építve történeti szempontból. Olyan előfordulhat hogy ha mindig mindenkit megölünk (embert) akit tudunk akkor kimarad egy-egy mellék küldetés, illetve lemaradunk néhány mellékes információról, de ezek véleményem szerint (ahogy én éreztem) nem olyan súlyosságú dolgok hogy komoly hatással lennének magára az egész játékmenetre. Azt még megemlíteném hogy minél több mindenkivel beszélünk minél több mindenről, annál több kérdést tehetünk fel másoknak is, ezáltal annyival több pontot kaphatunk értük, szóval a játéknak ezen pontja sem teljesen elfuserált csak éppen nem olyan erősen kötődnek a fő történeti részhez, a pontok és képességfejlesztésekről szól inkább a dolog. Ha senkit nem ölünk meg ugyan úgy nem fognak nekünk segíteni a harcoknál, illetve picivel még több ellenség lesz az utcákon! Ha nem akarsz minden sarkon egy csomót harcolni miközben már intéznéd a játék történeti részét, a legegyszerűbb a legkönnyeb (történeti) fokozat. Ugyanis nagyon sűrűn fogunk találkozni dögökkel amik minket akarnak és amikor mennél intézni a dolgodat, ezt az ajtót nem lehet kinyitni erről az oldalról, a másikat sem..... te meg haladnál de méterenként megakarnak ölni, ezért említettem a legkönnyebb fokozatot! Én végig játszottam már néhány játékot közepes/nehéz fokozaton, jó volt olyan hogy vért izzadtam, viszont a hülyeséget és az értelmetlenséget akkor sem szeretem! Amikor kis területek vannak teletömve mindenféle agresszív lénnyel. Könnyű fokozaton néhány kaszabolás még oké, de nehezebb fokozaton bosszantó volt számomra egy idő után, de persze ez is olyan hogy kit mi érdekel jobban valamiben. Witcher 3-ban ugyan úgy voltak dolgok amik nem tetszettek, pedig az kb egy legendás játék. Annyi hogy az egy tök más hangulatú világban játszódik, és nem vámpír a szereplő, de egyébként vannak hasonlóságok a kettő között. Gyűjtögetések, fejlesztések, választható párbeszédek, mellékküldetések, döntések stb....... ha már itt tartunk a Vampy-nak több befejezése is van, illetve a játék/történet folyamán három ember sorsáról dönthetünk hogy átalakítjuk-e őket vámpírrá.
KÉPESSÉGEK, MEGYÉK, SZEMÉLYEK, LÉNYEK
A hipnózis amit nem tudunk sajátmagunk fejleszteni, hanem a játék folyamán leszünk 2-es, 3-as stb. szinten. Minden más vámpír képességet tudunk fejleszteni pontok alapján, fegyverekről (pisztoly, shotgun, fűrész stb..) még nem is beszéltem, azokat összegyűjtött tárgyak alapján tudjuk fejleszteni, (rugó, markolat, csavar stb..) ládákból, asztalokról, ellenfelek legyőzésével is gyűjthetünk ilyeneket..... Visszatérve a vámpírképességekre, a fejlesztésükhöz a legtöbb pontot civilek magunkhoz ölelésével szerezhetjük, de előtte nem árt meggyógyítanunk őket, ha tüdőgyulladásban vagy más egyéb dologban szenvednek, úgy ugyanis több pontot fog érni a vérük! Illetve egyébként sem árt gyógyítani őket, mert ha maguktól "elmennek" az a legrosszabb! Itt megemlíteném hogy magunkhoz ölelésük után (miután kiszívtuk a vérüket) mindenkitől hallunk egy-két mondatot. Valaki megköszönni hogy eltávozott a csúnya világból, más utálni fog minket, valaki meg ecseteli hogy mit szeretett volna még az életében, meg hogy mire nem lesz már lehetősége és hasonlók. Mindenki halála után más üti a markunkat, fegyver, levél (amik új párbeszédeket oldhatnak fel) pénz, (aminek túl sok haszna nem lesz a játék folyamán) kulcs, (amivel kinyithatunk egy ajtót, ládát) ezek amik úgy említésre méltók szerintem. A képességekről, ezek a vámpírképességek, amiknek két főcsoportja van. Aktív képességek és passzív ügyességek. Az előbbihez tartozik a védekezés, agresszió, kivégzés taktikai. Ezeken belül is van két-három választási lehetőségünk hogy mikre szeretnénk gyúrni. Az utóbbi fő képességeknél, állóképesség, életerő, ver kapacitás, harapásunk sebzése, magunknál tartható lőszermennyiség, injekció mennyiség meg hasonlók. Gondolom nagyon nem kell részleteznem a dolgokat, ha több a maximális életerőnk, akkor több sebzést viselünk el, ha magasabb az állóképességünk akkor közvetlen egymásután többször támadhatunk a fejszénkkel/fűrészünkkel pihenés nélkül, ugye minden ilyen eszköz fejleszthető is, illetve minden ilyen közelharci tárgynak meg van hogy egy gombnyomásra hány pont energiánkat veszi le egyszerre. A vér kapacitás meg az egyéb vámpírképességek használatához szükséges.
A megyékről, azt már talán ecseteltem korábban hogy nem egy hatalmas bejárható városról van szó, sőt, talán pont ezt próbálták a tömérdek ellenséggel púderozni illetve azzal hogy sokszor kerülőt kell tennünk mivel hogy sok ajtó "erről az oldalról nem nyitható" és némely hely olyan cikcakkos hogy volt hogy egy órát kóvályogtam. Menjünk tovább, minden megyének van egy vezetője/orvosa akiket általában ajánlatos életben hagyni, hogy lassabban romoljon a polgárok egészségügyi állapota, amit mi is tudunk gyógyítani. Tüdőgyulladás, megfázás, migrén, vérmérgezés, vérszegénység. A személyekről, a történetcentrikusabb játékokat pont azért szoktam szeretni, mert egy idő után mindenkit megkedvellek bennük és érzem a súlyát a döntéseimnek, itt ezt annyira nem éreztem! Igazából senkit sincs időnk benne megkedvelnünk, mindenkivel beszélhetünk néhány mondatot esetenként megkereshetünk nekik valamit a városban de nem éreztem azt, hogy kit miért hagyjak életben vagy miért ne, jó maximum taktikai/logikai szempontból, az is igaz hogy sok mindenen tudok fanyalogni.
MINDEN MÁS - ÖSSZEGZÉS
Grafikáról is írnék néhány szót, 2018-as játék lévén elég tompák a textúrák és úgy általában a grafika összessége is kissé elnagyolt, inkább az előző generációt idézi mint a mostanit (PS3, xbox 360) Mostmár a következő generáció is itt van igazából, de már 2018-hoz képest is van fejlődés ugye. Más dolog hogy nem kifejezetten mondanám csúnyának sem a játékot, vagy hogy a grafika mindig másod vagy inkább mégtöbbed rangú volt számomra egy videojáték esetében. A hanghatásokról is megemlíteném hogy helyszínenként más-más fülbemászó muzsika szólal fel amik nagyon jól passzolnak a játék egész hangulatához és az egyéb hanghatások is teljesen rendben vannak. Maga a játék történeti része nem olyan hosszú, hét fejezetből áll egyébként, de ha rámész a párbeszédekre, a gyűjtögetésekre, a mellékküldetésekre, akkor nagyon tud menni az idő. A történetről próbálok írni, ugye egy járvány van kialakulóban, ami elsőre tök sablonosan hangzik, de ahogy fel vannak építve a párbeszédek, (főleg a fő történettel kapcsolatos részük, nem az amikor pistával beszélsz a kocsmában) és egyre többet tudunk meg az egészről, hogy ki alakított minket vámpírrá, miként szabadult el a vírus, kinek a hibája volt stb..... az egész jó! Jegyzeteket is találunk/találhatunk a játék folyamán egyesek érdekesebbek mások kevésbé.
VÉGSZÓ
Minden hibája ellenére, nekem nagyon tetszett a Vampyr. A kórképe, a hangulata, története, egyéb fejlesztések, párbeszédek, zenei aláfestései és néhány más dolog miatt, meg eleve az hogy úgy magába szippant hogy nehezen ereszt! Telnek az órák te meg csak játszol vele tovább és tovább! A történeti mód jó hogy van benne, akit elsősorban az érdekel és nem az hogy bajlódjon a taktikai harc részével minden sarkon. Én mondom közepes fokozaton is simán megbirkóztam a főellenségekkel, de amikor a történet hajtja a játékost, közben meg nem tudsz haladni a sok ellenség meg a zárt ajtók miatt az elég bosszantó tud lenni!
Alapvetően sokízében egy profin felépített akció/kaland/vámpíros játék, egy-két bosszantó aprósággal.
A VAMPYR BÁR NEM MINDEN ELEMÉBEN HIBÁTLAN, MÉGIS BŐVEN ÁTLAGON FELÜLI. SZÓVAL, HA ÉRDEKELNEK A VÁMPÍROS FILMEK, ILLETVE MAGA A MŰFAJ VIDEÓJÁTÉKKÉNT, AKKOR KIHAGYHATATLAN, DE MINDENKI MÁSNAK IS CSAK AJÁNLANI TUDOM, AKI EGY PICIT IS VEVŐ ERRE A STÍLUSRA.
Műfaj: ,
Fejlesztő: DONTNOD Entertainment
Szépen összeraktad!
Elolvasva úgy tűnik ki kéne próbálnom nekem is ezt a játékot... :)