Kardok vihara
Hmm, vajon mi lesz itt? Sárkányok, fagyott zombik? Törpe növésű emberek, akik a politikai életben harcolnak? Nem, valójában a Stronghold lesz egy,a régmúltban elfeledett (na jó, nem ilyen NEXUS mértékben elfeledett, de már nem lehet hallani róla) játék, vagy jobban mondva játéksorozat. Igen, ennek van több folytatása is, megmondom az őszintét, nem játszotam velük, csupán a Crusader után érdeklődtem utána, majd sorra elvesztette a sorozat az érdeklődésemet.
A Stronghold, mi más lenne, mint egy stratégia játék, azon belül is a Star Craft-hoz hasonló RTS-ekre hajaz játékmenetével, és még város managment-el és város építkezéssel fűszerezi meg középkori témával. Menjünk szép sorjával: mit kínál nekünk a Stronghold? Először is van először két menüpontunk: a Combat és az Economic mód. Nevéből adódóan a Combat módban játszhatjuk az olyan részeket, ahol a harcok dominálnak, mintsem a város managment. Van egy kampányunk, ahol szép sorjában csinálhatjuk a küldetéseket, a Siege, ahol híres váraknál lévő csatáknál harcolhatunk kiválasztva hogy ostromlók vagy védők legyünk, egy Invasion, ami lényegében vagy ostromló vagy jó hosszú ideig tartó védő missziók egy kis managmenttel megspékelve, és a multiplayer mode, amivel LAN-ban vagy internet-en át lehet játszani másokkal. Nekem viszont sosem indult el, mondjuk ilyen játéknál ez inkább élményfokozó csak. Aztán ott az Economic, ezen már inkább a managment a hangsúly, ez is egy saját kampánnyal rendelkezik, és a Free Build móddal, ahol értelemszerűen nyugodtan építhetjük városunkat és birodalmunkat minden ellenséges konfliktustól megkímélve.
Kezdjük a játék pozitívumaival: gyönyörű! Mondjuk HD változatról van szó, tehát lehetnek az eredetihez képest különbségek, de még így is az egyik legszebb stratégiai játék, amivel játszottam. Nem csak amiatt szép, hogy az kis méretű pixeleknek hála minden részletes, és annak sem, hogy színes, hanem ahogy a design-al és az animátorok segítségével megalkották ezt a világot. Mindent, de tényleg, mindennek egyedi animációt csináltak. Ahogy a pék megsüti a kenyeret, vagy épp beteszi a lapáttal a kemencébe, vagy hogy a favágó elkezdi vágni a fát, az emberek reakciói, a harcok, vagy hogy még arra is figyeltek, hogy a magas helyeken a fák ágai és törzsei vadul lengjenek a szélben, ahogy a nyilas katonák (nem, nem azok a nyilasok) nyilai ívesen menjenek és láthatóak a röppályája (különösen látványos, ha ezt több száz nyilazó katona teszi ezt). Tényleg, olyan grafikai munka van ebben a játékban, hogy már csak ezzel beszippant a játék a látványával pár órára. Valamint a zene, ami jól illeszkedik a hangulathoz, mondjuk egy-két óra után kicsit monoton lesz, de mindenesetre rendben van. Ráadásul készült magyar szinkron is (Magyarosítás.hu-n meglehet találni), ami az angolul nem tudóknak egy kis segítség.
Ha valakiben lenne egy kis félelem, hogy "szép, szép játék, csak a játékmenetével van sok baj", annak mondom, hogy 1. vannak hibáik, de nem rontják el károsan a játékélményt, 2. igyon egy kis teát az az illető és nyugalom, nincs probléma. Vagy legalábbis olyan, amivel én találkoztam volna. Ahogy mondtam, egyik fontos eleme a városépítés és managment, ezt tényleg érdemes fejbe vésni, mert kb. a játék 55%-ban ezzel fogunk ellenni, tehát aki már Star Craft-ban is rühellte azt, hogy nincs olyan perc, hogy ne foglalkozzon a bázisával, és pedig csak harcolni akar, az bele se kezdjen a játékba. Kezdjük indításkor, hogy vagy van már saját erődünk, vagy nekünk kell leraknunk egyet. Ezek után jönnek a parasztok (vagy jobbágyok), építünk nekik munkahelyet amit majd elfoglalnak. Ez lehet farm, pékség, kocsma, szélmalom, vadászlak, kőfejtő stb. Illetve, ha akarjuk (vagy ha szükség van rá) akkor a bejövő parasztokból lehet kiképezni katonákat a kiképző táborban. Persze ehhez eszközök is kellenek, úgyhogy szükség lesz olyan céhekre, amik az adott tárgyat készítik (pl. páncél, kard). Ha meg kifogytunk a szabad munkaerőből, akkor kalyibák építésével növelhetjük a népességszámot. Ha valamit meg elfelejtünk, vagy csak jobban átakarunk látni a dolgokon, akkor a csuklyás szerzetesre (?) kell nyomnunk, ilyenkor egy menü jön elő, ahol nézhetjük egyebek között a népességszámot, a népszerűségünket, az élelmiszer raktárak élelem tartalmát. Másik oldalon meg a hadászati rész van. Aki már játszott a Command & Conquer-el vagy a Star Craft-al, annak ismerős lehet, itt is a bal egérgombbal "kihúzhatjuk" a katonákat (itt nincs egységek, csupán összetömöríthetjük a katonákat egy helyre), Járőröztethetjük őket, beállíthatjuk, hogy milyen harci modoruk legyen: van a harci, a védelmi, és a standard (ez amolyan 50-50%). Katonák sokszínűségéről is szót kell ejtsek. Van itt lándzsás (ő lényegében az alap), buzogányos (amolyan roham katona), lovag, lóval rendelkező lovag, mérnök, íjász, ostrom gépek stb. Mind mind fontos részei a harcnak, azonban most jön az első hiba, hogy nem kapunk mindig elegendő mennyiséget. Hogy foglaljak el egy várat úgy, hogy több íjászom van, mint lovagom vagy bármi hasznosabb abban a szituációban.
Éééééés a legnagyobb probléma meg a kamera. Iszonyat lassú! Ami nem is lenne probléma, ha mondjuk egy körökre osztott stratégiáról beszélnénk, de így egy RTS-nél ordenáré nagy mínusz, ezzel pedig nem tudom beosztani az elegendő időt és figyelmet a szükséges objective-k elvégzésére. Mert pl. ha védened kell egy várat akkor nem tudom elég gyorsan A pontból B pontba elvinni a kamerát, hogy megfigyeljem a túloldalon történő helyzetet. Arról nem is beszélve, hogy néha a tárgyak vagy épületek miatt egyes dolgokat eltakarnak, pl. egy ellenfelet. Lehet ezen orvosolni a problémát, mégpedig a jobb klikkel előhozható "nézet" menühöz, ahol forgathatom a kamerát 90°-osan, eltüntethetjük a HUD-ot, nagyíthatunk vagy kicsinyíthetünk a pálya belátási méretén, és el is tüntethetőek az épületetek, de miért kell ennyire körülményesre megcsinálni? Mindezek ellenére tényleg megvan benne az a báj, ami a 90-es évek végén és a 2000-es évek eleji stratégiákon megvan. És aki Sandbox-t akar bele, az megkapja! Van a Free Build-n kívül egy Map Editor, ahol mi magunk csinálhatunk küldetéseket és pályákat.
Mondhatnám azt is, hogy a Civilizations 3 fordított változata: gyönyörű, folyamatos, de ehhez tényleg hard-core stratégia játékosnak kell lenni. Apropó Civilizations 3: sokkalta könnyebb és megbocsátóbb!
Műfaj: ,
Fejlesztő: FireFly Studios
Én már 5 éves korom óta játszok vele és beleöltem több száz órát, főleg a crusaderbe😃
Free buildbe mellesleg lehet harcolni ugyanis f1 lenyomásával eventeket és invasion-t hívhatsz tehát megtámadnak.
Szerintem az egyik legjobb rts játék ilyeneket manapság nem csinálnak és ez a baj, pedig igazán el kellene, helyette megy a sok hülye moba rts meg lebutított szarok, és az esport optimalizált szemét.
A kamera se lassú ugyanis térképen is odanyomhatsz amit látni akarsz és egyből odaugrik, de menübe még az emberek sebességét is tudod állítani(igazából mindent felgyorsít/lelassít, de így pörgősebb lehet főleg ha tudod mit csinálj).
Az egyik legjobb játék nekem mind a mai napig, de hát kinek mi.
Multiplayert érdemes kipróbálni főleg haverokkal ha vagytok 3-an 4-en. Ott aztán rendesen le lehet egymást gyakni.