Hova méc'? - Bus Driver
A szimulátorok nem a barátaim. Mármint a legtöbb olyan játék amely megpróbál realisztikusan ám mégis szórakoztató maradni kevés a piacon. Legyen az bármilyen tematikájú, akár autós, akár repülős vagy legyen akár busz irányító program. És itt nem kifejezetten azokra gondolok amelyek egyszerűen mégis sokoldalúan lettek megalkotva, akárcsak a legtöbb autós kaland. Legfőképpen azokat értem most szimulátor alatt amely szinte a reális képet próbálja megosztani a közönséggel. Bonyolult a kezelhetőség (szerintem) és bődületesen unalmassá tud válni legtöbb esetben. Ezért jó szokásomhoz híven visszatértem a földre s kutakodtam kicsit a világ iránt amely jól megformálja a mindennapi tömegközlekedés valódi alakját.
A szimulátorok nem a barátaim. Mármint a legtöbb olyan játék amely megpróbál realisztikusan ám mégis szórakoztató maradni kevés a piacon. Legyen az bármilyen tematikájú, akár autós, akár repülős vagy legyen akár busz irányító program. És itt nem kifejezetten azokra gondolok amelyek egyszerűen mégis sokoldalúan lettek megalkotva, akárcsak a legtöbb autós kaland. Legfőképpen azokat értem most szimulátor alatt amely szinte a reális képet próbálja megosztani a közönséggel, hogy érthető is legyen ez a sok duma példákat felhozva megemlítem, ilyen a legtöbb repülőgépes szimulátor. Bonyolult a kezelhetőség (szerintem) és bődületesen unalmassá tud válni legtöbb esetben. Ezért jó szokásomhoz híven visszatértem a földre s kutakodtam kicsit a világ iránt amely jól megformálja a mindennapi tömegközlekedés valódi alakját.
A Bus Driver egy igazából semleges program számomra. Elég ritka az ilyen amire egyszerre haragszom is és valamilyen szinten kedvelem is. Valahogy a hibák és a jobb tulajdonságok egyensúlyba hozzák egymást és végül egy "igazából rendben van/a fenéket van rendben" kategóriába lesz sorolható. De az is a gond főleg, hogy ezek a problémák nem úgy lépnek fel az emberben mint a legtöbb játék esetében, hogy "á ez most jó volt" majd egy jó idő elteltével talál némi rosszat is, nem! Itt fokozatosan ilyen hullámvölgyekkel kerültem szembe miszerint, egyik percben szerettem másikban meg már azon pattogtam, hogy miért is vezetek én egy buszt. S a másik ilyen tulajdonsága, hogy ha egyszer el kezdtem nem tudom abbahagyni, de ez csak nagyon mértékes dolog.
Nem az van, hogy ha abbahagyom pár perc múlva késztetést érzek, hogy szagos és lusta embereket juttassak el egyik helyről a másikra (a lusta szimbólumról majd lent). Egyáltalán nem erről van szó. Lényegében olyan, hogy na eljött egy új nap teljesítsünk ma is egy küldetést. És igazából a programmal nekem per pillanat nem volt egetrengető problémám csak egetrengető a négyzeten problémám. Na de nézzük is mivel állunk szemben. Magát a játékot 2007 tavaszán juttatták el a játékosokhoz az SCS Software jóvoltából, kiadóként pedig a See Publishers neveskedett.
A program a fent említett (félig) realista képet vázolja fel, miszerint szabályosan kell közlekedni az utakon, nem lehet kenyeret kenni a volán mögött miközben 30 Km/h-val tépünk, és legfőképpen figyelni kell minden egyes kis megmozdulásunkra. Nekem igazából tetszett ez az egész mivel ha szimulátor legyen egyszerű de mégis valóságos. Ez a szimpátia azonban jó ha tartott 10 percig. Én utazom buszon minden egyes nap és jól tudom miről beszélek, ugyan még nem vezettem ezeket a monstrumokat de az alapvető információkkal és tapasztalatokkal már tisztában vagyok és rájöttem, hogy ez a játék túlontúl debil. Nem lehet komolyan venni mert ami itt zajlik az már bődületesen unalmas és egyhangú tud lenni.
Naponta mindössze egy kettő szint teljesítése volt a maximum időtartam amit képes voltam rászánni. Kezdve a bődületes egyhangúsággal, áthaladva az igencsak lassú és szenvedős játékmeneten, egyenesen a teljes grafikai malőrökkel bezárólag majdnem minden unalmas hangulatot vált ki belőlem mire elérek a célállomásra. Kezdjük is szépen sorban. A játék fő szabálya az, hogy tartsd be a Kresz szabályokat. Ez rendben is van, szépen indexelünk, ilyenkor egyébként visszapillantó tükrök jelennek meg a monitor mindkét oldalán (attól függően melyik oldali index él) megkönnyítve ezzel a fordulást de erre egyáltalán nincs szükség (majd lent). Betartom én a Kresz szabályokat szépen de attól a hajamon a szőr égnek áll, hogy nem lehet úgy levezetni 10 métert, hogy ne botoljak bele a jelzőlámpákba/rendőrlámpákba, amelyek ráadásul pontosan akkor váltanak át pirosra mikor odaérek.
A másik meg, hogy mikor még zöld és abban a pillanatban vált sárgára s te már alatta vagy a játék azt is rossz lépésnek fogja fel, ez butaság. Ott még olyan vagy mint a vajas kenyéren a véletlen kiszökött mustár azaz (még pont elfér). A másik ideköthető dolog, hogy nem tudom milyen városban vagy helyszínen játszódik ez az egész de az, hogy szinte minden 10 méteren meg kelljen állni a lámpák miatt az néha kicsit sok volt, jó valóságban vannak olyan terepek ahol ez előfordul, sőt. De egy játékban ne legyen már ennyire "életszerű" az a nyavalyás útvonal főleg ilyen tematikájúnál ne mert az nem vezet semmire. Lehet azt mondani, hogy ettől lesz realista a megalkotott végső kép de szerintem ez inkább idegesítő mintsem valódi élmény.
Maga a játékmenet pontozáson alapul. Minél jobban és "valóságosabban" betartjuk a Kresz szabályait (azt a keveset) annál több pont kerül a tulajdonunkba, amikkel egyáltalán az ég egy adta világon semmire sem lehet menni. A pontozás jó lépések után plusz pontokkal jutalmaz, rossz lépések következtében pedig levonásokkal és akár az összesítés mínusszal is kezdődhet. De, hogy ennek semmi értelme nincs az is biztos, mondom is miért. Sokszor nagyon óvatosan vezettem a járművet, még a monitorra szállt szúnyogot is elkergettem nehogy lekakkantsa a visszapillantót és egy két kis kocc után kezdtem félni, hogy milyen összesítést kapok, ezzel semmi gond. De volt olyan alkalom nem is egyszer, hogy a busszal igenis drifteltem és villanyoszlopokat döntöttem ki, s ahogy csináltam mellé nagyon minimális jó lépést is akkor is átengedett a következő szintre, szóval ebben a játékban rosszul teljesíteni igazából csak akkor lehet ha eddig csak szánkót vezetett az ember (Számítógépen persze). Szóval ez a pontozás és a tartsuk be mindenáron a Kreszt nem jött össze és egyáltalán éppen, hogy befolyásolja a játékmenetet.
Ugye ha jó a teljesítmény következő szintek válnak elérhetővé újnál újabb buszokkal karöltve. Engem ez egyáltalán nem tudott lázba hozni már az első "csík" (értsd: pályaszakaszok) teljesítése során az újabban fellépő probléma miatt, ez pedig a nézet. Én őszintén nem értem, hogy ha már szimulátor és realisztikus formában van tálalva akkor miért nem lehet egy nyamvadt belső kamera nézetet megvalósítani? Ennyire nehéz lenne ez? Ezt még én is meg tudnám szerkeszteni. Még az is jobb lenne ha egy szétvágott dobozt fényképeztek volna le s azt szuszakolták volna be másodlagos nézet módnak. Egyszerűen utálom az ilyen alapanyagú játékokat.
Vezetsz egy járművet mégis végig olyan érzés kerülget mintha egy távirányítós százlábút irányítanál. Mire jó ez? Ráadásul ebben a programban ez a megoldatlan probléma problémákat okoz a négyzeten. Sokszor nem látni mi van a monstrum előtt, nem úgy "állunk be" vele a piros lámpához ahogy kellene és persze nem érzékelteti úgy a játék ezt a koncepciót ahogy azt elvárnánk tőle, ez számomra egy óriási foltként ékeskedik a végleges összképben. Na de beszéljünk kicsit az utasokról mert ott kaptam idegbajt. Sok David Copperfield szimulátorral volt már dolgom (értsd: hirtelen feltűnő majd eltűnő karakterek, járművek) de amit itt tapasztaltam az több a soknál. Felszálláskor és leszálláskor a készítőknek jól el lehetett kenve a bajuszuk ha arra nem gondoltak, hogy meganimálják az "átutazók" mozgásait. Egyszerűen állnak mint a vett malac majd hirtelen a buszon ülnek vigyázállásban. Jöhetne a felháborodás, hogy ilyesmin akadok ki de a folytonos hol apróbb hol akadályozó nagyobb problémák végül összeadódnak s ez lehetetlenné teszi az élvezetes végigjátszást!
A következő gond pedig az, hogy ezek az utasok valami mérhetetlenül úri belűek. Rálépsz kicsit a fékre és máris azt hiszik repülőn utaznak. Esküszöm jobban örültem volna ha egy satufék opciót is tartalmazott volna a játék, ne félj folyamatosan pöckölgettem volna előszeretettel hadd fejeljék le a szélvédőt. Ha az itt (azaz amin én utazok) közlekedő buszokra ezek valahogy felkerülnének sírva kuporodnának össze az ülés alá markolgatva az utolsó épp fogukat, hogy legalább az megmaradjon. Kicsit odalép az ember és máris megy a siránkozás. A rossz fékezések után is járnak persze a negatív pontok de mint azt említettem ez nem okoz olyan nagy gondot hiszen a pontozási rendszer koránt sincs átgondolva. Ami engem igazából egyáltalán elkedvetlenített az a folyamatos pályaismétlődés. Szinte majdnem mindig, minden második szintnél majdhogynem ugyanazon a szakaszon kell végigvezetni a buszokat és azért ez jó sokat levesz a játékélményből, ugyanis ki szeretne folyton ugyanazon az úton megfordulni? Ehhez pedig elengedhetetlen az is, hogy a buszokkal nem tudsz normálisan gyorsítani mert a legtöbb helyen a megállóhelyek szinte egy köpésre vannak egymástól és ha hozzávesszük az említett jelzőlámpa "csapdákat" is máris kész a katasztrófa.
A játék monoton hangulata mellett ott van az a kicsinyke hiányérzet, hogy ez bizony sokkal de sokkal jobb is lehetne. Persze próbál egyensúlyt teremteni, legfőképpen az olyan küldetéssel amely szinte csak egy megállóból áll a szint elején és csak menni kell de nem tudok elégszer nyafogni amiatt, hogy a lámpák direkt kicsesző színváltozása lerontja ezt az élményt is. Én nem vagyok az a nyugtalan típus de a sebességet igazán lehetett volna növelni picit és itt nem arra gondolok, hogy 2 másodperc alatt ugorjunk fel 100 mérföld/órára de a számozást kicsit jobban kellett volna tagolni, azért az ilyen "újnak kinéző" masinériák szerintem sokkalta gyorsabb és nagyobb erőkifejtésére is képesek lennének.
A másik meg, hogy hiába váltakoznak a buszok dizájnjai, nem segít semmiben. Miután már odajutnál, hogy ámuldozz a különféle járműveken már rég elvette a kedvet a játék többszörösen felhalmozott marhaságai. De ennyi rossz után, végezetül jöjjön egy kis pozitívum cunami. A látványvilág egyszerűen tökéletes. Letisztult grafika, remek animációk (mármint hulló falevelek, és a közlekedő járművek stb. Az utasok mozgásainak megoldása még mindig szégyen!!). Tetszett, hogy a környezetben mozog az élet. Repülők szelik az eget, vonatok pöfögnek alattunk, falevelek csapkodják az arcunkat. Az irányítás is tök egyszerű és szinte pillanatok alatt megtanulható és elsajátítható. És a végére pedig egy olyan küldetés ami mai napig a kedvencem. Ebben egy rabokat szállító buszt vehetünk irányítás alá és a városi belű emberkéket és az egész struktúrát lecserélve azt csinálhatunk amit akarunk, ugyanis a rabok alaphangulata a "normál" utasokkal ellentétben morcos. Ha fel akarjuk vidítani őket, másszunk fel a busszal egy fára vagy egyszerűen csak kezdjünk el driftelni majd tegyük keresztbe az egész járművet, örülni fognak neki azt garantálom!
Végezetül pedig még most sem mondom azt, hogy ez egy tényleges szórakozást nyújtó játék. Az apró hibák egy nagy egésszé alakulnak át ami egyszerűen a kedveteket szegi egy kettő maximum három szint után. Komolyabb bajom nem volt vele a kezdetekkor de ahogy rádöbbentem ezekre a bődületes logikátlan és értelmetlen megoldásokra rá kellett jönnöm, hogy ez egy ilyen "oké" kategóriába tartozó program. Nem lehet rá haragudni de igazából nagyon rajongani sem, gondolom megértitek.
Én nővéremmel voltam így nagyon sokáig de ő a Pokoli szomszédok 1.-2.-őt bűvölte mindig, nagyon szereti azt a játékot 😀
Nem vagyok egoista meg hasonlók de az, hogy tele van szóismétléssel az kicsit enyhe túlzás. A szavaknak rengeteg szinonímáit használom legtöbbször annyit amennyit csak lehet és nagyon is ügyelek a megformálásra, bár lehet ez most itt nem lett a legjobb. Azzal pedig tisztában vagyok, hogy Mérföld/óra műlködik a játékban a tesztben egy kis utalás is van erre, nem írtam ki szó szerint de megemlítettem. A másik meg, hogy itt nem a számlálóra értettem, hogy lehetne tagoltabb és gyorsabb, hanem magára a sebességre. Igazad van azzal kapcsolatban, hogy vannak olyan buszok de azért nem tudom pontosan mennyi jármű is van de ha még 40-et is számolnék abból max 2 vagy 3 volt olyan amivel tényleg lehetett "száguldozni". Egyszóval lassúak és lassúak még buszokhoz képest is. Mindenesetre neked kösz az észrevételt ha még írni fogok figyelek bár ennél jobban én már nem tudok megfelelni!
GameTestMan: Először is én magasról teszek rá, hogy AAA cím e vagy sem. Ha egyszer ezt gondolom róla akkor ezt gondolom róla, hadd döntsem már el én magamnak, hogy mi tetszik és mi nem. Másodszor meg nem csesztem el semmit öregem, mert leírtam a véleményem, tény, hogy akadnak hibák de egyáltalán nem eget rengetőek mert én veled ellentétben nem a pontozásra fenem a fogam (ahogy azt a te teszteid kommentjei közül halásztam ki).
Ha valami el lett cseszve az a játék, nekem ne mondja senki sem, hogy nem akad 5-ből legalább kettő olyan ember aki ne lenne velem egy véleményen a játékkal kapcsolatban és itt nem a részletekre hanem arra gondolok, hogy 1-2 maximum 3 küldetés után monoton, bárgyú és semmitmondó az egész. Végezetül meg attól mert valami AAA cím volt annak idején még nem biztos, hogy mindenkinek megfelel.
És tényleg végezetül meg ez egy szubjektív vélemény nem pedig mesemondás. Nem értem legtöbbször az embereket, leírtam a véleményem az adott programról. Miért nem lehet ezt soha tiszteletben tartani? Írják le mi az ami hibás, ami javításra szorul (nyelvezet, szóismétlés, vesszőhibák és az egész felépítés) és persze említsék meg, hogy ők mivel nem értenek egyet mi az amit ők máshogy éltek meg de ne így, hogy ezt "elcseszted, mert ez egy AAA+ kategória volt" mert ezzel sokra nem megyünk. S nem csak rólad beszélek itt elsősoron. Mert az oldal is tele van olyan emberekkel akik szemellenzőt viselnek vagy nem is tudom de minden kis apróságra is úgy reagálnak mintha csak az életük múlna rajtuk és rögtön csak a leminősítés és a beszólás jön belőlük. (kicsit eltértem... bár nem is.) Nem arról szól ez itt kérem, hogy én belebeszéljek emberekbe bizonyos infókat elég "nagyok" vagytok már gondolom nem kell a szátokba rágni mindent, tudakozódjatok, nem kell el hinni semmit senkinek. Ez csak egy egyéni vélemény, hogy én hogyan éltem meg és én is úgy fejeztem ezt be, hogy több tucat játékot végigszenvedtem már! Szóval attól mert valóban "vezető" név lehetett akkoriban akkor sem éreztem magam úgy mint egy valódi AAA sorozat vagy epizód játsszása közben! Nem vagyok hajlandó elnézően viselkedni bármilyen játékkal ha egyszer az olyan amilyen. Engem nem érdekel se az, hogy mennyi idős sem az, hogy anno mit mondtak róla. Én most játszok vele és most írom le, hogy mit gondolok. Nem mellékesen én is játszottam vele régen és akkor sem dobtam el az agyam tőle. Nem arról van szó, hogy én most itt könyörtelenül a földbe döngöltem hanem reálisan megmutattam, hogy ez szerethető is és bosszantó is amiért több is lehetett volna.
teszt 10/5
Az meg már nehogy akkora probléma legyen ha kb. 10 ezer karakteren keresztül van benne 1-2 szóismétlés!!!!!!! Az szerintem is hülyén néz ki, hogy eleinte valami lepukkant busszal kezdünk, aztán a vége felé a sokkal szebb buszokkal is ugyan annyival tudunk menni..... Azzal nem is lenne probléma ha belehetne kapcsolni a játékban egy olyat, hogy ne tudjuk túllépni a megengedett sebességet, (ahogy egy-egy más játékban) de hogy automatikusan úgy legyen és hogy kikapcsolni se lehessen, ez nem világos, mert akkor mi értelme van annak, hogy egy csomó Busz van a játékban? Aztán a belsőnézet hiánya, abban sem tudunk gyönyörködni, hogy minden Busz másképpen néz ki belülről, meg egyáltalán is a belsőnézet (lenne) a legjobb az ilyen játékokban! "Természetesen" további negatívumai is vannak a programnak szép számmal. Az ember akkor már játszik olyan játékkal ami komolyan veszi magát és a játékost is! Ott az ember észre sem veszi az órák teltét, itt meg lehet kis-kis ideig szórakozni és utána megunni, megint szórakozni, megint gyorsan megunni és így tovább!
Látom azt is, hogy még %-ot sem mertél adni rá! 😀
A teszttel kapcsolatban: jó a meglátásod, miszerint egyszerre tud szórakoztató és idegesítő lenni. Viszont: több időt kellene fordítani a teszt megformálására. Értem ezt arra, hogyha átolvasnád egyszer-kétszer, akkor sokkal jobb minőséget is elérhetnél. Tele van szóismétléssel (pl.: bődületes, egyhangú). Többször ugyanazt a dolgot írod le többször. Ugye milyen fura? A másik megjegyzés nem ilyen súlyos: a városon belüli sebességkorlátozás mérföldben értendő, ugyanis a játék az USA-at mintázná. 30 mph ~ 50 km/h. Egyébként a busz sebességkorlátozása sem buta dolog, hiszen a legtöbb modern busz rendelkezik ilyesmivel.