G2A: az inaktivitás is költségekkel jár
Az utóbbi időben több negatív kritika is érte a digitális játékok terjesztésével foglalkozó oldalt, a G2A-t. A G2A-n bárkinek lehetősége nyílik felhasználatlan játékkulcsok eladására, viszont sok esetben nem teljesen legális eladásról van szó. A kulcsok érvényessége, illetve forrása sok esetben leellenőrizhetetlen, emiatt korábban néhány fejlesztő inkább a lekalózkodást javasolta a G2A-n való vásárlás helyett. Ettől függetlenül megbízható árusoktól rengeteg olcsó játékot is be lehet szerezni az oldalon.
A korábbi botrányok után most bevezették az inaktivitásért járó költségeket, amely sokaknál kiverte a biztosítékot.
Egy Reddit felhasználó kiposztolt egy képet, amely azt ábrázolja, hogy a G2A figyelmeztette az említett felhasználót, hogy közel 180 napja nem lépett be az oldalon. A 180 napos inaktivitást követően 1 eurós levonás fog bekövetkezni, illetve minden további hónapban szintén 1 eurót vonnak majd le, ha az adott felhasználó nem lépett be a felhasználói fiókjával. Az összeg nem nagy, de ettől függetlenül sokan nem tartják korrekt lépésnek az inaktivitásért felszámolt költségeket.
Sokakat meglepett ez, viszont a G2A Pay Terms and Conditions tisztán és érhetően leírja a fentieket, valamint a Reddit poszt kapott egy hivatalos választ is ezzel kapcsolatban.
Ha a figyelmeztetést követően beléptek az oldalon, akkor ismét lesz 180 napotok újra megtenni azt mindenféle levonás nélkül. A G2A szerint a felhasználói fiókok fenntartása pénzbe kerül, ezért van erre szükség, de a közösség szerint ez egyszerűen nevetséges.
Jöhetne a helyükre egy olyan cég, ami garantálja a hasonlóan olcsó árakat, de nem árul zsákbamacskát és rejtett költségeket sem vonnának le az emberektől
ezt a hármat tudom ajánlani amik eléggé megbízhatók.
Szintén érdekes, hogy a digitális kort milyen gyorsan magáévá tette a kiadók kereskedelemmel foglalkozó részlegei, míg a szerzői és egyéb hozzá kapcsolódó jogok még mindig kb a múlt század közepét idézik, vagyis ha lemásolsz valamit, akkor meglopod a kiadót és a készítőt. Más kérdés hogy a lopás mint fogalom nem állja meg a helyét ebben a formában, és ezt az elmúlt 30 évben nem is tudták feldolgozni, sem újragondolni. Ettől függetlenül természetesen büntetni kell az ilyen jellegű viselkedést, viszont a jelenlegi szabályok során a kiszabható büntetés irreálisan magas.
Érdekességként a BTK talán ide vonatkozó része:
385. § (1) Aki másnak vagy másoknak a szerzői jogról szóló törvény alapján fennálló szerzői vagy ahhoz kapcsolódó jogát vagy jogait vagyoni hátrányt okozva megsérti, vétség miatt két évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
(2) Az (1) bekezdés szerint büntetendő, aki a szerzői jogról szóló törvény szerint a magáncélú másolásra tekintettel a szerzőt, illetve a kapcsolódó jogi jogosultat megillető üreshordozó díj, illetve reprográfiai díj megfizetését elmulasztja.
(3) A büntetés bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztés, ha a szerzői vagy szerzői joghoz kapcsolódó jogok megsértését nagyobb vagyoni hátrányt okozva követik el.
(4) Ha a szerzői vagy szerzői joghoz kapcsolódó jogok megsértését
a) jelentős vagyoni hátrányt okozva követik el, a büntetés bűntett miatt egy évtől öt évig,
b) különösen nagy vagyoni hátrányt okozva követik el, a büntetés két évtől nyolc évig,
c) különösen jelentős vagyoni hátrányt okozva követik el, a büntetés öt évtől tíz évig
terjedő szabadságvesztés.
(5) Nem valósítja meg az (1) bekezdés szerinti bűncselekményt, aki másnak vagy másoknak a szerzői jogról szóló törvény alapján fennálló szerzői vagy ahhoz kapcsolódó jogát vagy jogait többszörözéssel vagy lehívásra történő hozzáférhetővé tétellel sérti meg, feltéve, hogy a cselekmény jövedelemszerzés célját közvetve sem szolgálja.
a) ötvenezer-egy és ötszázezer forint között kisebb,
b) ötszázezer-egy és ötmillió forint között nagyobb,
c) ötmillió-egy és ötvenmillió forint között jelentős,
d) ötvenmillió-egy és ötszázmillió forint között különösen nagy,
e) ötszázmillió forint felett különösen jelentős.
De vissza a G2A lépéséhez.
Remélhetőleg az ilyen jellegű ötletelések nem jutnak túl a G2A-n és a többiek meglátják hogy a G2A mennyire "jól" járt ezzel az ötletével (ha elég nagy kritikus tömeg törli az accountját talán lesz hírértéke is ennek a remek ötletnek ahogy visszafelé sül el).
Más kérdés, hogy a fiók karbantartás igenis pénzbe kerül, de azt a szolgáltatást az adott online játék esetében a játék ára tartalmazza, Steam esetében meg a Steam saját százalékából van fizetve, amit közvetve a kiadó fizet, amit közvetve szintén mi, játékosok, hiszen semmi sincs ingyen. Google szolgáltatásokért meg a saját adatainkkal, böngészési szokásainkkal fizetünk és eltűrjük a töménytelen mennyiségű reklámot amit naponta az arcunkba tolnak emiatt a különféle weboldalakon keresztül.
Mit adnál helyette dobozos játékoknál? Mit adnál helyette más (támogatott) oldalakon vásárolt játékoknál amit aktiválni kell valamilyen platformon (pl. Steam)?
A Steam szerintem bőven nevezhető mainstream platformnak ezen a téren a többi kiadó saját megoldásival egyetemben, így ott nem hiszem hogy változás kellene. Ha a kiadók megszüntetik a kulcsok forgalmazását előbb utóbb el fognak fogyni az aktiválható kulcsok.
Más oldalaknál meg (pl.: Humble) az accountokat kell összekötni, amire most is lehetőség van, így ha veszel magadnak az adott accountra aktiválódik amivel veszed.
Hardverhez adott játékok esetében meg a hardvergyártó leadja kiadónak a hardversorozatszámokat és a kiadó saját alkalmazásán keresztül tudja azt monitorozni. Így ha valaki olyan hardvert vesz amihez jár egy cím azt a kiadó alkalmazásboltjában ingyen megkapja és hajrá. És ebbe még a Steam is belefér. Márpedig jellemzően kevés olyan felhasználó vesz VGA-t amihez játék is jár akik nem rendelkeznek semmilyen szoftverbolthoz hozzáféréssel. De ha mégis így lenne, kb 8 perc egy új hozzáférés készítése.
Nekem személy szerint nem hiányoznának a kulcsok és az azokkal járó "szükséges" kényelmetlenségek. Egyszer végigzongoráztam az összes dobozos játékom kulcsát a Steamen, így nagy részük meglett online is, és inkább letöltöm ismét, mint DVD-ről telepítem, patchelem. Számomra ennyi haszna volt a kulcsoknak.
De megértem ha valakit kellemetlenül érint hogy ez a kiskapu is bezárulna előtte. Nem vagyok a kiadók pártján ebben a kérdésben sem, de nem vagyok híve a kulcsokkal való visszaéléseknek sem.
Milyen érvek vannak a kulcsok létezése mellett?
Mi a gyakorlati hasznuk?
DVD drágább lenne, felesleges szemetet termel, és annyira nincs divatban hogy egy jó ideje már gépekbe sincs értelme rakni külön meghajtót erre a célra. A pendrive pedig jóval drágább lenne, és még több felesleges szemetet termelne, elvégre minden egyes dobozhoz külön pendrive kéne...
Humble Bundle egy időre valóban ezt csinálta. Nem adott kulcsokat, csak össze kellett csatolni a Steam fiókoddal. Egy idő után el is dobta a rendszer támogatását a Steam, ugyanis számos biztonsági problémával járt. Már csak ezért is ki lehet lőni azt hogy bármilyen rendszer magától aktiválja a kulcsot (legyen az online vagy fizikai tárgy), aminek viszont mindenképpen léteznie kell valamilyen formában.
A hardveres megoldás működhetne, de kétlem hogy csak azért vesznek VGA-kat (pláne nem tucat számra) hogy a mellé járó játékot viszont eladják.
És mi van ha letörli a telepítőt róla? Ne törölje, ha nincs netkapcsolata (lehet írásvédett mappát is rakni amit csak kódsor ismeretében lehet törölni a kód meg persze ott lenne a csomagolásban így ha le is törli az biztos szándékos volt, nem véletlen del, de még csak nem is véletlen shift+del), vagy ha nincs az adott értékesítési platformhoz hozzáférése. De ha készít egy fiókot és pótolni akarja, az sem gond, játékhoz tartozó pendrive be és az értékesítési platform kiolvassa a pendrive azonosítóját és máris rendelkezésre áll a telepítőkészlet, fiókhoz hozzárendeli a játékot és lehet letölteni. (Néhány magát komolynak tartó alkalmazás pl hardverkulcsot kér a futtatáshoz - itt is lehetne alkalmazni ha valaki nagyon túl akarja tolni a játéka biztonságát)
Más kérdés hogy pl a játékaim DVD-jét eszemben sem lenne kidobni, így a szeméttermelés kérdése szerintem elhanyagolható. Persze, lesz belőle szemét majd 5-10-50 év múlva.
Valamilyen azonosítónak lennie kell hogy az adott rendszer kezelni tudja, de semmi szükség rá, hogy a felhasználó is olvashassa, vagy hogy máshogy fel tudja használni a kulcsot.
Hivatalos értékesítési oldal (Humble, Steam) és a kiadó saját platformja között meg oldják meg közösen, hogy a fiókok biztonságosak legyenek, hiszen erre kapják a 10-30%-ot a vásárlások után. Steam és uplay között egyelőre üzemel ez a rendszer, bár én személy szerint én nem kedvelem a uplayt, mert bizonyos esetekben sok problémát okoz.
A hardveres példát arra írtam hogy hátha éppen azt veszed elő ami miatt oly annyira létfontosságúak a kulcsok.
Az hogy szabad az megint egy kérdés, és megint egy másik kérdés, hogy ha a kulcsokat a felhasználó nem látja, akkor hogyan értékesítheti tovább...és az EU meg akarhat akármit, meg bírságolhat össze-vissza, a kiadók döntése ez. Ha meg nagyon arcoskodni akar az EU, és tovább büntizget akkor könnyen lehet hogy magának és a polgárainak fog vele ártani. Elég csak arra gondolni hogy nagy büntetgetési kedvük miatt az androidos telefonok drágábbak lesznek, a szoftverek már évek óta drágulnak...az EU is csak egy piac. Semmi több.
Persze mindent meg lehet oldani, csak elszántság és pénz kérdése.
https://gepigeny.hu/deals
[LINK]
Ugyanazt csinálja mint a lent említett oldal, csak jobban, és kizárja a grey market szennyeket.
Amúgy meg igen, ilyen oldalak esetében nem kell ezen meglepődni.
¯\_(ツ)_/¯
Az csak a probléma egy része hogy külön protekciókért kell fizetni, vagy hogy egyáltalán lehetőség van arra hogy visszavonják a kulcsot, ami még a "legmegbízhatóbb" viszonteladónál is megtörténhet, mert még mindig jog nélkül árulják a kulcsokat, bármikor visszavonhatják.
Nem csak azzal van baj, hogy olcsóbban kelnek el ilyen oldalakon a kulcsok. A baj az, hogy az ilyen oldalak platformot adnak a lopott kulcsoknak, ami nem hogy pénz veszteséget okoz az indie cégeknek, de plusz költséget is. Teszem azt egy kis suttyó orosz paraszt gyerek lopott kártyával vesz tucat számban (enyhébb esetben) egy indie játékhoz kulcsokat. A kártyalopást utólag bejelentik, a pénzt visszautalják, viszont ez (az alap tranzakció díján kívül) rengetek költséggel jár a banknak, amit az adott indie cégtől vonnak le.
Nem "olcsóbban kelnek el a játékok". Nem csak "pénztől esnek el". Nagyobb összegeket kell fizetniük olyan kulcsok után amit nem is ők adtak el.
[LINK]
1.Akinek sok kulcsa van biztos nem lopott,legalábbis mindnek nem az.
2.Az oldal ettől függetlenül sem feltétlen negatív dolog.Ha valaki olcsóbban felvásárol sok kulcsot ,majd eladja kis haszonnal,de olcsóbban ,mint amennyi a ténylege ár,az egy korret üzletpolitika.
3.Lopott kulcsok,de hogy lopják őket,hogy generálnak lopott kulcsokat?Inkább akkor azokat kellene elkapni ,akik ilyet csinálnak,mert valószínű ők cégen belül vannak.Ha meg nem,akkor abban a rendszerben van a gond,ahol ez megtörténhet.
2. Ha csak erről szólna az oldal, akkor korrekt lenne. Viszont nem csak erről szól az oldal, esélyt adnak a visszaélésre, amit ők is kihasználnak.
3. Nem generálnak lopott kulcsokat, és nem cégen belül történik. Ismétlem (és még mindig ott a cikk amit küldtem, ha vennéd a fáradtságot elolvasni):
Jóska lopott kártyával vesz X kulcsot, eladja őket G2A-n. Bank bácsi látja hogy lopott kártyával történt a tranzakció. Visszavonja a tranzakciót, ami egyrészt elveszi a fizetett összeget (magyarul egy fillért sem kap az eladásokból), másrészt külön díjjal jár, amit szintén az eladó féltől von le. Végeredményben a cég olyan eladásoktól veszett el amivel Jóska pénzt keresett, és még fizetnie is kellett a tranzakció visszavonásáért.
[LINK]
Aktívan foglalkozok a témával mert erős véleményem van arról amit az oldal művel, aminek (a vásárlói nagy részével ellentétben) én utána néztem és tisztában vagyok vele.
Csak hogy példát is mutassak:
[LINK]
Persze nyílván kényelmesebb azt hinni hogy semmi gond nincs az ilyenekkel.
Ha nem érdekel akkor nem szólsz hozzá.
Van ahol bőven áron alul adják a játékokat ,és igen,megbízhatóak ,naponta több ezer tranzakció megy végbe,aki folyamatosan megteheti ,hogy játékokat vesz,az ilyen helyekről veszi, sokkal olcsóbbak a játékok.Bár ha nem veszel rendszeresen játékokat akkor érthető,vagy mondjuk random megveszed nem tetszik akkor vissza is adhatod steamen nyilván ez igaz,de attól függetlenül nyilván amit tuti megveszel és kell ,azt kell ilyen helyről vásárolni,de azért akkor sem mindegy ,hogy mennyit fizet ki egy játékért az ember.
UI:Játék fiókot ilyenekért nem szoktak bannolni/törölni,leges legvégsőbb és legritkább esetben törlik azt az egy játékot és ennyi,lopott kulcsokért meg azokat büntetik,akik kiadták ,nem azt ,aki megvette,hiszen az semmi képen sem hibás, ezek az oldalak ilyenekkel foglalkoznak,és csak az lehet a felelős ,aki eladja.Amúgy sem értem ,hogy hogy lehet kulcsot lopni,gondolom valami belső alkalmazott kiadja ,vagy mi....
-"Valami baj van a rendszerrel, ma már négy hülyegyerek is belém kötött az oldalon..."
-"Arra nem gondoltál hogy nem a rendszerrel van a baj?"
-"Na, még egy..."
-Egy? Hiszen mind szembe jön.
Lényegében te sem csináltál mást idáig csak kötözködtél, vannak akiknek ez a lételemük minden oldalon.
Valóban, egyet érteni nem feltétlenül kell, csak nem mindegy a stílus.