background
avatar
Ayistion
Szint: 42
10 éve tag, offline
2.5K ☀
1.1K 💬
140 🎮
44 🔥
12 ❤
10 🎁
Máté (Kovács)
26 éves, férfi
Zala

Kyrat, a monarchia Mekkája

Írta: Ayistion, 2019. October 02., játékteszt
Játék: Far Cry 4

Határozottan emlékszem, azt mondtam: „állítsd meg a buszt”. Igen. Állítsd meg a buszt. Nem „lövesd szét a buszt”. Alaposan megválogatom a szavaimat. Állítsd. Lövesd. Állítsd. Lövesd. Talán ez a két szó ugyan úgy hangzik?

Pagan Min ugyan megválogatja a mondanivalóját, de nézzük hogy nekem mit sikerült összeválogatnom. Az előző részhez képest két röpke év telt el, más máris piacra került a sorozat következő számozott epizódja, ami alatt a már bevált Dunia Engine dübörög. Mivel a játékot hajtó motor ugyan az mint elődjénél, és a Far Cry 3 elsöprő sikert aratott, személy szerint sok változásra nem számítottam a negyedik résszel kapcsolatban, valamint szkeptikus is voltam hogy képes lesz-e azt a szintet hozni a program, amit a korábbi darab produkált.

Krónika
Ajay Ghale, – azaz mi – egy egyszerű Egyesült Államokban élő fiatal srác feltehetően valahol Nepálban a himalájai hegyekben barangol egy rozzant autóbusszal, miközben bámul ki az ablakon és nézi ahogy a hatalmas hófedte hegyvonulatokon megcsillan a napsugár, s a csúcsokat beborítja a köd. Merengés közben egy urnát tartasz a kezedben mire édesanyád nevét írták rá – Ishwari Ghale – kinek utolsó kívánságát teljesíted, juttasd vissza a hamvait Lakshmana-ba. Buszon szemben veled egy majom utazik, ki épp a bolháiból lakmározik majd megszólít az utaskísérőd ki az útleveledet kéri. Lassan megérkeztek किरात avagy Kyrat határához, ahol a helyi rendvédelmi-szervek állítják meg a buszt, majd két számodra ismeretlen alak ugrik ki a busz hátuljából és az igazoltatás egy lövöldözésbe fajul át. Próbálsz menekülni de a földre kényszerítenek, mindeközben megérkezik a helyi monarchia feje, Pagan Min. Mimikájából látszik hogy nincs elragadtatva a látványtól, Te pedig tudod hogy innen nincs kiút.

Következő jelenetben már Pagan Min palotájában találjuk magunkat, ahol Darpan, vagyis a kísérőnk egy sms-ben próbál segítséget kérni de lebukik, majd ez miatt rá is fizet. A diktátor megkér minket hogy várjuk meg míg visszatér, cserébe segít eljuttatni édesanyánk hamvait Lakshmana-ba.

„Should I stay or should I go?”

Kiindulás
Maga a játék itt veszi kezdetét, és felkínálja nekünk az alternatív befejezést. Ha megvárjuk míg Pagan visszatér, a szavát betartva békésen megérkezünk egy szentélyhez, ahol szembesít azzal a ténnyel hogy valójában kik is vagyunk mi egymásnak.

Ha azonban nem várjuk meg hanem a szökés mellett döntünk, rögtön bele is csöppenünk a kyrati polgárháborúba. Észre sem vesszük és már is fegyver van a kezünkben és a Golden Path (Arany Ösvény) nevű felkelés tagjai között találjuk magunkat – Amit nem más mint apánk, Mohan Ghale vezetett –.

A lázadásnak napjainkban két vezető egyénisége van, Sabal és Amita. A játék fő küldetései során ez a két személy fog minket választás elé állítani, hisz mindkettőjüknek más-más elképzelése van Kyrat jövőjével kapcsolatban, ezáltal a két karakter konfliktusban is áll egymással. Döntéseink befolyással lesznek a játék későbbi részeiben, így érdemes minden esetben átgondolni a döntésünket hogy kinek az oldalára is állunk. Sabaléra, aki a régi kyrati kultúrát és hagyományokat őrizné meg, vagy Amitaéra, aki Kyrat drogkereskedelmét használná arra hogy stabil alapot teremtsen az országnak. Az egyetlen dolog ami közös kettőjüket illetően, az csupán annyi hogy meg akarják dönteni Pagan Min uradalmát.

Kyrat világa
A játék alapjaiban az elődre épül fel. Ismét visszatér a már ismert craftolás (gyártás) ahol nagyobb hátizsákot, pénztárcát vagy épp fegyvertáskát készíthetünk magunknak a könnyebb túlélés érdekében. Ahhoz hogy ezeket elkészítsük, állatok bőrére lesz szükségünk amihez pedig a különböző egyedeket kell majd levadásznunk.

A környezeti világ egyszerűen kirobbanó, néha túlságosan is. Rengeteg kis izgő-mozgó állattal találkozhatunk mint például a méhészborz vagy a méhek, de ők eltörpülnek a kolosszus méretű orrszarvúak és elefántok mellett. A szárazföldi állatok mellet persze megtalálhatóak az égbolt urai is, például a maláj sas, valamint a kisebb madarak. Az állatvilágban továbbra is szerepet játszik a jószágok közötti konfrontáció. Láthatunk tigrist amint épp egy medvével küzd meg, vagy valami könnyebb prédával. Ami engem frusztrált hogy egy csoport vadon élő kutya rengeteg alkalommal támadott meg, ez miatt rengetegszer buktam le olyan szituációkban amikor egyébként esély nem lett volna rá, és kicsit már sokaltam azt hogy ennyi kutyával találkozom; másik érdekes dolog számomra a sasok voltak. Azt még viszonylag tűrtem hogy engem rendszeresen megtámad egy példány, de azt a látványt nem tudtam hova tenni mikor egy disznóval a karmai között repül el felettem egy madár. Azt sem tudtam hogy ez egyáltalán lehetséges-e a való életben.

Ez mellett a növényvilág él és lélegzik, hatalmas zöldellő fák között, zöld síkságokon, barlangokon és dimbeken-dombokon vezet majd keresztül az utunk, teljesen bejárható terület tárul elénk ameddig csak ellátunk. Néhány alkalommal pedig belekóstolhatunk az igazi havas csúcsok rejtelmeibe is.

Utazásunk során rengeteg szárazföldi és vízi járművet vehetünk majd használatba, köztük a motoros szánt is, vagy akár a kis Gyrocopter segítségével átszelhetjük egész Kyratot. Aki az extrém dolgokat kedveli, annak pedig továbbra is ott lesz a siklóruhával való repülés, vagy az újonnan bevezetett mászás. Ezzel rengeteg hegyet vagy más épületeket tudunk megmászni egy kötél és kampó segítségével.

A felszín után vessük bele magunkat Kyrat világának történelmi bugyraiba, és nézzük meg milyen mítoszok kapcsolódnak az ország alapításához. Az égbolt sárgán parázslik, s a tájat pedig a vörös tónus uralja, meggyalázott templomok, pusztítás és vérben úszó állatok teteme mutatkozik a távolban, majd egy fehér tigris tűnik fel ki ennek a szent földnek őrzője. Nem járunk máshol mint Shangri-Laban. Erre a misztikus helyre a Thangka festmény darabjainak segítségével juthatunk el, amik Kyrat történetét és istenségeket illusztrálják. Szerte az államban öt ilyen darabra bukkanhatunk majd rá.

Ebben a világban egy legendás harcos történetével fogunk megismerkedni, Kalinagéval. Shangri-La ostrom alatt ál és Rakshasa démonjai uralják a birodalmat. Feladatunk e gonosz teremtmények legyőzése lesz s a Megvilágosodás Harangjainak felszabadítása, – amiket Rakshasa börtönzött be – ezzel elűzve a démonokat e világból. Egyszerű de misztikus fegyvereinkkel, egy tőrrel és íjjal mi képes az időt lelassítani, vágunk neki a kalandnak szent tigrissel az oldalunkon. Sötét lényeknek három fajtájával fogunk találkozni, közülük leggyengébbek a leselkedők, (Lurker) belőlük lesz a legtöbb. Íjat használva próbálnak megállítani minket, közben pedig négylábú bestiákat idéznek, akik ha közel kerülnek hozzánk akkor felrobbannak; mészárosok (Butcher) már Kukrival a kezükben, és dobókéseket használva igyekeznek kiiktatni minket, valamint szokásukhoz tartozik a kék füstben való elrejtőzés is hogy aztán hátba támadjanak; végezetül a perzselők (Scorcher) maradtak, akik a legszívósabbak. Egyetlen támadásuk van ami a tűz-lehelet, ezzel alaposan meg tudják égetni a játékost. E pokolfajzat legyőzésének módja az hogy szent tigrisünket ráuszítjuk, majd egy támadással hátulról kivégezzük őket míg el van terelve a figyelmük.

Játékmenet
A hatalmas játéktér ismét tömve van mindenféle ínyencséggel. Várhatóan megint csak el fogja terelni a figyelmünket az irdatlan méretű nyitott világ, és abban rejtőző tennivalók. Egyszóval beszippant a játék.

Tömérdek kulcsfontosságú harang-torony van elhelyezve a térképen, miknek megmászásával majd a propaganda adás megszüntetésével a térképen felfedünk egy kisebb részt, a boltokban ingyen jutunk fegyverekhez s új küldetéseket kapunk. Ha felszabadítunk egy tornyot, a környéken megkezdődik a Radio Free Kyrat sugárzása, aminek Rabi Ray Rana a műsorvezetője. Ezekben a rádió adásokban hallható lesz minden olyan mérvadó esemény, ami Kyratban történik.

Tornyok mellett természetesen irdatlan mennyiségű előőrs is megtalálható. Ezek a Királyi Gárda vagy épp a Királyi Hadsereg által védett támaszpontok. Ha sikerül elfoglalni egy előőrsöt, használhatjuk gyorsutazási pontként, automatizált boltként, valamint mellékküldetéseket oldunk fel vele; Far Cry 3-mal ellentétben a gárda vagy hadsereg itt megtámadhatja a már elfoglalt előőrsöket, ha a játékos a környéken tartózkodik. Ha fittyet hányunk a támadásra, az ég világon semmi sem fog történni. Ha viszont úgy döntünk hogy megvédjük azt amiért megküzdöttünk, a Golden Path segítségével néhány ellenfél legyőzése után a katonák visszavonulót fújnak, mi pedig teljesítményünk alapján tapasztalat pontot és pénzjutalmat fogunk kapni.

Ezek a visszatámadások addig fognak zajlani, amíg a régióban található erődítményt el nem foglaltuk. Térképen összesen négy erőd található. Ezek kívülről körbe aknázott területtel rendelkeznek, orvlövészek és akár nehéz tüzérek is védhetik. Ha a játékos szembeszáll a létesítmény tulajdonosával és legyőzi azt, az objektum meggyengül, ergo könnyebb lesz azt elfoglalni. Ha sikeresen megszálltuk, onnantól kezdve ugyan azt a szerepet tölti be, mint egy elfoglalt előőrs.

Kyrat délen fekvő részének belsejében helyezkedik el egy színpad, ami nem más mint a Shanath Aréna. A szorító vezetője Noore Najjar, akit Pagan Min kényszerített hogy vezesse a helyet, cserébe a családja biztonságáért. Ayaj egyszemélyes csapatként vág bele a küzdelembe és harcol a győzelemért. A királyi hadsereg négy különböző színnel jelölt brancsai csapnak itt össze, s céljuk a másik legyilkolása mit a közönség roppant módon élvez. Állatok nélkül nem is lenne elég nagy a hatás, így sokszor különböző ragadozók is nehezítik a túlélésünk. Fontos megjegyezni hogy az itt lévő állatok egymást nem hergelik, kifejezetten az emberekre fenik a fogukat. Néha a közönség azonban besegít és fegyvereket vagy utánpótlást dobál be a küzdőtérre. Ha sikerül minden hullámot túlélnünk és végül mi győzedelmeskedünk, aréna pontokat fogunk kapni, majd a tízedik aréna szint elérése után feloldunk egy Signature Weapont. Színt vallva elsőre izgalmasnak hangzik, de az ötödik menet után unalomba fullad, a fegyver megszerzése pedig szimpla grindelésbe megy át.

Az aréna bevezetése mellett, egy úgynevezett Karma rendszert is kapott a játék. Magyarul még több jócselekedetet vihetünk véghez. Mikor az országot járjuk a játék random karma eseményeket hoz létre, ami abból áll hogy Kyrat lakosain segítünk. Legyen szó arról hogy a vadállománytól mentünk meg csoportokat, felkelőknek segítünk egy tűzpárbajban, ártatlan túszokat tudunk kimenteni a katonák fogságából, végezhetünk futárokkal esetleg hadnagyokkal. Ezek mellett ha lőfegyverek nélkül terítünk le egy állatot, védünk meg valakit egy sastámadástól, akkor e sikeres események után karma pontokat fogunk kapni. Azonban az ellentét is jelen van. Ha ártatlan civileket vagy felkelőket teszünk el láb alól még csak véletlenül is, a játék akkor pontot fog levonni tőlünk. Elég pont összegyűjtése után karma szintet léphetünk. Minden szint után más-más bónuszt fogunk kapni, legyen szó olcsóbb fegyverről vagy térképekről, de még egy signature weapont is feloldhatunk a későbbiekben.

Aki gyorsan szeretne szert tenni néhány karma pontra, annak ajánlom a gyűjtögetést mint olyat. Elszórva Kyratban rengeteg Mani-kerék található amiket ha megpörgetünk akkor tisztes mennyiségű karma pont fogja ütni a markunkat. Ezek mellett még ott vannak a propaganda poszterek amik különféle épületek falán találhatóak meg, érdemes őket letépni vagy csak szimplán felgyújtani. Belefuthatunk apánk révén hátrahagyott naplókba is amik szüleink történetét mesélik és szó esik Kyrat múltjáról is. Barlangászás közben pedig elveszett leveleket találhatunk, vagy Yalung maszkjaiba akadhatunk. Utóbbiakat nem csak barlangokban találhatjuk meg, hanem tavak mélyén, vagy akár házakban eldugva is. Ha egy maszk közelébe kerülünk, a kistérképen a terület kék színnel lesz jelölve ahol a maszk leledzik. Érdemes figyelni a maszkhoz tartozó jellegzetes hangot. Minél közelebb vagyunk hozzá, annál hangosabban fogjuk hallani.

Karma rendszer mellett természetesen a karakterünk alapvető fejlődés rendszere is megmaradt. Fiatal emberünk előrehaladásához nagyban hozzá fog járulni az hogy végezzünk annyi ellenséggel, amennyivel csak tudunk. Megölt ellenfelekért tapasztalati pontokat fogunk kapni, majd szintet lépünk. Ha összegyűlt elég képességpont, ezeket elkölthetjük különféle támadó vagy védekező adottságok elsajátítására. Természetesen küldetések teljesítése után is fogunk kapni tapasztalati pontokat.

Mellék megbízásaink palettája szélesen kibővült. Segítségünket fogják kérni bosszúálláshoz, utánpótlások beszerzéséhez, vadászathoz, propaganda központok vagy Pagan Min konvojain való rajtaütésekhez és bombák hatástalanításához is. Tetejébe ezeknek részt vehetünk filmforgatásokon is, amiben egy régebben felnőtt filmeket készítő producer lesz a segítségünkre. Ezek mind jól hangzanak, de továbbra is ott áll az a tény az ajtóban, aki pár óra után nem a csengőt nyomja, hanem berúgja a bejáratot, és kimondja a tutit: monoton. Pár ilyen feladat teljesítése után szörnyen unalmassá válik hogy ugyan azt csináljuk, újra és újra, más körítésben, változások nélkül. Egyszerűen megőrjíti az embert…

Az animációk mikkel a játék során találkozunk személyem szerint kifinomultabbak lettek, valamint grafikailag is látható az előrelépés. Nekem a víz felszíne volt a legszembetűnőbb, valamint néhány helyen a növényzet. Hangügyileg nem mennék mélyen bele a témába, egy szimpla ctrl+c és ctrl+v amivel leginkább jellemezni tudnám a játék hanganyagát, amibe beletömtek néhány új zenét, mi a kultúrához köthető. Sajnos a párbeszédektől sem voltam elragadtatva, valahogy hiányoltam azt a nyomatékosítást a karakterekből amit az előző epizód prezentálni tudott. Fontos megjegyezni hogy ez csak az én aspektusom, lehet hogy másnak teljesen eltérő véleménye van a témával kapcsolatban.

Befejezés
Hogy is tudnám összegezni ezt a játékot. Ami számomra feltűnő hogy a Ubisoft igen is próbálkozott! Voltak újítások a játékban, bemutattak egy teljesen új világot aminek nem csak a felszínét és jelenét ismerjük, hanem a múltját és hiedelmeit is. Továbbá kaptunk két olyan drogfüggő karaktert kiken csak röhögni lehet, és egy olyan történetet ami igen is érdekes és a végén mikor minden letisztul a játékos előtt, akkor tudja azt mondani hogy: váó srácok, megcsináltátok! Elgondolkodtató történet, de hosszú távon biztos hogy így kell megtudnunk mindent Ajay kilétéről?

Amiről nem ejtettem szót még, az nem más mint az MI, vagyis a játék mesterséges intelligenciája. Durva. Far Cry 3-at röhögve vittem végig nehéz fokozaton, míg itt normál fokozaton sokszor törött bele a bicskám feladatokba. Távolra mozgó járműből meglehetősen gyorsan haladva olyan pontos lövéseket tud leadni a játék, hogy nem győztem gyógyítani magam, míg egy őrposzt elfoglalása közben néha már táncolhattam volna hogy észre vegyenek, akkor se foglalkoztak volna velem. Már említett vadkutyák voltak azok amik miatt rendszeresen kilóméterekről voltak képesek kiszúrni a katonák, hol ott én még csak azt se láttam hogy egyáltalán felém néznek-e.

    Pozitívumok:
  • Történetek
  • Próbálkoztak újításokkal, voltak amik be is váltak
  • Hatalmas élővilág
  • Komplett világot hoztak létre, ami rendelkezik múlttal, jelennel, jövővel, s mítoszokkal egyaránt
  • Fontos döntésekre kényszerít a játék
    Negatívumok:
  • Monoton mellékküldetések
  • Hanganyag
  • Unalmas játékmenet
  • Előre haladásunk során, nem kerülünk kapcsolatba a "fő ellenféllel"
  • Borzasztóan túltolták a lootolást, és a gyűjthető tárgyak mennyiségét
  • Mesterséges intelligencia

Lehet mondani erre a programra jót és rosszat egyaránt. Sorozat kedvelői között is megoszlik a vélemény, voltak akik ezt a részt tartják a legjobbnak, és van az ellentábor kik tutin megmondva gondolják hogy ez egy szimpla pénzlehúzás volt a fejlesztők részéről. Én beállnék a két tábor közé békét hirdetni. Tény és való hogy vannak hibák a játékban, és nem biztos hogy az adott játékosnak meglesz az a katarzis amit a harmadik rész végigjátszásával átélt, (nekem sem volt meg) de valahogy mégsem tudom azt mondani erre az epizódra hogy egy rossz játék lenne, mert nem az. Aki szereti a sorozatot annak mindenképp megér egy végigjátszást, ki pedig most vetné bele magát az izgalmakba azt csak biztatni tudom a sorozattal kapcsolatban.

Értékelés:
Grafika:
█████████
90%
Hang:
██████████
80%
Játékélmény:
██████████
70%
Összességében:
██████████
80%
Far Cry 4
Far Cry 4
Far Cry 4
Megjelenés: 2014. November 18. (PC)
Műfaj: , ,
Fejlesztő: Ubisoft Kiev, Ubisoft Montreal, Ubisoft Red Storm, Ubisoft Shanghai, Ubisoft Toronto
Hozzászólások: 3
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
Doge avatar
Szia, igényes írásra sikeredett ez is. Kb. az én véleményem is ilyesmi volt amikor ezzel játszottam évekkel ezelőtt, nem a legjobb, de teljesen élvezhető játék.
0
0
0
0
💬 2
Ayistion avatar
@Doge: Köszi, próbáltam a legtöbbet kihozni a tesztből. 😀
0
0
0
0
Tibi86 avatar
@Ayistion: Igen, ahogy @Doge is írja ez egy remek teszt lett! Gratulálok!! 😃
0
0
0
0
Értékelés
Összes átlaga:
██████████
10
7 értékelés alapján
Csak regisztrált tagok értékelhetnek


Elfelejtett jelszóRegisztráció