Ezek a játékok fogják még támogatni az RTX-et idén
Amennyiben sikeresen beszereztetek vagy terveztek vásárolni egy RTX 3000-es kártyát, akkor nem árt ha tudjátok, hogy pontosan mely játékok használják ki az RTX-ben rejlő lehetőségeket. Persze az előző generációs kártyák is alkalmasak a technológia futtatására, de mindenképpen az új kártyák fogják a legjobb élményt nyújtani.
Az Nvidia bejelentette, hogy ebben az évben tizenkét RTX funkciókat támogató játékra számíthatnak a kártyák tulajdonosai. Ebben a hónapban a Ghostrunner, a Pumpkin Jack és a Xuan-Yuan Sword VII fog megjelenni ezekkel a funkciókkal. Ezek közé tartozik a sugárkövetéses visszatükröződés, árnyékok, megvilágítás, illetve természetesen a DLSS is a magasabb fps elérése érdekében.
Novemberben az Edge of Eternity és a Mount & Blade II: Bannerlord DLSS támogatást kap, miközben a Mortal Shell és a World of Warcraft: Shadowlands sugárkövetéses árnyékokkal bővül. Korai hozzáférésben érkezik majd az Enlisted és a Ready or Not, amelyek szintén ray tracing és DLSS támogatást fognak kapni. Végül, de nem utolsósorban három rendkívül népszerű játék, a Watch Dogs: Legion, a Call of Duty: Black Ops Cold War és a Cyberpunk 2077 is DLSS és ray tracing funkciókkal fog megjelenni.
Műfaj: Akció, Kaland, Szerepjáték
Fejlesztő: CD Projekt RED
A sugárkövetés lényege az, hogy elindítasz egy fénysugarat egy pontból, aminek eleve megadod a hosszát. Ez, ha beleütközik valamibe, akkor megváltoztatja az irányát, vagy elnyelődik. És minden egyes elindított "fénysugárnál" ezt ki kell számolni. Amúgy maga a sugárkövetés egy régóta ismert megoldás, csak sosem volt hozzá erőforrás, de mára már kötelező része a dx12-nek, csak az nvidia erre "célhardvert" készített, ami dedikáltan foglalkozik ezzel, mivel hihetetlenül érzékeny a memória sávszélességre (ez egyébként driverből is javítható). Mellé meg tett egy hatalmas marketinget, mivel minden más szempontból nagyon le van maradva az AMD hardvereihez képest, ami a DX12-t, vagy a Vulkant illeti. Végre talált egy pontot az dx12 implementációban, amiben jóval jobban teljesít és ezt most minden szinten kiemeli. De ha jobban megnézed, azért az Nvidia megoldása sem valami jó. Egyszerűen azért, mert itt tényleg hatalmas erőforrást kell elkölteni. Egy FHD képnél már kétszer annyi fps-t kell tudnia a VGA-nak sugárkövetés nélkül, mint azzal együtt, 4K ban már tízszeres a szorzó. Hogy értsd. FHD ban a 60fps-es sugárkövetéshez olyan VGA kell, ami tudja az FHD 120fps-t. Ez ma már nem elérhetetlen, de nem épp az átlagjátékos szintje; 4K ban egy 30 fps-hez már 300 fps kéne, ami nincs akkor sem, ha a világ pénze rendelkezésére áll a gamernek, mert ilyen pc-t nem tud építeni.
Most az RTX-ről maradok le. Mondjuk ezt nem is vártam, mert nem érzem olyan nagy előrelépésnek, mint a fenti két fejlesztést. Mindenesetre ez a lista nem motivál arra, hogy emiatt visszaváltsak Nvidiára.
De - ahogy mondod - ezeket be kellene építeni a játékmotorokba. Párban egyébként benne van. Talán pont az Unreal-ban benne van az AMD-féle cucc. A gond csak az, hogy a játékosok többségének még mindig csak 4 magos processzora van.
Addig ugyanis nincs baj, ha a CPU miatt a játék egyszerűen kevesebb fps-t produkál és alacsonyabb beállításokat lehet csak használni. Baj akkor van, ha bedroppol egy-egy számítás miatt. Ezt senki nem szereti, így a kiadók is inkább hanyagolják az ilyen lehetőségeket PC-n.
Szóval addig igaz, hogy rááldozhatnának két magot a fizikára, csakhogy nincs annyi. Annyi sincs, ami a dx12-höz kellene, nemhogy a Vulkan-hoz. Így végképp nem marad a fizikára semmi. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy a fenti két API-hoz VGA sincs a legtöbb játékosnak, mint azt megint csak a fent említett statisztikák mutatják. Pontosabban van, csak az Nvidia kártyákból sokkal erősebb kell ugyan ahhoz az eredményhez. És akkor vissza is értünk ahhoz, hogy mi marad a fizikai modell számításához. Főleg annak fényében, hogy tágan értelmezve a téma, azaz az RTX is egy fizikai számításokat igényló modell...
Most abban bízom, hogy mivel a programozók lusták, ezzel a konfiggal még legalább egy fél generációt ki fogok tudni húzni. (szigorúan FHD-ban 30 fps elvárással)
Ahogy kinéz, kb 3-4 év múlva kell cserélnem egy Ryzen5-ösre, vagy 7-esre az egész gépet (meg kell majd nézni, hogy hogyan gazdálkodnak a konzolok, mennyit tartanak fenn a rendszernek).
Ez a képlet már az xbox 360-as érában is működött, annak a végéig jó volt az Inteles konfigom: majdnem 7 éven keresztül játszottam vele egy VGA cserével, bár ott kicsit előbb jött a fejlődés pC-n, szóval a végén már elég gáz volt a helyzet. Szerencsére a mostani kicsit időtállóbb, mert akkoriban a PC volt a fő platform, nem a konzol, mint mostanában.
Csak RTX-et támogat azt viszonthallásra ,ami meg Microsoft DXR-en keresztül megy, RDNA 2-ön ugyanúgy be lehet majd kapcsolni sugárkövetést.
https://docs.unrealengine.com/en-US/Engine/Physics/index.html
Elég sok játék ezt használja,Hitman Absolution(Glacier 2 engine) Credits lista alján is ott van a PhysX logó pedig az egy Radeon támogatott játék,5-10FPS-el jobban is futott maga idejébe Radeonokon):
Ugyanazt tudja mint bármelyik CPU-s fizikai motor. Tudomásom szerint GPU PhysX-et nem tudod CPU-valszámoltatni,csak Nvidia kártyával tudod bekapcsolni.Control PhysX melyik részét használja,jó kérdés, hardver szempontból megodlható Radeonon is fusson(mesterségesen Nvidia CUDA magokhoz van kötv,szándék kérdése ezt a függést eltörölni), tekintve a PhysX sikertelenségét,elképzelhető hogy NV belement hogy fusson Piros kártyákon és konzolokon is.Lévén manapság ami nem megy konzolon, az kb halott ,nem érdemes olyasmire humán erőforrást és pénzt áldozni amivel kizáród a vásárlóbázis 2/3-át.B opció hogy CPU-s PhysX-el durván szintet léptek.Minőségre,látványra abszolút hozza a GPU PhysX-et,ha ezt CPU-val sikerült elérni, tök király.😀
Még egyszer itt a lista valaha GPU PhysX-et használó játékokról:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_hardware-accelerated_PhysX_support
CPU-s PhysX-et sokkal több játék használ, csak nem tudsz róla mert látványra ugyanazt kapod mint bármelyik más AAA játékba.Nvidia is a GPU-s PhysX-et promozta fénykorába ,mert azt csak NV kártyán tudod bekapcsolni.Illetve egy ideig működött hogy Radeon főkártya mellé betettél társ kártyának valami gyengébb Nvidiát, GPU PhysX cimekbe használhattad PhsyX társkártyaként,de a CPU-s PhysX játékokba csak malmozott a társkártya.
6+ éve Driveresen letiltotta ezt az opciót az Nvidia.
Persze lehet tévedek, 290X érába meg se próbáltam bekapcsolni Options-be PhysX-et... vettem átmenetileg 780Ti-t azzal játszottam végig azt a néhány játékot.Most 1070-el akkor játszok velük amikor csak akarok.😎
A mafia II eredeti kiadása ilyen volt. Ki is próbáltam. 100% CPU használat lett az addigi ~50% helyett és volt vagy 10 fps-em. 😀
Amúgy én is nagyjából így tudom, ahogy írod.
RTX igazán látványos része a tükröződés.Cserébe a számitás igénye is ennek a legmagasabb,de legalább tényleg jól is néz ki.RTX árnyák a világ legnagyobb hülyesége, észrevehető különbség gyakorlatban nincs(Comparison videón észre lehet venni,hagyjuk kategória),ahhoz képest kicsit sok FPS-t veszitesz.
Shadow Of The Tomb Raider-be is csak ez a csoda RTX árnyék van,Nvidia volt akkora paraszt a demózásánál hogy RTX-Offba kikapcsoltatták a kisfiú árnyékát.Ők is tudják hogy RTX-nek ez a része amblokk Bullshit.
Egy kicsivel persze kevesebbet ront a grafikán, mint ha mindent low-ra húzok és visszaveszem a felbontást... de csak egy kicsivel.
Lehet, hogy azóta fejlődött, de nekem lényegében egy irányíthatatlan graphics downscale-nek tűnt az egész.
Igaz, amíg a mostani kártyám kiszolgál, addig nem is lesz erre alkalmas hardverem. 😂
RT = ray tracing, egy leképezési technológia
Ne keverjük össze a kettőt 😀 .
A G-Sync valóban zárt, de cserébe hardveres megoldás, ezért is működik jobban, mint a FreeSync vagy a G-Sync "lite".