DiRT 2 - Az élet négy keréken
Gondolom nem sokan vannak, akik nem hallottak még Colin McRae-ről. Gondolom a játék sorozatról szintén sokan hallottak. Aki szereti a Rally-t, annak itt a helye!
Megjelenés
Ez a játék 2009 szeptemberében jelent meg konzolokra, míg 2009 decemberében PC-re. Elég sok platformon vált elérhetővé ez a darab, többek között PC-n, Xbox360-on, PS3-on, Wii-n, PSP-n, Nintendo DS-en, sőt MAC OS X-en is. A kiadó és a fejlesztő is a Codemasters volt, tehát volt okunk a bizakodásra. Ez a játék a Colin McRae Dirt folytatása, ám rengeteg fejlesztést vittek bele. Természetesen a rally világába tekinthetünk be, bár ez a játék se tér visza a klasszikus elődökhöz.
Kezdetek, menü
A játékhoz sajnos szükségünk van egy games for Windows live-ra, mert anélkül a játék nem fog elindulni. Ezenkívül létre kell hoznunk egy offline profilt is. Ha ezzel megvoltunk, akkor már jön is az intró videó. Sajnálatos módon ezt végig kell néznük elsőre, nem lehet skipelni. Mondjuk ez még nem nagy baj, inkább az utána lévő sok felesleges duma volt a zavaró. Rögtön az elején be kell írnunk a játékos nevét. Gyakorlatilag bármit beírhatunk, akár a rendes, akár egy kitalált nevet, én a Lompi Oppa nevet használtam. Ha ezzel végeztünk, akkor kiválaszthatjuk, hogy a játék során, hogy szólítsanak minket. Nyílván azért van erre szükség, mert sajnos a beírt nevet nem tudják kiejteni. Választhatunk férfi, női, ill. nicknevek közül. Nekem a Scooby volt a legszimpatikusabb, tehát nem a rendes nevek közül válogattam.
Miután ezzel megvagyunk jöhetnek a beállítások a versenyre vonatkozóan. Itt olyan infókat kapunk, hogyha minél nehezebb nehézségi szinten toljuk a versenyt, annál több pénzt kapunk. Lehetőségünk vann beállítani, hogy full vagy csak külső sérülés legyen. Nyílván a teljesnél a kerék is leszakad, meg a sérülések hatással lesznek a kocsi teljesítményére, míg a külsőnél nem. Lehetőségünk van egy setup-ra is, ahol a rugózást, féket stb. dolgokat lehet állítani, bár szerintem nagy szükség nincs erre.
Ezután odamegyünk az autóinkhoz, majd kiválaszthatjuk, hogy melyikkel vágunk neki a versenynek. Persze az elején csak egy autó áll a rendelkezésünkre. Az autókat tudjuk egy kicsit alakítani különböző színű festésekkel, de lehet berakni a belső visszapillantó tükörre különböző játékokat is pl. dobókocka, dinó, gitár stb. Persze ezek is csak majd később lesznek elérhetőek. Kezdetben csak egy koponya áll a rendelkezésünkre.
Ezenkívül egy view mód is található, ezzel a lehetőséggel kívülről megtekinthetjük az autónkat közelebbről, előről és hátulról egyaránt.
A játék menüje elég szépre sikerült. Gyakorlatilag úgy kell elképzelnünk, mintha egy versenyhétvégi élet lenne a háttérben. Tehát rengeteg ember mozog a háttérben, igazi paddock hangulat van. Egy lakóautóban találhatjuk meg a küldetéseinket. A menü teljesen áttekinthető, nincs benne semmi nehézség. Több menüpont is található. Ha kint állunk, akkor több lehetőségünk van:
My Rides (verdáim) cím alatt megnézhetjük a meglévő autóink listáját kategóriára lebontva. A következőek vannak: rally, rallycross, trailblazer, stock baja, raid t1, trophy trucks és class 1 buggies.
News (hírek) menüpontnál megnézhetjük, hogy hány százalékon áll a karrierünk. Ezt az EXPN MAG-nál érhetjük el, persze ezt látjuk mindig, mikor betölti a profilunkat a játék. Ezenkívül plusz egyéb dolgok nézhetőek meg, ha be vagyunk jelentkezve online profillal.
Az options menüpontban sok beállítási lehetőség áll a rendelkezésünkre. Egyrészt módosíthatjuk a grafikát. Miközben variálunk bal oldalon van egy kis ablak, ami mutatja az fps számot, bár ez megtévesztő lehet, hiszen a menüben lévő szám nem egyezik meg a játék alatt tapasztalt eredménnyel. Lehetőségünk van Benchmark-ot futtatni, ekkor egy 1 körös rallycross futamot indít el a teszt.
Az irányítást is változtathatjuk kedvünk szerint. A játék ezen a téren is remek, hiszen még egy rippelt speedlink gamepad-ot is felismert, bár később rájöttem, hogy a billentyűzet sokkal kényelmesebb. Kormánnyal is lehet játszani, de nem feltétlenül előnyösebb.
Hud pontnál beállíthatjuk, hogy mi jelnjen meg gameplay közben a kijelzőn, ezen nem változtattam egyáltalán.
Audio-nál a hangerőt tudjuk szabályozni, meg azt is, hogy a rapture 3d-t vagy a szoftveres hangot használja a játék.
Másik profil betöltésére, törlésére vagy akár létrehozására is lehetőségünk van.
Játékmenet, helyszínek
Ha minden beállítást elvégeztünk akkor bele is vághatunk a játékba. Ehhez be kell mennünk a lakóautóba, ahol a Dirt tour menüpontra lépve elkezdhetjük a hosszú karrierünket. Az elején még csak 1 verseny áll a rendelkezésünkre természetesen, de ahogy haladunk előre a játékban, úgy egyre több fog megnyílni. Mint említettem korábban ez a játék nem sok mindent mutat a régi colin McRae-ből, de ez nem jelent majd hátrányt, hiszen rengeteg versenytípus van, ami elég szórakoztatást nyújt mindenkinek.
A következő játékmódok találhatóak meg:
Rally: Ebben a módban egy biznyos hosszúságú szakaszt kell teljesítennük a legrövidebb idő alatt. Általában másfél vagy 3 perc ezek hossza. Fontos tudni, hogy csak itt ül melletünk navigátor.
Rallycross: Ebben a módban zárt pályán megyünk, tehát több kört kell megtennünk általában 3-at. Itt az nyer, aki először halad át a célvonalon.
Trailblazer: Ez hasonlít a rally módra, azonban itt feltuningolt járművekkel kell menünk, amik rendkívül jól gyorsulnak. Itt nincs melletünk navigátor.
Domination: Ezek a versenyek szintén zárt pályákon zajlanak le. Annyi a lényeg, hogy a pálya fel van osztva 4 szakaszra, és mindegyikben a lehető legjobb helyet kell elérnünk. A versenyek 3 körösek, így van idő a javításra. Logikus, hogy az első szektorban az lesz az első, aki legelőször odaér, hiszen mindenki egyszerre indul el. Ha valamelyik szakaszban mi vagyunk a leggyorsabbak, akkor megjelenik egy dominated felirat egy zöld téglalapban a képernyő közepén. Emellett a bal felső sarokban mutatja az addigi legjobb szektoridőt és azt is, hogy mennyivel mentünk jobbat annál. Ha nem tudunk javítani, akkor egy held felirat jelenik meg, ekkor azt írja ki, hogy mennyivel maradtunk el a legjobb időtől. Ha elbukjuk az adott szektort, akkor egy lost felirat jelenik meg egy piros téglalapban. Aki a legtöbb pontot szerzi az nyer. A pontozás úgy zajlik, hogy az első 10, a második 8, a harmadik 6, a negyedik 5, az ötödik 4, a hatodik 3, a hetedik 2, míg a nyolcadik 1 pontot kap. Ez a szektorokra vonatkozik, hogy ki hanyadik az adott résznél, persze emlett a rendes helyezésünk is számít. Tehát, ha elsőként haladunk át a célvonalon, akkor az plusz 10 pont. Tehát a maximális pontszám az 50 pont. Ha nem elsőként haladunk át, akkor nyílván nem lesz 50. A rendes helyezések pontozása ugyanolyan, mint a szektoros.
Last Man standings: Ez szintén zárt pályaán zajlik. Annyi a lényeg, hogy az nyer aki utoljára bent marad. Az első 40 mp után indul a bannolgató rendszer, és 20 másodpercenkét az utolsó helyen lévő játékost kickeli a rendszer. Addig tart a játék, míg 1 ember marad bent. Persze előfordulhat, hogy kiesik valaki egy nagy baleset során, így hamarabb véget érhet a móka.
Landrush: Ebben a módban terepjárókkal kell mennünk. Valamikor zárt pályán körözgetünk, de valamikor csak A pontból B-be kell elérnünk.
Raid: Nyitott kerekű buggikkal kell mennünk. Ez hasonlít a landrush-ra. Személy szerint ezt szerettem a legkevésbé.
Endurance: Zárt pályán zajlik legtöbbször és általában 8 körből áll a verseny, ebből nincs sok.
Gate crasher: Ebben a módban ilyen kisebb táblákat kell kiütnünk, amik a pálya közepén helyezkednek el. Minél nehezebb szintre állítjuk be, annál több ilyet talál el a gép, így több ideje marad a végén. Ezt úgy kell érteni, hogy mikor elindulunk, akkor elindul egy visszaszámláló (nehézségi szinttől függ, hogy mennyi időnk van), amit csak úgy tudunk visszatartani, ha kiütjük ezeket a táblákat. Egy ilyen akció plusz 2 mp-et ér. Tehát ha a gépnek 15 mp-e maradt a végén és nekünk csak 14, akkor a gép nyert.
Ezenkívül vannak hosszabb versenysorozatok is. Ilyenek például az X games tour. Ebből 3 db van: egy egy európai, egy ázsiai és egy amerikai rész.
Vannak egyéb world tour-ok is. Rally world tour, rally cross world tour, landrush world tour, raid world tour, trailblazer world tour. Ezenkívül van egy Colin McRae tour is, ahol régi klasszikus autóval kell bizonyítanunk tehetségünket.
Természetsen ezek megnyerése után autót is kapunk ajándékba, néha jobbat és gagyibbat is. Azt érdemes még megemlíteni, hogy ugyan van rally world tour, de itt nem adódnak össze a pályákon elért idők. Tehát nem kell játszadozni azzal, hogy most az első pályán elértem 10 mp-es előnyt, azt meg beosztom a többire. Az számít, hogy pontban végül mi legyünk az elsők.
Azt még tudnuk kell, hogy a helyszíneken általában 3 sorban vannak a versenyekben. Rookie, pro,
all stars cím mellett. Ha pl. teljesítjük a rookie szintet, akkor valamelyik márkás rally versenyző kihív minket egy küzdelemre. Ez a küzdelem többféle lehet. Van olyan mikor egyszerűen le kell előznünk 1 kör alatt és elsőként kell áthaladni a célon. Van olyan, mikor az idejét kell megdöntenünk, amit előzőleg ment. Ez az idő a nehézségi szinttől függ. van olyan, amikor velünk együtt megy és akkor kell az idejét lenyomni (ez rally pályán zajlik, míg az előbbi lehetőség zárt pályán).
Azt még megemlíteném, hogy minden egyes verseny elején van egy one to watch. Ilyenkor kiírja az egyik versenyző nevét, ami annyit tesz, hogy rá figyelnek a legjobban. Mondjuk ennek nincs jelentősége.
A játékban összesen 9 nagy helysízn található:
L.A.: Itt általában rally cross, domination, last man standings versenyek zajlanak nappal ill. éjszaka.
Utah: A Grand Canyon közelében versenyzünk, egyszerűen csodálatos helyszín. Itt rally ill.
Trailblazer futamokban lesz részünk. Itt aztán le lehet esni, ha nem találjuk el a féktávot, vagy akár felcsavarodhatunk egy kaktuszra is.
London: Rally cross, domination, last mand standings versenyek lesznek éjjel és nappal. Lesznek tócsák és éles kanyarok.
Croatia: Rally és Raid versenyek lesznek itt. Kavicsos úton fogunk végighajtani, esetleg füves.
Japán: Rally cross, domination és last mand standings versenyek lesznek. Ez is remek pálya néhány tócsával és ugratással.
Kína: Rally ill. Trailblazer futamok lesznek. Itt is lehet esni jó nagyokat a szakadékba. Lesz naplementés futam is.
Morocco: Rally, trailblazer, landrush, raid versenyek lesznek. Jó kis sivatagi pályákban lesz részünk.
Baja: Rally, landrush ill. raid móddal fogunk találkozni.
Természetesen a nehézségi szinttel tudunk variálni. 6 nehézségi szint található a játékban. Easy (legkönnyebb), Casual, Serious, Savage, Extreme, Hardcoore (legnehezebb). Általában a serious és a savage nehézségi szintet választottam kivéve a landrush-nál ill. a Raid-nál, mert azokon hamar túl akartam esni, így casual-ra raktam azokat. A kedvencem a rally cross volt ott a savage-nél is lazán nyertem. A nehézségi szint emelésével több pénzt is kapunk, bár nagy szükség nincs erre. Ugyanis ha nem akarunk minden autót megvenni, akkor teljesen felesleges harakirit elkövetnünk magunk ellen, a magas nehézségi szint miatt. A játékban fellelhető a flashback. Ez arra jó, ha hibázunk verseny közben, akkor lehetőségünk van visszatekerni az időt. Easy-n 5, míg hardcoore-n nincs flashback. Egyesével csökken a flashback száma a nehézségi szint növelésével.
A játék során minden egyes verseny után kapunk xp-t. Így tudunk a szintet lépni. Eleinte 1 verseny megnyerésével, majdnem ugrunk egy szintet, azonban később már nem lesz ez így. Eleinte kapjuk minden szint emelkedés után sorra az ajándékokat. Itt most arra gondolok, hogy kapunk különböző festéseket az autóra, játékokat a belső visszapillantóra, csekket (nekünk fizetnek), sőt még autót is. Eleinte még kevés xp-t kapunk, de a későbbiekben egyre többet kapunk. Az xp kapása a következő módon zajlik. Vegyünk egy példát: van egy olyan verseny, ami 3 event-ből áll és mondjuk 30.000 xp a jutalom. Ha mondjuk nyerünk egy 1 versenyt a 3-ból, akkor azért is kapunk külön 3.000 xp-t. Tehát összesen, ha 3X3.000 xp + 30.000 xp lehet a jutalmunk maximálisan. Ebből látszik, hogy verenyenként 10%-át kapjuk meg az felkínált xp-nek. Ha nem elsők vagyunk, akkor az adott helyezésnek megfelelő xp 10%-át kapjuk meg versenyenként. Ezenkívül vannak kisebb feladatok (2 kerekezés, nagy ugratás, driftelés stb.), amik nem tartoznak bele a 100%-ba, de kapunk értük xp-t, ha teljesítjük őket. A max szintet nem tudod megmondani, hogy mennyi lehet, nekem 72-eset sikerült elérnem a 100%-kal.
Természetesen a karrieren kívül lehetőségünk van free race-t il. time trial-t mennünk. A free race-ban nyílván az általunk kiválasztott pályán tudunk menni a számunkra szimpatikus nehézségi szinten. A time trial-ban pedig egyedül körözgethetünk a legjobb idő elérése érdekében. Itt nincs pénzjutalom.
A kijelzőn (hud) játék közben megtalálhatunk néhány infót. Láthatjuk, hogy hányadikok vagyunk, láthatjukn a sebsségünket, az előttünk ill. a mögöttünk lévő autó mennire van tőlünk. Nyílván csak akkor mutatja az előttünk lévő különbséget, ha nem elsők vagyunk. A mögöttünk lévőt peig akkor, ha nem utolsók vagyunk. láthatjuk mennyi flashback áll a rendelkezésünkre.
Autók:
A játékban rengeteg mód van, így autóból is több kategória van. Nincs olyan autó amelyikkel minden versenyszámban tudnánk indulni. Pl. vannak olyan autók, amelyekkel csak rall cross módban tudunk menni, ilyen pl. MG Metro. Van olyan amely csak trailblazer versenyeknél használható. Persze van olyan is ami több módban is használható. Pl. Mitsubishi Eclipse. Ez használható majdnem minden rally, rallycross ill. trailblazer futamoknál használható. Persze van egy-két alkalom mikor csak egy adott autóval tudunk menni, ekkor általában meg kell vennünk azt, vagy ha megvan, akkor azzal kell mennünk. Vannak terepjárók és buggik is, ezeket annyira nem szerettem. Ezek irányítása egy kicsit nehezebb, főleg a nyitott kerekűeké. Végül, de nem utolsósorban azt is meg kell említenem, hogy ahhoz, hogy magsabb rangú (pro, all stars) versenyeken induljunk, ahhoz meg kell vegyük a különböző fejlesztéseket. Az első fejlesztét még ingyen kapjuk meg, de a későbbiekben már nekünk kell kicsengetni érte a pénzt.
Multiplayer, extrák
A lakóautóban a dirt tour menüponton kvül még található más is. A mulitplayer-ről sajnos nem tudok mondani szinte semmit, mert nem játszottam vele. De annyit simán el tudok képzelni, hogy rally cross futamokat lehet tolni. Ez biztos nagyon izgalmas lehet. Lehetőség van online, ill. lan módra is.
Az extráknál tudjuk megnézni, hogy mik az elérhető letölthető tartalmak (DLC), ill. a tutorial videókat. A videók között megtalálható egy rövid kis összeállítás Colin McRae-ről. Ezt akkor láthatjuk először mikor a Colin McRae challange-t megcsináltuk.
Ezenkívül van egy my stuff (cuccaim) rész is. itt sok haszontalan információt nézhetünk meg. Többek között, a személyes ill. az autókra vonatkozó statisztikákat. Ez persze le van bontva dirt tour ill. online részre. A személyes résznél megtudhatjuk, hogy mi a kedvenc autónk, mennyit vezettünk összesen stb. Az autókra vonatkozóan pedig, hogy mennyit vezettünk az adott autóval, hányszor használtuk stb. Ezenkívül meg tudjuk tekinteni, hogy az adott versenyzőkkel milyen kapcsolatban állunk. Többek között: Ken Block, Travis Pastrana, Katie Justice stb. Ha elég versenyt megnyerünk, akkor elismernek minket szép fokozatosan. Először csak pajtásnak fogadnak el, majd legendának, ahogy nő a hírnevünk.
Grafika, hang, irányítás
A játék az EGO engine-t használja, amit a grid, meg az első Dirt is használ, persze egy kicsit tuningolt verzióban. Részletesebb törésmodellt kapott a játék. Azt kell mondjam, hogy elég jól törnek a kocsik. Tehát, ha ugrat egyet a kocsi és elkapunk egy villanyoszlopot, akkor behorpad a teteje az autónak. Persze néha meg úgy törik a kocsi egy nagyobb becsapódáskor, mintha LEGO lenne az egész, mert egyben letörnek az ajtók. A grafika egyébként nagyon szépre sikerült. Ha jól tudom ez volt az első játék, amiben megjelent a dx11. Ekkor még csak az ATI-nek (AMD-nek) volt dx11-es kártyája. A grafika még kisebb felbontáson is élvezhető, ráadásul nem kell hozzá nagy gép, a jó optimalizálásnak köszönhetően. A tócsákat szépen megcsinálták és a táj is rendkívüli lett., sőt a kocsink sáros is lehet, amit megint csak szépen megcsináltak.
A hangokkal igazából semmi bajom nincs. Remek zenéket raktak bele, verseny közben nincs zene, de nem is kell. Az autók hangjait is eltalálták.
Mint mondtam korábban az irányítás teljesen arcade, bárki könnyen elsajátíthatja minden gond nélkül. Szerintem a billentyűzet a legjobb választás, emiatt igazán nem érdemes kormányra beruházni.
Összegzés
Összeségében elmondhatom, hogy egy nagyszerű rally-s játékot rakott össze a Codemasters. Hozta a formáját, nem kellett csalódnunk. Mindenképp pozitívum a sok versenyszám, a remek grafika, a változatos versenyek, a jó hangok, az eltalált optimalizálás. Negatívumként a terepjárós versenyeket tudnám megemlíteni.bár lehet, hogy ez csak személyes gond, és nem globális. A játékidő az kb. 20 óra. Nekem most 18 óra alatt sikerült végigvinnem, persze nehezebb szinteken tovább is el lehet vele lenni. A multiplayer mégdobhat is ezen az időn. Aki szereti a rally-t, annak feltétlenül ki kell próbálnia ezt a játékot.
Műfaj:
Fejlesztő: Codemasters
Köszi! 😆
Bár hiányosságok vannak benne!
Amúgy a játékoknál nem gitárt lehet felakasztani, hanem ukulelét. 😆
Amúgy tényleg nagyon jó játék, ajánlom mindenkinek.
Jah és ment a felülmúlhatatlan!😜
Már letöröltem a játékot!
Ez egy 5 pontos teszt.
Egy jó tanács a magyarítás portálon szedd le a magyarítást!
Csak egy kérdés maradt....Hány napig íírtad?😂😆
Terjedelmes, de hiányos!
- Nincs benne a replay funkcióról egy szó se
- Nincs benne, hogy verseny közben is van replay lehetőség
- Nincs benne, hogy vissza tudjuk magunkat rakni a pályára stb.
Egy kis kiigazítás:
Csak akkor kell,ha neten akar valaki játszani hamachi vagy tunngle nélkül.