Mi kell igazán egy hősnek?
A Dota egy viszonylag újabb kategóriába, a MOBA-ba sorolható. Ha jobban meg akarod ismerni ezt a stílust és ezt a fantasztikus játékot, akkor olvasd el a tesztem :)
MOBA:
Először is egy kis felvilágosítást tartanék azoknak, akik nem hallottak vagy csak egy kicsit hallottak erről a műfajról. A Dota nem egy MMORPG, hanem egy viszonylag fiatalabb műfajba tartozik, mégpedig a MOBA (Massive Online Battle Arena)-ba. Hogy mi is ennek a stílusnak a lényege azt egy picit később mondom el, először is az eredetére térnék ki egy kicsit. Nos, most lehet hogy egy kicsit meghökkentő lesz egyeseknek amit mondok, de a MOBA stílus megalkotója NEM a Dota 1, hanem a Starcraft: Broodwar nevű játékhoz készített mód, az Aeon of Strief. Majd később mikor a Blizzard kiadta a másik RTS játékát, a Warcraftot, akkor ehhez is megalkották ezt a mod-ot, és innen indult meg a stílus elterjedése. Ma már több száz ilyen játékot találunk, a leghíresebbet talán említenem sem kell, még pedig a Leauge of Legends-et vagy a méltán híres Heroes of Newerth-t. Ezek a játékok csak kis dolgokban térnek el, ezt annak köszönhetjük, hogy a MOBA egy eléggé kötött műfaj.
Na és akkor miről is szól ez a sokat emlegetett stílus?
Tehát, van két csapat, öt-öt hőssel (ők a játékosok) rendelkezve. Nos, a feladatuk nagyon egyszerű: Le kell rombolniuk az ellenség főépületét (hogy ez mi az függ a játéktól is, például itt a Dota-ban Ancient-nek hívják, míg Leauge of Legends-ben Nexus a neve…). A két bázist három út köt össze. Van egy fönti, középső és egy lenti ösvény (a játékban csak top, mid, bot-nak rövidítik őket). Mindkét félnek minden egyes ösvényén van két-két torony, ami nyújt egy fajta kisebb védelmet. Na de azért nem csak a hősök csatáznak, a két frakció azonos időközönként küld egy kisebb csapatot, amik általában pár közelharci és egy távolsági katonából áll, néha még egy katapultot is kapunk (persze ezeknek a száma a későbbi játék során növekedni fog), de ezek közül egyet se irányíthatunk, mi csak a saját hősünket irányíthatjuk. Nos, ennyi lenne a játék lényege, amilyen egyszerű, olyan nagy mértékben nyújt megunhatatlan szórakozást. Persze a különböző MOBA játékoknál eltérhetnek bizonyos dolgok (például a katonák száma vagy a tornyok erőssége…), de lényegében mindegyik ugyanarról szól. És itt most rátérnék konkrétan a Dota2-re.
Defense of The Ancient:
Először is kezdjük egy kis történelemmel. Mint már említettem az első Dota (ja és itt jegyezném meg, hogy a dota csak egy rövidítés, a Defense of The Ancient névből) csak egy mod a Warcraft 3 nevű játékhoz. Szóval, minden modell és hős a Warcraft 3-ból lett szedve, az itemek kinézete, egyszóval minden. De így is hatalmas munka lehet benne, mert nem kis fantázia kell ahhoz, hogy szinte minden egyes Warcraft 3-as modellnek nevet adjanak, kitalálják a képességeiket, és úgy megcsinálni azt hogy viszonylag kiegyenlítettek legyenek a hősök. Szám szerint száztíz hős és százhuszonkilenc item szerepel benne, így válogatni is lehet. Ez a mod olyan szintűvé emelkedett, hogy az emberek egy külön játéknak tekintik. És ezen alapul a Dota2 létrejötte. Ha már mindenki különálló játéknak tekinti, akkor csináljuk meg tényleg egy különálló játékká. Egyszóval a Valve fogta a Dota1-et, kicsit átalakították és kiadták Dota2 néven. És tényleg nincs sok különbség a két játék közt. Mikor először megláttam, hogy Dota2 először nem tudtam hova tenni. Ez most mi? Hallottam, hogy a Blizzard ki akar adni egy olyan MOBA játékot, amelyben Warcraft, Starcraft és Diablo-s hősök szerepelnek. De annak Blizzard Dota lett volna a neve, szóval teljesen értetlenül álltam a dolog előtt. Majd mikor elkezdtem róla videókat nézni, úgy kezdtem el gyanakodni, hogy itt csak annyiról van szó, hogy a Dota 1 lett kicsit feljavítva. És erre úgy jöttem rá, hogy jobban megnéztem a hősöket és szinte mindegyikre azt mondtam, hogy „Hiszen ez egy Warcraft 3-as egység…” És tényleg csak ennyi történt. A hősöket feljavították, kicsit átnevezték a dolgokat, és lássanak csodát, kész is van a Dota2. Egyszerűen a hősök 80%-ról meg lehet állapítani, hogy melyik Warcraft 3-as modellről lettek mintázva, persze vannak olyanok, amik teljesen át lettek alakítva, például a Dota1-ben a Disruptor nevű hős az orkok vezére, Thrall volt aki egy farkason lovagolt, itt viszont egy dínóhoz hasonló lényen járja a csatamezőt, de a képességei ugyanazok. Persze a Dota2-ben még nem raktak bele minden hőst, még egész sok van, amiket nem hoztak át. De hát, ha tényleg egy külön játékká akarják varázsolni, akkor kicsit át kell alakítani, hangokat felvenni hozzá, a képességeiket meganimálni, és még sok más mindent. A játék még csak beta verzióban fut, szóval mikor kiadják, benne lesz minden hős. Most körülbelül hónaponta raknak be egy-egy új hőst. Hogy melyik is a legjobb hős, azt igen nehéz megmondani, mert nagyon sok függ attól, hogy hogyan kezelik. Láttam már olyanokat, akik a leggagyibb hősökkel is szinte uralták az egész csatateret, de annak is voltam már szemtanúja, hogy egy viszonylag erősebb hőssel, képes össze-vissza szerencsétlenkedni. Nem kell minden hőshöz érteni, elég, ha kiválasztunk három, négy hőst és azokkal tudjunk játszani. Ha meg szeretnénk új hősöket kipróbálni, akkor előtte érdemes megnézni egy útmutatót, mert ha magunktól akarunk rájönni a dolgokra, akkor lehet, hogy problémáink lesznek.
A három alaptulajdonság:
A hősök három csoportba sorolhatóak, mégpedig a három alaptulajdonságba. Talán mondanom sem kell, hogy ez a három alaptulajdonság a strenght, az agality és az intellect. Gondolom, akik játszottak már MMORPG-vel vagy sima RPG-vel azoknak nem újdonság, hogy melyik csoportba milyen hősök tartoznak, de azért akiknek ez újdonság azoknak elmondom: a strenght-es hősök általában a nagy, közelharci hősök, akik eléggé szívósak, ezeknek érdemes minél több életet és életregenerálódást adni. Az agality-be tartoznak az olyanok, akiknél a gyorsaság a lényeg, így különböző íjászok, vagy orvgyilkosok csoportja ez, akiknek minél több támadási gyorsaság és támadási erő szükséges. Végül az intellect csoportjába a mágusok tartoznak, akiknek értelemszerűen minél több mana és manaregenerálódást adni. Ezenkívül minden hősnek vannak sajátos tulajdonságaik, hogy mégis mikben erősek.
Szerepek:
Elsősorban a Carry-t említeném meg. A Carry hősök ereje a játék elején még lappang, inkább csak a későbbi játékban lesznek erősek, de akkor viszont jobb nem találkozni velük. De persze ha viszonylag gyengébbek az elején, ekkor még sebezhetők is, ezért vannak a Lane Supportok, amik feladata nem más mint a Carry hősöket segíteni, hogy minél gyorsabban fejlődjön, így minél hamarabb válik halálos fegyverré a Carry. De persze van olyan szerep is, ami az egész csapatnak az előnyére válhat, ez pedig nem más mint a Support. Ő nem arra fókuszál, hogy minél többet öljön vagy, hogy minél több goldot tudjon szerezni, hanem hogy a csapatát ott segítse, ahol csak tudja. Az Escape, ahogy a nevében is benne van, a menekülésben nagyon jó, így meg tudja akadályozni, hogy, megöljék, akár azzal hogy láthatatlanná válik, vagy épp gyorsabban fut. Viszont vigyáznia kell, ha találkozik egy Disabler-er amik feladata, hogy megbénítsák az ellenfeleiket, akár azzal hogy mozgásképtelenné teszi, vagy megakadályozza, hogy bármilyen képességet használjon. A Pusher, szerep nagyon jól jön az ostromokhoz, könnyen veri szét a tornyokat és egyéb épületeket. Ahhoz hogy megnyerjük a meccset nagy hangsúlyt kell fektetnünk a csapatmunkába. Az Initiator hősök nagyon jók abban, hogy egy csapatharcot felvezessenek. Például azzal hogy lebénítják vagy elkábítják az ellenfeleket, míg a többiek szétkapják őket. De ha véres összetűzésre kerül a sor, és mind a tíz hős egymás ellen harcol, akkor a túlélési esélyek leginkább a Durable hősök felé hajlik, akik képesek a legtovább kihúzni a csapatharcokat. Viszont ha egy Nuker hőssel találkozunk, akkor lehet, hogy bölcsebb elfutnunk mivel a Nuker-nek az erőssége abban rejlik, hogy hatalmasakat sebző képességei vannak, amiknek viszonylag kisebb az újra töltődésük (cooldown-juk). És végül a Jungler hősöket mondanám el. Itt egy kicsit kénytelen vagyok kitérni a pálya szerkezetére. Ugyanis a három ösvény között erdők húzódnak, amikben különböző szörnyek tanyáznak. Ezeket természetesen megölhetjük, így garantáltan pénzt kapunk értük, de mivel ezek többen is vannak, elképzelhető hogy nem minden kis szintű hős képes túlélni. Viszont a Jungler-eknek megvan az adottságuk, hogy már a játék elején bemenjen az erdőbe (más néven a Jungle-be) és ott egy ideig az állatokat ölve hamar, sok pénzhez jusson.
Nos, ennyi szerep lenne, hogy ki melyiket hogyan tudja kihasználni az megint csak a kezelésen múlik. De persze érdemes egy olyan csapatot összeállítani, ami kölcsönösen segíti egymást így még több hangsúlyt kap a csapatmunka. A különböző szerepekből összeállított csapatot draft-nak nevezzük. Például ha egy csapatban csak Lane Suppor-tok vannak, akkor ott rossz a draft és könnyen be lehet verni őket. De például ha csak Carry-kből áll össze, akkor viszont siettetni kell a dolgot, mivel a Carry csak a későbbiekben lesz erős, szóval nem szabad hagyni, hogy hamar felfejlődjenek, mert akkor kő kövön nem marad. Egy hős természetesen több szereppel is rendelkezik, bár hogy ki miben jó, az már különböző. És mint már többször is mondtam, a csapatmunkán függ a játék 85%-a. Ezért is érdemesebb ismerősökkel játszani, mivel velük könnyebb kommunikálni, és rendesen megbeszélni a dolgokat. Ha akár egy hős valamit elront az képes a játék egészére kihatni, például félre nyomja a képességét, így nem hal meg a legerősebb hős, aki ezek után megöl mindenkit, és mi meg csak nézhetünk, hogyan törnek előre, miközben mi a respawn-ra várunk. Egyszóval mindig figyeljünk oda mi történik, és mielőtt cselekszünk, gondoljuk át a következményeket. Például ha látjuk, hogy az egyik csapattársunkat épp öten gyepálják, akkor nem érdemes egyedül nekik menni, hogy segítsünk, mert akkor minket is elkapnak. És a képességekkel is csak csínján bánjunk.
Képességek:
Egy hősnek általában 4 képessége (skill-je) van. Ezek között persze van passzív és aktív is, és van egy úgynevezett Ultimate-je minden hősnek. Persze van olyan hős, aminek több is van, és akkor tud választani, hogy melyikeket akarja használni. Ezeket a skilleket persze minden fejlődésnél fejleszteni is lehet. Még pedig a következő módon: a három alap skill-t maximum négyszer fejleszthetjük, míg az Ultimate-t maximum háromszor. Persze az ultit, nem lehet már a legelején kifejleszteni, először hatos szinten érhető el, a másodszor tizenegyesen, utoljára pedig minimum el kell érnünk a tizenhatos szintet. Nos, skill-eket fejleszteni akkor tudunk, ha szintet lépünk. A legnagyobb szint a huszonötös, így felmerülhet a kérdés, hogy ha már minden skill-t kimaxoltunk mihez kezdjünk a fejlesztési pontokkal. Nagyon egyszerű, ha nem valamelyik skill-re rakunk pontot, akkor az alapképességeinket tudjuk fejleszteni (strenght, agality, intellect). Persze ezeket nem csak így tudjuk fejleszteni, hanem ha különböző itemeket is veszünk. Az itemek goldba kerülnek, amiből másodpercenként kapunk egyet. Így kicsit nehézkes lehet megszerezni egy 6000 goldba kerülő itemet, de nem csak így tudnunk pénzhez jutni, hanem úgy is ha mi adjuk a halálos csapást akár, hősre akár NPC-re, akár toronyra, szóval ha valami a mi kezünk által pusztul el, akkor azért nekünk dukál a jutalom. Itemeket vásárolni a kezdő helyen tudunk, de létezik két titkos piac is. Egy item persze nem csak úgy van magában, hanem több itemből rakódik össze. Persze ha rámegyünk egy bizonyos itemre akkor megnézhetjük, hogy mikből is áll, és itt tanácsolnám azt, hogy egy erősebb felszerelést ne akkor vegyünk meg, ha épp meg van az elegendő pénz, hanem érdemesebb összetevőiként megvenni, mivel így is erősebbek leszünk. Ha épp a harc hevében vagyunk és nincs kedvünk most visszamenni a bolthoz, akkor se kell elkeserednünk, mert tudunk venni Courrier-t ami nem más, mint egy málhás szamár, aki el tudja intézni helyettünk is a bevásárlást, sőt, még oda is hozza nekünk.
Játékmódok:
A Dota2-ben négy különböző játékmód lelhető fel. Persze ezek csak a hősök választásában befolyásolnak minket, a játék célja mindig ugyanaz marad (elpusztítani ez ellenséges Ancientet). Az első mód az All Pick. Ez a legegyszerűbb, minden hős szabadon választható. Másodiknak a Single Draftot említeném, meg amikor ugyan is mindhárom alaptulajdonságból kapunk egy-egy hőst és ezek közül választhatunk (szóval csak három hős közül). Ez akkor jó ha új hősöket akarunk megismerni, de nem tudjuk hogy melyiket, szóval ezzel a véletlenre bízzuk magunkat. Harmadiknak a Random Draftot mutatom be. Ekkor kapunk egy halom hőst és ezek közül válogathatunk. De mivel mind a tíz játékos ugyanabból a draft-ból válogat, és sorrendben megy az egész, így aki a legutolsó, annak elképzelhető, hogy elhalásszák az orra elől az erősebb hősöket. Negyedikként ott van a Captian’s Mod ami elég érdekes. Szóval mindkét csapatban van egy-egy kapitány. A játék kezdete előtt ez a két kapitány kiválogatja, először hogy melyik hős NEM szerepelhet a meccsen, ez után meg összeválogatják, hogy nekik melyik hős is kell. Ebben nagyon fontos hogy egy kicsit értelmesebben gondolkodjunk, mert egy tökéletes draftot összehozni nem egyszerű. De ha ez sikerül, akkor biztos a győzelem.
Általánosságok:
Most kicsit a játékmenetről. A Dotaban az automatikusan spawn-oló katonákat creepek-nek nevezzük. És itt azt tanácsolom, hogy az olyan képességeket, amik csak egy célpontra hatnak, azokat nem érdemes creep-ekre eltolni, mert csak a manádat pazarolod vele, és mikor majd egy ellenséges hőssel találkozol szembe, akkor nem lesz mit csinálnod. Persze azért vannak tömegsebző képességek is, ezeket már inkább érdemes elhasználni creep-ekre, de azért csak csínján ezzel is. A pályán el van rejtve egy boss, még pedig Roshan. Ő a legerősebb mob a játékban, de érdemes megölni, mivel mindenkinek ad 200 goldot, meg dob egy Aegis of Immortality nevű itemet ami feltámasztja azt a hőst, aki viseli, ha meghal.
A játék kezdetekor általában mindig egy bizonyos felállás szokott lenni. Ketten mennek felülre és alulra, míg egy középen szokott lenni. Ha épp van egy Jungler a csapatban elképzelhető, hogy ő az erdőbe veszi az irányt, így viszont valakinek kettő ellen kell küzdenie. Középen általában a Carry karakterek szoktak menni, mivel ha több hős van egymás mellett, akkor azok EXP-t osztanak egymással, szóval lassabban fejlődnek. Persze itt is megnyilvánulhat a csapat munka, volt már olyan is, hogy három Carry volt a draft-ban (köztük én is) és én szóltam először, hogy szeretnék mid-re menni. Erre persze a maradék kettő elkezdett vitatkozni, és ők is jöttek középre (a maradék kettő meg felment) míg végül meguntam a dolgot és lementem, és egyedül is maradtam, szóval én jártam a legjobban. A játéknak van egy nagyon jó kis rendszere, amik megakadályozzák, hogy valaki büntetlenül otthagyja a csapatát. Szóval, ha valaki lelép, akkor van öt perce ahhoz, hogy visszalépjen. Ha ezt nem teszi meg, akkor egy huszonnégy órás büntetést, ami abból áll, hogy a játékok során nem kapsz Battle Pointot. És mire jó ez a Battle Point? Mert ezzel különböző extrákat tudsz szerezni a hőseidnek, persze nem teljesítmény növelőt, hanem csak a külsején tudsz változtatni. Például egy máshogy kinéző páncél, vagy kard helyett valami csatabárdot kap a hős, és egyéb ilyen kis apróságok. Ha egy ember már lelépett és letelt az öt perc, utána már mindenki büntetlenül elhagyhatja a harcmezőt. De ha mondjuk azért léptél le, mert lefagyott a géped, vagy elment a net, akkor sincs hiába veszve semmi. Miután helyre állítottad a rendet, és elindítod a Dota2-t, akkor visszatérhetsz az abbamaradt játékba és onnan folytatod ahol abbahagytad (persze a játék az ment tovább, szóval elképzelhető, hogy kicsit el vagy maradva).
Összességében:
Szóval miért a Dota a kedvenc MOBA játékom? A Leauge of Legends azért nem tetszett, mert ezzel a gyermeteg grafikával kicsit komolytalanná teszi saját magát, (ez persze csak magánvélemény, mivel a több milliós játékos szám mást mutat). A Heroes of Newerth már jobban áll grafika terén, de annál meg sok hőssel csak akkor tudsz játszani, ha fizetsz értük. És különben is, ha nincs a Dota, akkor talán ezek a játékok se jöttek volna létre. Mint mondtam, a játék csak beta-ban fut, így hozzájutni sem egyszerű. A legáltalánosabb az ha kitöltöd a Dota-s kérdőívet és akkor van rá esély, hogy valamikor meg is kapod, vagy ha kicsit pénzesebb vagy, akkor 25 Euróért azonnal meg is vásárolhatod. Aki követi Facebook-on a Dota oldalát, az tudja, hogy néha ingyen osztogatnak beta kulcsokat bár, hogy ez mennyire hatásos azt nem tudom. Hogy majd mikor megjelenik hivatalosan, akkor fizetős lesz-e vagy nem, azt még nem tudom, de ha versenyképes akar maradni, akkor kénytelen azzá lenni, de akkor meg fenn áll a veszély, hogy olyan lesz mint a HoN, hogy bizonyos hősökért fizetnünk kell majd.
Szóval aki egy jó MOBA játékra vágyik, akkor annak ajánlom a Dota-t, ha a kettőhöz nem is tud hozzá jutni, akkor próbálja ki az egyet, nem kell hozzá más csak a Warcraft 3.
Jó szórakozást kívánok!
Végül itt egy saját gameplay videó:
Műfaj: , ,
Fejlesztő: Valve
chrono A tesztben is írtam hogy jobb ha ismerősökkel játszol 😃
Protein Jó vanna >.<
bartos666: nem jössz majd velem dotázni?
- Multiplayer Online Battle Arena. Nem Massive.
- Strength*, Agility*, Intelligence*.
Na ha olyan lessz akkor jó 😜
Amúgy most jövök rá hogy elrontottam a cikk címét. A trailer-ből egy mondtatot akartam kiírni ami nem más mint a :"What does a Hero truly need?" Szóval:" Mi kell igazán egy hősnek". Csak akkor úgy emlékeztem hogy nem így van 😆
A Dota sokkal jobban ki van dolgozva, minden téren, úgy hogy mondhatni, hogy jobb.
bartos666 (meg akit érdekel):
Akkor fogják teljesen kiadni, ha már minden hős kijött hozzá. A játék maga, minden hősével együtt ingyenes lesz. Minden ingyenes lesz benne, kivéve a skinek, de azok a látványon kívül semmiben nem fogja befolyásolni a játék menetet, és más módon is meg lehet szerezni őket a játékon belül.
Amúgy a cikk sem lett rossz 😀