Grand Theft Auto V: A 3 jómadár akcióban! (Xbox 360)
Játék: Grand Theft Auto V (Xbox 360)
A három jómadár Los Santos utcáit rója, miközben rablással és csalással foglalkoznak! Minden idők legsikeresebb játéka itt és most!
Ha azt mondom, hogy Rockstar Games, akkor rögtön mindenkinek a Grand Theft Auto (klasszikus rövidítése: GTA) jut az eszébe! Jómagam már óvodás koromban megismertem a GTA-t. A sorozat második részével nyomattam neki, egyébként ez még a 2000-es évek elején volt, aztán minden ment a maga útján. Ez lesz a harmadik teszt, amit a GTA-ról csinálok, az első kettő a GTA IV kiegészítői voltak (a The Lost and Damned, illetve a The Ballad of Gay Tony). De most nem ezzel a résszel fogok foglalkozni, hanem Grand Theft Auto V-tel! Fejlesztője a játéknak már hosszú idők óta a Rockstar egyik részlege, a Rockstar North, kiadója pedig a Rockstar Games. Én Xbox 360-on játszom az V. résszel, mely a Playstation 3-mal együtt 2013. szeptemberében már a piacon volt, de nekem csak ez az év első felében, februárjában volt alkalmam letölteni. Egyébként a játék bő egy évvel később új generációs konzolokra, Xbox One-ra és PS4-re is megjelent. 2015-ben pedig már a várva várt PC-s megjelenés is megtörtént. Most pedig megnézzük, hogy milyen lett a sorozat V. része.
A főszereplők
Az egyik legnagyobb (és talán a legsikeresebb) fejlesztés, hogy már 3 karaktert is irányíthatunk a Grand Theft Auto V-ben. A Rockstar ugyanis elmondta, hogy ebben a játékban nem fogja már beletenni az unalmas és a lerágott csont kategóriájú egyszemélyes hadsereg opciót. Nem is kettőt, hanem hármat. A három főszereplő teljes nevükön egyébként Franklin Clinton, Michael De Santa, illetve Trevor Phillips. Ez a játék egyébként azt is megmutatja nekünk, hogy három teljesen (nemcsak kinézetre és tulajdonságokra) különböző ember, hogyan lehetnek barátok (!).
Franklin egy színesbőrű srác, aki a 20-as éveinek végét éli. Luxusházban él Los Santos egyik gazdag negyedében, Chop nevezetű fekete rottweiler kutyájával.
Michael (aki egyébként elég profi bankrabló) családjával él, Vinewood környékén. Általában nyugodt ember látszatát kelti, a családját pedig bármi áron megvédi.
Trevor pedig egy lepukkant sivatagi tanyán élt nyomorban és szakadt ruhában, míg rá nem talált Los Santosra (bár még akkor is szegénynek csak egy kis házikóra futotta). Elég kemény alkoholista és a vidéki hely egyébként sem volt szimpatikus számára, főleg akkor nem, mikor a "Lost MC" nevezetű motoros banda oda költözött, és velük került igen nagy konfliktusba. Láthatjuk is egy rövid időre az előző részből általunk irányított, igen ismert és szúrós szemmel néző Johnny Klebitz-et. Egyébként nincs saját családja, és a korai 50-es éveit éli. Ő egy igazi forrófejű pszichopata, szadista, nem ismer félelmet és viszonylag kegyetlenül bánik azokkal, akik szembeszállnak vele. Az egyik legkedveltebb és kritikusok által is elismert karakter a GTA V-ben.
Nemcsak tulajdonságaikban, de képességükben is eltérnek a karakterek: kezdetben Franklin a volán mögött (mesteri autófeltörő), Michael a szárazföldön, Trevor pedig a levegőben érzi otthon magát. Bár a kijátszás végére úgyis minden képesség nagyjából ki lesz maxolva. Egyébként a főszereplők képességeiről leolvashatjuk, hogy mennyire kitartóak (Stamina), a lövőképességüket (Shooting), izomzatuk nagyságát (Strength), a lopakodóképességüket (Stealth), repülési tudásukat (Flying), merülési tulajdonságokat (Diving) és nem utolsó sorban a karakterek tüdőkapacitását (Lung Capacity). Ez már önmagában sok, de ez még nem minden. Ezenfelül a játék vagy 1000-féle adatot tárol az adott karakterről, el sem tudjuk képzelni. Ilyeneket pl., hogy mennyit játszottunk az adott karakterrel, hány civilt ölt meg, hány rendőrt, hány ember szárad a lelkén golyó által, mennyi ütközés által. Aztán ott van a bűnügyi részleg: pl. összesen milyen hosszú ideig köröztek minket, hány embert tettünk láb alól pisztollyal, SMG-vel, AK-val vagy bármilyen más jellegű fegyverrel. Hányszor ütöttünk meg civilt. És persze ez is csak néhány példa a sok közül.
Újra Los Santos-ban
A Grand Theft Auto V (a IV-től eltérően nem Liberty City-be, hanem) Los Santos nevezetű városba repít minket vissza. Ezzel már a GTA: San Andreas-ban is találkozhattunk, mint egyik nagyváros. A kitalált metropolisz színhelye Los Angeles alapján lett tervezve, míg a másik nagyobb negyed, Vinewood, Hollywood alapján. Persze több kerületet találhatunk Los Santos-ban, de nyilvánvaló, hogy valós méretekhez képest csak egy kisebb részről beszélünk. Ezeken kívül egy széles sivatag, illetve az egész bejárható területet a Csendes-óceán veszi körül. Találkozhatunk igen széles országutakkal, keskeny-, bicikli illetve kavicsos vagy saras utakkal, mellékutcákkal, luxusszállodákkal-, illetve (bérelhető) házakkal. Ezeken kívül boltokkal (erről később), tengerparttal, és békésen sétáló emberekkel. A bejárható területről azt mondják, hogy a Rockstar eddigi legnagyobb nyílt világú játéka, hát én ezt nem igazán érzem. Az egyértelmű, hogy a IV-el szemben körülbelül négyszer akkora, de a San Andreas-hoz viszonyítva már nem lennék annyira biztos. Főleg, hogy ott három hatalmas város volt, de ezt szerintem mindenki maga döntse el.
A játékról
A sorozat ötödik részénél is megmaradtak a grafikai motorok, ugyanis a fejlesztők belátták, hogy nincs szükség új beruházásra, így a játékot a RAGE, az Euphoria és egy Bullet nevezetű gép hajtja. Az Euphoria néven emlegetett motor a karakter animációkért felelős (pl. idegesség kifejezése, az emberek reakciója). A Bullet egy fizikai motor, így a törésmodellezéséért és a testmozgásokért felelős. Minden mást (beleértve az élethű grafikát) a RAGE műve. Mint említettem, a grafika az egyik legnagyobb erőssége a játéknak, de ezt már megszokhattuk a GTA-tól, így különösen ez nem nagy meglepetés számunkra. Ugyanazok a „szabályok” megmaradtak az ötödik részben is: Ha túl sokáig kipörgetjük a hátsó kerekeket, vagy driftelünk akkor egy idő után defektet kapunk. Ha túl gyorsan hajtunk, és nekimegyünk a falnak akkor karakterünk kirepül a kocsiból. Ha már olyan sokszor mentünk neki valamilyen járműnek, oszlopnak, és füstölni kezd a motor, akkor egy idő után lefullad. De a Rockstar Games igen kreatív és még az alábbiakkal is bővült az egész játék: Mivel a nagy térnek köszönhetően sivatagos részek is vannak, ahol olykor találkozhatunk kaktuszokkal, a tüskék által is kidurranhat a kocsink kereke. Ha fejre áll az autónk, akkor nem kell kiszállni a kocsiból, csak valamelyik irányba kell "lendíteni” az autót és már újra száguldozhatunk. Ha nagyon gyorsan hajtunk bele valamelyik kocsiba, akkor a törmelékek szétrepkedhetnek, amelyek kidurranthatják a kerekünket. Ha keményen beleszáguldunk valakibe és kirepülünk az autóból, akár meg is halhatunk.
Küldetések
A küldetésekből viszonylag kevesebbet kaptunk ahhoz viszonyítva, hogy a játékban 3 karaktert vagyunk kötelesek irányítani. Mint megszokhattuk a fejlesztőktől, van egy alapszál, mely a fő történetet viszi a hátán, főküldetések formájában. Ebből összesen mindössze 69 van. Viszont figyelni kell arra, hogy melyik küldetést milyen karakterrel csinálunk meg, mert nem lehet mind a 69-et az általunk favorizált főszereplővel megcsinálni. A Michael-missziók kék, Franklin küldetései zöld, illetve a Trevor megbízások sárga színnel vannak megjelölve a térképen. A missziók nagyon változatosak, az előző részhez hasonló nehézségűek (nincsenek nehézségi szintek), szóval nem kell nagyon magunkat erőltetni a főküldik 100%-os kijátszáshoz. Tetszettek benne a bankrablások (több is lesz benne, ráadásul csoportosan: Trevorral, Franklinnel és Michaellel), tűzharcok, különböző típusú üldözések, lopások, árulások vagy éppen sztárok fotózása, bár leginkább az a jellemző a küldetésekre, hogy megmutatja nekünk a rendszer mit, mikor kell használni.
A három jómadár közül természetesen kiválaszthatjuk, akivel szeretnénk lenni, például szabad kóborláskor. Ezt úgy valósították meg a fejlesztők, hogy egy megadott gombot hosszan lenyomunk, majd egy kör alakú („pizza szeletekre vágott”) opcióban választhatunk a három szereplő közül. Aztán a játék felülnézetbe kapcsol, egyre magasabbra emelkedünk, majd a kiválasztott karakterrel feje fölött fokozatosan ereszkedik le a kamera és ráfókuszál az általunk eldöntött emberkére. Habár már ez is nagy újításnak számít, a Rockstar nem érte be ezzel. Michael, Franklin vagy Trevor (attól függ, melyikre mentünk rá) éppen csinálni fog az adott pillanatban valamit (nyilván ha valamit csoportosan csinálnak, akkor ugyanazt fogják tenni). Lesz olyan, mikor a választott szereplő éppen alszik és felébred, vagy a városban sétál, épp jól megviccel egy arra felé járó turistát, esetleg abban pillanatban ver félholtra egy civilt. 1000-féle esemény lehet, egyébként ezek csak nagyon ritkán ismétlődnek (!). Fontos tudni, hogy ha körözés alatt állunk, akkor nem valósulhat meg a karaktercsere (a körözési szintekről később bővebben). Az egész folyamat olyan 6-7 másodpercig tarthat.
Az átvezető videó is már új korszakot írhat, ugyanis ez már nem az a régi monoton stílusú, amit megszokhattunk. Ebben a részben már filmszerűek ezek a videók, mintha valódi filmet néznénk. Olykor bele sem gondolunk, hogy ez csak egy játék és nem egy moziban ülünk popcornt rágcsálva.
A 69 főküldi mellett még teljesítenünk kell 42 hobbisportot, 20 „Idegenek és Őrültek missziót” (Strangers and Freaks), 42 Random event-et (erről bővebben később), és 16 egyéb küldetést (Miscellaneous).
A hobbisportoknál teljesítenünk kell az összes sporttal kapcsolatos megbízásokat: Triatlon, utcai verseny, offroad (autó és motor), búvárkodás, ejtőernyőzés, golf, darts, tenisz, jóga (utóbbi csak Michael-nél érhető el) illetve a Rampage (csak Trevorral csinálhatjuk meg).
A triatlon ebben a részben a valódi triatlonnal egyenlő. Ezt úgy értem, hogy itt legelőször úszás, majd kerékpározás végül futás van.
Az utcai versenyben szuperautók mérkőznek meg egymással országúton, illetve kisebb utakon.
Az offroad versenyek a hegyekben és a sivatagokban lezajló motor-, illetve autóversenyek.
Az ejtőernyőzésnél ugyanaz a feladat: leugrani valahonnan és a kijelölt helyre érkezni. Az újdonság az, hogy pl. ha egy fába vagy egy épületbe beakad az ernyő, elszakadhat a zsinór és a karakterünk szabadesésbe kezdhet.
A golf remek kikapcsolódást nyújt, egy Fehér Házhoz hasonló épületbe kell bemenni és egy ellenféllel fogunk golfozni. Aki nyer, az nyer.
Darts is viszonylag jobb lehetne, csak egy probléma van vele: nem jelzi nekünk, hogy melyik részt kéne eltalálni a nyíllal, így aki nem ismeri a szabályokat, az elvérezhet ebben a játékban.
A tenisz szintén egy újítás a rajongók számára. Beállíthatjuk a nehézségi szinteket, illetve, hogy milyen hosszú legyen a teniszmeccs. Több hely is elérhető Los Santos-ban, megtalálhatjuk a salakos, illetve szőnyeg típusú teniszpályákat.
Csak Michaelnak érhető el a jóga nevezetű sport. Megfelelő kontroller és megfelelő kézügyesség, illetve kitartás szükséges hozzá.
Van egy Rampage (Dühöngés) nevezetű mellékküldetés, mely csak Trevorral teljesíthetünk (ez nyilván egyértelmű, mert ő ilyen ideges típus). Az a lényege, hogy mindenkit meg kell ölni, aki ránk támad és iszonyat vérengzést kell rendezni. Általában a katonaságot küldik ránk, ráadásul ilyen hatalmas konvojokkal jönnek. Időhöz vagyunk kötve, és addig kell szétmarcangolni őket, míg a számláló a 0-hoz nem ér.
A víz alatti világ felfedezése pedig szintén egy újítás. Gyönyörű szép, és igen elterülő tengerben nosztalgiázhatunk. Olyan feladatokat kaphatunk, mint pl. szedjük össze x mennyiségű alkatrészt. Ezt megtehetjük tengeralattjáróval, de akár úszkálva is. Nem panaszkodhatunk a víz alatti világra sem: találhatunk akár repülőgép alkatrészeket, annak törzsét vagy akár egy hajó maradványát is (ezekbe egyébként be is nézhetünk). Nyilvánvalóan vannak kisebb-nagyobb halak. Találunk olyanokat, amelyek üldözőbe fognak venni minket, és ha nem menekülünk előlük, akár meg is ölhetnek pl. cápák. Ezeket a térképen piros színnel fogja jelölni a játék. Ha szárazföldre értünk, vagy a csónakunkhoz, akkor megölhetjük az állatot, és újra úszkálhatunk biztonságosan. Az ilyen incidensek orvoslására használhatjuk a tengeralattjárót is.
Egyébként, ha bedobjuk az általunk irányított emberkét a tengerbe, a szárazföldhöz érve megfigyelhetjük, hogy bizony csuromvizes a karakter. Ez szintén egy újítás.
Az „Idegenek és Őrültek” (Strangers and Freaks) küldetéseknél (mint ahogy benne van a nevében) idegenektől kapunk küldetéseket. Kaphatunk küldiket különféle cégektől vagy üzlettulajdonosoktól, esetleg olyan emberektől, akik védelmet vagy segítséget kérnek. 20-at kell teljesítenünk a teljes kijátszáshoz.
A Random event-ben az utcán lévő embereknek kell segíteni, pl. ha szemtanúja leszünk egy pénztárca vagy egy kerékpár lopásnak, akkor követnünk kell a tolvajt és vissza kell adnunk a megszerzett tárgyat a tulajdonosának. Vagy ha egy fegyveres ember meg akar ölni egy civilt, akkor is közbe kell avatkoznunk. És azt gondoltuk, hogy ezekben a megbízásokban csak a törvények szerint járhatunk el, csak jól cselekedhetünk? Hát nem. Ugyanis lehet olyan eset is, hogyha meglátunk egy pénzszállítót, amibe épp a pénzt pakolják, akkor az lesz a feladatunk ilyenkor, hogy kiraboljuk. Így teljesíthetjük ezeket a mellékküldetéseket. Vagy 100 van belőle, nekünk elég 42. Egyébként ha ezeket figyelmen kívül hagyjuk, egy idő után eltűnnek a térképről.
Az egyéb küldetésekbe (Miscellaneous) minden más beletartozik (leginkább az éjszaki életet értem ezalatt). Ilyen a sztriptíz bárokba látogatás, prostifelvétel az utcasarokról meg ilyenek. 16 ilyen jellegű küldetés teljesítése a cél.
Vannak természetesen (nevezzük így) szolgálati autókkal történő mellékküldetések. Ez nyilván a rendőr-, mentő-, tűzoltó- illetve a taxisküldetéseket jelenti együttvéve. Jó hír, hogy az utóbbi újra elérhető a játékban, míg a másik három típusú munka már nem aktívak számunkra a GTA V-ben.
A taxis küldik rendszere is megváltozott a játékban: Nem vehetünk fel folyamatosan utasokat, mint pl. a GTA: San Andreas-ban. Minden úti célhoz érve egy gomb megnyomásával hívnunk kell a taxi diszpécsert, akihez bejelentkezünk és a számunkra legközelebbi ilyen fajta szolgáltatást igénylő utashoz visz. Továbbá már időhöz sem vagyunk kötve, viszont az utak kifejezetten hosszúak.
A mellékküldetések a játék egyik legnagyobb negatívumát hordják. Ugyanis többször „beragadhatunk”, mert nem ad semmilyen mellékküldetést a játék, ami akadályozza a 100%-os kijátszást. Most is beakadtam, viszont jó látni, hogy ez nem csak az én problémám. Milliók panaszkodnak erre, én február óta játszok a játékkal (mint említettem) vagy 50 órám van benne és még mindig csak 88%-osan van kijátszva az V. rész. Ez ellen nem lehet tenni semmit.
Térkép és a körözési szintek
A térkép kinézete is teljesen megváltozott a játékban, mondhatni radikális fejlődésen ment keresztül. Már nem iránytű, hanem négyzetes alakú map-ot fogunk kapni. Korszerűen, korrektül bedöntött és az életerő, illetve egyéb karakterre vonatkozó adatok (tüdőkapacitás, illetve a slow motion) [lassítási folyamat] már nem a peremén futnak, hanem a térkép alatt. Az életerő zöld színnel van megjelölve, és ha túl sok sebzést kapunk hirtelen, akkor kisebb mértékben feltöltődik. A tüdőkapacitás kék színt kapott. Akkor aktiválódik, mikor lemerülünk a vízbe. Találunk egy slow motion opciót is, mely sárga színű, továbbá a főszereplők különböző szituációikban használhatjuk. Persze az sem mindegy melyik karakterrel, mikor használjuk: Franklin esetében csak a volán mögött, illetve Trevornál meg Michaelnél csak séta vagy fegyverhasználat közben vehetjük igénybe.
A map-on az általunk kijelölt hely már nem zöld, hanem rózsaszín és a küldetéseknél az útvonalak már sárga színűek, továbbá kék színnel akkor jelez a játék, mikor utasokat veszünk fel taxizáskor. A GPS is élethűbb lett: kiírja a távolságot és alagút bemenetelekor elveszíthetjük a navigációs jelet, viszont kilépve újra jelezni fog nekünk a térkép.
A körözési szintek, illetve az ezzel kapcsolatos egész rendszer megváltozott. Most találkozhatunk először ebben a játékban, hogy nem 6, hanem csak 5 körözési szint található. Az első megkapott körözési csillag után, ha nem adjuk fel a küzdelmet (már pedig miért is), akkor rögtön jön a második fokozat. Ha nem támadjuk meg a rendőröket, akkor egy 2-es körözéssel megússzuk, azonban ha fellépünk ellenük, akkor jön a 3. (ilyenkor már egy rendőrségi helikopter is becsatlakozik). Azt persze ne felejtsük el, hogyha egy börtönt őrző testőrt csak egy picit lökünk el, vagy a repülőgép futópályára tévedünk, akkor már rögtön megkapjuk a 3-as vagy 4-es körözést, ráadásul a rendőrök rögtön egy ilyenért ki akarnának végezni minket. Újításnak mondhatjuk, hogy a körözési szint növekedésével, már nem egy adott körzetből, hanem a rendőrök látóköréből kell kilépni. Ennek ellenére Los Santos rendőrei nem igazán rázhatók le, igen nagy sebességgel száguldanak felénk, gyakran gyorsabbak nálunk és próbálnak bármi áron, kézzel-lábbal elkapni minket.
Mondjuk nem csak ez változott, ugyanis mivel sivatagi és a városi rész összeköttetésben áll, így kétféle rendőrőrs található. Van egy sheriff típusú rendőrkapitányság, ők fehér rendőrautókat használnak. A városi fakabátvillogó kocsi pedig fekete színű. Az ilyen tragacsok világításai is megváltoztak: most már nem csak a tetejük fölött elhelyezett sziréna villog, hanem megtalálhatóak különböző piros-kék világítások az elülső lámpákon, ködlámpákon, féklámpákon és a visszapillantó tükrökön is. De egyébként ez a mentő-, és a tűzoltóautókra is jellemző.
Boltok és mobilfunkciók
Visszatértek vagy megmaradtak olyan boltok, mint pl. a tetováló szalon, tuning műhely, autómosó, fodrászat és a fegyverbolt. Elmehetünk akár sztriptíz bárba, kocsmába, színházba, vagy akár moziba, esetleg ruházati boltba. Utóbbiból annyi van, mint a szemét: összesen 4 féle ilyen fajta áruház van jelen (Binco, Suburban, Ponsonbys, Discount Store), egyenként minimum 3 bolttal, különféle ruhákkal. A Ponsonbys-nál pl. első osztályú öltönyöket és ruhákat vehetünk, többi bolt viszont azonos alacsony színvonalat képvisel. Szóval a választékra nincs panasz.
A tuningoló műhely végre újra visszatért. Itt már jóval több alkatrészt szerelhetünk be az autóba, mint a San Andreas-ban. Belerakhatunk pl. turbót, felfüggesztést, nagyobb kipufogót, szélesebb karosszériát, sötétítő üvegeket, légterelőt, motorháztető légbeömlőt, bukókeretet és karbon szálas részeket. Továbbá Xenon fényszórót is beépíthetünk, ráadásul a rendszámtábla színét is megváltoztathatjuk, nem beszélve a tömérdek autószínről meg a kerekek rengeteg típusáról. A low-rider rúgók viszont kimaradtak a játékból, nekem őszintén szólva nem is hiányzik annyira.
A „Hang out” (Szórakozás) opció még mindig él, így felhívhatjuk akár Trevorral, Franklinnel vagy Michaellel valamelyik ismerősünket, akikkel elmehetünk egy sztriptíz bárba vagy akár egy kocsmába berúgni. Az ittas állapot körülbelül azonos teljesítményt nyújt, mint a GTA IV-ben: ránk szállhatnak a rendőrök, és nem vagyunk képesek egyenesbe tartani a kocsit.
A Grand Theft Auto V további 6 újdonsággal bővült e tekintetben is. Los Santos-ban 14 olyan ház van, melyeket albérletbe adhatunk, ha megvesszük azokat. Ezenkívül vehetünk meg cégeket pl. egy taxiscéget vagy járműveket felturbózó cégeket, mely részben azért előny, mert ott ingyen nyújtanak szolgáltatást számunkra (nyilván nem mind a 3 főszereplő veheti igénybe ezeket, mert pl. ha Franklin vette meg, akkor csak is ő teheti meg).
Megtalálhatjuk az úgynevezett „Vehichle Impound”-ot (Lefoglalt gépjárművek). Ezek a járművek a rendőrség birtokában vannak, egy garázsban tárolva. A rendőrkapitányságon találjuk meg ezeket, és 250$-t cserébe felnyithatunk egy garázst, továbbá a benne található autó a jutalmunk lesz. Az árát tekintve elég baráti, főleg ha egy szuper-, vagy egy kabrióautót zsebelünk be.
Mind Franklinnek, mind Michaelnek, mind Trevornak saját garázsa van a városban. Ez a gépjárműtároló, nem az előző részekhez hasonló, hanem a város valamelyik kerületében találjuk meg ezeket. Ugyan mindösszesen 4 jármű parkolhat be oda, viszont mellette még kapunk 30+ exkluzív autót is. Szerintem nem rossz ajánlat.
Aztán a vadászat és a felvonó is újításként szerepel a listán. Az erdőben rengeteg állat csavarog, akiket fegyverrel akár meg is ölhetünk (ezt a repülő madarakra is értem), vagy autóval el is üthetjük őket. Na, például eddig sosem volt ez jellemző a GTA-ra nézve.
A felvonó csak azt a célt szolgálja, hogy fentről körbenézzünk az erdőben.
A benzinkúti üzleteket kirabolhatjuk, mellyel körülbelül 500$-t fogunk tudni bezsebelni.
Van még egy újdonság: A vidámpark. Ezt a Csendes-óceán partján találjuk meg. Beülhetünk például a hullámvasútba, és jókat szórakozhatunk.
A küldetések intenzív teljesítésekor folyamatosan megjelennek az áruházak a térképen.
Sajnos kivették a játékból az éttermeket és a konditermeket. Az internet is már csak a karakterek mobilján érhető el, ahol vehetnek különféle autókat, bringákat, repülőgépeket, csónakokat, különböző dolgokat. Fényképezhetünk fele, illetve nyomhatunk akár egy selfiet is, amelyet elküldhetünk akár valamelyik ismerősünknek. A mobilon keresztül nézhetjük meg, hogy milyen munkát vállalhatunk vagy akár felhívhatunk egy taxis céget, hogy ne kelljen ide-oda szaladgálni egy felénk jövő autókért meg fütyülni az ilyen járművek után. Az viszont nagy csalódás volt számomra, hogy kivették a játékból a taxizás közben használható belsőnézetet (az adott karakter szemszögéből nézhető álláspont). De az szóvá kell tennem, hogy végre normálisan vezetnek a sofőrök, még ha siettetjük őket, akkor is.
Fegyverek és a verekedés
Már a Grand Theft Auto létezése óta annyi fegyver van, mint a szemét. Az V. részben viszont ezt a mennyiséget megtöbbszörözték (!), körülbelül 50 különböző fegyver érhető el a játékban. A fegyverek között találhatunk ütő-, illetve lőfegyvereket, gránátokat. Aztán egy újabb újdonsággal bővült a játék: egy nagy kör alakban helyezkednek el a különböző típusú fegyverek, miközben a háttérben be van a lassítva a játék, addig mi szépen, nyugodtan kiválaszthatjuk az általunk szimpatikusnak vélt fegyvert. Ebben a körben 8 csoportban találhatjuk meg a különböző segédeszközöket, illetve puskákat: RPG mellett a tűzijáték rakéta is helyet kapott, aztán különböző pisztolyok, shotgun-ok, mesterlövész puskák, katonai fegyverek, uzik, dinamitok, gránátok, gránátvetők és a bombák. A rendőrök és a civilek sérülékenysége is viszonylag reálisabbnak tűnik, tehát már nem szükséges egy tárat áldozni egyetlen emberre. A civilek akár 2-3 lövéstől földre kerülhetnek, és el is vérezhetnek, amelyet a játék egy enyhe vakuzással jelez nekünk. Továbbá azt is érdemes megjegyezni, hogy már látszódnak a golyó által okozott sebek az embereken (az irányított karakterünket is beleértve). A benzin is helyet kapott a játékban. Ez arra jó, hogy pl. ha leöntünk valamit/vagy valakit, akkor szépen szét fog terjedni a tűz és szerencsésebb esetben pedig az adott jármű felrobban.
A verekedés is egy új korszakot írhat, már életszerűbbek az ilyen szituációk. Kitérhetünk az ütések elől, esetleg egy tökéletes kombinációval üthetünk fejre, meg ehhez hasonlók (rúgás is jelen van, bár ellenfelünk nem használja). Újdonság lehet számunkra, hogy már nekifutásból üthetünk meg embereket, akiket ilyen jellegű módszerrel már rögtön láb alól eltehetünk.
Van természetesen egy új fegyverünk is, amit nem is gondoltunk volna, nem is igazán hasznos inkább szórakoztató: „a középső ujj”. Ezt akkor használhatjuk, mikor valamilyen járművön vagyunk, és ökölre van beállítva, miközben a lövés gombot nyomjuk. A civilek nem is igazán reagálnak rá, de ha a rendőröknek "fukkolunk be", akkor körözést adnak ki ellenünk.
Járművek, irányítás és a rádióadók
Az autók szintén hatalmas fejlődésen mentek keresztül. Rengeteg olyan tragacs van, amit meghagytak a GTA V-ben. Viszont sok olyan kocsi van, mely újdonság számunkra (és bizonyára ebből van több). Megjelentek a kabrió típusú autók, melyeket egy gomb megnyomásával fedetlenné, esetleg fedetté tehetünk. Az autók különböző típusba sorolhatóak (Super [szuperautók], Sports [sportautók], Sports Classic [klasszikus sportautók], Coupé [kupék], Muscle [izomautók], Sedan [szedánok], Compacts [kompakt autók], SUV [városi terepjáró típusúak] és Off-road [kifejezetten kavicsos vagy sivatagos utakra tervezett autó]. Ezek a jelentősebb típusú autók, az összeset fölösleges lenne ideírni, mert rengeteg van belőlük. Persze nem csak autók vannak az V. részben, hanem autóbuszok, motorok, csónakok és végre újra visszatértek a biciklik (és nem csak szokásos BMX-ek, hanem vannak sportkerékpárok is). Egyes becslések szerint a GTA V-ben összesen 300 (!) jármű kapott helyett. Ez persze nyilván az új generációs konzolokon és a PC-n csak több lehet.
A járművek egyébként nem kaptak még mindig semmilyen licenszt (gondolom a fejlesztők nem is hajlandóak rá megszerezni), csak az autó valódi énjét az alakjáról, a fék-, vagy elülső lámpáiról ismerhetjük fel. Hosszú idők óta rója a GTA-s utakat a Blista Compact (Honda CRX), mely most sem maradt ki a játékból. Aztán néhány újfajta autó a sok közül: a Bravado Gauntlet (újfajta Dodge Challenger), Vapid Dominator (Ford Mustang GT), Ubermacht Oracle 1 (BMW M6), Adder (Bugatti Veyron), Obey 9F (Audi R8) és a Benefactor Dubsta (Mercedes-Benz G55 AMG). Ez persze csak egy pár volt, de megtalálhatjuk pl. a Pagani vagy a Lamborghini Aventador játékbeli megfelelőjét is. Az autók hangjai nagyon különböznek, szóval nem bánjuk meg, ha egy-kétszer kikapcsoljuk a rádiót és hallgatjuk az autók motorhangjait. Van olyan motor, mely nagyon csendes és találunk olyat, ami elég keményen dübörög. Nyilván a tuninggal, turbómotorokkal csak rásegítünk az ilyen dolgokra.
A három főszereplőnek egyébként egyénre szabott autója van: Franklinnek egy Buffalo (Dodge Charger 2013), Michael autója (lent a képen) egy Tailgater (Audi A6-A8), Trevoré pedig egy Bodhi (Kaiser Jeep M715). Ha az utca közepén hagyjuk ott magára az autót, akkor is „hazatalál”.
Mivel rengeteg a sivatagos út, találhatunk különféle buggy-kat, terepjárókat.
Azt érdemes még tudni, hogy akármilyen időszakban, akármilyen időben be-, vagy lekapcsolhatjuk a világítást a gépjárműről.
A reptéren pedig mindegyik repülő elérhető számunkra. Rengeteg utasszállító közül választhatunk, de vannak léghajók, vadászrepülőgépek és cessnák. Viszont cserébe könnyebben sérülnek és ajánlatos inkább a kifutópálya széléről megközelíteni az ilyen repülőcsodákat, különben 3-as körözést fogunk kapni. Füstölhet vagy akár kigyulladhat a motor, így a repülő irányíthatatlanná válhat. Azonban sima úton akár egy hatalmas utasszállítóval, futómű nélkül is leszállhatunk biztonságosan egy autóúton, már ha megfelelőek a körülmények.
Az irányítás teljesen megváltozott. Ha más lehet nem is annyira, de ez teljesen. Gyakorlatilag egy picikét sem emlékeztet a régi GTA-ra és először nagyon furcsa és igen árkádosnak tűnik az autók kezelése. Viszont idővel megszokható és örül az ember, hogy nem minden kereszteződésben darálja le a kocsi elejét. Egy egyszerű terepjáróval sem fogunk tudni már driftelni, csak egy izomautóval vagy átalakított autóval, legfőképp esős időben. Mesterien lehet az autókat irányítani és kezelni (persze azért kell hozzá egy kis gyakorlás és megfelelő gázadás). A buszok és a motorok kezeléséről ugyanezeket lehet elmondani.
Rádió természetesen jelen van a játékban, összesen 18 adó. Ezek közül (a San Andreashoz viszonyítva) mindösszesen csak a Radio Lost Santos maradt meg. Többi rádióállomás újdonság számunkra pl. West Coast Classics, Los Santos Rock Radio vagy a Non Stop Pop FM. Nyilván találni fogunk magunknak megfelelőt, mert rengeteg fajta zenestílus van különböző nyelveken pl. spanyol, amerikai, angol ráadásul rock, pop, klasszikus, opera meg ilyen műfajokban. Olyan előadókkal az élen, mint pl. Kendrick Lamar, Snoop Dogg, Dr. Dre vagy akár Britney Spears. Itt még az mondhatjuk újításképp, hogy pl. ha egy zene megtetszett nekünk, akkor nem kell az interneten óránként keresgélni utána, hanem a játék automatikusan megmutatja nekünk.
Törésmodellezés
A játék a törésteszten a IV. részhez képest megfelelően, összességében jól teljesített. Már totálkárosra csinálhatjuk az autót, nagyobb ütközés esetén csak úgy repülnek szét a törmelékek. Végre az első-, és a hátsó lökhárító leválhat csakúgy, mint az ajtók, vagy a kerekek (nagyobb frontális ütközés esetén). Szóval magyarul: Minden ami mozdítható egy tragacsban, az úgysem úszhatja meg szárazon. Egyébként azt is érdemes megjegyezni, hogy egy nagyon leharcolt állapotban lévő négykerekű járműbe már nem szállhatunk vissza.
Mesterséges intelligencia
A mesterséges intelligencia is fejlődött valamilyen szinten. A IV. részben is viszonylag jól viselkedett, itt egy picit tökéletesítettek rajta. Ha szirénázunk, akkor tisztességesen félreállnak, ugyanez van, ha a gép által hajtott szolgálati autók mennek (előző részekben csak nekünk adtak utat a sofőrök). Ha szabálytalankodunk, viszonylag intenzívebb dudálásba kezdenek, és ha valamelyik sofőr kocsijába belerohanunk, akkor előfordulhat olyan, hogy középső ujjal bemutat nekünk, miközben kemény szitkozódásba kezd. Aztán a nemek között is különbséget tehetünk. Nyilván nem fog velünk bunyózni egy nő, és nem fogja visszaszerezni az autóját, miután kitessékeltük belőle.
Többjátékos mód (multiplayer)
A multiplayer-ben rengeteg opció található, s mivel rengeteg játékos játszik vele, így nem mondhatjuk kihaltnak. Csinálhatunk közösen, a játékostársainkkal küldetéseket vagy csavaroghatunk pl. a városban. Persze itt érdemes megjegyezni, hogy a játékosok, akár meg is ölhetik egymást, amiért pontokat kaphatnak. Aztán versenyezhetünk az országutakon, esetleg a nagy sivatagban vagy kavicsos utakon.
Röviden ennyit erről a módról és végre hadd jöjjön a várva várt értékelés.
Összességében
Az értékeléshez érve elmondhatjuk, hogy a játék nagyon jól sikerült. Viszonylag nagy tér, rengeteg autó, több lehetőség. A beleölt fejlesztési idő, az újítások a Rockstar részéről megérte. Persze vannak még mindig negatívumok az V. részben is, de melyik játékban nincsenek? Azt viszont nagyon sajnálom, hogy az FPS nézet nem került bele az Xbox 360 és a PS3 verzióba.
- Pozitívumok:
- Élethű grafika
- Bejárható terület nagysága
- Rengeteg autó és fegyver
- Sok bolt
- Különféle utak
- 3 karakteres opció
- Negatívumok:
- Kevés küldetés...
- ráadásul beragadhatunk
- FPS nézet hiánya (Xbox 360-on és PS3-on)
- Eltűnhetnek a garázsból az autók
19ati93: Az lehet, hogy PC-n egy újítás, de én Xbox-on játszom 😃
Dijnick: bizony!
Pamkutya: köszi 😃
tibor1998: Szintén köszi 😃
Örülök, hogy tetszett nektek a tesztem 😀
A san Andreasban is igen nagy terület volt és 3 város vidékkel! Ebből a szempontból még majdnem hogy vissza fejlődés is a GTA 5!
Sok bolt amikben majdnem ugyanazt kapni ah jeh! 😀
Majd a GTA 6-ban lesznek 1 utas városok! 😃
A 3 karakteres opció előtt tényleg le a kalappal!
Elég ennyi küldetés! A SA-nál már lehetett érezni hogy voltak elég egyhangúak, szóval ennyi küldetés a GTA 5-ben pont hogy jó volt!
Nagyon jó és összetett teszt lett! 😀
A terület nekem kisebbnek látszott, de úgy tűnik nem az 😃
A netes dolgot mindjárt megnézem...😊
Illetve azt írtad, hogy csak mobilról lehet már netezni. Nem tudom az xboxos verzióban hogy van, de PC-n például a Michael házában lévő számítógépeken is lehet. Ettől függetlenül jó lett 😃
Nekem ez a GTA is tetszik, persze van pár negatívuma is 😀
De ez a játék se hibátlan,ha nem az lap autóddal vagy,1-2 sarokra elmész tőle,vagy küldizel egyszerűen eltűnik,de az alapautót kint hagyod a világ legszélén,következőleg ott lesz a ház előtt 😃
Remélem a következő GTA már jó lesz,de jó irányba halad a RG 😃
Ment az 5* 😀
nincs mit, szívesen írok teszteket 😃
A DLC-ket nem próbáltam még ki egyébként, mert az alapjáték már alapjába véve nagyon jó.
annyit azért hozzáfűznék, hogy az irányítás nem változott olyan drasztikusat a vice city, san andreas jobb volt bill+egérrel a IV, V jobb gamepaddal (csak mert billentyűzeten 3 kézre lenne szükség😀 ), de a lényeg az elmebeteg vezetési stílus, padlógáz mindenhol, derékszögű kanyarok könyörögnek a kézifékért. az ilyenek teszik GTA-vá bár a kevés küldetés valós probléma amit a IV-ben az episodes for LC-vel orvosoltak. ezzel kapcsolatban kérdezném mivel x-box on toltad, próbáltad a DLC-ket? (láttam, hogy vannak DLC-k de még csak az x-box verzióhoz) tartalmaznak sztoribővítést (mint az EFLC) vagy csak új fegyverek, járművek? mellesleg a teszted jól rendszerezett, részletes, élmény volt olvasni.