Már vártam Önre, keresztapa!
2002-ben jött váratlanul egy csoda, egy 30-as években játszódó TPS gengszterszimulátor varázslatos grafikával, példátlan hangulattal és történettel, azonnal magába szippantotta az embert. A második résznél már jobban megoszlottak a vélemények, de lássuk hogy mit kaptunk.
KIS WHISKEY MELLETT...
Az első rész egy könnyed autós meneküléssel indult, míg ez mindjárt egy jó kiadós feszültség levezetéssel, ugyanis a játék szerint főszereplőnket néhány piti dolog miatt kényszerkatonaságra ítélték, illetve inkább ezt választotta a mérges skorpiókkal teli cella helyett. Ő ezt nem is bánta, mert azt élvezte ha lövik, s meglepetésünkre mindenkit ledarált, mert már ideges volt, hogy karácsonyra haza kéne mennie anyukájához, hugicájához s az igencsak ittas életet élő Joe haverjához. Aki folyamatosan belevitte a rosszba, nem kímélve ezzel főszereplőnk, Vito anyukáját. A véres katonaságból hazafelé menve, gyönyörű havas tájban gyönyörködhetünk, miközben sofőrünk aki a legjobb haverunk, Joe, ügyesen és óvatosan vezet a jeges úton. Hamarosan hazaérünk, csöngetünk, anyukánk örül nekünk, hugicánk szintúgy, s ahogy vagyunk, mosolyogva ágyunkra fekszünk. Ajtónkat bezárjuk, TV-t bekapcsoljuk, pont a hírek megy: Elszökött! Elszökött! Elkapni! Elkapni! Mi meg közben föltehetjük Elvis Presley-t, miközben még táncolhatunk is. Az első részben teljesen váratlanul beszállt két menekülő ürge, és fegyvert szegeztek a fejünkhöz, így sok választásunk nem volt, lerázni a követőket, és elvinni a srácokat Salieri bárjába. Főszereplőnk foglalkozása Taxis volt, még egy kicsit foglalkozott a munkájával a kellemetlenségek után, de miután rátámadtak, azoknak az ellenségei akiken segített, illetve muszáj volt segítenie, különben kapott volna... így hát, azt látta a legokosabbnak, ha fölkeresi azokat a srácokat, gondolván, hogy ők talán meg tudják védeni. Tehát az első részben teljesen véletlenszerűen kerültünk bele a bajba, és egész egyszerűen nem volt választásunk, Tommy nagyon jól tudta, inkább érezte, hogy ez az egész nem az ő világa, és ez egy-két alkalommal látszott is a játék folyamán. 2002-ben a Mafia grafikája példátlanul szépnek számított egyedül a látótávolság volt az, ami sajnos visszavett a város látványából, de még így is teljesen filmszerűnek hatott az egész akkoriban, nem beszélve a 30-as évek hangulatáról, kiváló muzsikáiról, autóiról amikből a játék előrehaladtával kaptunk egyre többet és gyorsabbat. Az egész történetéről, hangulatáról, átvezetőiről, soha nem látott színvonalas befejezéséről. A többség minden idők legjobb, sőt, messze a legjobb gengszter játékaként tartja számon, 2002 ide vagy oda. Nekem úgy rémlik, mintha hivatalosan is nyilatkozta volna valaki, hogy nem lesz második rész, de 2010-re csak-csak eljött!
AZTÁN MAJD A TÖBBIT MEGBESZÉLJÜK OTTHON, FIATAL EMBER!
MI A MENÜ?!
A főmenübe érve szép látkép fogad, és kellemes zene szól. A menüben a szokásos opciókkal találkozhatunk, sőt, van egy extra menüpont, amivel a játék folyamán elért magazinokat, plakátokat, wanted képeket nézhetjük meg. A magazinokat többnyire küldetések közben vehetjük magunkhoz, hol jobban elrejtve, hol kevésbé. Plakátok eléréséhez, a játékot nehéz fokozatban végig kell játszani. A wanted plakátokat szintén keresgélnünk kell, többnyire külső területeken. Az options menüpontban fölmérhetjük masinánk teljesítményét is, hogy mennyire tudja adni a kakaót az aránylag jól optimalizált gengszter szimulátor alá. Ha már a menüben jól kiéltük magunkat, jöhet a torta is a habra! Van háromféle fokozat, válasszuk ki a számunkra legszimpatikusabbat és már kezdődhet is a program. A töltések közben mindig valami macskakörmös felirat jelenik meg, ezek sokszor akár valós dolgok/érdekességek, akár az előző résszel kapcsolatban, amiket eddig nem biztos hogy tudtunk. Máskor meg a várossal, és különböző építményekkel kapcsolatosak.
NÉHÁNY KILÓVAL TÖBB VAGY, DE ÉN BOX BAJNOK VAGYOK ÖREG!
NO COMMENT!
LÁBLÓGATÁS, AMERIKA TAVASZI VIZÉBEN
A város neve Empire bay, ami elvileg több valós városból épül fel, van kínai negyed, olasz negyed, és amerikai negyed, ami önmagában abszolút tetszetős lenne, de ez a "többváros hangulat" nem annyira jön át, talán azért sem, mert elég kicsi az egész bejárható terület. A történet, illetve maga a játék, a 40-es és 50-es években játszódik, talán 43-tól 58-ig? Egyébként a játék első fele télen, második fele tavasszal/nyáron játszódik. Természetesen a város, a zenék, az autók, építmények, fegyverek, emberek öltözködése a kornak megfelelőek, illetve fegyverek és autók között akadnak régebbiek is. A város elég jól megadja a hangulatot, emberek sétálgatnak, egyesek árusítják a napilapot, még cipőpucoló is van. Mi meg otthon a csinos kis lakásunkban, nézhetjük a kis fekete fehér tévénken a híreket. Hűtőnkben van néhány üveg sör, amit akármikor elfogyaszthatunk, bekapcsolhatjuk a rádiót, nézhetjük a wc-n a sörös plakátunkat, sőt még a stégre is kimehetünk, gyönyörködni a vízben, miközben néha a gőzhajóról integetnek és kiabálnak nekünk. Sőt, ha olyan kedvünk van, mehetünk "felfedező körútra" is, a kocsmába! Ihatunk amennyit akarunk, Vito nagyon bírja a piát, a pénztárcánk sokkal előbb bánni fogja a dolgot, mint mi.
FŐBB SZEREPLŐK
A főszereplőnk neve Vito Scarletta aki egy igazi "felfelé törekvő" olasz gengszter, egy amolyan bajt kereső figura, akit könnyen bele lehet vinni akármilyen bajba, de semmi köze Tommy Angelo-hoz, az első rész főszereplőjéhez. Habár a játék későbbi folyamán mégis találkozni fogunk egy érdekes húzással, ami nekem egyáltalán nem tetszett, de ugye ízlések és pofonok. További szereplők, anyukánk, aki sok szerepet nem kap a játékban, inkább kiírták. Halott apánk nevében meg fizetnünk kell egyfajta tartozását is, kész röhej. Haverunk Joe akivel sülve-főve együtt vagyunk, természetesen nem Joe, hanem a "lányai miatt". Ott van Henry, akivel először hoz össze Joe haverunk. Habár Henry is nagy fejes, nála antipatikusabb emberekkel is fogunk találkozni, akiktől tényleg a szőr fog felállni a hátunkon, például Derekkel aki egy öreg, nagy hasú zabagép, unalmas missziókat adó gonosz ember. Szerencsére a játék folyamán egy-két szimpatikus ember is fog minket segíteni, akiknek igazán hálásak lehetünk. Természetesen azért minket sem kell félteni, mert főszereplőnk Vito, elég jól bokszol, és van tapasztalata a lövöldözésben is! Egyébként néha egyedül kell akcióznunk, néha meg elkísér minket Joe haverunk, üveggel a kézben.
A TÖRTÉNET, AVAGY MIRE SZÁMÍTHATUNK NAGY VONALAKBAN
Akkor próbáljuk meg az elején kezdeni. Vito a szüleivel még kiskorában Empire Bay-be költözött, de Vito-nak csak sikerült megismerkednie egy rossz fiúval, aki állandóan belevitte a bajba. Először csak rágógumi lopásba, később rajta kapták súlyosabb bűntettek közben is, például amikor valakinek a sokéves Playboy gyűjteményét fújták meg Joe haverjával. Egyszer csak eljött "az a nap" így hát választhatott, katonaság vagy börtön, ő az előbbit választotta. Szétlőtt néhány ellenséget, de jött egy tank, de az utolsó pillanatban (mint mindig) megmenekült. Igaz, csúnyán megsérült, de aztán csak szerencsésen haza sikerült kerülnie a családjához sok vér és szenvedés árán. Volt ám meglepetés, anyukája és húga elkezdtek ugrálni és énekelni örömükben, mindenesetre Vito inkább gyorsan magára csukta az ajtót, bevette az altatóját és aludt egy jót. Aztán másnap az volt az első, hogy egy összeeszkábált autóval felkereste régi jó haverját, Joe Barbarót, akit néhány szép szóval és egy olcsó üveg itallal szóra bírt, hogy hogyan kereshetne némi betevőre valót sötét vizeken. Aztán Joe haverja összehozta egy Henry nevezetű gengszterrel, aki elkezd neki küldetéseket adni, de szép lassan egyre több gengszterrel fogunk megismerkedni, lesz betörés, lopakodás, tűzharcok, nagy adag autókázás, verekedés, sőt még egy egész kamionnyi csempész cigaretta áru eladása is! Ezek alapjai egy gengszter játéknak, a csempész cigi lehet, hogy nem kellett volna, főleg nem a játék közepe után, de ez önmagában nem akkora probléma szerintem. Az már inkább probléma, hogy dühítően rövid, meg kivágták a fél forgatókönyvet meg egyéb más dolgokat, de azért vázolom, amit tudok. Csempész cigi a játék vége fele? Lerí róla a megvágás. Amit mondani akarok még, hogy bizonyos küldetések között, egy napok telnek el, máskor meg évek telnek el úgy, hogy egy-egy 5-10 perces videót nem kapunk, hogy közben hősünk mit csinált a bizonyos évek napjai nagy részében, mi változott meg benne, milyen dolgokra gondolt, mivel foglalkozott, stb, azért illett volna valami, mert így annyira nem is tudtak közel kerülni hozzám a szereplők.
MUNKA, SÖRÖZÉS, 50-ES ÉVEK TAVASZA
Amivel kezdeném, maga a város aminek neve Empire Bay, meglehetősen kicsi, ami nem is lenne akkora baj, ha több bejárható város lenne benne, amit sajnáltam, hogy gőzhajóval, vonattal, léghajóval kapcsolatos küldetés nincs. Pedig szívesen hallgattam volna egy kis hangzatos éneket borral a kézben, vagy a vonaton rejtőzködni, követni egy gengsztert, vagy éppen léghajón inni a martinit és más szép városba menni hosszabb időre. Kezünk az annyira nincs megkötve, mert vannak a sztoriban is olyan részek, hogy amíg nem vesszük fel a küldetést addig autókázhatunk kedvünkre, de valahogy nem az igazi, sem szórakozóhely, sem színház, sem ismerkedés. Az igazság az, hogy ezeket a dolgokat a csónakázástól kezdve akármiig a történet vonalán is nagyon jól fel lehetett volna vezetni, úgy hogy nem egyből vérrel indul a játék. Hiszen oké, hogy egy akció/gengszter játékról van szó, de valami akármilyen témáról is szól, a körítés akkor is fontos! Tehát nem is az a fő probléma, hogy sztori centrikus a játék, hanem hogy rövid és nem tud igazán érdekes lenni, maga a játékmenet elég egy kaptafára épül. Más dolog, hogy a történet az helyenként tényleg tartogat meglepetéseket, viszont ami a játékmenetet/küldetéseket illeti, rövid, és mégis akadnak kicsit uncsibbak. Az átvezetők, szinkronhangok teljesen rendben vannak, és adnak a játéknak egyfajta nagyon jó kis filmes hangulatot. Maga a város szintén magába szippantja az embert, és elég jól átjön az 50-es évek hangulata, miközben szólnak a kor kiváló zenéi az autónkban. Autóból 36 lesz a játék folyamán, (de hogy minek...) amiknek eltérő képességeik vannak, sőt a tuning műhelyben tuningolhatjuk az autókat, lefesthetjük, matricát tehetünk rájuk, rendszámot is megbabrálhatjuk, játék után a Free Ride-ban hülyéskedhetünk ezzel, de a játék folyamán semmi értelme nincs, úgy mint a söröknek meg a feleseknek a kocsmában, vagy mint a tankolásnak a benzinkúton. A rendőrök viszont elég dörzsöltek, 1-4 csillagig van körözöttségi szint, egy csillag 50 dolcsis lefizetés, 2 csillag 300 dolcsi. Aztán 3 csillagnál már a Colt 1911-el jönnek a rendőrök, 4 csillagnál meg már Thompson 1928 gépfegyverrel. Egyébként 1 Csillag "kis gyorshajtás" 2 csillag "nagy gyorshajtás" vagy verekedés. 3-4 csillag lövöldözés vagy emberek elütése. Lakott területen vagy autó úton 40 mph-del lehet menni (65 km/ó). Autópályán 70 Mph-del 114 km/ó). Illetve valamikor már 50 Mph-nél elkezdenek üldözni, valamikor meg csak 60-nál, a "40-es" korlátozásnál, és ha már itt tartunk az autók irányítását állíthatjuk árkádosabbra (arcade) és valósszerűre (simulation).
GRAFIKA, ZENE
Grafikailag hozza/hozta az elvárt szintet, a karakterek jól ki vannak dolgozva, igaz, néhány jóval korábbi játékban is kinéznek hasonlóan, de megfelel a kornak. Maga a város is csinos, textúrák is élesek, effektek is teljesen jók, ami mégis lehetett volna jobb, az a növényzet kidolgozottsága, nem rosszak, de azért nem is a 2010 technológia csúcsa. Aztán az égbolt kidolgozottsága is lehetett volna jobb szerintem, picit amolyan pixelesnek/ridegnek tűnt nekem, és amikor autópályán mentem, bizonyos részeken, ahol hosszú üres út volt előttem, kicsit "sótlannak" éreztem a grafikát, de ez inkább csak amolyan kötekedés már. A lényeg, hogy abszolút okés a grafikuskockák összképe (2010, de most is jónak számít). Jön a zene, van három csatorna ami közül választhatunk, egyiken klasszikus 20-30-40, akárhány évvel régebbi zenék vannak, a másik kettőn meg újabbak. Az viszont, hogy elvileg több mint 110-en valahány zene van benne, és ezek mindössze 3 állomásra van csak osztva, amikor a játék folyamán jó, ha a zenéknek a negyedét-harmadát hallani fogjuk, hiszen ha nem tetszik egy zene, nem is tudjuk váltani a rádióban. Amit még megjegyeznék az az, hogy a játék akció közbeni zenéje nem olyan vérperzselő mint az első részben, de egyébként egyáltalán nem lehet panaszunk rájuk, mert több van belőlük, és ott vannak a szeren.
MEGVÁGLAK, MINT ÚRIEMBERT A KRIMIVONATON! (kis spoiler!)
Arról nyilván sokan olvastak, hogy egy csomó dolgot kivágtak a játékból, amit eredetileg terveztek, amit én egyáltalán nem értek, állítólag a nyolc év alatt egy csomó olyan idő is volt amikor szünetelt a játékfejlesztése, plusz még egy csomó dolgot így is kivágtak belőle?! Igaz hogy jött hozzá két DLC, A Jimmy's Vendetta és a Joe's Adventures, de hogy őszinte legyek, ezekkel inkább csak tovább rontották az összképet, vagy mondjuk azt, hogy nem javították. Illetve vannak letölthető tartalmak, autók, ruházatok leginkább. Állítólag a város is jóval nagyobb lett volna, lett volna benne kaszinó, diszkó, kávézó, mellékküldetések. Körülbelül háromszor több küldetés. Az meg a másik, hogy a két DLC sem tartalmaz sok olyan dolgot amit a Mafia 2-ből vágtak ki utólag. Ami még kicsit dühített, az, hogy annak ellenére, hogy nagyon rövid, még így is akad benne egy-két elég piti küldetés, az egyik "kedvencem" a "csempész cigis" küldetés, főleg a játék sztorirészének kétharmada környékén... de azt leszámítva is van olyan, ami helyett "nyugodtan lehetett volna" más küldetés. A játék felvezetése egyből azzal a háborús résszel, és akkor a vége felé is vannak benne, teljesen kis bűnöző stílusú küldetések?! Nem is magával a történetvezetéssel van a probléma, hanem maga a játékmenet valahogy nem klaffol. Az, hogy egy 15 missziós játékban, ilyen küldetések vannak, hogy "csempész cigi" meg a történet szerint kb. az életünket, meg sok éves börtönt kockáztatunk, hogy szerezzünk néhány, "értéktelen" jegyet a széfből ami ráadásul lejár aznap éjfélkor, mi meg az egész várost be kell járnunk, hogy 35 dolcsiért értékesítsük őket, (legalább valami értékes dolgot kellett volna ellopnunk). Ezekkel a küldetésekkel az volt az egyik probléma, hogy Vitot kis híján egy háborús hősnek állítja be a játék, és nem is úgy, mint valami piti bűnözőt, és másfelől figyelembe véve a missziók számát, kicsit "érdekesek" ezek a bizonyos küldetések némelyike. Ami beugrott most, az amikor Joe egyik kéjhölgyét felkelve látjuk a lakásában (ahol mi is ideiglenesen lakunk). Amikor mi is mennénk a dolgunkra, a hölgy éppen picit belemegy az előtte lévőbe (autóval), akkor mi oda megyünk, az ürgét megverjük. A hölgy utána felajánlja hogy nem mennénk-e haza vele, megkóstolni a pitéjét, választási lehetőségünk nincs. Kis iróniával élve, Vito biztos siet megcsinálni a 15 missziót. Az meg a másik, hogy amikor én kíváncsiságból követtem a nénit, egy relatív kis részen körözött, ahelyett hogy tényleg akárhova is ment volna. Nem mintha ez sokat rontana a játékösszképén, de akárhogy is, főleg egy 2010-es játékban, akkor is érthetetlen számomra egy ilyen dolog.
DURR!
Még ha lehetett is volna tartalmasabb, változatosabb, és főleg sokkal hosszabb, illetve én sokkal jobban örültem volna egy laza felvezetőnek, miben Vitoval nem egyből már tucatjával a katonákat kell lőni, meg amúgy is kicsit amolyan se eleje se vége érzetem volt a Mafia 2-vel kapcsolatban. Azért azt el kell ismerni, hogy még így is kifejezetten szórakoztató tud lenni, azért az nem kérdés, hogy az első rész 2002-ben erősen kiemelkedőnek számított. A városnak, főleg ha a zene is szól, nagyon jó hangulata van, az átvezetőknek szintúgy elsőosztályú filmszerű hangulatuk van, helyenként egy pici humorral és iróniával megfűszerezve. Grafikailag is hozza az elvárt szintet. A verekedés is jó, amikor letérdelünk, föltesszük a kezünket, és adunk egy 50-est a rendőrbácsinak, egyből odébb áll és megy a kocsmába. A történet is egész jó, tartogat érdekességeket és jópofa dolgokat. A szereplők is jók, igaz nekem, Tommy szimpatikusabb volt, mint Vito, és valahogy nincs meg az a "családias" hangulata mint az első részben. Valahogy semelyik karaktert sem tudtam megkedvelni. Ez lehet a linearitás miatt, amit talán leginkább a rövidségének köszönhet a játék. Másfelől egyáltalán nem ismerteti velünk a játék a szereplők lelkivilágát. Az első részben ahogy Tommy belekerült az egész történetbe, hiszen ő, tényleg nem a bajt kereste, mint Vito, igaz, a történet szerint Vito sem csupa szórakozásból kerül bele a történetbe, de rá konkrétan senki nem vadászott, főleg nem mások hibájából. Aztán, nekem Joe-ról sokszor az első rész Paulie-ja ugrott be, hasonló testalkat, hasonló arc, annyi hogy Paulie nem volt ennyire ittas, és közel sem volt akkora dumagép mint Joe.
A lényeg, vannak dolgok amiket tényleg sajnálok, például, több befejezéssel és háromszor-négyszer hosszabb játékmenettel, történettel, és több várossal, (ha a több várost nem is, de állítólag jóval nagyobb volt a város eredetileg) biztos egy komplexebb élményt kaptunk volna, a hossza mellett. Főleg ha a történet és játékmenet akkor sem laposodott volna el. Talán több ügyes utalás lehetett volna az előző részre, de ezt én önmagában nem nevezem negatívumnak, de főleg sokkal hosszabb sztori résszel és nagyobb, szabadabb játéktérrel, több lehetőséggel, teljesen egyértelműen jobb lett volna. Az tény, hogy még így is kihagyhatatlan aki egy kicsit is szereti a stílust. Mindenesetre nagyon fogok örülni, ha a következő részben legalább azok a dolgok benne lesznek, amit már egyszer meg is csináltak. Mert hiába lett a Mafia 2 egy abszolút élvezetes játék, egy egész jó történettel. Állítom, 8 évig biztos nem fejlesztették ezt a játékot, sőt amit már egyszer megcsináltak, még azt sem tették bele mind! Tehát tényleg nem lehetne azt mondani, hogy a rajongók elvárása volt túl nagy. Mert ezt így kb 2004-re meg tudták volna csinálni egy gyengébb motorral. A mostani negatívumokat ugyanúgy meg lehetett volna említeni akkor is. Mint például a befejezés, játék rövidsége, stb, csak akkor azt mondta volna az ember, hogy miért nem fejlesztették tovább?! Nos, ez 2010-re jelent meg, de mégis az első rész emlékére a játékosok, 80-90%-a nem egy olyan játékot várt, ami rövid és jó, hanem egy olyat ami hosszú, változatos és zseniális! Amibe természetesen beletartoztak volna a nagy és változatos területek. Sokkal normálisabb befejezés/befejezések, hol fontosabb, hol kevésbé fontos döntéseink, a történet beleszólásába, meg hasonló dolgok.
VÉGSZÓ
Rendben van, másabb mint az első része, de hisz ez a normális! Attól nem lett volna jobb senkinek sem, ha a Mafia 2 is a 30-as években játszódik Tommy Angeloval a főszerepben, meg Don Salieriékkel, legalábbis ha ugyanennyi tartalommal kaptuk volna a játékot. Mindenki pont hogy azt várta el a játéktól, hogy másabb legyen mint az első része, de nem olyan értelemben, amik miatt a játékosok 80%-ának szemében veszthet értékéből, kinek kicsit, kinek jobban. Érdekes, az első rész esetében semmilyen szabadsághiányt nem éreztem. Egy jó film is lehet sztori orientált, de attól még lehet benne több változatos helyszín is, és a történetben párhuzamosan is lehetne benne annyi szabadság és változatosság, hogy senki ne panaszkodhasson, még az sem aki ugrált örömében az első rész befejezésénél. Egy szó mint száz, a Mafia 2 egy olyan "foltja" a játékvilágnak, amit mindenképpen érdemes végigjátszani, viszont a rövidsége/hiányosságai, hibái miatt, hagyhat maga után némi keserű hiányérzetet, és csalódottságot. Arról hallottam régebben, hogy többen is elmentek a cégtől, akiknek voltak filmes tapasztalatai és dolgoztak a Mafia első részén is, mindenesetre csak remélni tudom, hogy gőzerővel dolgoznak a harmadik részen, és legalább olyan fontos dolgokat nem fognak kivágni belőle, amit már egyszer megcsináltak. Nem tagadom, hogy elég vegyes érzéseim voltak a játékkal kapcsolatban. Egyik felem azt mondja, hogy végül is ez egy teljesen jó játék, másik felem meg dühös, a rövidsége, befejezése, és akár ezekből fakadó, akár "magukból" fakadó hibái és hiányosságai miatt.
- Pozitívumok:
- 50-es évek kiváló hangulata
- Érdekesen alakuló történet
- Filmszerű élmény
- Sok autózás, lövöldözés
- Ami van, az teljesen jó...
- Negatívumok:
- ...csak éppen kicsit kevés
- Nagyon rövid, ami sok mindenre negatív hatással van
- Egyből bele a középébe, és mégis helyenként "visszafelé"
- Nem éreztem azt a szikrát sem
- "Befejezés"
Műfaj: ,
Fejlesztő: 2K Czech
Most kis könyvet sem szeretnék írni, úgy hogy hagyjátok a "mestert", hogy erőt gyűjtsön a következő cikkéhez! 😃
Szerintem az egyik legjobb játék, én teljesen bele tudom élni magam a hely és az idő szellemébe, a befejezés azért lett ilyen lecsapott mert nagy volt az esély a folytatásra, és ez csak egy feszültségteremtő elem volt, hogy majd a későbbiekben megoldják. A grafikával egyetértek az értékelésben, a hang szerintem elég jó, a zenék lenyűgözőek, egyszerűen megelevenítik ezt a letűnt kort, a hang minimum 10-es , a játékélmény 10, összesen 9 talán a rövidsége miatt de én inkább úgy nézem hogy egy jó játék ami rövid lett, tudod, inkább félig tele van a pohár 😉
Ha neked ez nem tetszett, akkor ne objektív kijelentés tegyél, meg felsorolásokat, hanem: "nekem személy szerint nem tetszett, hogy van a teszt elején, egy-két olyan mondat ami konkrétan a játék elejéről szól".... és ennyi, ez egy egyéni vélemény, el van fogadva!
Kijavítom magam!
Még ha lehetett is volna tartalmasabb, változatosabb, és főleg sokkal hosszabb, továbbá egy lazább felvezetőnek is jobban örültem volna, amiben Vitoval már nem egyből a katonákat kellett volna lőni tucatjával. (mert emiatt, és a később előforduló bizonyos dolgok miatt, amolyan se eleje se vége érzetem volt, a Mafia 2-vel kapcsolatban)
Indoklás: Mivel múltidővel kezdtem, alapból nem állja meg a helyét a te "kijavításod" "Amiben Vitoval már egyből nem egy tucat katonát kell lőni" másfelől, szerintem akkor már inkább: "nem egyből" hiszen a "nem egyből" bizonyos szinten (mondjuk úgy, másodfokon) egyfajta időhatározást fejez ki. Azért másodfokon, mert előtte lehet szó, múltidőről: nem egyből kellett volna
jelenidő: nem egyből kell
jövőidő: nem egyből fog/fog majd kelleni
Érted, az "egyből nem" olyan mint a kettőből nem.
második felvonás 😀
Az "és-el" befejeztem a felsorolást, hogy milyen illetve inkább milyenebb lehetett volna a játék, az egyik választás az lehet, hogy vagy egyből (inkább egyből vagy? 😀😉 "kontrázol", hogy "de" és ezáltal pozitívabb stílusban kezdesz beszélni a játékról, nyelvtanilag talán még így a leghelyesebb, másik választás, hogy további felsorolást teszel. Ebben az esetben először konkrétan olyan felsorolást tettem, hogy milyenebb lehetett volna, utána meg, hogy minek örültem volna. A kettő nem ugyanaz, de valamilyen szinten összefügg, azért a továbbá.
"(mert emiatt, és a később előforduló bizonyos dolgok miatt, amolyan se eleje se vége érzetem volt, a Mafia 2-vel kapcsolatban)"
Ezt azért kellett volna zárójelbe tennem, mert ez egy egyfajta véleményezés volt a felsorolásokról, nem pedig a mondat folytatása, hogy "de....." Valami még szerintem a fejembe volt, csak kiesett 😀 Meg van! Az "illetve" valóban nem a legmegfelelőbb szó volt oda, viszont ha se mást, se azt nem írom oda, akkor meg összekapcsolás nem lett volna a mondat részek között!
Az előző kommentemből: " a kritikát elfogadom tőled"
Tehát, hidd el, tisztában vagyok vele, hogy valóban nem mindenhol tökéletes a megfogalmazás, sőt nincs mit tagadni, a játék véleményezése jobban ment, mint a felvezetése, és ezt a tesztírásnál is bőven éreztem. A felvezetésnél csomószor nem éreztem, hogy mit merre, és meddig kéne, ehhez képest szerintem elég sok, a játékkal kapcsolatos dolgot tartalmaz a teszt, az elejétől a végéig, itt-ott megfűszerezve a tesztíró stílusával. 😀
Mindössze erre kaptam fel a fejem: kambodzsai, meg nem emberi nyelven van írva......
Ha elszeretnél ájulni akkor meg olvasd folyamatosan a tesztem végét, mert az eleje kambodzsais és kis-kapitálisos! 😀 (Ha-val meg soha nem kezdünk mondatot!) 😀
Az előző tesztem valójában már a hatodik volt, ez már a hetedik. Olyan értelemben valójában a második, hogy a Fahrenheit után egyedül idáig ezt vettem komolyan! Az igazi első tesztemet, azt félig-meddig. A 4 csillag végül is szerintem nagyon jó! Főleg annak fényében, hogy én azt vettem észre, mintha nőttek volna a követelmények, az előző évekhez képest.
Előző tesztjeim: Resident Evil Revelations (11. oldal)
Fahrenheit (10. oldal)
suffering és Driv3r (8. oldal)
Driver PL (7. oldal)
"Nem egyátalán nem a minőséggel van a baj mert senki nem ír tökéletes tesztet elsőre sőt.... "
Másodrája ilyet írok, el kéne lenned ájulva..... ennek ellenére a kritikát elfogadom tőled, de ezt a megfogalmazást nem!
"új kis-kapitális kambodzsaiul"................. irritáló! 😀 Azért ilyen brutális hibákat nem követhettem el, ha az előző, ötször gyengébb tesztemre azt írtad, hogy nem a minőséggel van a baj! 😃 Tudom, hogy nem rosszindulatból írtad, csak tegyük tisztába a dolgokat.
Protein: Ezt ötször, az első részt tizenötször, és lehet kártyázni is!
1. Ez itt nem a Mafia 2 marketingje!
2. Hidd el, nekem holt mindegy, hogy melyik játékból hányat veszel
3. Remélem a szemed nem fáradt el néhány mondat után.
4. A "szokásos" önmagában nem negatív jelző, főleg ha a menüről van szó, de majd legközelebb lesz "varázslatos" New Game menüpont!
5. Ez egy önkéntesmunka mások szórakoztatására (úgy ahogy minden más teszt is az oldalon!)
Általánosságban: Örülök ha tetszett, de természetesen senkitől nem várom el, hogy el legyen tőle ájulva, tudom hogy vannak benne hibák, de ne feledkezzünk meg arról, hogy ezeket a teszteket nem hivatásos cikkírók írják akiknek ez a munkájuk, meg nem is marketingesek, hanem olyan emberek önkéntes munkája, akiknek alapjába véve semmi közük a cikkíráshoz, innentől fogva gondoljuk át, hogy milyen mércével kritizálunk valamit. Tudom hogy az oldalon vannak ennél jobb, már profinak nevezhető tesztek is, de szerintem elég jól látszik a tesztemen, hogy komolyan vettem, és ez az amit a leginkább figyelembe kell venni a véleményezésnél, és ez természetesen ennél gyengébb tesztre is vonatkozhat.
djwarp: Köszi, természetesen velem semmiben nem kell egyetérteni, de azért sikerült leírnom, hogy mik miatt csalódhattak sokan a játékban, de azt is, hogy miért érdemes mégis végigjátszani! Azt természetesen embere válogatja, hogy melyik előnyt/előnyöket és/vagy hátrányt/hátrányokat mennyire negatívan vagy éppen pozitívnak éli meg az ember. Továbbá, szerintem az általános játékfelhozatal sem egy túl nagy durranás, ilyen értelemben én is azt mondom, hogy egy bőven átlag feletti játékról van szó.
Üdv mindenkinek!
Köszönöm, most már biztos megveszem a játékot. Ötször.