A Microsoft felvásárolja a Bethesdát és a ZeniMax Mediát
A Microsoft a mai napon bejelentette, hogy a sikeres tárgyalásoknak köszönhetően felvásárolják a ZeniMax Mediát, vagyis a Bethesda, az Arkane Studios, az id Software, a Tango Gameworks és további stúdiók hamarosan az Xbox Games Studios család tagjaivá válnak.
A Microsoft 7,5 milliárd dollárért szerezte meg az alábbi neves stúdiókat: Bethesda Softworks, Bethesda Game Studios, id Software, ZeniMax Online Studios, Arkane, MachineGames, Tango Gameworks, Alpha Dog, és Roundhouse Studios. Ez pedig egyben azt is jelenti, hogy az olyan rendkívül népszerű szériák, mint például a The Elder Scrolls, Fallout, Wolfenstein, DOOM, Quake vagy a Dishonored is hozzájuk kerül.
Még sok kérdés nyitott a felvásárlással kapcsolatban, de nem sokkal a bejelentés után Phil Spencer tisztázott néhány fontos dolgot az exkluzívokkal kapcsolatban. A cég fejese elárulta, hogy tiszteletben tartják a Sony korábban beharangozott, ideiglenes exkluzivitást élvező címeit, mint amilyen a Ghost Wire Tokyo és a Deathloop. Minden Bethesda/ZeniMax játék elérhetővé válik majd a konzolos és PC-s Xbox Game Pass részeként, illetve minden jövőbeli játék már a megjelenés napján bekerül a kínálatba. Más plaformokat pedig játékonként fognak számításba venni, tehát konzol-exkluzívokra is számíthatunk. Feltehetően az olyan széria, mint a The Elder Scrolls marad multiplatform IP, de a teljesen új címek már valószínűleg elkerülik a Sony konzolját.
A felvásárlást követően az eddigi magas beosztású személyek - mint például Todd Howard vagy Pete Hines - mind megtarthatják vezetői pozíciójukat, illetve valószínűleg minden eddigi alkalmazott is a megszokott ütemben folytathatja tovább a munkáját.
( Ma vettem meg a GTA SA Xboxra 1300ftert 😜😆😉
A kérdés az, hogy a pass-ban benne lesznek-e ezek a játlékok.
Az ,hogy tiszteletben tartja a PS5-re megjelenő játékokat mit jelenet ? Hagyja megjelenni ? Még szép...de pár hónap és jönnek Xboxra is gondolom.
Lehet szidni a Bethesdát ,de van olyan gamer akinek nem volt kedvenc egyetlen játékuk sem? Doom,Fallout,Quake,Wolfenstein,Dishorned stb...
Igen. Főleg úgy hogy a Fallout eredetileg nem az övék, és csak tönkre tették.
Van.
Quake 2 és Q3 az ami ha nem is kedvenc volt akkoriban az UT - UT2003 mellett jó kis lövöldék voltak, persze ekkor még a Bethesdának köze sem volt hozzá...
A Doom pedig az első FPS volt amit végig vittem . Az sem az övék eredetileg ?
Kiadóként egyébként nem vészesek, amíg nem ők fejlesztik addig nem igazán szokott gond lenni a játékokkal (legalábbis most csak jó példák jutnak eszembe).
Bár a Bethesda kb 1986-ban alapították nem volt köze se a Doomhoz se a Quakehez, akkoriban kb az The Elder Scroll volt az ami miatt ismertek voltak, mint fejlesztők.
A Bethesda Game Studios az meg kb 2001-ben alapult, miután a főcég átment kiadóba és a fejlesztést házon belül akarták megtartani...az hogy anevük most rajta van uzsonnás táskán meg lángszórón nem jelenti azt hogy ők is készítették, max kiadják.
Ahogy Palanova is írta, a Bethesda annak idején saját fejlesztőként kezdett, majd különböző kiszerveződésekkel (mint például a ZeniMax Media, amit egyébként azért alapítottak, hogy ne menjen tönkre a cég) nőttek akkorává, amekkorák most. Eleinte csak fejlesztettek (Elder Scrolls címek, Terminator címek, néhány sportjáték, stb...), majd kiadóként is elkezdtek operálni, később pedig elkezdtek különböző fejlesztőstúdiókat felvásárolni. A fent említett játékok fejlesztőit a ZeniMax Media vásárolta fel egymás után, de pozitívumként említendő, hogy a felvásárlást követően megmaradtak szuverén fejlesztőként, nem kerültek teljes integrálásra.
Az id Software annak idején az egyik legfontosabb fejlesztő volt a piacon. A kilencvenes évek elején nem nagyon volt olyan játékos a földön, aki nem ismerte a nevüket és a játékaikat. Nevezhetjük őket az FPS műfaj atyjaként, hiszen ők hozták el és fejlesztették tökélyre a gyors ütemű első személyű lövöldözős játékok műfaját. A két legfontosabb név: John Carmack és John Romero. Carmack programozózseni, aki olyan játékmotorokat tudott rövid idő alatt írni, amit másoknak nem sikerült, vagy meg sem próbálták. Neki köszönhető ez első folyamatosan scrollozó platformer játék PC -n (Commander Keen), az első gyors ütemű textúrázott raycasting alapú FPS (Wolfenstein 3D) és a mai napig játszott etalon, a DOOM. A DOOM a maga idejében olyan volt, mint a rockzene, ami részben inspirálta. Kultúrfenomén, kasszasiker, játékipari ikon. A mai napig része a legtöbb game design tananyagnak. Mindemellett megteremtette a multiplayer alapjait, amit aztán az első gyors ütemű valódi 3D FPS (Quake) vitt tovább, és a harmadik epizód vitt tökélyre (Quake 3 Arena), már ami a player skill alapú kompetitív aréna harcot érinti. Az első sikereiket még shareware modellben érték el az Apogee -vel (belőlük alakult a 3D Realms), később kiadói oldalról kooperáltak a GT Interactive -el (DOOM II és Quake), majd az Activision -nel (Quake II, Quake 3 Arena, DOOM 3), a Rage fejlesztése alatt pedig megtörtént a ZeniMax Media bevásárlás, így azóta Bethesda címerrel jöttek a játékaik. Hozzátenném még azt is, hogy a Raven Software (mára Call of Duty gyári munkás) annak idején szorosan kapcsolódott az id Software -hez, az ő technológiájukra építkezve (és rengeteg technikai segítséget kapva) született meg a Hexen és Heretic, amjd ezek folytatásai, ők készítették el a Return to Castle Wolfensteint, majd később a kevésbé sikeres 2009 -es Wolfenstein "újraélesztést". De ha már a Wolfenstein -nél tartunk, a legújabb iterációkat (The New Order és utána) fejlesztő Machine Gamest pedig a Starbreeze Studios régi tagjai alapították, akiknek a szuper Riddick játékokat köszönhetjük.
A Dishonored fejlesztői (Arkane Studios), annak idején egy Ultima underworldre hajazó érdekes RPG játékkal jelentkeztek, majd az UbiSoft égisze alatt fejlesztették a mai napig rendhagyó, és számukra a nagyok közé belépést biztosító Dark Messiah of Might and Magic -et. Ez volt az a játék, ami megmutatta a csapat tehetségét a fizikailag karakterközpontú beleélős szimulátorok piacán (ami a mai modern formát tekintve akkor kezdte bontogatni a szárnyait).
Visszatérve magára a Bethasda saját fejlesztésre (ma Bethesda Game Studios), tőlük is érkezett sok emlékezetes cím. Az Elter Scrolls széria indulása nem volt zökkenőmentes, az Arena sok sebből vérzett és a Daggerfall sem tudta ezt teljesen korrigálni (mindemellett szuper játék), a Morrowind viszont hatalmas jelentőséggel bír az RPG játékstílus újjáélesztése, pontosabban továbbfejlesztése szempontjából (a Gothic sorozat mellett). Minden hibája ellenére kiváló alkotás, ami új utakat nyitott. A folytatásokat nem kell bemutatni, lehet őket szeretni vagy utálni, a tény az tény, játékipari mérföldkövek.
A Fallout sztorira visszatérve az első fontos pont, hogy az első két játéknak semmi közük egymáshoz. Az első kettő világa, története, lehetőségei és karakterei messze túlmutatnak a Bethesda által degradált elképzelésen. Ezekben egy valóban létező lélegző világ körvonalazódott karakterekkel, akik egyéni motivációik szerint cselekedtek, lehetőségekkel, amik megváltoztatták a történet menetét. A harmadik rész ezzel szemben mondhatni egy Oblivion Fallout köntösben, abból is a gyengébbik fajta. A New Vegas ilyen szempontból egy nagyon pozitív kivétel, de az ugye az Obsidian gyermeke (amit a Black Isle Studios törzstagjai alapítottak, a Fallout eredeti fejlesztői, akik a kilencvenes évek végi és kétezres elei izometrikus AD&D RPG -k királyai voltak). Az Obsidian lehet gyengébb technikai kivitelezésben, de ami a szerepjáték elemet érinti, abban nagyon otthon vannak. Olyan címeket köszönketünk nekik, mint a KotOR, Neverwinter Nights 2, South Park, The Stick of Truth, Pillars of Eternity, Tyranny, stb... …
Legutóbbi játékuk a The Outer Worlds szintén iskolapéldája annak, hogy mit jelent a tapasztalat és akarat, ha a fejlesztő az első perctől kezdve integrálni akarja a játékost a történetbe.
Hogy kicsit kiszélesítsem a képet, a Fallout ötlet atyja, Brian Fargo az, akinek az eredeti Fallout (vagy még inkább annak előfutára, a Wasteland) modern elgondolását, a Wasteland 2 -t és 3 -at köszönhetjük. Megint csak fontos tény, hogy annak idején többek között Brian Fargo által alapított Interplay adta ki a legtöbb izometrikus RPG játékot, és náluk ibdult be a BioWare szekere a Baldur's Gate -tel. Érdekes adalék még, hogy a Blizzard (akkor még Silicon & Synapse) az Interplay alatt adta ki az első játékait PC -n. Olyan címekről van szó, mint a The Lost Vikings és a Blackthorne, amit minden platformer és 2D akció rajongónak csak ajánlani tudok.
Huh, ezzel azt hiszem véget is ér a "történelemlecke", remélem jó fogadtatásra talál és nem kioktatásként veszed 😀 .
Bár, a rossz hírnév is hírnév...😊
De bizonyos szempontból a Bethesda Rockstar magasságokba tör. Egyiknek sem volt eredeti játéka az elmúlt 6 évben kb. 😃
GamePass EA kollaborációs hír után: "Az EA játékok a legjobbak, mit lép erre a Sony?"
Bethesda felvásárlása előtt: "A Bethesda már nem régi, pénzéhes köcsögök, a Fallout 76 is milyen?"
Bethesda felvásárlása után: Spoiler!
Nem akarok senkit se megbántani, de hihetetlen nagyot fordult a közmegítélés egyik napról a másikra, és eléggé szúrja az ember szemét!
Ma már kevés cég tudja ezt magáról elhitetni, és bár minden pr anyag erről szól, elég ha az exkluzívok és online boltok körüli balhékat nézi az ember, rájön hogy a játékos/felhasználó a legutolsó a sorban akivel egy cég foglalkozik.
A kis garázscégek mikor indultak mind-mind játékosközpontúak voltak, mert:
- fejlesztőknek lövésük sem volt a kiadáshoz-terjesztéshez, meg úgy általában az emberekhez, csak készíteni akartak egy játékot amivel azután házaltak a kiadóknál
- hittek abban hogy nem kellene hülyének nézni azt akitől pénzt remélnek
és akkor jöttek a kiadók...
De sajnos a játékossokkal való együttműködésnek eddig nem láttam tényleges pozitív hatását. Wow Classic esetében a blizz engedett a tömegnek / megpróbálta a pr kárt enyhíteni, érdekes lenni látni adatot így egy év után hogy mennyien nyomják még...
Egyéb címnél meg amikor a játékos beleszólhat a játékfejlesztésbe, csak egy szűk réteg adhat hangot a véleményének (minden játékost bevonni lehetetlenség is lenne), a casual meg le van sz*rva. Lásd Settlers Kingdom of Anteria:
Hardcore settleresek meg lettek hívva a belső tesztre, és kb elküldték a BB-t a francba hogy ez nem settlers, hanem valami kókány, BB meghajolt előttük és átszabta majd kiadta Champions of Anteria néven és azóta sincs új Settlers...ennek 6-7 éve, na de majd 2021-ben aztán tuti...BB egyetlen jó húzása volt hogy az Anno 1800-ban visszatértek az Anno 1404 alapjaihoz és nem eröltették a 2205 "újításait".
Vagy amit a Massive művelt a Division 1-2-ben. Meghívták az Elite Task Force-t magukhoz (kb válogatott nevesebb játékosok, együtt bandáznak a CC-vel aki még védte is őket mikor masszívan (höhö masszívan) exploitolták a garázst) hogy véleményezzék az újításokat és ennek köszönhetően kb komolyabb patchenként mindig újra kell szedni a teljes geart egy cseszettül random rendszerben, mert mindig variálnak valamit aminek nincs sok értelme csak az időhúzás. Division 1-ben a játékosok kértek 8 fős raidet felhőkarcoló témában, erre kaptunk egy 4 fos "raidecskét" egy szoba+garázs felállásban.
A Division 2-be a ma érkező The Summit is kb egy Division 1 player concept, de kellett 6 év a Massive megcsinálja és még így is elb*szta...nem raid, csak random szobák egymás felett, nulla koncepcióval, nulla munkával nesze kontent vakulj paraszt oppardon kedves felhasználó.
Egyáltalán nem állítom hogy nem a pénz lenne a cégek fő célja (ismétlem, ezért kezdtem azzal hogy mindig és mindegyik pénzéhes), de attól még lehet úgy csinálni hogy meg is éri az amiért elkérik a pénzt. Ha pedig nem is a játékosokért fejlesztik az adott játékot, mindenképpen lehet élvezet meglakotni valamit, mint ahogy ez rengeteg munkával lehetséges, persze ez indie cégektől feljebb (és persze azok között sem mindig) már közel sem ennyire fekete-fehér, ahol egy adott játékon több tizen-százan-ezren dolgoznak.