Scooby Doo: Kísértet mocsár
Az előző Scooby Doo játék egész jóra sikerült, vajon a folytatása is ilyen lesz?
Gondolom sokaknak ismerős a Scooby Doo név. Idén november 30-án a PC-sek is megízlelhették a utolsó kiadott Scooby Doo játékot. A konzolos verziók már 2 évvel ezelőtt megjelentek. A fejlesztő csapat a Torus Games, míg a kiadó a Warnerbros. A játék nagyjából megegyezik a mese felépítésével, tehát rejtélyeket kell majd megoldanunk. De erről majd később írok.
Amikor elindítjuk a játékot, akkor rögtön felugrik egy kis ablak. itt tudjuk beállítani a grafikát, az alapértelmezett hangeszközt, ill. a nyelvet. Ha ezeket beállítottuk, akkor az üdvözlő képernyő után egy új profilt kell létrehoznunk. Természetesen ha már van egy mentésünk, akkor azt is folytathatjuk. Összesen 3 slot áll a rendelkezésünkre. A játék főmenüjét úgy tudjuk előhívni, ha bemegyünk a club házba. Itt a hangerőn kívül pár extrát meg tudunk tekinteni, amit most még nem írok le részletesen.
A játék története nem túl bonyolult. Gyakorlatilag a rajzfilm eseményein alapul a sztori. Ahogy lenni szokott elmegyünk egy adott helyszínre pihenés gyanánt, azonban rögtön belebotlunk egy rejtélybe. Természetesen ránk vár ennek megoldása. 3 helyszín kap szerepet: a mocsár, a sivatag, és havas hegyek.
Na de akkor térjünk rá a játékmenetre. A szokásos csapatunk az megvan, tehát Fred, Vilma, Daphne, Bozont és Scooby Doo is részt vesz a kalandban, emellett nem szabad megfeledkeznünk a csodajárgányról sem. Fred továbbra is a csapatvezére és ereje, Daphne a bajkeverő, Vilma a stréber, Bozont és Scooby pedig a csapat gyomra. Tehát minden maradt a régiben.
Ahogy korábban is említettem, a nyomozásra épül a játék. Rengeteg fajta feladat vár ránk utunk során, s ellenségből sem szenvedünk hiányt. De még a karaktereknél maradva van még egy fontos dolog. Ugyanis most már nemcsak a hagyományos ruhákban tudunk futkározni, hanem cifrábbnál cifrább jelmezeket lehet rátukmálni hősünkre. Ahogy egyre több feladatot teljesítünk, úgy tudjuk feloldani ezeket a tartalmakat. Azonban aki olcsójánoskodni akar, az bajban lesz. Ugyanis nem ingyenes ez, mert Scooby snack a fizető eszköz. Ezeket a kis csoki darabokat a pályákon találhatjuk meg. A sima snack 1 pontot ér, míg az aranyozott 50-et. Emellett az ellenségek kiterítése után is sokat fel tudunk kapni. Ha meghalunk, akkor a legutóbbi pár db snack kipottyan az útra, de újból fel tudjuk azokat szedni. Igazából nincs hiány ebből a cikkből. Ha ellenségből pottyannak ki, akkor egy rövid időn belül elkezdnek villogni ezek az objektumok, majd eltűnnek. De mint írtam, nem fog összedőlni a világ. Érdemes a környezetet is ütni, mert azok is tartalmazhatnak finomságokat. Itt most dobozokra, autókra, székekre, asztalokra stb. gondoltam. Kis szerencsével még kulcsot is találhatunk ezzel a módszerrel.
Minden karakterünknek megvan a maga harcstílusa, bár szerintem elég szegényes a felhozatal. Scooby a romlott kolbászával csapkodja az ellenfeleket. Bozont csúzlival offolja a szörnyeket. Daphne a nagy rúgásaival, Vilma a könyvét dobálja, míg Fred pofozgat. Emellett minden karakternek van egy nagyobb csapása. Ehhez fel kell ugranunk a levegőbe, majd az akció gombot kell megnyomnunk. Sajnos itt véget is ér a hatalmas harcrendszer. Legtöbbször kistestű ellenfelekkel kell megküzdenünk, akiket néhány legyintéssel el tudunk intézni. Többek között ilyen figurákkal fogunk találkozni: csontváz cowboy-ok, zombi menyasszonyok; pontosabban a koszorús lányok démoni változata, mert a virágcsokor helyett egy dinamit kosár van a kezükben. Ezek voltak a gyengébb ellenfelek. Egy kicsit nehezebb a tüzes bika. Ellene csak egy vödör hideg víz a hatékony fegyver. Amíg nem öntjük le, addig felesleges ütni, rúgni, mert úgyse használ. Ekkor egy kicsit elkezd vacogni, így lehet püfölni. Ezekkel a sivatagos pályán fogunk összefutni.
A havas pályákon is vannak gyengébb, ill. erősebb ellenfelek. A kicsik leginkább a Lilu és Stitch című rajzfilmben szereplő lila kutyára hasonlítanak, csak fehér színben pompáznak itt. Ezeket 1-2 ütéssel másvilágra tudjuk küldeni. Csoportosan támadnak, egyszerre 5-6 jön ránk. Emellett találkozhatunk agresszív hóemberrel is, akit akkor tudunk megsebezni, ha kifárad a hosszadalmas pörgés után. Pörgés közben sebezhetetlen. Ha ekkor a közelébe megyünk és eltalál minket, akkor komoly életerő vesztéssel kell számolnunk. De nem is ettől az ellenféltől kell tartani. Inkább az elmebeteg szarvastól. Ugyanis ész nélkül tör arrafelé amerre mi vagyunk. Nekünk az a feladatunk, hogy meg kell zavarnunk őt. Ezt úgy tudjuk elérni, ha hógolyóval megdobjuk. Ekkor elvakul és egyenesen a fal felé rohan, bumm... csillagokat lát a jószág. Ekkor tudjuk a pofonokat osztogatni. A hó alatt közlekedő hószörny se épp Bozont és Scooby leghőbb vágya. Ezeket az ugrásos támadásunkkal tudjuk lecsillapítani. Azt még megjegyezném, ha meghalunk, akkor sincs semmi baj, mert ott folytatjuk ahol abbahagytuk a játékot. Csak néhány Scooby snack hullik ki belőlünk.
Egy fontos dolgot nem említettem meg, mégpedig azt, hogy egy képernyőn két játékos szerepel. Tehát ha van egy kontroller a billentyűzet mellett, akkor akár ketten is lehet tolni a játékot. Ha nincs 2. játékos akkor a gép lesz a társunk. Na igen, sajnos a gép nagyon ostoba. Pl. sokszor nem követ minket, és teleportálja magát hozzánk, meg sokszor beesik a szakadékokba, gödrökbe, de legyen, ez is megbocsátható. De amikor elállja az utamat, az már zavaró. Tehát a játék ezen része nagyon gyenge.
A játék elsősorban gyerekeknek készült, így a csatázások nem lettek túl komplikáltak. De emellett kisebb feladatokat is meg kell csinálnunk. Vannak olyan részek, amelyet csak egy bizonyos karakterrel tudunk megcsinálni. Eleinte még nem, de később akármelyik karaktert le tudjuk cserélni egy másikra. Fred pl. a nagy dobozokat ill. a tekerőket tudja megmozgatni. Vilma a kódokat tudja kikombinálni. Ezt úgy kell elképzelni, hogy adott 4 színű gömb a 4 nyílnak megfelelően. Nos a rendszer 4-et felvillant véletlenszerűen, s miután ezek kialudtak gyorsan meg kell nyomnunk ezeket a megfelelő sorrendben. Ha elszúrjuk a sorrendet, akkor új kombinációt kell kérnünk. Tehát tulajdonképpen memóriajátékról beszélhetünk. Diana a vékony csöveket képes megmászni. Bozont magasra tud felugrani, míg Scooby titkos ajtón tud eljutni rejtett helyekre. Ha más karakterrel állunk az adott feladathoz, akkor kijelzi nekünk a rendszer annak a fejét, aki alkalmas rá.
A felbukkanó minijátékok színesebbé teszik a kis nyomozásunkat. Van olyan mikor úgymond puzzle darabokat kell megtalálnunk egy adott helységben. Ezek nincsenek nagyon eldugva, tehát agyvérzést nem fogunk kapni. Ha megvan mind az 5 darab, akkor előugrik egy nagy kirakós kép. 9 kocka van és az első kezdő kép van megadva. Nekünk az a feladatunk, hogy berakjuk a maradék 8-at a megfelelő helyre. Ez se nehéz, mivel ha megnézzük az adott kocka széleit, akkor látjuk, hogy jobb felső sarokba, középre, vagy felülre, vagy alulra lehet beilleszteni. Ugyanis vastag fekete csíkkal vannak ellátva azok, amelyek a kép szélére kerülnek. Ha végeztünk ezzel, akkor kinyílik egy ajtó.
Gondoltatok arra, hogy tyúkokat fogtok hajkurászni? Akkor itt a lehetőség. Az a lényege ennek a minijátéknak, hogy minél rövidebb idő alatt kell betenni a tyúkokat az ólba. Nem ördöngös ez sem, mivel nem túl fürgék a csibék.
A játék tartalmaz célba lövést is. Ekkor egy kilövőbe kell tennünk bizonyos tárgyakat, ez lehet dinnye, vagy hógolyó, amit szépen kilőhetünk. Ekkor vagy utat nyitunk magunknak, vagy éppenséggel mások idegeire megyünk.
Miután szörnyekkel is foglalkozunk, így szellemekkel is találkozunk. Ezeket le is fotózhatjuk. A fényképezőt az 1-es gombbal tudjuk elővenni, majd az enter lenyomásával készíthetjük el a képet. A másik segédeszközünk a nagyító. Ezzel olyan nyomokat láthatunk, amiket szabad szemmel nem. Ezt a 2-es gomb lenyomásával vehetjük elő. Ekkor különleges detektív zene megy a háttérben.
Miközben gyűjtjük a bizonyítékokat, azokat tudjuk értékelni a csodajárgányunkban. Itt 3 arc lehet összesen, akik gyanúsítottként szerepelnek, alattuk pedig a bizonyítékok vannak listázva. Össze lehet őket párosítani, így még könnyebb rájönni, hogy ki lapul az álarc mögött. Emellett a térképet tudjuk megtekinteni. A lockolt pályákra nem tudunk rámenni, csak a feloldottakra.
Történetünk során találkozni fogunk segítő kezekre is, azonban csak akkor segítenek nekünk, ha mi is teszünk értük valamit. Tehát pl. kioltjuk a közelben lévő gonoszakat, viszünk nekik kaját, megtalálunk neki valamilyen fontos tárgyat stb. Ezáltal értékes információk birtokába juthatunk, ill. kulcsokat adhatnak. Természetesen az is előfordulhat, hogy mi magunk bukkanunk rá egy kulcsra, pl. jégbe fagyba. Ekkor annyi a dolgunk, hogy keressünk egy kis tüzes hordót. Ezzel fel tudjuk olvasztani a jégpáncélt. A kulcsok szükségesek lehetnek a továbbjutáshoz, persze van olyan is mikor csak egy medált találunk az adott szobába.
Egy másik aranyos minijáték a szendvics összerakó verseny. Annyi a lényege, hogy minél magasabb toronyban kell összeállítani egy szendvicset. Mindegy milyen sorrendben rakjuk össze a belevalókat. Tehát a paradicsom után jöhet a csoki, a sajt, sőt akár tehetünk közéjük egy szelet kenyeret, majd virslit. Végeredményben csak a tornyozás a lényeg.
A nyomozás során, ahogy a rajzfilmben, itt is találkozni fogunk a rossz fiúval. Ekkor menekülőre kell fogni a dolgot. Ilyenkor szemből mutat minket a kamera, tehát egy kicsit nehézkes a futás. Itt előjön egy olyan bug, hogy gyakran nincs elég távol a kamera és így könnyen belerohanhatunk egy szakadékba, mert nem látjuk az előttünk lévő utat.
Minden ügy végén boss fight van. Ezek a harcok nem igényelnek nagy koncentrációt, hiszen nagyon könnyűre sikeredtek. Általában a főgonosz felénk irányítja a támadásait, s azzal tudjuk felbosszantani, ha nem talál el minket. Ekkor elkezd tombolni, mint egy nem normális, s rázuhan a fejére egy nagyobb tárgy. Nyilván nem az égből pottyan rá, mert mindig zárt térben kerül sor erre a csatára. Természetesen ettől elájul és mi ekkor tudjuk sebezni. Aztán kezdődik elölről a móka. Ha persze eltalál minket, akkor röhög a markában és még csak véletlenül sem őrjöng. Szerencsére azért nemcsak ennyiből áll az utolsó ellenség likvidálása. Bal oldalon mutatja a rendszer az ő életerő szintjét, ami 3 részre van osztva. Ha 1 szintet elveszít, akkor taktikát vált a bestia. Pl. előfordulhat olyan, hogy egy konzerv babot kell betolni a szájába. Ennek hatására pedig pukkant egyet a gonosz. Ez csak egy példa volt a több közül, mindegyik variációt nem írom le. Ha győztünk, akkor jön a nagy lebukás, pontosabban először jöhet a tippelés. Ekkor felbukkan 3 lehetséges karakter arca. Meg kell tippelnünk, hogy szerintünk ki lapul az álarc mögött. Igazából nincs nagy tétje, mert ha nem találjuk el akkor is csak annyi a büntetésünk, hogy nem kapjuk meg a bónusz 500 Scooby snacket.
Mint írtam a teszt elején, van pár extra tartalom a club házban. Itt tudjuk megnézni, hogy milyen trófeákat gyűjtöttünk be eddig. Ezeket akkor kapjuk meg, ha legyőztünk egy ellenséget, vagy ha az adott pályán lévő kisebb ellenségekből a megfelelő mennyiséget kickeltük az életből. Ezt úgy tudjuk megtekinteni játék közben, ha megnyomjuk a szünet gombot. Ekkor mutat nekünk néhány infót a rendszer, többek között azt is, hogy hány ellenséget öltünk meg az adott példányból, hány szellemről készítettünk fényképet, hány szendvics darabot találtunk meg stb. A szendvics tornyot is meg tudjuk nézni a club házban. A pályák nehezebben elérhető helyein betűket lehet találni. Ha az összeset megtaláljuk, akkor kirakhatjuk a Scooby szót. Ezenkívül átvizsgálhatjuk a feloldott ruhákat. Ezek listája elég hosszú: krokodil fej, rabruha, bohócsapka, hotdog cipő, nagy piros karmok, krokodil láb stb. Ruhadarabot tudunk felhúzni a karakterünkre. Ha akarunk, akkor kódokat is beírhatunk, bár ennek nem látom semmi értelmét, hiszen nagyon könnyű a játék, még nehézségi szintet sem lehet választani.
A játék grafikájára nem tudom azt mondani, hogy tele van csili-vili dx11-es effektekkel. Viszont a gyengébb grafika kisebb gépigénnyel párosul, ami nem éppen hátrány. AA-t lehet beállítani 8X-re, de nem kell hozzá atomerőmű így se. Szerintem a karakterek kidolgozása tökéletesen passzol a játék hangulatához.
A hangokra nem lehet panasz, mert visszaadja a rajzfilm hangulatát. A zenék illenek az adott helyzethez. A karakter hangjaival sincs semmi baj. Sőt még háttér nevetést is be tudunk kapcsolni. Ez még a Scooby Where Are You szériában volt hallható.
Az irányítással annyira nem voltam megelégedve. Főleg már csak azért sem, mert nem is lehet átállítani, sőt meg se lehet tekinteni, hogy melyik gomb milyen funkciót tölt be. Az előző részben még az egeret lehetett használni, de most valamiért nem működött benne. Ráadásul mikor a puzzle darabokat kellett összerakni, akkor kifejezetten érzékenyek voltak a nyilak, így nehezebben tudtam a megfelelő helyre rakni a képkockákat. Tehát ez egy nagy fekete pont a játéknak.
Mindent összevetve egy erős közepes játékot kaptunk, amit igazából 2 emberi játékossal érdemes végigjátszani, mert a csapattársunk intelligenciája a gyök 2 századát sem éri el. Aki szereti a rajzfilmet, annak bejöhet ez a stílus, bár elsősorban gyerekeknek készült a játék. Ennek ellenére azt tudom mondani, hogy nagyobbak is nyugodtan kipróbálhatják, mert pár órára le tud kötni. Az újrajátszhatósági faktor nem nagy, viszont a minijátékok egy kicsit megnyújthatják a játékidőt.
- Pozitívumok:
- Igazi Scooby Doo hangulat
- Remek hangok, zenék
- Vicces minijátékok
- Változatos ellenfelek
- Remek boss fightok
- Kicsi gépigény
- Negatívumok:
- Néhol rémes az irányítás
- Választható nehézségi szint hiánya
- Nagyon könnyű játékmenet
- Csapattárs intelligenciája
- Gyenge történeti szál
- Komolytalan harcrendszer
Nálam ez a játék 7/10.