A harcos útja
Játék: Shadow Fight 3 (Android)
A Shadow Fight 3 a nagy sikerű második rész folytatása, amely hosszú csúszások után, 2017. november 16-án megjelent androidra. Mivel az előző rész nagy kedvencem volt, nem volt kérdés, hogy kivesézem a széria harmadik darabját. Lássuk mit tud a Nekki legújabb alkotása!

Minden rosszban van valami jó is
De kezdjünk inkább a pozitívumokkal! Először is ez még mindig egy viszonylag komplex verekedős játék. Nem kell persze agysebészetre számítani, de az előző rész öröksége megmarad, ennek köszönhetően sokkal összetettebb rendszert kapunk, mint pár primitívebb, egygombos bunyóval operáló játék esetén. Kapunk egy analóg kart, és három gombot: egyet a rúgásnak, egyet az ütésnek, egyet pedig az úgynevezett Shadow Form-nak, amely egy speciális képességet takar. A gombok és a különböző irányok kombinálásával érhetjük el a különböző mozdulatokat, amelyek szépen egymás után fűzhetőek, és többek között a fegyverünk lecserélésével változtathatunk is rajtuk. Ezt a harcrendszert kifejezetten szórakoztató használni, hiszen könnyű beletanulni, de nehéz magas szinten űzni, és már ez garantálja, hogy nem lehet igazán rossz játék a Shadow Fight 3.Másik jó hír, hogy a játék nem néz ki rosszul. A Nekki nagyot vállalt azzal, hogy egy 3D-s grafikával megáldott játékot akart fejleszteni, de nem estek pofára: a Shadow Fight 3 kifejezetten vállalhatóan néz ki, mind a látványtervezést, mind a modelleket, mind az animációkat tekintve. Persze nem egy mobilos Mortal Kombat X, de a harcrendszere jobb, és az is valami. Emellett a zenék terén sem kell szégyenkeznie a készítőknek: bár az itt felcsendülő dallamok meg sem közelítik a Lind Erebos második részben felhangzó mesterműveit, azért aggodalomra nincs ok: a legtöbb ingyenes játék csak szeretne fele olyan jó soundtracket, mint amit itt találhatunk.

Hadak útja
És fájdalom, de eddig tartottak a pozitívumok. Maradjunk is még a körítésnél egy kicsit, ugyanis hiába tetszetős a megjelenése a játéknak, messze nem voltam elájulva tőle. Az előző részek árnyékszerű grafikája ugyanis majdhogynem az identitását adta meg a sorozatnak, és ezt sutba dobni nem kis bátorságra vall, főleg annak fényében, hogy messze vannak még a fejlesztők a piacvezetőségtől. Van még egy-két probléma: bár a páncélok, fegyverek szépen ki vannak dolgozva (igaz, hiányolom a gyönyörűen megrajzolt ábrákat), az emberek kidolgozása már sokkal jobban elmaradt. Ez főleg a játék elején történő karakter-generálsásnál fájó, ahol nem csak a folyamat értelmetlenségét élhetjük át, de azt is, hogy választanunk kell, a sok lehetőség közül melyik bányarém fog minket megszemélyesíteni a játékban.Persze mindez nem lenne olyan nagy probléma, ha a játékmenet amúgy szórakoztató lenne. A helyzet sajnos nem ez. Egyrészt, az előző részhez hasonlóan a véletlen itt is nagy szerepet játszik: a sokkal nagyobbat sebző kritikus ütések, vagy az ellenfél fegyvertelenné válásával járó sokkolások mind-mind random történnek. Már nem azért, de ha szerencsejátékozni szeretnék, akkor inkább kockapókerezem, mint hogy itt bízzak mindent Fortuna kegyeire. Legalább a blokkolás már nem véletlenszerűen történik, de külön gomb továbbra sincs rá, ezúttal egy helyben kell állni, és akkor a karakterünk védekezik – ezáltal itt sem voltam megelégedve maradéktalanul.

Nem segít az sem, hogy a harcok tempója is megváltozott. Itt szó sincs megfontoltságról, vagy taktikusságról, mint a második részben, itt sokkal gyorsabb minden. Itt már az számít, hogy sikerül-e előbb betalálni a kombónkat, vagy sikerül-e kiszabadulni az ellenfél támadásaiból még időben (például ha a földre kerülünk, lehetőségünk van rúgni egyet ellenfelünkbe). Sajnos így nem nagyon lehet például óvatosan játszani.
Ki ne szeretne egy pár loot boxot?
Hogy ez utóbbi miért probléma? Nos, a Shadow Fight 3 mindenképpen merített elődjéből, ha az ellenfelek nehézségi szintjéről van szó. Ennek megfelelően gyakran találjuk szembe magunkat tervezetten túl nehéz ellenfelekkel, amelyeket csak akkor kéne legyőznünk, ha összegyűjtöttük a megfelelő fejlesztéseket. És míg a második részben kellő kitartással és ügyességgel ki lehetett játszani az időigényes farmolást, addig itt erről szó sem lehet. És sajnos ennek meg is van az oka, egy szó, amely az idei játékos évet talán a legjobban jellemezte: a mikrotranzakció.Mert bizony itt is felüti a fejét az elmúlt évek „leghasznosabb” találmánya, a loot box. És míg a legtöbb játékban csupán opcionális ezeknek az igénybe vétele, itt sajnos nehezen tudjuk nélkülözni ezeket az aranyos ládákat. De nézzük csak szépen sorban!

Az összecsapások eloszlása pedig egyenetlen. Míg sokszor négy-öt ellenfél zsinórban nem okoz problémát, után felbukkan egy táposabb rosszfiú, és el lehet kezdeni a farmolást. Fegyvereket, vagy azok duplumait kaphatunk mellékküldetések után is, ezek azonban csak többóránként termelődnek újra. Elengedhetetlen tehát, hogy a szerencsére bízzuk magunkat, és akár napokon keresztül várjunk a csodára.
A rablás művészete
De ne is kerülgessük a témát, lássuk pontosan hogyan is működik ez a rendszer! Ládákat úgy kaphatunk, ha párbajokat játszunk. Ezek online küzdelmek, amelyet más emberek karakterei ellen vívhatunk. ez nem is lenne baj, de sajnos miután megkaptuk a jussunkat, szembesülünk vele, hogy a ládák kinyitása bizony időbe kerül. A legközönségesebb dobozka kinyitása is három óra, de a komolyabbak frankón egy teljes napot is igénybe vehetnek. Mondanom sem kell, hogy egyszerre csak egy ládát nyithatunk, a többi addig szépen sorban áll. A hab tortán, hogy csak négy ládát tudunk egyszerre eltárolni, így sok értelme annak sincs, ha számolatlanul párbajozunk.De kérdem én, akkor hogyan játsszunk? Belépünk, átvesszük az ingyenes, kemény két darab „kártyánkat”, kinyitjuk az aktuális ládát, játszunk egy párbajt, és egy vagy maximum két mellékküldetést, és utána ott állunk tanácstalanul. Ez a folyamat max. tíz perc, és ennél többet jóformán nem is tehetünk a játékbeli haladásunkért. Az emberek többsége pedig türelmetlen, és erre nyilvánvalóan építettek is a készítők. Fizetőeszközként ugyanis jelen vannak a kristályok is, amelyeket leginkább valódi pénzért lehet megvenni. Ezek segítségével egyből kinyithatunk ládákat, és vásárolhatunk mindenféle instant sikerélményt biztosító kártyacsomagokat. A csomagok közül a kezdő szintűt persze megvásárolhatjuk elsődleges játékbeli pénzért, aranyért is, de ez is lassan gyűlik, és itt kár is csodára számítani. Aki gyors előrehaladást akar, az kénytelen speciálisabb csomagokat venni, és mélyen a zsebébe nyúlni. A kristályok ára pedig pofátlanul magas: akár 40 000 Ft értékű tételt is találhatunk a virtuális boltban, de a „csupán” használható mennyiségű valuta is több ezer jó magyar forintba kerül. Ez a játék olyan pénzéhes, hogy csodálkozom, hogy nem lopta ki az SD-kártyám a telefonomból, és nem adta el eBayen.
Ígéret szép szó...

De ígéretek is hangzottak el, amely nem is árt, mert eddig a Shadow Fight 3 kifejezetten visszalépés elődjéhez képest. Ígérték, hogy három különböző kaszt közül választhatunk, akik meghatározzák a játékstílusunkat. Én azt vártam botor módon, hogy az elején elkötelezzük magunkat az egyik frakció mellett, és utána menő és látványos bónuszokat kapunk, és a három ág szépen elkülönül a végére. Hát, nem így történt. A különböző stílusok között a páncélunk segítségével válthatunk, és az egész leginkább a lábtechnikát befolyásolja. Ez annak fényében, hogy a stílusunkat úgyis a fegyverünk határozza meg leginkább, nem valami nagy durranás. Kaptunk emellett, szintén kártyák formájában, különböző kiegészítő képességeket a fegyvereinkre: ezek biztosíthatnak különböző új mozdulatsorokat, vagy más bónuszt. Meg kell mondjam, ez kifejezetten jó ötlet: így testre szabhatók a felszerelések - ez különösen az új mozdulatoknál igaz, ahol nem egyértelmű, hogy jobb lesz nekünk, ha alkalmazzuk őket, hiszen szubjektív, hogy melyik illik bele a taktikáinkba. Persze sajnos a játék ezen része sem kerülhette a pénzmosást, így ezek is ládákból pottyannak ki, és képesek a szintlépésre.
Egészen félkész
Ami viszont nálam feltette az i-re a pontot, az a tartalom mennyisége. Az egy dolog, hogy egy-egy boss fight idején gyakorlatilag nincs mit csinálni a játékban, de két nagyobb megmérettetés között is csupán négy vagy öt kötelező meccs van. Ez édeskevés, tekintve, hogy itt bontakozhat csak ki a fejlesztői kreativitás, lévén a mellékmissziók random generáltak. Az ellenfelek még így sem ötletesek, maximum a bossok, de belőlük túl sok van, hogy megfelelő felvezetést, vagy kidolgozást kapjanak: összesen jelenleg tízen állnak az utunkba. Ez még nem lenne sok, de figyelemebe véve, hogy jelenleg 10-es szint a legmagasabb, amit elérhet a profilunk, már változik a kép. És miért mondtam azt, hogy jelenleg? Mert a játék még mindig nincs kész. Legalábbis a játék végén az szerepel, hogy további fejezetek várhatóak, de az biztos, hogy december végén jött az utolsó frissítés, és benne a jelenlegi utolsó összecsapás, amely után a történetet is lezárták kutyafuttában. De hogy fordulhatott elő az, hogy a játék fél év csúszás után, és a megjelenés után egy hónappal nincs készen? Ráadásul hiába tekintjük most már befejezettnek most a játékot, a belepakolt tartalom így is édeskevés. Ez azért furcsa, mert nem egy háromfős indie csapatról beszélünk, hanem a telefonos közegben otthonosan mozgó, sokakat foglalkoztató Nekkiről.Történet, vagy amit akartok

A Shadow Fight 3 számomra ez év csalódása, és erről nem csak a nagy elvárások tehetnek: ha valaki részegen befordul az árokba, nem számít, milyen magasan volt felette a léc. Gyakorlatilag egy visszafejlődésről beszélhetünk a második részhez képest, még úgy is, ha félretesszük a személyes preferálásokat. Alapjaiban persze még mindig nem lett ez egy rossz játék, lehet ezzel buszon utazás közben napi kétszer szórakozni, de nem ajánlom senkinek, hogy komoly időket töltsön le vele, azt meg pláne nem, hogy fizessen is érte.
Értékelés
Grafika: 80%
Hangok/zene: 82%
Játékélmény: 63%
Összességében: 70%
Most kiadtam magamból az óév összes keserűségét, jöhetnek a pozitívabb kritikák jövőre. Januárban jön a Rise of the Tomb Raider teszt, és már javában dolgozom a Witcher 3 végigpörgetésén is. 😀