Térjünk vissza a Wolfenstein Kastélyba!
Felkavarta az évekig lappangó állóvizet és hatalmas szenzációt hozott 2001 Novemberében a Return to Castle Wolfenstein, a Wolfenstein 3D leszármazottja. És, hogy miért? Mert a Wolfenstein 3D játék történelmet írt mind az Fps műfaj mind a játékok világában. Elvégre ő volt az \"akit\" azóta is a játékok keresztapjaként tartok számon a történelemben.
Fejlesztő cég: Gray Matter
Kiadó: Activision
Megjelenés: 2001. november 01.
Grafikus Motor: Id Tech 3
Felkavarta az évekig lappangó állóvizet és hatalmas szenzációt hozott 2001 novemberében a Return to Castle Wolfenstein, a Wolfenstein 3D leszármazottja. És, hogy miért? Mert a Wolfenstein 3D játék történelmet írt mind az Fps műfaj mind a játékok világában. Elvégre ő volt az "akit" azóta is a játékok keresztapjaként tartok számon a történelemben. Hatalmas múlttal rendelkezik és ebben rejlik az ereje is. Tudom, egyszer már bemutatásra került eme csodás program, azonban tűnődtem és arra jutottam, hogy ez a téma túlontúl nagy falat, hogy pár felvezetéssel letudjuk, ennél ő többet érdemel. Kezdve a történetével ami példátlan és óriási erősséggel bír mind a mai napig. Én még mindig azt vallom, hogy aki soha életében nem játszott vele vagy legalábbis nem hallott róla az nem igazi játékos (S ez nem csak az Fps műfajra értendő).
Wolfenstein 3D-től a Return to Castle Wolfenstein-ig
Kezdjük rögtön a múltjával mert ez a játék jóval idősebb mint bármelyik kis tudatlan internetbetyár, akik folyamatosan a sárba tiporják ezt a remekművet, ebből is látszik, hogy a mai fiatalság nem tiszteli az idősebbeket.
Kezdve a ténnyel, hogy ez volt a legelső játék az Fps (Belső nézetes lövölde) műfajában ami 3 Dimenziós világot mutatott be a játékosoknak, lefektetve a jövő generációinak a 3D-s háborús kalandokat. Rögtön belecsaptunk a közepébe, hiszen ez a fő tulajdonság ami miatt óriási lett a szememben, de menjünk tovább. Sokan gondolnák, hogy "nagy ügy, első három dimenziós játék oszt?" csak van egy bibi, hogy ez az egész a 90-es évek kezdetére tehető vissza. Én a 90-es évek végeztével kezdtem megismerkedni a virtuális csatákkal, többnyire az első Sega Megadrive-ommal és így visszagondolva, hogy 92-ben már elérhető volt az emberek számára 3 Dimenzióban is egy játék az több mint felemelő. Óriási múlt óriási lefektetett mérföldkő, de miről is szólt ez az egész? A játék a második világháború kegyetlen világát mutatta be, ami szerintem rengeteg játékos számára a végtelen élményeket és kalandokat jelenti még manapság is.
Hiszen én azóta is (Hogy először fogtam kezeim közé a Wolfensteint) vadászom az olyan játékokat amiben a nácik törnek világuralomra s a mi feladatunk, hogy megállítsuk őket. A szomorú tény viszont az, hogy ennyivel nem lehet beérni. Szerény személyem azt vallja, miszerint nem elég pár random elemet beszórni a közösbe, fel kell építeni az alapokat majd azokra rakni folyamatosan a következő rétegeket különben az egészből nem sül ki semmi. Gondolok itt azokra a játékokra, amik pár elem beemelésével úgy gondolják, hogy élvezhetővé varázsolhatják az összképet.
Szerintem az atmoszféra a legfontosabb és a tény, hogy a játék be tudjon szippantani a saját világába, ha ez nem megfelelően történik vagy beszakítod a monitorod vagy jöhet a jó öreg törlés, néha nem könnyű a választás, én csak tudom. Visszakanyarodva a Wolfensteinhez, olyan atmoszférával (értsd saját környezettel és világgal) rendelkezik, hogy az ember azt hinné ez valóban vele történik meg. Én nem tartom magam elfogultnak amikor azt jelentem ki a nagyközönség felé, hogy az első szintet átrohanva (RTCW) kirohantam a konyhába és egy zsírosbödönnel a fejemen és egy szobanövénnyel a kezemben próbáltam megváltani a világot (ilyenkor többnyire a nővérem váltotta meg, amikor jól fejbevert egy fakanállal). Berántott a saját világába és olyannyira beleivódott az elmémbe, hogy saját történeteket és ellenfeleket kezdtem el megalkotni, hogy létrehozzam saját Wolfenstein világomat.
Lehet ezt betegesnek nevezni, azonban szerintem ez a tökéletes játék, ami ténylegesen azt adja amit egy játéknak adnia kell, nem írja körül az alapkoncepciót, nem nyuszi módjára félénken próbál pár elemet bedobni a közösbe és végső soron nem nézi teljesen hülyének a játékosokat. És, hogy miért mondom ezt? Kérem szépen miből állnak legfőképp manapság a játékipar fő bevételforrásai? Az ötlettelen és már már zombi módot használó folytatások, olyan folytatások amik már annyira megnyúltak számozásilag, hogy a barátok közt semmi hozzájuk képest, de a közös bennük, hogy szinte fogalmuk sincs miért tolják folyamatosan elénk a "történeteket" csak tolják. Nos! Ugyebár 1992-ben jelent meg az első kaland ami a Wolfenstein 3D nevet kapta meg. A második világháború volt a fő téma de ki volt az egész mizéria főszereplője? A hihetetlenül erős, a merész, a bátor B.J. Blazkowicz amerikai ügynök, aki a Wolfenstein nevezetű várban csapdába esett s értelemszerűen keresi a kiutat a "börtönből". Rengeteg rázós és változatos helyszínen kell majd helyt állnunk ügynökünkkel. Hogy miért is gondoltam jó ötlet ha kicsit átbeszéljük a Wolfenstein 3D-t? Csak egy oka van, mégpedig azért mert a Return To Castle Wolfenstein majdhogynem kiköpött mása az 1992-ben kiadott játéknak, letisztultabb helyszínekkel, kidolgozott karakterekkel és a kornak megfelelő változatos látványvilággal. De belekezdve a 2001-ben kiadott játékba kezdjük is rögtön a történettel amire külön felhívom a figyelmet, hogy nem egyszerű kis bevezetés lesz, szóval igen erősen SPOILERes (aki nem értené mi az a spoiler elárulom, hogy mindent de mindent elárulok a történet menetéről s összegzem is, szóval ha még nem játszottál vele vagy esetleg nem szeretnéd megtudni mi lesz az egész végkifejlete ne olvasd a történet részét az elemzésnek!).
A Wolfenstein kastély sötét világa
A játék címe ugye témamegjelölő hiszen a fő témát nevezi meg miszerint vissza fogunk térni a Wolfenstein kastélyba. Kutatásaim folyamatos zsákutcákba kerültek. Nem tudtam meg, hogy ez a kastély valójában létezett-e vagy csak a játékfejlesztők kitalációja. Bár mindig is éreztem, hogy ez egy fejlesztők által megalkotott erődítmény. Ez a kastély a Német birodalom egyik hideg övezetében foglal helyet s a játék szívét lelkét képezi, nem csak látványa miatt, hanem mert innen indul ki a kalandunk is és itt is fog befejeződni. Az egész konfliktus itt teljesedik majd ki s ez az a hely ahol a végső csatát kell majd megvívnunk. Kezdjük az alaptörténettel amiket elég hatásos mellékszálak tarkítanak majd meg. A történet pontosan időszámításunk után 943-ban kezdődik. Egy nagy harcost követhetünk figyelemmel kinek becses neve I. Heinrich s az ő társát akiről semmit nem tudunk meg az ottani katonák seregét tizedelik meg mint egy halhatatlan halálosztók. E kaszabolásnak egy varázsló megjelenése vet véget aki kijelenti, hogy ha nem hagyja abba az emberek pusztítását meg fogja ölni, így is tesz.
Heinrich "társát" megöli de valami nem stimmel. Ugyanis Heinrich ezek után teljes magabiztossággal közli a varázslóval, hogy őt egyszerűen nem lehet elpusztítani, halandó ember nem ölheti meg. Ekkor a varázsló merész és vakmerő lépésre szánja el magát. Úgy dönt ha megölni nem is tudja a harcost, bebörtönzi végtelen időre, hogy véget vessen uralmának. Végigkövethetjük, ahogy Heinrichet a föld legmélyebb bugyraiba bebörtönzi. Ezek után képet kapunk ahogy 1000 évet ugrottunk az időben s szemügyre vehetjük, hogy a Német katonák (1943-ban) egy ásatás során megtalálják Heinrich bebörtönzött kapuját. Miután tudomást szereztek róla megtudták, hogyan lehet feltámasztani a nagy harcost. Meg is kezdik az előkészületet azzal a céllal, hogy németek maguk mellé állítsák a halálosztót, drámaian megváltoztatva a második világháborút. Ez lenne a fő történetszál. Nem annyira bonyolult ahogyan a játék sem. Azonban lesz pár mellékszál aminek alapjai szintén a természetfeletti erők "bolygatása". Az első mellékszál egy bizonyos védelem tőréről szól, ami ha rossz kezekbe kerül, beláthatatlan következményei lehetnek a világra nézve. Az egész feltámasztás hadműveletet és a tőr megszerzését egy bizonyos SS Paranormal Divison, azaz a Paranormális tevékenységekkel foglalkozó osztály vezeti s szinte mindig hallani fogunk felőlük megbízásaink során. E osztály vezetője egy Helga won Bulow aki a nők táborát erősíti. Fontos személyiség, ugyanis egy baleset következtében vérengző szörnyeteggé válik akit rendszerint meg kell majd állítani. De az egész mizéria főnöke és "igazgatója" Wilhelm Strasse ismertebb nevén Halálfej parancsnok.
Halálfej foglalkozik az egész Paranormális osztály vezetésével és ő az egyedüli főnöke minden paranormális tevékenységnek a Wolfenstein világában. Az ő célja, hogy Heinrichet feltámasszák s a túlvilágról sikeresen áthozva a mi világunkba az ő serege élén mutatkozzon mint vezér, hogy a világháborúban ellenségeiket a porba kényszerítse. A következő mellékszál egy szigorúan titkos fejlesztéssorozatot foglal magába. Heinrich feltámasztási hadműveletéhez ugyanis szükség lesz áldozatokra is. És mivel ennek a harcosnak nem elegendő pár német katona, óriási munkába kezdenek, hogy több posztot betöltő szuperkatonákat hozzanak létre. Hogy mik ezek a posztok? (Ellenfeleknél bővebben). Hatalmas erővel rendelkeznek ezek a szuperkatonák amelyek nem csak az áldozatot fogják szimbolizálni, ugyanis támadásra és harcra is be vannak programozva. Részben a mi elpusztításunk is ihlette ezeknek a szörnyeknek a létrehozását nem csak a feltámasztás. Mindeközben felzavarják a holt démonokat is akik felébrednek sírjukból, hogy megkeserítsék minden földi lény életét beleértve a németekét is. Ebből is látszik, hogy nem megy minden simán, komplikációk bármikor felléphetnek. A történet végig hatalmas iramot generál, szinte majdnem minden küldetés során megismerkedhetünk egy új ellenféllel s új fegyverekkel. Soha, egy pillanatra sem válik unalmassá s ami a legfontosabb annyira bele lehet kerülni ebbe a világba, hogy egyszerűen érdekel mi történik s mi lesz a különböző bonyodalmak végkifejlete. Történetünk során jó néhányszor össze fogunk futni elsődleges ellenfelünkkel azaz Halálfejjel de minden egyes alkalommal sikerül majd megszöknie. A történet végén sikerül a feltámasztás hadművelet. A Wolfenstein kastély s közvetlen környezete az a hely ahová Heinrichet eltemették pontosan 1000 éve. A második világháború talán el fog veszni amiért visszahoztak a világba egy ilyen nagy és erős harcost? Ez már csak rajtatok múlik!
Kik is vagyunk mi? És mi célt szolgálunk?
A történetük főszereplője nem más mint a hihetetlen elszántságú titkos ügynök és katona, aki egyedül néz szembe a német hadsereggel s azok paranormális tevékenységeikkel foglalkozó osztályával annak minden egyes tagjával, vezetőjével együtt, ez az ember a nagy múltú William Joseph Blazkowicz, ismertebb nevén B.J. A játék kezdetén rögtön értesülünk róla, hogy (mi játékosok, hiszen ezt a karaktert vehetjük majd irányításunk alá) B.J. fogságba esett a Wolfenstein kastélyban társával együtt egy titkos akció kellős közepén. Ezek után rögtön végigkísérhetjük a kastély börtön blokkjának pár helyszínét. Kiderül, hogy B.J. társát megölték a kastélyban, pontosabban egy őrült doktor kísérletezett testével és egy hatalmas erejű áramos szerkezettel.
Főhősünk meghallja ahogy a doktor megkéri az egyik náci tisztet, hogy hozza őt is a színe elé. Ezt követően a főszereplő sikeresen leüti az ő érte küldött őrt akitől megszerzi fegyvereit (egy tőrt és egy Luger kispisztolyt) s máris kezdetét veheti a szökés. Blazkowicznak számos segítségre szüksége lesz, folyamatos összeköttetésben lesz az Office of Secret Action nevezetű titkos szervezettel ahol ő a legkiemelkedőbb ügynök, s folyamatosan egyre izgalmasabbnál izgalmasabb megbízásokat fog kapni, hogy kézre kerítse az egész terv kifondorlóját. Nos, miután megismerhettétek a főhőst is kezdjük el rögtön a fegyverek vizsgálatát, ugyanis ez a legfontosabb dolgunk!
A legjobb barátunk a harcban: Kés, vagy a rend kedvéért nevezzük csak tőrnek!
Eme csodás és igen hatásos fegyverrel már a kiszabadulásunkkor megismerkedhetünk. Miután B.J. pókembert megszégyenítve felmászott a börtöncella plafonjára s az őrre vetette magát, megszerezte a náci tiszt tőrét (Legalábbis én így gondolom). Rögtön az első szinten próbára tehetjük vakmerőségünket e csodás tárggyal és a céllal, hogy egyetlen szúró/vágó tárggyal "szeljük" méretre a kastélyban állásozó katonákat (valld be, hogy te is csináltad!). Az egyik leghatékonyabb fegyver ha halkan szeretnénk elintézni valakit annyi szent, főleg azokon a helyszíneken, ahol még egy bolha vonítását sem szabad hallatnunk. A kiszabadulás, a nácik zord erdője és persze Paderborn falu legcsendesebb tájain lesz a leghatékonyabb szerszám amivel csöndben ki tudjuk majd végezni ellenlábasainkat. Azonban néha a kés nem fog majd eléggé vagy szerintem csak néhány tiszt elég erős vas ötvözetből készültek, hiszen olyan húzós esetek is előfordulnak miszerint szúrnál de nincsen luk. Ezzel csak azt szeretném mondani, hogy hiába célzol te a legjobb helyre, hogy megölj egy embert az az a májra.. akarom mondani a nyakára, bizony vannak olyan esetek mikor nem fog összejönni s ameddig te szurkálódsz egy katona mögött addig simán tud majd reagálni.
Ez nem is lenne problematika ugyebár, hiszen ha meg is bírna fordulni addigra már a teste nem forogna a nyakával együtt, csak léteznek olyan magasan kiképzett predátor nácik akik a késnek a halk neszét az az a nyifogó hangját is képesek érzékelni, s ilyen helyzetekben hiába ölöd meg a kiszemelt áldozatod ha magadra csődíted a fél hadsereget. Az viszont fontos, hogy eme vakmerő állításom csak és kizárólag nehéz módban igaz és persze nehézségi fokozatoktól eltekintve a szigorúan lopakodós helyszíneken. Ugyanis könnyű és még normál fokozaton sem tudnak majd bírni veled, ha "elszabtál" (ide egy másik hasonló szó került volna de a gyerekek miatt nem szabad!) egy-egy katonát. Összességében a tőr az egyetlen olyan eszköz ami mindig jelen lesz a tárcádban, s kivétel nélkül minden alkalommal előveheted ha esetleg egy náci elkérné a pontgyűjtő kártyádat.
Műfaj: ,
Fejlesztő: Gray Matter Studios, Nerve Software
Ja és Winrar. Szerintem se olvass bele, maximum az elsőbe:
https://gepigeny.hu/articles.php?article_id=556
Hiszen ez a teszt egy erőteljes részletes leírás magáról a pályákról, fegyverekről, ellenfelekről.
Spoiler!
Matt99: Az újabb játékoknál kell jobban megfontolni, hogy pont a telitalálat mértékben írjál, méltányos dolgokról. A 13 évvel ezelőtti játékok esetében, már lehet elmélkedni a gondolatokról! 😀
xCUBE: A fogalmazása úgy jó ahogy van! Emberek vagyunk, nem egyforma a gondolkodásunk, a stílusunk, humorunk és sok más egyéb dolgunk! 😀
Lassan valószínű én is elő állók majd néhány borzalommal, így hát valószínű mindenki ide fog visszamenekülni tesztet olvasni! 😃
Ment az 5*