Visszatérés a Wolfenstein-kastélyba
A Wolfenstein: The Old Blood a The New Order című epizód előzményként jelent meg 2015-ben. Ez a játék a Wolfenstein-kastélyba vezet minket, hogy a nácikon kívül az élőhalottakkal is összeakasszuk a bajuszt.
A Wolfentstein: The Old Blood egyszerre egy előzménye és egy különálló kiegészítője a The New Ordernek, ami azért érdekes, mert mostanában mindkét kategória elég népszerű. Előbbi főként filmes szakmában bejáratott módszer a viszonylag kockázatmentes profitszerzéshez, és ezért nem is nagyon megyek bele a témába, bár nem olyan régen jelentették be a Life is Strange: Before the Storm című előzményt, szóval a videojátékok szempontjából is aktuális lehetne. Sokkal inkább az önállóan futtatható kiegészítőkről szólnék egy pár szót, legyenek eredetileg DLC-k, vagy egyből önmagukban kiadottak. Furcsa, hibrid műfaj ez, hiszen bár AAA-játékok elemeivel vannak megáldva, azok fejlesztői gondozták őket, de jóval kevesebb tartalmat kínálnak, kisebb áron. Ez a középút lehet csábító is, hiszen olcsóbban jutunk ugyanolyan, talán még intenzívebb tartalomhoz, de vannak problémás részei is a dolognak. Az, hogy a fejlesztők a komfortzónájukban mozognak, egyszerre átok is, hiszen hiába a viszonylag megbízható minőség, ha nem tud semmi újat mutatni a termék. Ami az alapjátéknál újdonság volt, az itt már nem lesz az, és sokszor látványosan kevesebb energiabefektetés történik a projektbe, mint ahogy az az Uncharted: The Lost Legacy esetén is volt, bár ott így sem lehet olyan sok okunk a panaszra. De akár teljesen félre lehet siklani, mint az AC-kiegészítőknél. És ezeket a problémákat aztán nem lehet takargatni, hogy csak egy kiegészítőről van szó, mert ezt a kényelmet a készítők már akkor elvették maguktól, amikor önállóan kiadták a játékot, akár eredetileg is ilyen volt, akár nem. Ilyenkor jogosan lehet elvárni, hogy egy önmagában megálló, teljes élmény legyen a lemezen. De vajon képes erre a The Old Blood?
Kiindulási pont
Történetünk közvetlenül a The New Order első fejezete előtt, tehát valamikor 1946 folyamán játszódik. Itt még javában folyik a második világháború, és a szövetséges erők abban látják a győzelem egyetlen esélyét a nácik felett, ha felkutatják és elpusztítják a németek technikai fölényét biztosító Deathshead tábornok bázisát. A probléma csak az, hogy ennek a támaszpontnak a helye nem ismert, és az erre vonatkozó információk Helga von Schabbs birtokában vannak, aki a Wolfenstein-kastélyban, a nácik okkultista központjában múlatja napjait. Hősünk, aki ezúttal is B. J. Blazkowicz, kapja a feleadatot, hogy szerezze meg az értékes adatokat tartalmazó mappát, aki nem is vesztegeti az idejét, és bajtársával együtt, magukat német tisztnek kiadva érkeznek a helyszínre. Azonban nem egy FPS-ről lenne szó, ha nem lepleződnének le seperc alatt, így rajtunk a sor, hogy kicsit agresszívebb módszerekkel érjük el a célt. És mivel a Wolfenstein-kastély nem egy hétköznapi hely, nem csak az élőkkel gyűlik meg a bajunk…Nincs új a nap alatt
Az akcióba belecsöppenve nem fogjuk magunkat nagyon kényelmetlenül érezni, hiszen a kezelőfelülettől kezdve az alap mechanikák nem sokat változtak. Fegyverünk ötféle lehet: gépfegyver, shotgun, pisztoly, mesterlövész puska, és a New Order lézerfegyvere helyett egy kis rakétalövő pisztoly, természetesen mind 1946-os kiadásban. Közelharci fegyverünk ezúttal kettő is van, a késen kívül egy vascső is a rendelkezésünkre áll, amely a nagyobb robotok ellen jó, illetve arra, hogy falat mászhatunk vele. Ezt fogjuk is csinálni. Nagyon sokszor.
A játékmenet jellege is hasonló, tehát a harc képe az alapján fog változni, hogy hogyan állunk a különböző erőforrásainkkal. Ha túltöltött élettel és rengeteg tölténnyel vagyunk megáldva, akkor mehet a dara, viszont ha ennek az ellenkezője az igaz, akkor nem árt óvatosabbnak lenni, és inkább megvárni, amíg újratöltődik valamennyi az életünkből. Bujkálni egyébként hosszú távon nem érdemes, mert az ellenfelek gránátokat is előszeretettel dobálnak ránk. Ugyanakkor ezáltal motiválva vagyunk, hogy bejárjuk az egész pályát, és többször csattanjunk ki az egészségtől, de ismerni a környezetünket amúgy sem árt. Ami leginkább változott az előző rész óta, hogy nagyobb hangsúlyt kapott a lopakodás. Egyrészt a játék elején kötelező is lesz, de egyébként is, valahogy több értelme van, részben a több riadó lehetősége, részben a pályák felépítése miatt. Egyébként a lopakodva gyilkolászás továbbra is szórakoztató, de sajnos azon kívül, hogy az elején egy kicsit jobban kiszolgálja a pályatervezés ezt a játékstílust, nem igazán vagyunk elárasztva lehetőségekkel. Persze van hangtompítós pisztolyunk, meg dobókésünk, ami a legszórakoztatóbb és egyben leginkább OP dolog, de ezen kívül csak a hátulról leszurkálás marad. Nem azt mondom, hogy így nem lehet eljátszadozni, hiszen ez alapjáraton egy FPS, és nem egy lopakodós játék, de ha ennyire fókuszált tartalom lett az árnyak közt osonás, akkor ezt egy kicsit jobban is megtámogathatták volna.
Játékélmény, és a zombik

És persze mindemellett ott vannak a zombik, akik már a New Orderből is hiányoztak az embereknek, őszintén nem értem, hogy miért. De most itt vannak az élőhalottak, és sajnos elég középszerűek lettek. Gyakorlatilag nem elég szórakoztatóak a szekciók, ahol szereplenek. Vagy csoszognak, vagy megrohamozzák az embert, egyedül akkor jelentenek gondot, ha sokan vannak, és az egész egy headshot-szimulátorra hasonlít. Persze nem olyan rosszak ezek a részek sem, a játékmenet még mindig csiszolt, de nem tudom, miért volt erre szükség, pláne ilyen ötlettelen, átlagos formában.
Szerencsére egyébiránt a The Old Blood elképesztően szórakoztató. A harcokban megvan ugyanaz az adrenalinbomba, és szerintem a lopakodós részek is jobbak lettek. A játék mélysége is hasonló, ugyanúgy gyűjthetünk feljegyzéseket, kincseket, sajnos régi zenéket nem. De továbbra is van egy fejlődési rendszer, amely annak fejében adja nekünk a képességpontokat, hogy milyen stílusban játszunk – ez még mindig kiváló ötlet.

A sokszínűséget tehát beáldozták a hangulat érdekében, ami elég fair csere, pláne, hogy előbbire sok lehetőség amúgy sem lett volna, tekintve a mindössze 5-6 órás játékidőt. Így összességében sok gond nincs a játékmenettel, ha csak ide nem vesszük a közepes zombikat. Egyedül talán a túl sok, unalmas falmászás volt zavaró, de ez sem egy égbekiáltó dolog.
Nem elég ütős...

Azért nem katasztrofális a helyzet, Blazkowicz például megint megfelelő kidolgozottságot kapott, belső monológjai remekek, és hús-vér ember érzetét adja. Az is tetszett, hogy az átvezetők belső nézetből vannak, így a játékos nem esik ki a ritmusból, hangulatból. A szinkronhangokkal kapcsolatban nincs kifogásom, és végül is a történet egésze is egy egészen korrekt kalandfilmes sztori, nem kevesebb, igaz nem is több. A háttértörténet egyébként nem is szörnyű, a sok feljegyzésen kívül végre a környezet is bepillantást enged a játék világába, ez itt mindenképpen jobb lett, mint az előd esetén.
Tálalás és konklúzió

Kapott már a Wolfenstein: The Old Blood hideget-meleget, de egy kérdés még hátra van: megállja-e önálló játékként a helyét? Alapvetően igen, hiszen egy viszonylag más jellegű élményt ad, de azért fel lehet hozni ellene a gyengébb történetet, és a minimális számú új mechanikát. De igazából nem gondolom, hogy ez számít, amíg a pozitívumok többségben vannak, és amíg szórakoztató a produktum, és itt mind a kettő igaz. Igaz, hogy fele annyi ideig tart, mint a New Order, de fele annyi pénzbe is kerül, és igaz, hogy nem sok újat hoz, de nem kevésbé izgalmas.
Így összességében tehát csak ajánlani tudom a játékot, persze nem szabad túl nagy elvárásokkal állni a dologhoz, mert akkor a történet lapossága, a gyengébb zombis részek, és a kevés új elem miatt csalódást kelthet. Cserébe aki inkább egy spin-offként tekint rá, és nem egy teljes értékű részként, az megtalálja a számítását, hiszen a kiváló körítés, a pörgős játékmenet és a jó hangulat miatt előzményként igenis megáll a saját lábán a The Old Blood.
Értékelés
Grafika: 85%
Hangok/zene: 84%
Játékélmény: 86%
Összességében: 85%


Műfaj: ,
Fejlesztő: Machine Games
Sajnos az első boss fight nem volt túl jó, vagy izgalmas, a második meg túl nehéz, ha az ember nem használ ki egy kisebb bugot.
A közeljövőben igyekszem egy pár idei játékot letesztelni (pl. Perception, Get Even, Hellblade, Observer, esetleg Kona), aztán jön ősszel a Shadow of War és a Wolfenstein 2, na meg a Shadow Fight 3 - mozgalmas időszak lesz. 😀