background
no avatar
futopeter97
Szint: 7
15 éve tag, offline
415 💬
296 ☀
27 éves, férfi
Baja, Magyarország

Az űrben senki sem hallja a sikolyod...

Írta: futopeter97, 2012. January 19., játékteszt
Játék: Dead Space

A játékot 2008-ban adta ki az EA Games. Műfaja horror-akció játék, igazából nehéz lenne eldönteni melyik illik rá inkább bár talán inkább a horrorhoz sorolnám. Egy biztos. Erősen +18-as a játék.

A történet tömören a következő. Nevünk Isaac Clarke, az USG Kellion hajóján dolgozunk. Feladatunk űrhajók/űrállomások javítása csapatunkkal. A csapat fontosabb tagjai még Kendra Daniels, és Zach Hammond. A történetben egy segélyhívást kapunk a USG Ishimura nevű bányászhajótól. Isaac barátnője is ott dolgozik, minden frankónak tűnik. Egy ideigr30; A leszállás kis híján katasztrófába torkollik, de az Ishimurán csak fokozódnak a borzalmak. Egy lélekkel se találkozunk, két szobával arrébb már vérfoltokat is láthatunk a padlón majd megjelenik az első szörny szétszakad a csapatunk. A hajónk gyakorlatilag megsemmisül, így a mi feladatunk lesz hogy szerezzünk egy siklót amivel eltűnhetünk innen. Persze ez nem ilyen egyszerű, időközben sok más dolgunk lesz, amellett hogy a siklót megkeresnénk. Értékelési szempontból szerintem fantasztikus története van horror játék létére, főleg a vége felé igencsak felgyorsulnak az események. Mindent nagyon jól megmagyaráz, tökéletes felépítéssel, így a végén csak egy elvarratlan szál lesz, ezzel tökéletesen megalapozták a Dead Space 2 történetét.

A grafika mai szemmel is szép, a kihalt hangulatot nagyon jól megteremtette. Az animációk szépek, a fényeffektekről ne is beszéljünk. A legjobb az egészben hogy nem kellett a sötétséget használniuk ahhoz hogy félelmet keltsenek az embernek. Gyakorlatilag minden élőnek (halottnak) leszedhetjük a végtagját. Bár az számomra kicsit érdekes hogy Isaac képes tőből letaposni bármelyik végtagját sőt akár a fejét is a földön fekvő hullának. Érdekes elgondolás, kicsit valószerűtlen de nem zavaró. Egy-két buggal találkoztam a játék során, például amikor a kanyarból tökéletesen kilógott az éppen rám váró rzombir1; árnyéka, így már amikor rám vetette magát már meg sem lepődtem. Ami egyedül ténylegesen zavart az a borzalmas külső nézet. Semmi bajom nem lenne a TPS nézettel de ez egy borzalom! Körülnézni meg egyáltalán bárhova elfordulni tragédia. Szerencsére célozni lehet.

A játékmenetet több részre bontanám.

Horror: A játék egyik legfontosabb eleme az hogy a félelmet megtartsa a játékosban. Ez véleményem szerint többé-kevésbé sikerült. Az első egy-két pálya azért mert nem tudod hogy mire számíts, a 7. pályáig végig benned tartják azt a rettegést amit szerettek volna viszont a 8. pályától egyre kevésbé volt bennem az érzés hogy na most akkor menjek vagy ne menjek? A vége átment egy tökéletes akciófilmbe, de ez sajnos az ijesztőség rovására ment. Nagyon sajnálom hogy ennek ilyen vége lett, viszont hadd térjek ki egy kicsit arra az 1.-8. pályáig. Ami szerintem nagyon jó húzás volt a készítőktől hogy az elején közölték velünk hogy a szörnyek a szellőzőkön keresztül közlekednek. Ezzel sikerül elérniük hogy lassan, vontatottan haladj és minden egyes szellőzőt nézz másodpercekig hogy mikor mászik ki belőle egy savtól és vértől fröcsögő vadállat. Emellett arra is felhasználják hogy váratlan helyzetbe hozzanak. Míg nézed az egyik szellőzőt lehet hogy épp oldalba támad egy nekromorf (így hívják ezeket az ocsmányságokat szaknyelven). Vagy lehet hogy épp egy sarkon ugrik a képedbe, ÉS te nem fogsz rá számítani mert megmondták hogy a szellőzőkben közlekednek. Tehát a készítők mesterien átvernek, és rettegésben tartanak téged ezzel a szellőzős szöveggel. Arról ne is beszéljünk hogy mi van akkor ha belépsz egy szobába ahol három szellőző van. A kivégzési jelenetek gyönyörűen vérfagyasztóak. Sőt kissé undorítóak. Isaacnak pár fejezetben már Nicole (a barátnője) látomás formában megjelenik a kijelzőkön. A hangok és a zene is nagyon sokat tesz rá az élményre de erről később. Az egyetlen egy problémám az hogy minden egyes nekromorf szinte milliméterre pontosan meghatározott helyről támad. Így nem érdemes egymás után közvetlenül kétszer nekiállni, hacsak nem egyszer úgy akarod kijátszani mint akciójáték. De szerintem nem érdemes. Inkább ülj neki a 2-nek játszd ki, menj CoD-ozz egy kicsit, majd kezdd el újra.


Akciójáték?: Igen, lényegében akciójátéknak is mondható, főleg a 8. fejezettől. De addig is, lőni kell a mocskokat, nincs mese. Ami nagyon tetszett a lövöldözésbe, hogy nem az átlagos módon kell kivégezni a szörnyeket, hanem végtagjuk megcsonkításával pusztíthatjuk el őket. 4 fegyverünk lehet egyszerre, ezeket boltban szerezhetünk. Sajnos én úgy gondolom hogy három igazán hasznos fegyver van a többi már csak látványos inkább. A vége pedig a Boss fighttal túl egyszerű. De most komolyan nem lehetett volna magukat egy kicsit megerőltetni és csinálni egy normális Boss fightot? Oké, látványos, és nagy de egy kicsit lehetett volna nagyobb kihívás. Nem is tárgyalom ezt a témát tovább, néhány szemszögből tekinthető akciójátéknak de aki csak lövöldére vágyik az ne a Dead Spacen élje ki effajta igényeit.


Logikai feladatok: Ez is több elemre épül, de elsősorban két eszközt kell használnunk. A sztázismodult, és a kinézismodult. A sztázismodul a tárgyak lelassítására szolgál. Ezt használhatjuk ellenfeleink ellen is, logikusan azért hogy lelassítsuk őket ha nagy a gáz körülöttünk. De elsősorban a logikai feladatoknál lesz segítségünkre, például önműködő húsdaráló ajtók. Ehhez külön kell vásárolni energiát, ezt megszerezhetjük boltban, vagy sztázis feltöltő állomásoknál. A kinézismodul tárgyak mozgatására használhatóak, így ha valami az utunkba áll azt arrébb lökhetjük. Hasznos lehet ha valamelyik szörny elejt némi lőszert de nem merünk odamenni, vagy ha energia dobozokat kell elhelyezni a megfelelő helyeken. A logikai részek általában nullgravitációs mezőben játszódnak. Hál istennek olyan csizmánk van ami megragad a földön. Így ezeken a területen gyakorlatilag bárhova lehet ugrálni, bár az tény hogy könnyen el lehet veszteni a fonalat afelől hogy hol is van az igazi talaj. A másik jó ötlet volt az a vákuum. Ilyen helyeken ugyebár vészesen fogy a levegőnk így természetesen az időnk is korlátozódik. Hosszabb vákuumterületeken találhatók oxigén feltöltők de ezek nem mindig számottevők. Sajnálom hogy nagyon ritkán kombinálják a nullgravitációt a vákuummal, sok lehetőség van ebben.


A játék érdekessége: Amit mindenki megjegyez ha cikket vagy tesztet ír erről a játékról az a HUD. Ha jól sejtem ezelőtt egy játékban sem láthattunk ilyen sajátos, HUD-ot. Semmit sem helyeztek a képernyő sarkában el, ehelyett mindent valamilyen módon Isaac ruhájára operáltak. Az életcsík ruhánk gerincvonalán, sztázis energiánk hátunkon helyezkedik el. Minden létező felszedhető tárgyhoz egy hologram tartozik, így ha odamész hozzá nem a játéktól függetlenül jelenik meg a felvétel lehetősége, hanem az is a játékban. A kelléktár, a feladatok listázása és a 3D-s térkép is hologramba jelenik meg, utóbbit nagyon jól lehet kezelni. Emellett ott van még az egyszerűsített irányjelző mely egy gombnyomással egy kék fénycsík formájában megmutatja az utat ha véletlenül nem találnád a kiutat.


Esetleg még RPG is??! Hát ennek azért már nem nevezném, de az tény hogy vannak benne elemek amik arra hajaznak. Például a bolt, ahol felvett tárgyaidat behelyezheted egy széfbe vagy akár eladhatod sőt újakat is vehetsz. A bolthoz kapcsolódnak még a tervrajzok és a félvezetők. A tervrajzokkal új fegyvereket, tárgyakat vagy ruhánk fejlesztését érhetjük el (utóbbiért igencsak szép summákat kell fizetni). A félvezetőknek több fajtája pl.: arany, rubin sőt egyszer a játék végén egy gyémánt félvezetőbe is belefutottam. Ezeket hatalmas pénzekért el lehet adni a boltban. A másik amit ha már az RPG témánál tartok meg kell említenem az a munkapad. A munkapadnak a lényege az hogy energiagócokért fejleszthetjük ruhánkat, fegyverünket, sztázis- és kinézismodulunkat. Minden tárgynak egy felépített alaprajza van. Ezeknek nem mindegyike növel ténylegesen a teljesítményen, van amelyik csak átmeneti gócpont. Energiagócokat szétszórva találhatunk a pályán, erősebb szörnyek dobnak, vagy akár vehetünk a boltban ugyancsak drágán. Megéri keresgélni őket, sokat segítenek a játék vége felé.


Azt hiszem mindent kiveséztem a játékélményt illetően irány tovább a további két értékelési szempontom felé.

Hang: Namármost, ha a Dead Space c. játékkal akartok játszani és még félni is akartok közben akkor mindenképpen fejhallgatón, vagy valami nagy teljesítményű 5.1 hangrendszerrel játszatok vele. Ugyanis a hang olyan atmoszférát teremt a játéknak hogy az egyszerűen lenyűgöző. Ha nem is harcolsz szemtől szemben nekromorffal, akkor is hallhatod üvöltésüket, ahogy mászkálnak feletted a szellőzőkben. Amikor egy-egy nagyobb szörny elüvölti magát szinte hallod ahogy dübörög (főleg 5.1-ben), és komolyan elkezdesz gondolkodni hogy most tovább menj e. Egyszerűen hibátlan, csak azt sajnálom hogy Isaac itt is megmaradt néma főszereplőnek, pont mint a többi játékban.

Zene: Ebbe viszont bele fogok kötni ugyanis hiába adja meg néha a tökéletes hangulatot a hangeffektekkel meg a szituációkkal, néha piszkosul sunyi módon lelövi a poént azzal hogy mielőtt még megtámadna a szörny, már elindul a zene, és aki hanggal játszik rögtön elkezdi kapkodni a fejét hogy hol van szörny? Ezt nagyon remélem hogy kijavítják ugyanis nem egyszer lelőtte a poént ami a következő sarkon várt volna. Összesítve: A Dead Space-el végre egy olyan játékot kapunk amit nem könnyű megunni. Egyszerre tud ijesztő és akciódús lenni, és ráadásul nem is olyan vészesen rövid. Igaz hogy a számláló szerint én 6 és fél óra alatt kijátszottam de be kell vallanom én sokkal többnek éreztem. Ha a zene és a TPS nézet nem lett volna elfuserálva nálam 10/10 lenne.

Értékelés:

Történet: 10/10
Grafika: 8/10
Játékélmény: 10/10 (a grafikához számoltam a béna nézetet!)
Hang: 10/10
Zene: 9/10
Összesítve: 9/10

Bátran merem ajánlani bárkinek akinek erős az idegzete ugyanis végre egy olyan játékot kaptunk, amiben van valami új, valami merész. Ilyenből kéne több. Aki meg azzal jön hogy az Ammnesia The Dark Descent az egy igazi horrorjáték annak csak annyit mondok: Kipróbáltam, de én órákkal később csak kevesebb félelmet éreztem mint az elején, és untam. Most lehet azt mondani hogy az reálisabb mert egy átlag ember menekülne ezektől az izéktől, de a számítógépes játékok világának pont ez a lényege, hogy átlépi a realitást. Gondolj csak bele milyen lenne ha a Need For Speed Most Wantedben benzint kéne tankolnod az autódba különben futam közben megáll. A Call Of Duty-ról meg egyéb FPS-ekről ne is beszéljünk. A lényeg az hogy én nagyon is élveztem a Dead Space-t és nem egyszer hozta rám a frászt, a sarkok előtti dilemmázásról nem is beszélve.

Dead Space
Dead Space
Dead Space
Megjelenés: 2008. October 20. (PC)
Műfaj: , ,
Fejlesztő: EA Redwood Shores
Hozzászólások: 12
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
no avatar
Jó teszt!😀Minden kérdésemre megadta a választ!Már megyek is beszerezni!
0
0
0
0
pajancsosz avatar
igazsag szerint, aki mar kiporgette a masodik reszt is, az erezhet nemi differenciat a borzongas kozt.
az elso reszben nehol voltak paraztato reszek, ellenben a masodik resszel... hajjajj...
ettol fuggetlenul nalam otosre vizsgazott mind a ket resz, es batran merem allitani, hogy eletem jateka a dead space.
0
0
0
0
no avatar
hehe ez most viccesen hatott... eszembe jutott hogy én is voltam ilyen helyzetben 😃 (Update: Dead Space 2 kijátszva, készülőben a cikk!)
0
0
0
0
imperiusrex avatar
ez aztán a faxa teszt, és a címe is nagyon találó , elvégre a légüres térben nem terjed a hang 😂😂😆
grat hozzá, mnt a felülmúlhatatlan 😉
0
0
0
0
no avatar
dcsabika ajánlom figyelmedbe a játékot ugyanis szerintem szédületesen jó! 😃
0
0
0
0
LightLeach avatar
Nagyon jó teszt, és gondolkodom, hogy kipróbálom a játékot is!
0
0
0
0
no avatar
Nagyon köszönöm! 😀 Most játszok a Dead Space 2-vel, csak elakadtam az 5. Chapterban amikor azt a forgó izét kell megállítani... valamiért hiába kapcsolom rá mindegyiket a fogóra, semmi sem történik. De ha azt is kijátszom esélyes egy teszt róla! 😃
0
0
0
0
Mongoosewow avatar
Nagyon jó teszt, mindent pontosan leírtál. A hangoktól engem is kirázott a hideg sokszor, mikor egy nyugis résznél csörömpölnek meg üvöltöznek a dögök. Bár a sarokcampelés mindig egy jó módzser marad!😆 Szerintem a közepe fele se olyan félelmetes, túl kiszámítható. Ha nagy területre ér az ember, kapásból olyan mintha egy arénába lennél, mindenfelől zúdulnak a rémségek. A főboss valami elképesztően könnyű volt szerintem is, de nembaj mert szerintem ígyis tökéletes volt. Összességében egy kiváló horrorjáték, és egy felülmúlhatatlan teszt😉
0
0
0
0
no avatar
Gratula, király teszt, így is ki akartam próbálni majd ha lesz olyan gépem, de most még inkább kedvem lenne kipróbálni 😃
0
0
0
0
BRUgamer avatar
na ezigen jo teszt let 😀
0
0
0
0
Értékelés
Összes átlaga:
█████████
9
17 értékelés alapján
Csak regisztrált tagok értékelhetnek


Elfelejtett jelszóRegisztráció