A háború mennydörgése
Sok játék foglalkozik a háború gyalogsági szempontból történő bemutatásával, itt többnyire kapunk egy-két járművet, amiknek a tulajdonságai vagy fedik a valóságot, vagy nem... Szerintem ezeknél a játékoknál (COD, BF) nem is ezen volt a hangsúly. Ezzel szemben az általam bemutatni kívánt játékban pont ez a lényeg.
Mint írtam, a háborút, a harcokat, ismerjük az előbb említett címekből, a drámát is megtapasztalhattuk filmekből, sorozatokból (Ryan közlegény megmentése, Az elit alakulat) de repülő ászokról vagy a legsikeresebb harckocsi parancsnokokról eddig nem szólt semmilyen történet.
Sajnos róluk most sem fog, viszont ez a játék lehetőséget nyújt, hogy az ő bőrükbe bújjunk, azokat a gépcsodákat irányítsuk, amiket ők talán jobban ismertek mint a saját tenyerüket. Az ember és a gép kapcsolata olyan félelmetes és egyben csodálatos eredményeket szült mint Eric Hartman 352 légi győzelme, pedig a háború végére a gépe már majdhogynem elavultnak számított.
Ez a játék pedig nem más mint a War Thunder.
[caption]http://cdn.mmohuts.com/wp-content/uploads/2015/03/WarThunder_604x423.jpg[caption]A játékunk az 1930-as évek közepétől használt masinák irányítását teszi lehetővé számunkra. Jelenleg repülőket, és harckocsikat irányíthatunk, de a közeljövőben lehetőségünk lesz a hajókat is irányítani (jelenleg zárt béta állapotban van a játéknak ezen része).
A választék pedig hatalmas... egészen a hidegháború elején hadrendbe állított gépszörnyekig bármibe beugorhatunk (néhány repülő illetve harckocsi még hiányzik, de biztos vagyok benne hogy előbb vagy utóbb pótolják)
Több módból választhatunk: Air arcade, realistic, simulator. Ground: arcade, realistic. Továbbá ha barátokkal játszunk squadron arcade illetve realistic.
Légi harc
[caption]https://lh3.googleusercontent.com/V4L-MD6vKx9k4ZHydgcHoX7Bth419mSUyO_vFOGB7Yf4WkrgSrMCD-KtLkTcBgekqQ=h900[caption]Az arcade mód lényege az, hogy egy viszonylag butított fizika mellett csépeljük az ellent. Az adott pálya viszonylag kicsi, minél jobban kényszerítve a folyamatos harcot. 2 csapatba vagyunk osztva, feladatunk megvédeni a saját földi egységeinket, bázisainkat az ellenség bombázóitól illetve csatarepülőitől, valamit az övék elpusztítása. A játék akkor is befejeződik ha az egyik fél elvesztette az összes játékosát. Lényegében véve szerintem ez a játékmód arra lett kitalálva, hogy ha egy nehéz nap után ki akarod ereszteni a gőzt akkor itt nem kell nagyon taktikázni, csak mész és "ölsz". Ezt az elképzelést azzal támasztanám alá, (ugyan csak saját megfigyelés) amennyiben nem sikerült nyernünk, de én kitettem magamért és volt pár elég szép légi győzelmem, nem érzem azt a frusztráltságot mint pl.: a LOL-nál. Ugyan nem kapok annyi fejlesztési pontot mint ha nyertünk volna, de mégis egy jó élmény volt az az adott meccs. A gépek viszonylag strapabíróak, amennyiben lezuhansz, és van már kifejlesztett géped, azzal újra becsatlakozhatsz a csatába. Nagyjából 5-15 perces egy menet.
A realistic menetekben már közelít a valóságoshoz a gépek viselkedése, néhány lövéstől drasztikusan veszít a manőverező képességéből, vagy akár röpképtelenné vállhat. Ha túl gyors vagy egy zuhanó repülés után leszakadhat a szárnyad, túl gyors vagy, de te fékszárnyakat használnál, akkor azok valószínűleg engednek a légellenállás akaratának, és elhagyják gépedet mindörökre, de egy túl gyors forduló is fatális károsodást okozhat a gépeden. És akkor még nem is beszéltünk a motor hőmérsékletétől (itt ha felfőzöd a motort, az bizony nem lesz rest elhalálozni). Míg az arcade menetben levegőben kezdel, (ezzel is a csata pörgősségét segítve) itt már felszállópályán kezdődik a menet, egy sokkal nagyobb pályán, így aztán az elejétől kezdve mi alakíthatjuk a stratégiánkat. (Amerikai-német-olasz játékosoknak ajánlott a minél magasabbra történő emelkedés, a szovjet és japán játékosok pedig inkább a földközelt preferálják, az angoloknak meg szerintem mindegy) Egy hosszabb menet akár 30 perces is lehet. Fontos megjegyeznem hogy realisitic játék esetén nem éledhetsz (mondjuk tankoknál, ha van kellő pontod, akkor igen).
A simulator módról nem sokat tudok írni. Neve alapján minden annyira valósághű, amennyire csak lehet. Gépünket csak a pilótafülkéből irányíthatjuk. Az irányításról pedig annyit, hogy ennek joystick nélkül neki se kezdjünk.
Földi egységek
Az arcade játék annyiban hasonlít a földi illetve a légi módban, hogy itt is butítva van a fizika, vagyis az adott tank jobban gyorsul, könnyebben mászik fel egy domboldalon, de itt véget is ér a hasonlóság. A tankok belül is le vannak modellezve, szóval nem elég az, hogy eltaláltad az ellenséget. Ha az adott lövedék, vagy annak a repesze nem talál el valamilyen fontosabb egységet (motor, váltó löveg, üzemanyagtartály, lőszer vagy éppen a kezelőszemélyzet valamely tagját, akkor az ellenséges tankban semmiféle kárt nem okoztál (ez az eset azért elég ritka). Ezért már itt is szükséges az adott ellenség viszonylagosan beható ismerete.
Realisitc battle esetén annyival nehezedik a dolgunk, hogy itt nincs kiírva az ellenfél neve, (arcade-ben ki van, jah és ez a légiharc esetén is így van) A távolságot is nekünk kell megítélnünk (arcade battle folyamán egy kis indikátor segít nekünk mind a földi mind a légi játék esetén) vagyis nagyjából tudnunk kell azt, hogy az ágyúnk milyen röppályán juttatja el a lövedéket bizonyos távolságokra. További nehezítés még a reális fizika, itt bizony a tigrisünk igencsak meg fog szenvedni a dombokkal.
Számomra nagyon tetsző dolog az, hogy ground realistic esetén lehetőségünk van repülőket is használni. Vadászokat, Nehéz vadászokat, támadó/csata repülőket, zuhanó bombázókat és bombázókat. Ellenük elérhetőek a légvédelmi járművek, amik a páncélosok életét is elég gyakran megkeserítik.
Alapvetően a páncélos szekcióról elmondható, hogy az egész nyitja a saját géped ismerete. Ismerd az ágyúd képességeit, a páncélod vastagságát, az egész masina mozgékonyságát. vagyis egy könnyű tankkal ne próbáljunk Rambózni, valószínűleg egy légvédelmi jármű szitának fog lőni még az előtt, hogy te észrevennéd hogy itt valami nem klappol. Erre valóak a nehéz tankok, bár én inkább azt mondanám hogy jó ezekből a helyzetekből sosem sül ki, keressünk egy épületet vagy sziklát ami mögött megbújhatunk, vagy ha ilyen nincs, zárjuk a szöget, és használjuk a péncélzatunkat.
[caption]https://www.gamingnexus.com/Images/News/yhpoyt34142/6.jpg[caption]Squadron battle esetén barátainkkal squadronokat (rajokat/századokat/egységeket, valaki majd megtalálja a kellő szinonimát, de az én agyam erre jelenleg nem képes) alapíthatunk. Ilyenkor elméletileg repülőkkel és tankokkal egyszerre küzdünk az objektivákért. Amolyan magányos farkasként nem volt még alkalmam részt venni ilyenekben, de ha jól vagyok informálva rating-re megy, és GE-t lehet vele nyerni.
Jelenleg zárt béta állapotban van a játék tengerészeti szekciója. Eleinte kétkedve fogadtam a hírt, ugyanis csak kisebb méretű lélekvesztőket irányíthattunk. (Ilyen-olyan Partközeli járőrnaszád, kisebb torpedóvetős csónakok stb.) Nemrégiben bejelentették a romboló osztályt, nekem ekkor keltették fel a figyelmemet. Valószínűleg akkor már csak idő kérdése hogy jöjjenek a nagyobb hajók (cirkálók, csatacirkálók) ugyanakkor nem gondolom hogy repülőgép hordozók kerülnének a játékba (bár amolyan utility-egységként talán lenne helye) Továbbá érdekesség, és további spekulációra ad okot, hogy elméletileg némelyik csónakon mélységi bombák is vannak, amik ugye a tengeralattjárók ellen voltak használatosak. Ha tovább visszük ezt a gondolatmenetet, akkor jönnek a tengeralattjárók?
Hat nemzet közül választhatunk: Amerikai Német Szovjet Angol Japán Olasz.
Érdekes dolog, de nagyjából elmondható, hogy minden nemzetnek egyedi játékstílusa van.
Az amerikaiak gépei gyorsak, nehezek, jól fegyverzettek, de nem igazán szeretnek fordulni. A németek nagyon gyorsak, a fegyverzetük... Hát a fegyverzetük felemás, a Bf 109 széria külső, utólag felszerelt fegyverek nélkül vérszegény arcade módban realistic-ben illetve simulator-ban viszont teszi a dolgát. Az FW széria pedig jóformán csak a tűzerőről szól.
Az angol gépek jól fordulnak, gyorsak és jól fegyverzettek (magasabb tierekben egy jó spitfire játékos a sugárhajtású gépeket is megeszi vacsorára). A szovjet gépeket amolyan hibrid megoldásnak mondanám. Amitől nem gyorsabb, attól jobban fordul, és ez visszafelé is igaz, szóval az igazi jack of all trades repülőgépek az oroszoknál vannak. Kezdőknek nyugodt szívvel ajánlanám ezt a nemzetet. A japánokról sokat nem tudok mondani, fordulékony gépek, jó a fegyverzetük, de ha egyszer tüzet fognak, onnantól vége a dalnak (mondjuk jelenleg a többi gépnek is, hiába az önzáró, önoltó üzemanyagtartály) Az olaszok pedig még csak most kaptak saját tech-tree-t nem igazán tudtam velük játszani, valószínűleg a BF 109-hez hasonlóak a gépeik.
Ezek voltak a vadászgépek, vannak még nehéz vadászok, csatarepülők és bombázók, mindegyiknek megvan a saját szerepe a játékban.
A repülőkhöz hasonló játékstílusbeli különbség a tankoknál nincs meg ha a nemzetek szerint akarjuk őket csoportosítani. Itt inkább a páncélzatunk vastagsága a meghatározó tényező
A játék során újabb és újabb gépeket a meccsek során gyűjtött erőforrásokkal tudunk szerezni. Minden menet után kapunk teljesítményünk alapján bizonyos mennyiségű játékbeli pénzt (silver lion = SL), és fejlesztési pontokat (research point = RP). Ezeknek a mértékét meghatározza a gépünk fejlettsége (minél jobb repülőt használsz, annál nagyobb szorzót kapsz ezekre a pontokra), az adott meccs eredménye (nyertél-vesztettél) illetve a saját teljesítményed (ha nem csinálsz semmit, kb annyit is kapsz)
Ha sikerült kifejlesztened egy gépet, azt meg kell venned SL-ért, és még ki is kell képezned egy legénységet (magasabb tierekben drága folyamat lesz, de azonnali). -A kiképzés alatt értem azt a folyamatot, amikor az adott gépet elhelyezed a játszható gépek között. Egyszerre ha minden igaz 8 gépet tehetsz így aktívvá, ha kilőnek akkor arcade játék esetben innen választhatsz újabbat.-
Amennyiben megvan a várva várt, hőn áhított gép, szomorúan fogod konstatálni, hogy márpedig ez egy kalap sz.r.
A friss gépeket még a továbbiakban is fejlesztened kell (jobb motor, jobb turbó/kompresszor/befecskendezési rendszer, jobb töltényöv... A lényege az egésznek az, hogy az adott gép teljes potenciálját csak a teljesen kifejlesztett gépekkel fogod kihasználni. És ez a fejlesztési folyamat igen keserves tud lenni, (magasabb tierekben) vagy fizetsz...
A játék mikrotranzakciós rendszerrel próbálja fenntartani magát. Jó magyar forintért vehetsz úgynevezett golden eagle-öket GE ezért cserében tudsz prémium accountot aktiválni, ekkor sokkal több RP-t és SL-t kapsz a meccsek után, a gépek fejlesztésére kapott RP is nagyobb arányban számítódik.
Lehetőség van még valós pénzért úgynevezett prémium járműveket vásárolni, ezek minimálisan jobbak mint az amúgy is kifejleszthető változataik, (erősebb motor miatt gyorsabbak) de persze vannak kivételek.
Előnyük inkább abban mutatkozik, hogy az ezekkel végrehajtott műveletek után emelt szorzóval kapjuk a SL-t illetve az RP-t, és már alapból teljesen felfejlesztett változatban kapjuk őket. Egyébként GE ellenében van lehetőségünk talizmán járművet faragni kedvenc madarunkból vagy gépszörnyünkből, ekkor ezek után a gépek után is bónusz RP-t illetve SL-t kapunk
És végül, de nem utolsó sorban a grafika:
[caption]https://www.gamingnexus.com/Images/News/yhpoyt34142/6.jpg[caption]A játék azt hiszem 2013-ban kezdte a pályafutását, azóta folyamatosan csiszolva van, és szerintem egy viszonylag modern grafikát kapunk. A földi egységek esetében lehetne kicsit bujább is a növényzet, de szerintem itt egy jól végiggondolt dolog miatt vagyunk ott, ahol jelenleg tartunk, az pedig a gépigény alacsonyan tartása.
Tudom, egy tesztbe nem jó dolog szubjektív dolgokat írni, de már párszor megtettem, szóval megteszem újra.
Véleményem szerint a légkör, a felhők, a távolban elkékülő hegyek, a néha beadott alkonyati/pirkadati pályák, (még ritkábban az éjszakaiak, azt hiszem 2014-től mindössze 3x találkoztam ilyennel) olyan eszméletlenül hangulatosak, hogy néha kedvem lenne csak azt bámulni, ahogy alattam süvítenek a géppuskafészkekből leadott nyomjelző lövedékek fénycsíkjai, vagy a szárazföldi PVE objektívákat tűzesőbe borító vadászgépeket... És ilyenkor jön a spitfire, és belerondít az idillbe...
Tesztemben direkt nem hasonlítottam a konkurens játékokhoz a War Thundert, nem tudnék hiteles képet adni róluk, ugyanis talán 5 percet nem játszottam az adott cím repülős verziójával. Ezzel az irománnyal remélem lendületet adok néhány WOT illetve WOWp játékosnak, akik bemutatják az általuk játszott programokat. WT játékostársaim számára pedig remélem elfogadható minőségű az iromány.
Műfaj: ,
Fejlesztő: Gaijin Entertainment
Nekem négy fő problémám volt a játékkal, amiket nem említettél:
1. A repülős részben a szerencsefaktor zavart, sokszor félóráig darálja az ember az ellent, és az simán továbbrepül, máskor hasonló szituban egy lövésből kiszedik a pilótámat és kampó... (igen, tudom, biztos én vagyok a béna)
2. A tankos részben nem lehetett fair módon játsszani az ún. low graphic cheaterek miatt, akik levették ultralowra a grafikát, ahol se fű se bokrok és nagyon minimális tereptárgy van csak, így te hiába vártál rajtaütésre egy bokor mögött az erdő szélén, nekik olyan vagy mintha a semmi közepén állnál a fejed fölött egy IDE LŐJETEK felirattal.
3. Úgy ámblokk elmondható a játékról, hogy durván balanszolatlan, az oroszok szinte mindenhol OPk, de más nemzeteknél is van egy két olyan szinten kimagasló gép, hogy az már vicc kategória.
4. Gyökér emberek: sajnos minden online játékban vannak, ez nem a játék hibája, csak valahogy a matchmaking mindig megoldotta, hogy az én csapatomban legyenek az agyhalottak és ez egy idő után kiéget.
Sajnos ezek miatt abbahagytam a játékot mert egyszerűen elvették a játékélményt. És bármennyire is szuper a grafika, meg nagyszerű a látvány, és foglalkoznak a játékkal, ezek valahogy nem változnak.
A 4. pontoddal teljes mértékben egyet értek... ha te nem véded a bombázókat, akkor senki sem, ha te nem vadászol az ellenfél bombázóira, akkor senki sem, ha te nem hozol bombázót akkor más sem, ha te nem mész ground object-ekre akkor valószínűleg megint senki sem fog felé sem nézni, de valamiért az ellenfél tudja hogy mit kell csinálni... Erre annyi megoldást tudok, hogy vagy játszol realistic-ot, és ott azért már aki bamba nem nagyon játszik, mert élvezhetetlen számára, vagy keresel néhány barátot és velük játszol...
Az meg hogy most milyen a WOWp, mint mondtam, kb egy fél menetet játszottam vele még 2014 elején, de lehet volt az 2013 vége is (nem tudom). Szóval semmit nem tudok róla, a WOT-nak pedig azért elég nagy lehet a játékosbázisa, gondoltam akkor a WOWp-is hasonló lehet.
Kiégni én is ki szoktam, ilyenkor pihentetem néhány hónapra a játékot, aztán újult erővel írogatom a bocsánatkérő üzeneteket chat-re hogy bocsássanak már meg hogy nem értem mit pötyögtek be, mert nem a csodálatos szovjet orosz országba születtem, és mifelénk nem ciril betűket használnak.
Russina bias hegyén hátán, mind földön és levegőbe. Az hogy szimulátornak joy nélkül neki se állj, szemenszedett hazugság, én anélkül játszok és vígan megélek. Egérrel + billentyűzettel top5-ben bent vagyok, ha nincs csíter vagy éppen a játék nem dönt úgy hogy ez most orosz/angol/amcsi event lesz, vagy kör.
Egy videó a russian bias-nak
A pantherom IS-1-es lőtte már be úgy hogy abból a szögből miből eltalált valami 200+ mm volt a páncélom. De ő one shott. A repülősnél igen gyakori, főleg amcsi és orosz ágnál a csillogás, lövöd lövöd és semmi baja, volt egy hosszú szimulátor csata amibe beléptem. Találkoztam egy La-5-össel hát lőttem lőttem, azt jött a kolléga be balfackodtam és nem vettem észre leszedett, gondoltam elég a russian bias-os meccsből majd legközelebb benézek, kiléptem és a statisztika azt mutatta, hogy abba az egyetlen egy La-5-ösbe 32 hit eresztettem bele, 3x20mm + 2x7,92mm. És nem esett le és nagyobb kár sem érte.
Ellenben volt hogy a La-5-el éppen hogy hozzáértem egy Bf-hez és darabjaira robbant. Meg olyat sem írtál szerintem hogy a B25 - B17 főleg, 1-1,5 km-ről is kilő turrettel, valamint ezen gépekhez Fw 190 A-5/U12 az ajánlott a 6x20mm.esekből kell neki majdnem egy full tár mire le esik. A német bombázok valami eszméletlen fosok, a 13mm alatti turettekkel semmit nem lősz le, ellenben az orosz 7,92-esekkel ha mögéjük érsz szinte azonnali motor kilövés fenyeget.
És azt is elfelejtetted szerintem le írni hogy hard core-ba cumizol Tier IV tankoktól a németekkel, mert a nála 30-50 évvel fiatalabb gépek ellen megy.
És tudod mi mindezekben a gáz? 😃 hogy a németezők még így is felül tudnak kerekedni, holott a gépeik messze nem a reális modellekkel vannak megteremtve ebben a játékban, szinte mind kivétel nélkül alul teljesít a valóságos teljesítményéhez mérten. De fordítva igaz ez az orosz,amcsi,angol ágra is, ők meg sokszor felül.
Ha benyomsz egy "wanger" vagy mi a retek az, akkor szinte garantált hogy a következő meccsen te leszel a low tier-es tag, és nálad mindenki nagyobb 1 br-el.
Leginkább az hogy a ww2 es német tankokat hidegháborús tankok ellen kel bedobni.. Mert ha jól emlékszem a H1/E es Tigris , D/A Panther már ezeket, az angolok ellen már Fv4202, Strv 81 Centurion, rak be úgy Kb azért mert van király tigris is bent ... Még amit nagyon de nagyon meg kéne értenem ha úgy nézzük, az a Centurion mk 1 ami kb 1946 os , még így is vagy egy laza 3-4 éves különbség a 42-43 as tigris/panther szemben.
Egyébként ilyen elvjárattal szembeni rosszul egyezést csak a usa/ angol ágon látok , és ilyen téren az orosz tökre rendben, ha persze nem beszélünk arról hogy véletlen feldobna br-ben. Mert az Usa ágon is van pl m56 , t92 stb
És az amcsikhoz berakott prototípusok amit nem nagyon értek mert nekik 1939 től sorra volt tank fejlesztés/ tank és nincs kihagyás, szemben a németekkel ami 45 től egy rohadt nagy kihagyás, és szerintem azt a helyet kéne feltölteni prototípusokkal, és akkor nem lenne annyira idegesítő hogy vh.s tankok küzdenek a hidegháborós tankok ellen.
Mert ami amcsinál ezek prototipusok a t39 t29 t28 t95.
És ami a t95 ös 6,7 br-hez képest a Jagtiger/Maus 7.3 / 8 as br je, arról nem is beszélve hogy a maus egy 43 as tank, a mi kb egy H1 , Panther szintel lenne a helye , de ott tényleg nagyon op lenne, szóval ez kicsit érthető, de az hogy a legmagasabb br-ben legyen hát.
Meg mondjuk a már ennyire kijött belőlem akkor ott a Ferdinánd tank ami 6,7 br ben van, de inkább egy olyan 5,7 hez kéne tenni a 43 as évjárata miatt, ha már ennyire realisztikus játék akar lenni...
És ahogy nézem a repcsis résznél is ugyan ez a dolog, habár azt nem látom át annyira..
Ha megszállná a szentlélek a gaijin-t és beadná az MBT-70-et mint mondjuk német fejleszthető + amerikai prémium... Szerintem nem is kell befejeznem a gondolatot, tudod mi lenne 😃
Továbbá nagyon úgy néz ki hogy jönnek a modernebb gépek, pláne hogy a szovjeteknél már valahol a 60-as évek vége felé járnak a tankokkal, akkor nem sokára jönnek a leo 2-esek, amik szerintem manapság is a legfejlettebb tankok között vannak számon tartva.
Itt inkább a helikopterek fognak beleköpni a levesbe ha tényleg hozzáadják őket a játékhoz