Ezt gondolja az EA a Battlefront 2 mikrotranzakcióiról
Az utóbbi hetekben sok kritika érte az EA-t, pontosabban a Star Wars Battlefront 2-t és a játékban található mikrotranzakciókat.
Korábban a kiadó próbálta szépíteni a dolgokat, de most, hogy a játék teljes egészében elérhetővé vált egy 10 órás trial formájában, sokaknak leesett az álla a változtatások után is. A legtöbb kritikát a hősök feloldási folyamata kapta, amely sokak állítása szerint akár 40 órát is igénybe vehet. Igen, egyetlen egy hős feloldásáról beszélünk.
A „Seriously? I paid $80 to have Vader locked?” reddit témára már az EA is reagált. Szerintük a karakterek feloldása büszkeséggel és sikerélménnyel töltik el a játékost. A rendszert a nyílt béta adatai alapján állították össze, hogy az kihívást jelentsen és megszerezhető legyen, miközben élvezzük a játékot. Nos, ez mind szép és jó, de 40 óra egy hős feloldására inkább frusztráló, mint egy élvezetes kihívás.
Műfaj: Akció, FPS, TPS
Fejlesztő: DICE
Az már elég régóta világos, hogy a játékiparnak valamit lépnie kellett a bevételi oldalon, hiszen annak ellenére, hogy a fejlesztési költségek az elmúlt egy két évtizedben a 200 000 dollárról 200 000 000 dollárra nőtek, maga a játékok ára még mind 60 usd körül mozog. Ezt egy darabig kompenzálta a több eladott példány, de valamit tenni kellett. Erre a játékiparnak két válasza volt eddig: a DLC és a mikrotranzakció. Utóbbi némileg igazságosabb, a klasszikus „fizessenek a gazdagok” elvet követi. Tehát ugyan azt kapod te is, mint aki többet fizet érte. (DLC-nél ugye a gazdagabb jóval többet is kap, amit te pénz nélkül nem érhetsz el.)
A kérdés az, hogy hogyan sikerül ezt a játékokba integrálni. Mivel a „fizessenek a gazdagok” elv azon alapul, hogy a gazdagoktól kényszerrel veszek el többet, de ugyan azt kapják, itt nem alkalmazható maradéktalanul, mivel itt rá kell venni, hogy önként fizessen a szegényebbek helyett is. Ezért némi előnyt is kell biztosítani. Az előnynek akkorának kell lenni, hogy megérje kifizetni a dolgot a gazdagabbaknak.
Itt azt látjuk, hogy egy Dart Vader alakú pixelhalmazhoz hozzájutnak gyorsabban, megspórolva 40 órányi gürcölést, ami kb 1-2 hét intenzív játékidőt jelent. Azt nehéz kitalálni, hogy mekkora legyen ez az előny, mennyi pénzért kelljen megváltani ezt a 40 órát. Ha túl kicsi, nem fizet a gazdag, ha túl nagy, elmegy a kedve a szegénynek és nem veszi meg az alapjátékot sem. Magyarul itt a gazdagabbak a pénzükért kapnak 40 óra előnyt. A szegényebbeknek meg marad a gürc, de végső soron mindenki megkapja ugyan azt az élményt így, vagy úgy. Szóval ezért nem értem, hogy mi a gond.
A francokat lesz ugyan az az élmény, ha több ezer órát kell grindolnom egy 60€-s játékban azért, hogy minden megyelen, miközben Lakatos Raffael már az első nap első szinten mindent megvett pénzből, nekem meg egész végig szopnom kell, mert előnyük van mindennel amit megvettek.
De nem, tényleg, kell nekik az a több milliárdos bevétel, szegény Mark Johnsonnak a PR részlegen új autó kell, már 2 éve ugyanazzal a Ferrarival jár, kezdik kiröhögni a kollégái.
Nem sajnálom én a cégeket, de a rohadt fejlesztők meg dizájnerek, meg a többi semmirekellő még is csak fizetést kér, ahelyett, hogy szívességből dolgozna. Ráadásul iroda kell nekik, meg villany, meg ilyesmi. Ezt a pénzt meg csak ki kell fizettetni a játékosokkal valamilyen módon. A játékipar is egy üzlet, ami sok embernek ad megélhetést és még nyereséget is hoz, amiből meg lehet finanszírozni a következő munkát és jó esetben marad is belőle (mi másért csinálná ezt egy cég?) amit sokan elfelejtenek.
Azt meg írtam, hogy ezt jól kell beépíteni a játékba, hogy mindenkinek jó legyen. Itt nem látom, hogy miért is rossz ez. Amúgy neked sem kell szívni, te is megveheted az első napon. Vagy ha nincs rá pénzed, akkor örülj, hogy a majom kifizette a te részedet is, mert az első napon megvett mindent, úgyhogy megspórolt magának sok-sok játékórát, azaz játékélményt veszett. Ha már valaha csaltál játékban, akkor tudod, hogy mekkora "élmény" az instant win. Nagyjából semekkora...
És nem, a DLC-k sem jó megoldás, legalábbis nem úgy ahogy ezek az óriás cégek csinálják, hogy 20 dolcsiért kapsz 3 pályát (hanem pl. úgy ahogy a Witcher 3 csinálta - Season Pass-ban minden benne van, és normális mennyiségű tartalom van a DLC-kben). De ha gagyi DLC rendszer és lehúzós mikrotranzakciók közül kell választani, akkor inkább a DLC-k, azok hiánya legalább nem veszi el a fair play-t meg az alap játékélmény jelentős részét.
Ha nem lenne mikrotranzakció akkor egyikőtök számára sem lenne élvezhetőbb, mert ő nem fizetné ki helyetted a játékot, akkor neked kellene kifizetni, de te ugye nem akarod, vagy nem tudod. Enélkül tehát neked nem is lenne játékod. Ha nincs pénzed, akkor örülj, hogy más fizet helyetted és vedd tudomásul, hogy ennek az az ára, hogy ő némi előnyt kap, különben nem fizetné a te részed is. De mindez csak akkor igaz, ha a rendszer megfelelően van egyensúlyozva, ami szerintem ebben az esetben ha nem is optimális, de azért nem is elviselhetetlen.
A szerencsejáték vetületről ugyan nem itt, de már én is megemlékeztem. Szerintem sem jó dolog, azzal valamit kezdeni kellene.
Így se fizeti ki "helyettem" a játékot, mindkettőnknek ugyanúgy meg kell venni magát az alap csomagot. Amit írsz, az az alapból ingyenes játékokra igaz lenne, de itt nagyon nem az. Ez nem megfelelő egyensúlyozás kérdése, hanem erkölcsi korlátoké, ami jelenleg úgy tűnik hogy elég távol van az egészségestől az EA esetében.
Csak hogy konkretizáljak, az előző Battlefront bevétele alaphangon 800.000.000 dollár lehetett (14 millió eladott példány x 60 dollár = 840 millió dollár, és akkor még Deluxe Edition-t meg DLC-ket még nem is számoltam), de valószínűbb hogy átlépett a 10 számjegyes kategóriába. Ha ez nem termelt profitot, akkor semmilyen másik játék se.
Vagy ilyenkor direkt felejtitek el, hogy mennyi játék is jelenik meg folyamatosan mikrotranzakciók, vagy akár DLC-k nélkül is? Ne adj isten olyanok, amikben van, tényleg opcionális, nem ad előnyt mással szemben, és nem kell kidobni rá egy kezdő 60$-t, mert teljesen ingyenes?
Nézd meg a Witcher 3-at. 81 000 000$, amiből 35 000 000 a marketing. Sokkal több munka van benne, sokkal nagyobb projekt, tovább is készült. Jó pár ingyenes DLC mellett két fizetős van, amik pont annyiba kerültek, amennyi munka volt velük (csak a Blood & Wine-ban van annyi tartalom, mint egy Battlefront 2-ben). Megjelenéséhez képest nagyon hamar jöttek rá a nagyobb akciók és ment le teljesen az ára. Semmi mikrotranzakció. Nem tudom Battlefront 2-höz mire kellett a 200 000 000$, (nem tudom hol találtad ezt a számot, lehet én kerestem rá rosszul, de nem találtam sehol, egyébként emlékeztetlek, ezzel fizetik ELŐRE a fejlesztő beosztottjait, utána már csak a CÉG teszi zsebre a bevételt), de egyértelmű, hogy még a fele is sok lett volna a fejlesztésre, és még így is sokszorta nagyobb bevételt szednek be CDPR-hez képest.
Nem, nem a dolgozóktól sajnáljuk a pénzt, egy fillérrel nem kapnak ők többet a mikrotranzakciókból. Ez mind olyan bevétel, ami a cégnek megy, aki már csak a 60$-os alapárból többszörös profitot termelt. Persze, minden cég arra megy, hogy maximalizálja a profitot, az más kérdés, hogy bizonyos cégek meddig mennek el minél nagyobb profitért. Ez messze nem arról szól, hogy saját magukat fönt tartsák, könyörgöm, ez az EA, annyi pénzük van, hogy pénz kötegekkel törlik a seggüket.
A dolgózó meg már akkor kap bért, amikor még kész sincs a játék, sőt lehet, hogy soha el sem készül. A witcher írója sem részesedik az eladásokból. Egyszer eladta a jogokat 9500 dollárért és ennyi. A star wars jogok ennél egy hangyányit többe kerülnek és rendszeresen kell fizetni értük. Ne hasonlítsuk az almát a körtével.
Az egyetlen tipikus magyar dolog, hogy lemagyarozzuk a másikat, amikor nem értünk vele egyet. Le kell lombozzalak, de minden országban vannak hülyék.
Warezt még mindig nem értem minek hozod fel, rajtad kívül senki nem beszél róla. Bár eddig is csak terelted a szót.
Nem több tartalom kerül bele, szimplán kivesznek x-y dolgot, és külön kell fizetni érte. Nem azért teszik bele, hogy könnyebb legyen, azért veszik ki és teszik fizetőssé, hogy azzal könnyebbnek tűnjön, és megvegyed.
Mintha vennél egy autót teljesen áron, de kerekek nélkül. Ha könnyebben akarsz vezetni, vehetsz külön kereket hozzá.
Szóval még most is azt mondom, legyenek tranzakciós lehetőségek, de a megszokott formulák ne változzanak, és akkor senkinek nem lesz rosszabb, maximum jobb. Azért nem jó az autós példád mert ebben az esetben is teljes értékű játékot vennél, csak könnyebben is végig viheted ha úgy akarod. Autó esetében ez úgy nézne ki inkább hogy tempomat nélkül is tudod vezetni, parkolás segítő nélkül is tudsz parkolni, de mégis milyen jó hogy mindezt plusz pénzért belerakathatod.
Ne rakjanak bele könnyebb szintet csak kérésre, mikrotranzakcióként meg pláne, mert onnantól kezdve minden baromságot bele lehet rakni (lásd minden létező singleplayer játék ahol multiplayerért rinyálnak, függetlenül, hogy van-e értelme a játéknál, vagy sincs).
De a többi kommentet elnézve van egy olyan érzésem, hogy soha nem fogunk közös nevezőre jutni, szóval nemsokára abba is hagyom ezt. 😆
Így az fog történni hogy megveszem 60 USD - ért és még beleteszem azt a 40 USD - t is ha nem boldogulok vele. Ezt akartad lényegében kifejteni, nem?
Viszont a gyakorlatban ez általában inkább úgy néz ki, hogy a Season Pass-ban van 2-3 DLC, a többit meg külön lehet csak megvenni, darabját 15-20$-ért, mintha a Season Pass nem is létezne.
Nem tudom miért ennyire nehéz megérteni, hogy csak azért tehetik ezt meg a nagyobb kiadók, mert elnézzük nekik, nem pedig azért, mert máshogy nem tudnának boldogulni.
Tessék, az Activision pontosan ezt csinálja:
[LINK]
De még ha ne adj isten tényleg kevés lenne az az 1210 billió dolláros eddigi évi kereset az EA-nek (legalább két Mars szelet), akkor is vannak ezerszer emberibb megoldások, és megint csak körül kéne nézni megannyi másik játéknál, hogy azok is tökéletesen működnek.
Path of Exile, f2p játék, kizárólag cosmetic itemeket lehet venni, évenként minimum 2 nagyobb expansiont dobnak amik úsznak a tartalomban (csak idén az egyikkel majdnem megduplázták a játék tartalmát). Nekik se kell még a padokon éjszakázni.
(És akkor még nem volt szó a 25 dolláros Star Wars: Battlefront 2 - Starter Pack-ról, ami megjelent a PS4/Xbone store-ban...)
Spoiler!
Jelenleg 681k+ downvote/dislike redditen, csupán 28-szorosa az eddigi "rekord"nak, gratula EA
Itt meg egy teljes árú játék ami teszem hozzá SZÁNDÉKOSAN megnehezítve,hogy ha haladni akarsz akkor vásárolj hozzá még a TELJES áron FELÜL.
Mert ha mondjuk kiadnának egy standard változatot olcsóbban és aki nem szeretne bíbelődni az na vehet hozzá cuccot,az oké lenne.
De amikor megveszed teljes áron és azt látod,hogy szándékosan van megnehezítve,hogy vásárolj ha haladni akarsz az szerintem nem fer dolog.
Az a baj,hogy látszik a pénzéhség az egészen.Viszont megértem őket,van bevétel és az emberek a nagy eszükkel még meg is köszönik,hogy lehetőséget kaptak további költési lehetőségre.
Nagyon jól tolják ezek,gratula.
Bár mondjuk én azért vagyok így mert alapból nem jön be az ilyen fejlesztgetős játék,mindig megunom valamit elérek.
Innen nézve jó dolog ez plusz kiadás/haladás kombó.
Viszont tudom,hogy nem ezért van ez az egész és tudom,hogy innentől nagyon sok játék úgy lesz kiadva,hogy amit eredetileg beleakartak rakni se fogják megtenni mert úgy is fizetnek érte.
Én sajnálom,hogy a játékok világa idáig fajult.Ez már réges rég nem a játékról szól......
Ha nem láttam volna már a 2013-as PlayIT-en, hogy nem kevés ember több 10.000 forint értékben vásárol Skylanders figura csomagokat, akkor most azt hinném hogy csak vicceltek... 😊
Majd megérted az álláspontomat akkor ha lesz három gyereked meg felelősségteljes munkád, 19 évesen még az ember félig gyerek és másként gondolkodik😉
Ezt pont egy olyan játékoknál írod ahol direkt úgy terveznek meg mindent, hogy ne élvezd mikrotranzakciók nélkül, és nem is lehet letölteni mert multiplayer.
És ha ezt csak úgy elfogadjuk, mert hát "errefelé mennek a játékok, az összes ezt csinálja, stb.", akkor azzal csak alátámasztjuk azt az elképzelésüket, hogy a gaming közösségről annyi bőrt lehet lehúzni, ahányat nem szégyellnek. Teljesen logikus a dolog, nyilván a cégek többsége a lehető legkevesebb energia befektetéssel a lehető legtöbb profitot akarja termelni, de pont ezért kell minél hangosabban reagálni az ilyen és ehhez hasonló lépéseikre, mert ha nem tesszük akkor sehol nem állnak meg.
Gondolj így a dologra: ha a játékosok nem fogadnák tárt karokkal az ilyen változásokat már évek óta, akkor most anélkül élvezhetnéd ezt a játékot (meg az AC-t, meg az új NFS-t, meg még ki tudja mi mindent jövőre), hogy az alapáron felül bármennyit is költened kellene rá.
Ha valamilyen hatása lesz ennek a mikrotranzakció őrületnek a warezre, akkor az annyi lesz hogy megnő a torrentelők száma, mert a tört változatban minden alapból fel lesz oldva ami az eredetiben plusz pénzbe kerülne, vagy csak adnak hozzá néhány cheat kódot, hogy feloldhatsd magadnak a cuccokat, amikor akarod.
Már az egyjátékos módban persze, a multi eddig sem működött a törtekben, és valszeg ezután sem fog, a mikrotranzakcióktól teljesen függetlenül.
Elvileg az állandó netkapcsolat jó megoldás lenne, de a gyakorlat azt mutatja, hogy több hátránnyal jár mint előnnyel. Ezért tértek vissza az offline opcióra a Payback-nél, a '15-ös online NFS után.
Amerikában még mindig nagyon sok helyen lassú/korlátozott az internet, illetve van olyan ország ahol alig van egyáltalán, és az ilyen helyeken élő emberek akkor sem tudnának játszani a játékkal ha megvennék, szóval ez a megoldás nem minősült megfelelőnek.
Meg aztán mennyire idegesítő lenne már, ha nem tudna az ember semmit se játszani, ha éppen szórakozik a szolgáltatója (ilyen azért nálunk is bőven előfordul).
Valaki kiszámolta, hogy ahhoz hogy mindent kimaxolj a multiban, kb. 4500(!) órát kellene játszania az embernek, ha nem költ semmilyen mikrotranzakcióra. Mi ez, ha nem pay-to-win? 😂
link a számoláshoz:
[LINK]
edit: Ha pedig inkább fizetnél, akkor cirka 2100$, és meg is van minden.
edit2: elnézést, ez nem az hogy mennyi idő/pénz kell a nulláról maxra fejlődéshez; ennyi a 3-as szintű kártyák 4-es (maxos) szintre fejlesztéséhez kell... no komment.
Én csak azt sajnálom, hogy valszeg Titanfall 3 és az Anthem is hasonló sorsra fog jutni, mint ez meg a Payback, hacsak nem változtatnak addig valamit az üzleti stratégiájukon. 😕
Én a Division óta alig találtam olyan újabb játékot ami tetszene, AAA-sok közül meg egyet se, részben az ilyenek miatt. (NieR és a Divinity: Original Sin 2 adja neki, meg az ELEX-et megnézem majd.)
Lego játékokat szeressük, Minecraft meg alap. 😆
santakígyo: Fentebb olvashatod mi bajom van úgy általában az ilyesmikkel.
Ennek az egésznek meg semmi köze a warezhoz.Szimplán pénzéhség semmi több.Értelemszerűen azokra koncentrálnak akik amúgy is megveszik.
Ha csak 5 percet rászánnál, hogy utána is nézz a dolognak, tudnád, hogy ez tényleg a lehúzásról szól. Ha nem lett volna elég az amit az EA csinált az elmúlt minimum 5 évben, nézd meg most az Activisiont. HIVATALOSAN foglalkoznak azzal, hogy minél jobban erőszakolják a playerekre a mikrotranzakciót; direkt olyan matchmaking rendszert csinálnak, ahol a mikrotranzakcióért fizető játékosokat (akinek előnye van) DIREKT olyan ellen dobjon be, aki nem fizet külön.
Meg akarod oldani a warezt? Idézem Gabe Newellt:
"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem. If a pirate offers a product anywhere in the world, 24 x 7, purchasable from the convenience of your personal computer, and the legal provider says the product is region-locked, will come to your country 3 months after the US release, and can only be purchased at a brick and mortar store, then the pirate's service is more valuable. [...] Prior to entering the Russian market, we were told that Russia was a waste of time because everyone would pirate our products. Russia is now about to become [Steam's] largest market in Europe."
Érdekes módon a Witcher 3-hoz semmilyen védelem nincs, mégis úgy veszik, mint a cukrot. Meg az összes többi DRM nélküli játék, amit vesznek, mert nem undorító mocskok a fejlesztők.
Lószart sem érnek el a mikrotranzakciókkal, csak maguk alatt vágják a fát, nem hogy több vevő lesz tőle, hanem kevesebb. Aki eddig nem vette meg, az pont nem fogja csak azért, hogy még utána ötször annyit költsön a játékra...
Az más kérdés, hogy üzleti szempontból még mindig ez éri meg a cégeknek, mert lesz pár hülye, aki ugyanúgy megveszi utána, és fizet a mikrotranszfesztitákért.
Ha annyira kínlodsz vele, akkor meglehet már nem neked valóak ezek a játékok, lehet kiégtél e téren. Viszont a véleményedet tiszteletben tartom, van ilyen is, nem kell szégyelni, nem vagy egyedül, sokan szórják a pénzt még idétlenebb módon (drog, pia, szerencsejáték, stb.).
Végülis nem szeretném elítélni azokat (elnézést a kesere hangnemért), akik előszeretettel élnek a mikrozöldségek adta time savor lehetőségeivel, hanem maga a mikrotranzakció léte ellen vagyok. Inkább törölném a búsba a rohadt játékot, mintsem egy petákot költsek azért, hogy időhiány vagy akármi miatt is még több anyagit áldozzak a sok esetben összecsapott/félkész programra. Ezek a mikrozöldségek nem a játékos kényelmének megteremtését hivatják szolgálni, hanem lassan a játék lesz a fizetős extrákért. Ez nagyon szomorú, és ez a jelenség természetesen az élet más dolgaiban is jelen van - nem kell véresen komolyan venni, csak komolyan. Köszöntem.
Az egész játékélmény arra épül, hogy minél kecsegtetőbb legyen a mikrotranzakció, vastagon leszarják, hogy maga a játék élvezhető-e.
A 2015ös-ben frusztráló volt az hogy hőssel kinyirtak sokszor lazán a kis szinteken mielőtt beszereztem volna a vagány durranásokat.
ui: most mentem fel originre és nincs 10 óra trial belőle a beta után! vagy ez csak 1-7e után lehetséges?
Trialt csak az kap, akinek van Origin Access hozzáférése (4€ egy hónapra).
Évek óta ezt csinálják és címről címre csak egyre rosszabbak, mi a lehet ezen még mindig meglepődni? Megint lefog menni egy kör "lets boycott EA", majd egy hónappal később mindenkinek csorog a nyála a legújabb bejelentésükre.
Legalább a játékaik lennének élvezhetőek, de amilyen trehány és egyszerű munka mindegyik, még az sem lehet elfogadható kifogás arra, hogy miért veszik a címeiket.
Mindenesetre én messziről kerülöm ezt a játékot, nem igazán érdekel a Disney univerzum Star Wars.😊 Maradok az egynél az ezerszer jobb.
Kérdés csak az,hogy van e olyan jó a játék,hogy ennyi ideig a gép előtt tartsa a játékost.Majd kiderül.....
Egy kicsit berágtak az emberek, és akkor még finoman fogalmaztam. 😆
Jah, nincs season pass, de cserébe a tízszeresét szedik be mikrotranzakcióból.
Még jó, hogy anyádat tegnap kioldottam.
arany közép út nincs, mindenkinek mást jelent 😃