background
avatar
Indiana Johns
Szint: 2
16 éve tag, offline
91 ☀
37 éves
Brookhaven, Amerikai Egyesült Államok

Mafia II értékelés

Írta: Indiana Johns, 2014. October 29., játékteszt
Játék: Mafia II

A piában már nincs üzlet, de cigiben, drogban és emberölésben annál inkább!

Sok előnye van egy 4 éves játékkal játszani. Először is, már egész biztosan van olyan hardvere az embernek, amin a gáma elfut maximális grafikán, vagy legalábbis ahhoz közelin. Másodszor, hogy nem mindenféle demó verziók és elkapkodott tesztek alapján ítéli meg az ember a terméket (rád nézek csúnyán, kedves Eurogamer.uk teszt). A Mafia mindig is nagy kedvencem volt, így örültem, hogy végre megkaparinthattam a második részt. Nézzük, mit tudott mutatni az utód.

A történetről csak pár szót: 1943-at írunk, javában dúl az uborkaszezon (meg a Második Világháború), és mi az olasz Vito Scarletta-t alakítjuk, aki a Husky hadművelet keretein belül éppen Szicíliát szállja meg többedmagával. No, de hogy ne képzeljük azt, hogy hősünk egy jólelkű tengerészgyalogos, azt is megtudjuk, hogy azért vonult be, mert rajtakapták, amint az Államokban jó barátjával, az ökléről és puhos hasáról ismert Joe Barbaroval épp betörtek egy üzletbe. Így hát vagy a börtön, vagy a háború... a választás egyértelmű volt. Itt kezdődik a történet tehát M1 Garandok és MP40-esek kereszttüzében.


Egy kissé a Keresztapát idézte fel nekem ez a kezdés, ebben persze semmi rossz nincs. A grafikát sok panasz nem érheti, gazdagon van meghintve mindenféle effektekkel, sok a háttérzaj, katonák kiabálnak, gránátok robbannak, a hangulat tehát adott. A kezelés nagyon könnyen elsajátítható, WASD a mozgáshoz, bal CTRL-lal pedig fedezékbe bújhatunk, ahonnan jobb-klikkre előbukunk, hogy tüzet nyithassunk a gazra. Itt az feltűnt, hogy vakon nem lehet lövöldözni, sajnos ki kell emelkednünk a védelmünk mögül, kockáztatva, hogy bekapunk egy kis ólmot. Ami nem akkora nagy baj, az életünk automatikusan visszatöltődik ha épp nem ér újabb támadás minket, és szívdobogás hívja fel a figyelmünket arra, mikor érdemes kicsit visszavenni az agresszióból. Külön piros pont a készítőknek, amiért Vito nem Superman: egy géppisztolysorozat vagy két-három jól irányzott lövés alaposan elronthatja a napunkat, és leshetjük a "Sajnos kinyiffantál" feliratot a képernyőn. A rövid háborúzás után visszatérünk egészségügyi eltávra Empire Bay-be (amolyan New York-Chicago-San Francisco egyveleg), ahol hogy, hogy nem, öreg barátunk, Joe, már tárt karokkal vár. Elújságolja nekünk, hogy már vissza sem kell mennünk a frontra, mert lepapírozza seperc alatt. Így nincs más dolgunk, mint frissen vasalt egyenruhánkban meglátogatni rég nem látott anyánkat.

Itt kapunk először egy szeletet Empire Bay városából, ami engem teljesen lenyűgözött... hihetetlen hangulat, emberek mennek a dolguk után, egyesek bárokban iszogatnak, vannak, akik a hóban fetrengenek, az utcákon reklámok fénylenek jobbra-balra, korhű autók robognak körülöttünk sebesen. Apropó autók, én eléggé keveselltem a játékbeli autók számát, ez ugyanis csupán 36 (letölthető kiegészítővel nem játszottam, így nem tudom, azok adnak-e újabb verdákat). Nem sok. Bár szín elég sokféle van, és a hihetetlenül "cool" rendszám szisztémának köszönhetően minden autónak egyedi a száma, szóval korántsem egysíkú azért.
Az emberek reagálnak jelenlétünkre, megszólnak, ha bámulunk rájuk, vagy ha lökdössük őket, köszöntenek ha ismernek bennünket, sokukkal beszélgetni is lehet (legelső körben például az újságossal lehet diskurzust folytatni, de a közeli bárba betérve is találhatunk magunknak beszélgetőtársat). Enni és inni is lehet, rendelhetünk magunknak kólát, különböző söröket és röviditalokat, valamint ehetünk sonkás-sajtos szendvicset... ha szerencsénk van, találunk egy-egy giroszost is elvétve. A zenegépekbe szórhatjuk az aprót, amiért cserébe fantasztikus korabeli melódiákat hallgathatunk (legalábbis a 40-es években, de erről egy picit később). Szóval az interaktivitásra én adnék egy ötöst.

A későbbiek során ökölharcba is bonyolódunk, ami egészen jól működik: a bal és jobb klikk segítségével különféle ütéseket vihetünk be, ezeket kombózhatjuk is, a szóköz lenyomásával pedig védekezhetünk. Ezek a közelharci jelenetek elég sokszor előfordulnak a játék során, de elég gyorsan lezavarhatóak, így nem laposodnak el.
Ha esetleg fegyverrel garázdálkodnánk, sokféle megtalálható Empire Bay-ben: a .45-ös Colt-tól kezdve, a .357-es Magnumon át a hírhedt Tommy Gun-ig, pumpás sörétesig és repeszgránátig. Destruktív hajlamainkat tehát ki tudjuk élni. Ha autókra lövünk, az ablakok betörnek, a kerekeket ki tudjuk lőni, de felrobbanthatjuk a verdát a benzintankra tüzeléssel is. Persze a rendőrök ezt nem szeretik annyira.
Ha már rendőrök: az egyenruhások kissé megváltoztak az első Mafia óta, például már elfogadnak kenőpénzt, ami a bűntett súlyosságával egyenes arányban nő. Piros lámpáért már nem szólnak ránk, és barátságosabbak a gyorshajtással szemben is (olyan 10-15 mérföld per órás különbség után kezdenek csak üldözni minket), de ha már lőnek ránk, akkor semmi nem segít, csak az erőszak... meg egy ruhabolt vagy autószerelő műhely. A Mafia II egyik legjobb újítása a körözési rendszer kiszélesítése. A játék most már mutatja, hogy mi alapján keresnek bennünket a rend éber őrei: autót rendszámtábla és szín alapján, embert ruházata alapján keresik, amiről kapunk is információt kis ikonok segítségével, de ha bizonytalanok vagyunk, a bal Alt megnyomásával hallhatjuk, kit vagy mit keresnek éppen a zsernyákok. Ha autónkkal bevonulunk egy műhelybe, saját rendszámot adhatunk meg (betű, szám, szóköz és kötőjel, más limit nincs), különféle színre fújhatjuk a paripát, kerekeket cserélhetünk, kijavíthatjuk a sérüléseket vagy éppen felturbózhatjuk egy kicsit a motort. Remek, remek!
Ha ruhaboltba tévednénk be, bolttól függően ugyanazt a 4-5 stílust vehetjük meg különböző színekben. Az öltözékek évszaktól függenek, ezért is külön dicséret éri a készítőket.


A város elsőre sandbox jellegűnek tűnhet, szabad kóborlással, ám sajnos ez csak álca. A küldetéseket egymás után kapjuk, nincsenek mellékszálak, tehát a vásárlási lázunkat munka előtt vagy munka után csillapíthatjuk. A legtöbb küldetés saját otthonunkban fejeződik be, ahol ehetünk, ihatunk, átöltözhetünk és lefeküdhetünk aludni - az alvás azonban automatikusan elindítja a következő küldetést. A városban nézelődve rejtett körözési plakátokat gyűjtögethetünk, küldetések közben pedig korabeli Playboy magazinokban gyönyörködhetünk. Gyűjtsd össze mind!
Autóból tízet tárolhatunk garázsunkban, ami elég kevésnek tűnik, bár én nem töltöttem meg, mert nem voltam hajlandó kocsikat lopkodni, így csak azokat tartottam meg, amelyeket kiérdemeltem. A halott gengsztereknek már úgysem kellett a szép autó... óh, kocsilopás! A játék felajánl egy békés és egy agresszív megoldást az autók eltulajdonításához: betörhetjük az ablakot, vagy csendesen feltörhetjük a zárat. A törésfizika ütközésekkor nagyon látványosan lett kivitelezve, valamint meglepően tapasztaltam, hogy az autók egy idő után sárosak, koszosak (vagy éppen havasak) lesznek. Kegyetlen!

A történet megismertet bennünket a három uralkodó családdal Empire Bay-ben, először csak piti melókat kapunk, aztán mehetünk is börtönbe. Itt a játék a közelharci tudásunkat fejleszti, ha az ember erre ráérez, a bunyók kissé sablonossá válnak, bár unalmasnak így sem mondható. Mikor kiszabadulunk, már 1951-et írnak, tavasz van, a hölgyeken rövidebbek a szoknyák, az autók formásabbak, a zene pedig rock-and-rollra és rockabillyre vált a fúvószenekarokról. És bár hatalmas érzés ebbe a színes világba visszacsöppenni, nem tudtam nem megdöbbenni azon, hogy bizony ezek a számok már nem igazán korhűek: legtöbbjüket 1954-57-ben írták, de előfordul olyan is, amit csak 1960-ban játszottak először. Ez majd' egy évtizednyi eltérés! Érthetetlen, hogy itt miért döntöttek így a készítők, én kíváncsiságból rágugliztam az 1951-es év zenéjére, és a Wikipédiás cikkből már kaptam is vagy 200 különböző melódiát. Forrás tehát volt, de valami nem tetszett a cseh programozóknak.

Ettől eltekintve a játékélmény még mindig zseniális, a sztori is rengeteg csavarral rendelkezik, itt már igazi maffiózóként ölhetjük halomra azt, aki csúnyán néz ránk. Áshatunk el hullát egy park közepén éjszaka, két holtrészeg társunk danolászását hallgatva, árulhatunk cigit a zsaruknak, jól megbérgyilkolhatunk nevesebb személyeket, felhőkarcolót robbanthatunk, bandaleszámolásban vehetünk részt, egyszóval nagyon változatos a játék. Sőt, még egy remek utalás is felbukkan a Mafia 1 szereplőire.
Éppen ezért nem értettem, mi történt amikor véget ért a történet. Vártam, hogy jöjjön az újabb misszió, de ehelyett csak a készítők listája nézett farkasszemet velem, majd a főmenü. Remélem, ez csak azért van így, mert mindjárt jön a Mafia 3... de ez a befejezés harmatgyenge volt. A kedves cseh barátaink, akik olyan részletekre is figyeltek, hogy Joe haverunk rózsaszín flamingókkal díszítse fel a házát, amikor a kor ezt megkövetelte, arra már nem gondoltak, hogy egy rendes finálét kapjunk. Az utolsó harc sem volt különb egy átlagos csetepaténál, hiányzott a "boss-fight" érzés is. Lehangoló.

Így utolsóként jegyezném meg, hogy a játékbeli karakterek mind remekül meg vannak valósítva, a színészek is jó munkát végeztek a hangjukkal, de a főhőssel valahogy nem tudtam azonosulni. A Mafia Tommy Angelo-ja szimpatikus volt, véletlenül belekeveredett az alvilágba, túl sokat akart, aztán félresiklott az élete, de a Mafia II Vito Scarlettája egy bűnöző a szó szoros értelmében. Szeret fosztogatni, könnyű pénzt keresni, lopni, csalni, hazudni, és azt sem titkolja, mennyire megveti az (egyébként alulfizetett) tisztességes munkát. Nem egy erkölcstelen karakter, mert a családja sokat számít neki, de közel sem egy jólelkű papsegéd, aki rosszkor volt rossz helyen.


Végezetül: én azt kaptam, amire számítottam, egy tökös folytatást kiváló történettel, párbeszédekkel, rekordmennyiségű "fuck"-kal (több, mint kétszázszor hangzik el ez a szó, vagy valamelyik ragozott alakja), remek hangulattal, csinos autókkal és nőkkel. Egy-két banális hiba azonban így is becsúszott, amik szükségtelenül rontják le az összképet. Ettől függetlenül én bárkinek melegen ajánlom, hogy eltöltsön egy laza 15 órát ezzel a gyöngyszemmel!

Mafia II
Mafia II
Mafia II
Megjelenés: 2010. August 24. (PC)
Műfaj: ,
Fejlesztő: 2K Czech
Hozzászólások: 8
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
winrar avatar
repulomajom-legikoz: Azért a Max Payne 1-et se hagyd ki 😀
0
0
0
0
Indiana Johns avatar
Igen, gyengébb értékeléseket kapott a II, de nem sokkal. Mafia I 9.2-9.3 környékén teljesített, a második rész változó, egész a 7-től a 9-ig. Bár az első résznél sokat számított, hogy egyfajta hiánypótló alkotás volt 2002-ben. 2010-ben azért már akadt egy-két játék, ami a 40-50-es években játszódott.

Ami vicces viszont, hogy ez Eurogamer UK ugyanúgy értékelte a II-t, mint az I-t: 4/10. LOL!
0
0
0
0
repulomajom-legikoz avatar
Ízlések és pofonok, de azért a második rész világszerte gyengébb kritikákat kapott az első részhez képest. A mafia 1-et még most is akárkinek érdemes lenne betöltenie, viszont az 2002-ben rettenetesen kiemelkedett a tömegből, minden szempontból. Ezt senki ne vegye magára, de egy mostani 12 éves aki most kezd játszogatni PS 4-en meg, Pc-n Crysis 3-mal maxon, persze hogy nem fogja átérezni hogy 2002-ben szebbnek számított a Mafia mint most a Crysis 3. Nem beszélve a történetéről, hangulatáról és befejezéséről amiket minden játéknál negatívumnak említek a Mafia óta. Másfelől 2002 óta megjelent azért néhány igencsak említésre méltó alkotás. Fahrenheit (PC-n is) Heavy Rain, Uncharted 1-2-3, The Last Of US és még nem olyan sokan mások, amik tényleg jók lettek. Viszont 2002-ben a Mafia akármihez képest szenzációnak számított! A korához képest kiváló volt a 92-es Another World vagy a 97-es Last Express, korukhoz képest azok is kiváló játékok voltak, vagy még a GTA 3 Vice City rúghattak valamennyire labdába (hogy 2002-es játékokat is említsek) a Mafia 1 mellett, a Mafia első része gyönyörűen teljesítette a "komoly gengszter" játékok első darabját, amit azóta is csak nyögve próbálnak közelíteni.

"bár én értékeltem, hogy a Mafia I-es dobozpakolás visszatért egy rövid időre... ez különbözteti meg igazán Tommy és Vito karakterét. Tommy szó nélkül pakolt, Vitoval meg csak 5 ládát lehetett megfogatni, mielőtt feladta),"

Az első részben a küldetés szerint méregdrága kanadai whiskey-k ről volt szó, (máskor meg gyémántokról) részben Tommy részére. (amik a ládákban voltak) Nem pedig bagóért pakoltál a főnöknek mint a Mafia 2-ben...... másfelől Tommy is elég karakán figura volt egyik napról a másikra vált vérszomjas döggé, (mivel az életére törtek persze hogy nem hagy hagyta magát) mégis megőrizte emberségét, hiszen két gyilkosságot nem hajtott végre, amikre parancsot kapott Salieritől, mert úgy ítélte meg hogy ne vegye el egy fiatal nő életét a gengszter testvére miatt, vagy hogy hagyta elutazni feleségével és gyerekeivel Frankot egy új élet reményében, távol a maffiától. Tommy a szíve mélyén tudta hogy erre fényfog derűlni de mégis mert úgy dönteni amit a szíve mondott neki, annak ellenére hogy részben Salierinek köszönhette az életét, és annak ellenére hogy egyszer talán súlyosan megütheti a bokáját miatta. Tehát az első rész szereplője másabb volt, (számomra sokkal szimpatikusabb) de semmivel nem volt kevesebb vér a pucájában mint Vitonak. A Mafia 1-ben lelőhettük a wc-n ülő gengsztert, vödörrel verekedhettünk matrózként néhány gengszter ellen a hajón. Mielőtt letelt az időzített bomba ideje, kiugorhattunk a szállodából egy másik épület tetejére, vagy amikor Tommy egy rakás készpénzt adott a papnak, hogy legyen miből felújítani a templomot. Tehát a Mafia 1-ben "brutális" emberek voltak, nem olyan műmájerek mint a 2-ben. Vito aki cigit árúlt a játék vége felé?! Csempész cigit vesz szerintem a 90 éves nagymama is a tej és a kenyér mellé! Vagy amikor Vito ellenállás/támadás nélkül hagyta magát hogy a börtönőr baseballütővel leüsse. Tommy sokkal coolabb volt! Csak remélni tudom, hogy lesz olyan Mafia játék ami, professzionálisan mutatja be, Tommy életét az első rész végétől, a második rész halála előttig (és azt sem bánnám ha elenyésző mértékben lenne lövöldözés Tommy részéről) . Legalábbis részben, úgy hogy legyen egy másik karakter is akinek meg kicsit "háborúsabb" szálakon folynak az eseményei. A Godfather nem volt nagyszám, de ha 2010-ben jelenik meg, úgy hogy nem ül le a története és játékmenete a játék 1/3-ánál simán verte volna a Mafia 2-öt, persze ez is lehetett volna jobb, azóta úgyis már 4 év eltelt, és én tűkön ülve alvás nélkül várom már a Mafia 3-at! (nem is szoktam gondolni játék címekre)

A teszt jó lett! Csak magával kapott a lendület ahogy repülök néhány méterrel a Tenger felett 300 km/ó-val!
0
0
0
0
winrar avatar
Nagyon jó teszt, jól bemutattad a lényeget, pozitívumokat és negatívumokat egyaránt. A játék rajta van a gépemen, de eddig még nem játszottam vele. Eddig! Na megyek és kipróbálom 😃
0
0
0
0
Indiana Johns avatar
Köszönöm a hozzászólásokat és az értékelést!

Igen, ez igazából az izlések és pofonok kategória, sok mindent én is hiányoltam (legfőképp a free ride-ot a végén), de nem akartam nagyon bő lére ereszteni a tesztet.

Matt: igen, a dokkmunkás-verés az egész aljas meló volt (bár én értékeltem, hogy a Mafia I-es dobozpakolás visszatért egy rövid időre... ez különbözteti meg igazán Tommy és Vito karakterét. Tommy szó nélkül pakolt, Vitoval meg csak 5 ládát lehetett megfogatni, mielőtt feladta), bár a végén visszafizetjük a kölcsönt és segitünk a melósokon. Szerintem Scarletta igazi gengszter: aljas, pénzéhes, viszont nem gerinctelen. Tommy remek gengszter volt, de ő sokkal inkább hagyta volna ott az egészet egy békés taxis életért cserébe.
Ugyanakkor azt is lefelejtettem a tesztről, hogy sok küldetést mintha egy az egybe átültettek volna a Mafia első részéből, csak a karaktereket változtatva meg. Ettől még nem kevésbé élvezetesek, csak kissé trehánynak tűnik.

Joe: én nem keveselltem az újitásokat, mert azért van bőven, de igen, pár dolgot kár volt kivenni. Tankolás egyébként van, én tankoltam jópárszor a játék folyamán. A rendőrlimitet nem vettem észre, pirospont jár érte! 😀
0
0
0
0
Kicsi_Joe avatar
Egyetértek Mattal! Az I és a II rész között a különbség ég és a föld .Tetszik a Mafia II,de az első részéhez képest rettentően gyenge.Az első részben látszott hogy a fejlesztők nem 2 napig gondolkoztak a sztorin,míg a második részben nem érzetem azt a hatást amit az elsőben.Nem kétség a második rész az egyik valaha készült legjobb Gengszteres játék.Lövöldözésben,kocsikázásban nincs hiány és a grafikája is gyönyörű.Már Matt is mondta hogy kevés az újítás,nemhogy kevés az újdonság hát jó sok dolgot kivettek belőle ami az elsőben benne volt.(kocsiból kilövés,Free ride,tankolás,további apróságok)Az is furcsa volt hogy az ellenfelek eltűnnek és hogy egyszerre csak 9 rendőr tud üldöz minket.Bár lehet hogy csak én vagyok ilyen Mafia g*y! 😀 De, a teszt nagyon jó lett! Ment az 5*
0
0
0
0
Matt99 avatar
Nekem nincs ilyen jó véleményem a játékról. Kevés érdemi újítás, sok visszafejlődés az első részhez képest, a küldetések sem olyan jók mint az első részben. A főszereplő nálam nem hogy nem szimpatikus, de nálam a valaha volt legutáltabb karakter videójátékban. Tommy Angelo teljes ellentéte. Neki tényleg egyetlen motivációja van, a megélhetés, és csakis saját magával törődik a nyomorban élő családját le se szarja. Mondjuk nálam akkor telt be a pohár amikor szintén nyomorban elő dokkmunkásokat kezdtünk el gyepálni egy kis pénzért, de ezt Vito még élvezte is. A játék még így is próbálja elhitetni a játékossal hogy Vito egy pozitív karakter, de ezek után ez már lehetetlen, és Vito jó cslekedeteit karakteridegen döntésként fogjuk fel. Egyszer láttam egy elég népszerű videót amiben az 5 legjobb gengszterkaraktert mutatták be, és képesek voltak Vito-t berakni elsőnek...Ha valakinek bejön Vito karaktere az légyszives írja le miért, kíváncsi vagyok 😃
Maga a játék a hiányosságai ellenére is nagyon jó, csak ugye a zseniális első rész mellet labdába se rúghat vele. A teszt amúgy nagyon jó, jól fogalmazott, és kellően hosszú. Azért pár negatívum még belefért volna, mert van még belőle bőven.
0
0
0
0
Értékelés
Összes átlaga:
██████████
10
14 értékelés alapján
Csak regisztrált tagok értékelhetnek


Elfelejtett jelszóRegisztráció