Mesterségem a halál
Imádtam a Return to Castle Wolfensteint, annak minden robotikus és túlvilági szörnyszülöttével együtt. Ám a sorozat 2001-et követően hosszú álomba szenderült, melyből a 2009-es darab megpróbálta feléleszteni Blazkowiczot és kalandjait, inkább kevesebb, mint több sikerrel. A Bethesdánál azonban megkezdődött egy új folyamat. Szinte mesterien éreztek rá arra, hogyan kell egy retro-FPS-t átültetni modern környezetbe. Ennek eredményeképp született meg a Wolfenstein: The New Order (2014) és annak kiegészítője, a The Old Blood (2015).
Az alapszituáció szerint a németek találnak egy nem e világi erőforrást, amit valaki isteni eredetűnek, valaki földönkívülinek minősít. Eme erőforrás egy új haditechnológia megszületését eredményezi Deathshead tábornok (Wilhelm Strasse) vezényletével, aminek köszönhetően Németország megváltoztatja a második világháború kimentét. 1946-ban még mindig zajlanak a harcok, amikor Blazkowicz és Agent One (Wesley) a CIA megbízásából behatolnak a Wolfenstein kastélyba, hogy likvidálják Helga von Schabbs-t és megszerezzék a nála lévő dokumentumokat. Blazkowicz sikeresen végrehajtja a küldetést és megkezdődik az összpontosított támadás Deathshead tábornok erődje ellen. Itt azonban a szövetséges erők vereséget szenvednek, főhősünk csapata kudarcot vall. Blazko súlyos fejsérülést szenved és 1960-ban tér magához, amikorra már a világ jócskán megváltozott. A németek elfoglalták Pekinget és Moszkvát, atombombát dobtak New Yorkra, a Föld kétharmada a fennhatóságuk alatt áll, miközben kisebb-nagyobb komplexumokat létesítettek más planétákon, mint a Holdon vagy a Vénuszon. Blazko és ápolója, Anya Oliwa együtt utaznak Berlinbe, hogy felvegyék a kapcsolatot az ellenállókkal. Ezt követően minden tőlük telhetőt megtesznek, hogy felszítsák a rég kihunytnak hitt lángot Európában és visszaadják a reményt, miszerint a Harmadik Birodalom szilárd hatalma megingatható és legyőzhető. Manapság nem egyszerű jó játékot fejleszteni, pláne olyat, ami még többjátékos móddal sem rendelkezik. A MachineGames-nek immáron harmadjára (a The Old Blood-dal együtt) sikerült bizonyítania, hogy nagyon elkapták a fonalat és ötletekkel tömve vannak. Összesen három DLC-t szándékoznak kiadni a New Colossus-hoz az elkövetkező fél-egy évben. Mindegyik DLC saját főhőst kap, akik az USA különböző pontjain harcolnak a náci rezsim ellen. Voltak fenntartásaim, de azok 10-15 órát követően eloszlottak. A fejlesztők bebizonyították számomra, hogy lehet egy felállított szintet hozni és/vagy megugrani három év alatt. Bízom bennük és alig várom, hogy akár 2020-ban folytathassam B. J. Blazkowicz történetét, akinek igazi mestersége: a Halál.
Kezdjük azzal, ami a legnagyobb pozitívuma a New Colossus-nak. Sok helyütt sokféleképpen jelentek már meg videojátékokban a náci eszmék és a rasszizmus, de ilyen formában még biztosan nem. A MachineGames csapata igazán egyedi módon dolgozta fel a témát. A történet során nem egy és nem kettő olyan jelenettel találkoztam, ami nagyon erősen, határok nélkül mutatja be egy alternatív múlt brutalitását és kegyetlenségét. A cselekmény feszes és pörög, de önmagában mit sem ér. Ehhez jól megírt dialógusok és karakterek kellenek és a fejlesztők e terén is kitettek magukért. A New Colossus úgy „játszik” az ember érzéseivel, mintha csak hullámvasúton ülnénk. Mindezt úgy, hogy igen sokszor ambivalens helyzetbe állítja a játékost. Nem egyszer csak döbbenten néztem, ami a képernyőn történik és nem bírtam eldönteni, hogy most nevessek, sírjak vagy dühöngjek. Blazko karakterét tovább mélyítették. Ahogy az első részben és a kiegészítőben, itt is sokat ad hozzá az élményhez főhősünk belső narrációja.
Vagyis a MachineGames megint egy igen erős történetet rakott le elénk, melyben ezúttal az USA-ban kell egyesíteni a lázongók erejét és felvenni a harcot az ottani német erőkkel, élükön a The New Order-ben megismert General Engel-lel.
Mindehhez remek, jól időzített zenék és hangeffektek társulnak. A grafika nem sokat változott. Átesett némi ráncfelvarráson, de semmi egyéb. Hozza a kötelezőt, amit egy 2017-es játéktól elvár az ember. Helyenként akadtak vele apróbb problémák (textúraelmosódás, textúrák betöltésének lassúsága), de összeségében véve nekem nem voltak technikai gondjaim.


Műfaj: ,
Fejlesztő: Machine Games
Igyekeztem se nem túl rövid, se nem túl hosszú szöveget alkotni, ami meghozza az ember kedvét a játékhoz (a New Order-höz és annak kiegészítőjéhez is). A játékmenetről szerintem mindig körülményes írni, hiszen akadnak, akik csak mostanság ismerkednek a műfajokkal, kisebb-nagyobb címekkel, nekik jól jön a részletes, átfogó leírás, de vannak, akik 10-20 éve (vagy több) aktívan játszanak és otthonosan mozognak a gamer-világban. Ők valószínűleg tudják, mire számíthatnak, hogy jól bevált receptet csak akkor cserélnek, ha szarban a bicikli (Assassin's Creed: Origins, Call of Duty: WWII, Resident Evil 7 stb.)
Mindenesetre köszönöm az észrevételeket! 😀