Egy francia bíróság szerint jogunk van eladni a Steames játékainkat

Szerző: xoki | 2019. September 22. | hír | 61 hozzászólás

Franciaországban, a párizsi kerületi bíróság azt a döntést hozta, hogy az európai fogyasztóknak jogukban áll újra eladni a Steamen vásárolt digitális játékaikat.

Az ügyet az UFC Que Choisir nevezetű fogyasztóvédelmi csoport indította el 2015-ben, de a döntésre még csak most került sor. Az európai törvények értelmében engedélyezni kellene a digitális termékek viszonteladását, főleg a Steamen megvásárolható digitális játékok esetében.

A Valve jelenleg ahhoz tartja magát, hogy tilos bármilyen játék vagy felhasználói fiók eladása, és ennek megszegése akár végleges kitiltáshoz is vezethet, viszont a döntés értelmében, ha nem változtatják meg a szabályzatukat, akkor elég nagy pénzbüntetésre számíthatnak. Doug Lombardi elárulta, hogy a Valve nem ért egyet a döntéssel, és benyújtottak a fellebbezésüket. A bíróság döntése nem lesz kihatással a Steam jelenlegi szabályzatára a fellebbezési tárgyalás ideje alatt, viszont ha elveszítik azt, akkor kénytelenek lesznek engedélyezni a játékok viszonteladását, ellenkező esetben naponta növekedni fog a pénzbüntetés összege.

Szerintetek jó döntés született, vagy inkább a Valve oldalára állnátok?

Hozzászólások: 61
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
Andris18 avatar
Vajon ha használt kulcsot vennél akkor sem számítana a steam játék értékelésed az összesítettbe?
0
0
0
0
no avatar
Törölt hozzászólás
0
0
0
0
💬 2
Warlordcommander avatar
El kellene egyszer olvasni szépen a steam előfizetői szerződését és máris megtudnád hogy mi van a háttérben.
(2. bekezdés A és F pont)
Magyarán nem birtokolsz semmit csak fizetsz a használatukért.
0
0
0
0
TeMeRolEee avatar
Már előre látom a dolgot, a Valve enged a bíróságnak.
Tegyük fel, hogy egy 30 eurós játékot szeretnél eladni. Ebből Gaben lenyúlja a ~30%-át legalább 😆
0
0
0
0
💬 1
TheMenkuPocok avatar
@TeMeRolEee: Annyit nem, de egy tranzakciós összeget biztos rátesznek, mint a marketen eladott termékeknél (0.02 euró).
0
0
0
0
susguy avatar
Tovább gondolva a problémát, ez lehet ijesztőbb is tudd lenni a Valve számára. Egy ideje már virágoznak az online előfizetős szolgáltatások (Netflix, HBO GO, Spotify stb.) amik szépen fokozatosan lecserélik az egyszer fizetős megoldásokat, és ez már a játék iparba is elkezdett szivárogni (most főleg a PC részlegre gondolva, konzolon ez már nem újdonság): Origin Access, Uplay+, Xbox Game Pass. Felmerül a kérdés hogy ez mennyire fogja érinteni a Steamet, elvégre ha pénzügyileg jobban megéri előfizetéssel bérbe adni a játékokat mint eladni, ehhez hozzáteszük az öntelt sznob kedves francia kormány jelenlegi ügyét és a többi eddigi és ezutáni jogi perpatvart (az ausztrálok se unatkoznak, habár a refundot nekik köszönhetjük), desszertnek pedig az Epic hisztijét is hozzácsapjuk, valószínűleg nem sok értelmét fogják látni a nagyobb cégek hogy ilyen formában ott maradjanak továbbra is.

Ezek után érdekes pontok hogy a jelen helyzetre hogyan tud megoldást találni a Valve úgy, hogy a cégeket se rúgja tökön az egésszel, milyen formában tudna implementálni egy előfizetős rendszert, egyáltalán lehetséges-e egy ekkora platformmal, ha igen akkor milyen elosztásban, és milyen előnyben/hátrányban részesülnének a nagyobb és a kisebb cégek.

Érdemes azt is megemlíteni, hogy bár még hátra van egy fellebbezés, a francia legfelsőbb bíróság már hivatalosan a fogyasztói csoport javára határozott, így ezt innentől fogva más esetekben és országokban is használni lehet precedensként.
0
0
0
0
💬 4
xCube avatar
@susguy: A Streaming és az előfizetős szolgáltatások nem csak a Steam -et szorongatnák, hanem magát a játékipart. Lehetetlen ugyanis épeszű havidíjért annyi bevételt termelni, mint játékkiadással. Én úgy vélem ezért is maradhat meg a játékeladás ugyanúgy, mint a mozi.
0
0
0
0
susguy avatar
@xCube: Jogos mert kihagytam, viszont ez is eszembe jutott mint szempont. Ezért is írtam hogy elkezdte magát beférközni és hoztam fel erre példáknak platformokat, de persze ki kell még várni hogy mennyivel jobb vagy rosszabb megoldások. Mindenesetre az Origin Access-t még nem lőtték le, az Uplay+ most kezdett bele, Xbox Game Passről pedig annyit tudok hogy létezik. Persze ezeknek teljesen más megoldani ezt mint a Steamnek.

Viszont abba is érdemes belegondolni hogy a zene- és filmiparról is biztos el lehetett valamilyen szinten mondani hogy "biztos nem fog akkora bevételt behozni", mégis aratnak azok a platformok. Itt azt is bele kell számítani, hogy a játékipar a jelenlegi formájában mennyire stabil, meddig lehet így tartani, nem csak azt hogy jelen pillanatban többet keresnek.

Persze én most nem a Streaminget akarom reklámozni mint szolgáltatást, személy szerint annak örülnék a legjobban ha mással foglalná el magát a francia kormány unalmában, de szerintem egyre több alapja lesz egy átalakulásnak, ha nem is a közeljövőben fog megtörténni.
0
0
0
0
xCube avatar
@susguy: Én sem állítom, hogy nem fognak egyre inkább teret nyerni a havidíjas szolgáltatások, de szerintem a játékvásárlás lehetőségét nem fogják kilőni. Az ilyen szolgáltatási csomagokba ritkán kerülnek bele első napos / hetes címek (persze van ilyen, de ritka) és nagy népszerűségnek örvendő multi címek sem sűrűn. Emellett a streaming is egyre nagyobb teret fog hódítani. Kíváncsian várom a jövőt, úgy vélem sok változásnak nézünk elébe.
0
0
0
0
susguy avatar
@xCube: Jogos, el is felejtettem hogy a legtöbb ha nem az összes előfizetésnél (játék platformokon) eddig csak régebben megjelent címeket teszenek, esetleg olyanokat amik kevésbé lettek sikeresek.

Ez esetben viszont az utólag bekerülés lehet egy hibrid megoldás. Ha el is lehet adni, ki veszi meg külön, ha ugyanannyiért elő is tud fizetni több játékra?
Persze ez még mindig csak feltételezés pár többé és pár kevésbé releváns alapon.
0
0
0
0
hekli96 avatar
Az a helyzet, hogy azok az emberek akik használtan vennének kulcsot nagyvalószínüséggel úgyis csak akciósan vennék meg, szóval túl sok pénztől nem esik el a kiadó, ha akár csak egy 3-6 hónapos védelmet raknak az új megjelenésekre. Aki 6 hónapot kivár az a valószínű már úgyis kivárja amíg jön egy akkora akció ami neki már belefér.

De attól függetlenül nem tartom jó ötletnek. A digitális kulcs nem veszít az értékéből az újhoz képest az idő múlásával, míg a fizikai termékek igen (régen a CD-is karcolódhatott sérülhetet). A használt piac konkrétan megölné az 1 évesnél régebbi címek normális eladását közel teljesen. Eddig is vásároltam a steamen ezután is fogok, és nem fogok sírni, hogy nem tudom eladni a kijátszott játékaimat. Ha a legjátszott órák számával leosztom a vételárat így sem nagyon találni a videójátékoknál olcsóbb szórakozási lehetőséget.
0
0
0
0
💬 1
xCube avatar
@hekli96:
A digitális kulcs nem veszít az értékéből az újhoz képest az idő múlásával, míg a fizikai termékek igen (régen a CD-is karcolódhatott sérülhetet). A használt piac konkrétan megölné az 1 évesnél régebbi címek normális eladását közel teljesen.


Körülbelül ezt terveztem én is így leírni. Amit itt használt játék értékesítés címén tárgyalunk az valójában nem használt kereskedelem, mert az áru nem veszít az értékéből, nem kopik, nem károsodik. Azt nem gondolnám, hogy teljesen megölné az egy évesnél régebbi címek normális eladását, de komoly hatással lenne rá. A legnagyobb baj az új címek értékesítésénél lenne ha nincs beépítve valamilyen korlátozás. A játékok ára megjelenés után rapide kezdene zuhanni. Ezért gondolom, ohgy csak úgy lenne működőképes a dolog, ha:

a. Megjelenés után X ideig blokkolva lenne a kulcskereskedelem, ami nem kivitelezhető össznépi felhördülés nélkül.

b. Megjelenés után X ideig csak megadott áron lehetne kulcsot eladni.

Mindemellett biztosítani kell, hogy a szellemi termék tulajdonosa is részesedjen az üzletből, különben nagyon gyorsan eshet el nagyon sok bevételtől.

Ezért is gondolom, hogy az elképzelés csak zárt platformon belül lenne működőképes.

Eddig is vásároltam a steamen ezután is fogok, és nem fogok sírni, hogy nem tudom eladni a kijátszott játékaimat. Ha a legjátszott órák számával leosztom a vételárat így sem nagyon találni a videójátékoknál olcsóbb szórakozási lehetőséget.


Ez az amit sokan nem így látnak, természetesnek veszik a játék meglétét és nem gondolnak bele, hogy ugyanennyi pénzből máshol negyedannyi szórakozást sem kapnak.
0
0
0
0
enslaved avatar
Lehet ezt most csak én nem értem egészen: a steames játékokat lehetne eladni vagy a fiókot? Mert nagyon nem mindegy, a fiókját úgysem adná el senki, a játékokat meg ennyi erővel akárhányszor el lehetne akkor adni, abban nem sok biznisz lenne a steam - nek. Megveszem, eladom, ő is eladja, a következő is, és így tovább. Vagy nagyon félreértelmeztem az egészet?
0
0
0
0
💬 2
xCube avatar
@enslaved: A játékokat lehetne eladni. Fiókot most is adhatsz el - nem hivatalosan.
0
0
0
0
enslaved avatar
@xCube: Akkor jól értettem. Ellenben ki akarná eladni a fiókját, főleg ha tele van online játékokkal is teszem fel? Azok elvileg mindig adnak valami újat, bármikor bele lehet kezdeni, folytatni, stb. Ennek az egésznek felhasználói szempontból csak akkor lenne értelme, ha magukat a játékokat lehetne eladni, de mint írtam az a Steam számára komoly bevétel kiesést eredményezhetne, ami meg hosszabb távon a felhasználóknak sem lenne jó.
0
0
0
0
KB9779 avatar
Erre ugyan nem tér ki a cikk, elnézést, ha félreértettem, de miért csak a Steam van célkeresztben? Mivel különb ilyen szempontból például az Origin, vagy (mindenki nagy kedvence) az Epic Games? Hiszen az összes ilyen online áruházban digitális tartalmakkal kereskednek. Nekem szemet szúrt a "főleg a Steam... esetében."
0
0
0
0
💬 1
xCube avatar
@KB9779: Szerintem azért, mert a Steam a legnagyobb és ott van a legtöbb fiók rengeteg játékkal.
0
0
0
0
sean avatar
Nem lenne hülyeség, talán a torrentezést is visszafogná kicsit ha egy játékot használtan olcsóbbért lehetne megvenni. De teljes áron adni nyilván jobban megéri a steam-nek. Gondolom nem utalnák bankszámlára a pénzt az eladott játékok után, hanem csak steam-es vásárlásra lehetne fordítani. Így maradna a pénz náluk.
0
0
0
0
💬 1
xCube avatar
@sean: Úgy gondolom jelen esetben normál visszafizetésre gondolnak a hatóságok. Ami nem egy működőképes ötlet szerintem, mivel a tartalom teljesen digitális. Érdekes téma ez és rengeteg kérdést vet fel.
0
0
0
0
HeyJoe-PCRPG-HUN avatar
Hamarabb fog a Steam megszünni a franciáknál szerintem de hát ők tudják... Amúgy az egészből meg ki járna igazán jól? Mert pl. a fejlesztők, meg a kiadók biztosan nem, onnantól kezdve meg valósznűleg mi sem...

Persze meglehet, hogy okosan is lehetne azt a használt digi-játék kereskedelmet is lebonyolítani de kétlem hogy a franciáknál már 1 ilyen terv létezik..
0
0
0
0
GameKing9515 avatar
Ez akkor lenne jó ha lenne steam használt játék menüpont ahól árverésre tudják a felhasználók rakni a játékaikat.
És lenne valamilyen díja hogy az oldalon árulód a játékot.
0
0
0
0
bitpork avatar
Miért mindenki a gőzzel foglalkozik? Nem a gőz csinálja a játékokat, nem őket kell támogatni v megvédeni a bevételkieséstől. A gőz csak egy platform ami lenyúlja a két felet amikor összeköti őket. A játékot készítő stúdió kapjon pénzt a használt kereskedelem után ne a gőz.
0
0
0
0
💬 6
no avatar
@bitpork: Az a
csak egy platform ami lenyúlja a két felet amikor összeköti őket
bonyolítja az eladások nagyon nagy részét. Kb iparági standard lett, és majdhogynem megkerülhetetlen. Persze figyelmen kívül lehet hagyni és nem foglalkozni vele, ezt teszi az EGS is.

A kiadó/fejlesztő ha ebből is pénzt akar látni akkor a saját felületén erre most is van lehetősége, sőt tegnap is volt. Mégis, nem foglalkoztak vele, ahogy a kulcsbizniszt is elnézték eddig...abból sem kaptak semmit.
0
0
0
0
bitpork avatar
@Palanova: De ha nincs stúdió akkor nincs mit bonyolítani csak az életet.
0
0
0
0
bitpork avatar
@susguy: Hány ilyen wikit írjak más tartalommal?
0
0
0
0
susguy avatar
@bitpork: Ahány nap van hátra még Cyberpunkból 😆
0
0
0
0
bitpork avatar
@susguy: Nyugi van! Várom az éjfélt h egyel csökkenjen és megírhassam 😃
0
0
0
0
lived avatar
Az a helyzet hogy ha ezt a döntést meghozzák a valve azzal is nyerni fog.....talán.
Most is ha eladod a steam kártyákat vagy bármi más kütyüt a steam-en a valve profitál belőle. Valószínüleg erre is kiterjesztenék ezt ami mondjuk az ő szempontukból már pofátlanság. Mikor megvetted elsőnek a játékot akkor is valamennyi profit a valve zsebébe vándorol. Na most ha eladnád az általad megvett játékot megint abból pedig megint profitál ezzel téged valamilyen szinten megkárosítva az kicsit már túlzás.
Ez olyan mintha ha vennél egy kiló kenyeret 400 Ft-ért a szomszédnak, aki oda adja a 400Ft-t, de te vissza rohannál a boltoshoz hogy ebből 50Ft-t a tied.
Persze ez csak feltételezés, de a Valve üzlet politikáját nézve tuti bevezetnék ezt.
A másik viszont hogy akik legjobban károsodnának azok a fejlesztők. Aminek rossz vége lenne, mert aztán a felhasználó is megérezné ennek a böjtjét.
Szerintem ezt a dolgot nagyon jól át kell gondolniuk mind két félnek.
0
0
0
0
💬 2
no avatar
@lived: Szerintem is simán kijöhet belőle nyertesként, tekintve hogy eddig is profitált a marketen eladott tárgyakból.
0
0
0
0
xCube avatar
@lived: A különbség az, hogy a Valve nem a szomszédnak vesz kenyeret, hanem az egész világnak árul játékokat. Egy használt játék kereskedelemre alkalmas folyamatosan működő keretrendszert kiépíteni és világszinten üzemeltetni nem filléres meló és nem elég Józsika a hatperából az üzemeltetéshez.
Ha a szomszédodnak veszel kenyeret szívességet teszel neki. Ha egy egész városnak hordod a kenyeret költségeid vannak, amit valahonnan ki akarsz termelni.
Ha beindulna egy Steames használt kereskedelmi rendszer én nem nézném rossz szemmel, ha a tranzakcióért jutalékot kérnének.
0
0
0
0
carl18x avatar
Remek ötlet hogy a megunt cimeket pénzé teheti az ember. Amúgy nem tudom miért kell ettől félni, nyilván ár alatt adja tovább. Olyan ez mint a lottó, hiába adja el a játékat. A pénzből ami befolyt úgy is el fogja költeni az adott személy steamen, szóval azért nem tudom mitől kell úgy félni. Valamilyen téren persze hátrány is, de most a nagy cégeket se kell félteni, mert 10 milliárd dollár helyet csak 9 milliárd a profit, micsoda probléma 😞
0
0
0
0
💬 5
susguy avatar
@carl18x: Nem csak nagy cégek vannak Steamen. Indie cégeket egy ilyen rendesen meg tud szopatni.
0
0
0
0
no avatar
@carl18x: 10 helyett 9 az bőven elég lenne ahhoz, a főnőkés és az összes befektető morci legyen. Ahogyan az autógyártók is mindegy egyes centért lehajolnak legyen az bármelyik.
0
0
0
0
xCube avatar
@carl18x:
Valamilyen téren persze hátrány is, de most a nagy cégeket se kell félteni, mert 10 milliárd dollár helyet csak 9 milliárd a profit, micsoda probléma


El is olvastad amit leírtál, vagy csak leírtad? Ha egy cég tervezett bevételének 10% -át elbukja az baromi nagy érvágás, elbocsájtásokhoz, projekttörlésekhez és hasonló finomságokhoz vezet. Nem tudom miért gondolja valaki, hogy a mai játékiparban mindenki úszik a pénzben és csak röhög a vásárlókon. Ez már nem a nyolcvanas - kilencvenes évek, ahol pár fős csapatok történelmi jelentőségű játékokkal lesznek milliárdosok.
0
0
0
0
susguy avatar
@xCube: Attól függ hogyan értelmezzük. A nagyobb cégek igenis úsznak a pénzben, és ez nem csak a játékiparban van így, csak persze ennek a pénznek a röhejesen túlnyomó többsége pár vezető és a befektetők zsebében lapul. A többivel egyet értek persze, egy 10%-os kiesés sokat számít kis és nagy cégeknél is, csak míg egy kisebb cég saját magán érzi az ütést, a nagyobb cég ezt a saját alkalmazottjain fogja elosztani.
0
0
0
0
xCube avatar
@susguy: Pont ez a lényeg. A nyereség nagy hányada a befektetőknél és a felső vezetésnél marad. Ha az ő 10% -uk ugrik, akkor elveszik másét, pontosabban megkapják, mert az osztalék szerződéses alapon jár. Pénzt pénzzel lehet a legkönnyebben csinálni. Persze ez a befektetőktől és a piaci pozíciótól is függ. A nagy játékgyárak esetében ez hatványozottan igaz, de nem szabad elfelejteni, hogy adott esetben vissza is töltenek a fix befektetők / fő részvényesek, hiszen kötelezve is vannak rá.

Akik ezt a legjobban megérzik azok a közepes kiadók, akik nincsenek jelen a tőzsdén. Annak idején a nagy felvásárlási lázban ezért is kerültek süllyesztőbe kisebb felvásárolt stúdiók, a kiadó nem tudta őket fenntartani, mert a projektjük túl sokba került vagy nem lett annyira sikeres, mint azt tervezték.

Igazából csak arra akartam kilyukadni, hogy egy modern, közepes és nagy költségvetésű játék elkészítése nem olyan, mint annak idején volt, hogy pár kreatív és ügyes művész + programozó összeül és pizzán + kólán élve kihozza a tutit, hanem ipari, megtervezett módon, fix költségvetéssel, ütemtervvel, gyártanak le egy játékot az előre prognosztizált profit tökéletes figyelembevételével. Ha ezt nem érik el a játék veszteséges és ha ezt nem tudják kompenzálni más forrásból, akkor annak következményei vannak.
0
0
0
0
santakigyo avatar
Persze, hogy ellenzi. Virágzana a használt játék kereskedés, aki kicsit türelmes sokkal olcsóbban jutna hozzá egy-egy játékhoz.
Jó megoldás lenne, ha időkorlátos lenne. Pl x ideig nem lehet eladni az újonnan megjelenő játékot.
Értem az aggályokat a steam részéről, viszont a user aki fizetett valamiért had döntse már el mit is akar vele kezdeni.
0
0
0
0
mortou4 avatar
Abból a szempontból jogos, hogy régen a cd-t is tovább tudtad adni. Viszont így, ha kiveszed a kulcsot és tovább adod (nyilván valamivel olcsóbban), akkor még kevesebben fognak teljes áron játékot venni. Ez meg hosszútávon nekünk is rossz lesz.
0
0
0
0
💬 3
no avatar
@mortou4: Egyáltalán nem kellene látható kulcsot kezelni. Ha első lépésben csak Steamen belül lehetne bizniszelni, már az is nagy változás lenne. Ár minimalizálás és maximalizálással megoldható lenen hogy ne legyenek friss címek adott ár alatt. Más kérdés hogy a piac be tudná árazni a termékeket de ez feltehetően nem tetszene a kiadóknak...
0
0
0
0
xCube avatar
@mortou4: Ott a pont. Ha egy játékot megjelenés után másnap már olcsóbban lehet megvenni hihetetlen nagyot zuhannának a bevételek.
0
0
0
0
farkas9314 avatar
Úgy lenne értelme, ha a Steam-nek kötelező lenne visszavenni a játékot és valamennyi pénzt visszaadni.
0
0
0
0
💬 3
susguy avatar
@farkas9314: Már van refund rendszer.
0
0
0
0
19ati93 avatar
@susguy: ő nem így értette, és a refund csak 2 órás játékidőn belül használható
0
0
0
0
susguy avatar
@19ati93: Pontosan ezért nem látom értelmét. Ugyanaz lenne mint a refund, csak a megadott limitek nélkül.
0
0
0
0
Balu_kapitany avatar
Szerintem jó ötlet hogy el lehesen adni a játékaidat ha már nem használod viszont akkor ezt elég ügyesen kikéne találni hogy hogyan.
0
0
0
0
💬 2
Gomi87 avatar
@Balu_kapitany: szerintem nem kell nagyon tulvariálni ha kitolod a gamet de már nem kell pl megvetted 60 euroért akkor 1 honapon belül 25 ért vissza veszi a steam ha késöbb akkor pl 15 euroért igy ujra eltudja adni akciosan 40 euroért igy 1 kulcsal kereshene a valve
0
0
0
0
no avatar
Lehet én vagyok buta, de már a feltevés is hibás.
Jelenleg a steam egyik játéka sem a vevőé. De ez kb igaz majd minden értékesített szoftverre. A vevő nem rendelkezik tulajdonjoggal. Így azt átruházni, vagyis eladni sem tudja. Ez kb olyan mint a lopott szoftver fogalma, ami általános körülmények között jellemzően helytelenül fejezi ki azt amiről szó van.

Jelenleg szoftverhasználati jogot vásárolsz amikor veszel egy játékot, vagy akármilyen más szoftvert. Itt szerintem alkalmazni kellene az egyéb termékeknél bevált gyakorlatot, vagyis annak átruházását nem kellene korlátozni, feltételekhez kötni. Ezt alapul véve, a másodlagos kereskedelemből a kiadónak és a fejlesztőnek nem járna semmi. Használt autó vásárláskor sem csengetsz be x összeget az autógyárnak, aki gyártotta. Ez persze nem azt jelenti hogy nem kaphatna, de ez már finomhangolás kérdése.

Véleményem szerint itt az ár és a progress az az amivel érdemes foglalkozni.
Megkötném minden egyes játék esetében a minimum és a maximum árat és persze ezen továbbértékesítésekből részesedne a steam és opcionálisan a kiadó-fejlesztő páros is.
Viszont, átruházott játéknál minden steamen tárolt progresst resetelnék, a külső tárolásnál pedig kötelezném a kiadó-fejlesztőt a resetre. Ezzel azt szeretném elérni, hogy csak akkor legyen értelme átruházni egy játékot amikor már ténylegesen nem akarod használni és nem azért akarod értékesíteni mert elértél benne valamit amitől "értékesebb" lett...
0
0
0
0
💬 10
xCube avatar
@Palanova: A szoftver eladás kérdése valóban nem olyan egyszerű, de én nem teljesen úgy látom a helyzetet, mint ahogy te leírtad.

Az általad megvásárolt szoftvert valóban nem birtoklod, nem értékesítheted saját termékként, nem sokszorosíthatod, vagy adhatod el módosítva. Maga a példány viszont a tiéd a licenc formájában (legegyszerűbben kulcs formájában). Ezt ugyanúgy lehetne értékesíteni, mint a fizikai adathordozókat. És én ebben nem látok semmi hibát.

Az autók esetén azért más a helyzet, ott nem egy szórakoztatóipari termékről van szó, az árképzés is máshogy alakul. Ott a gyártó nem kalkulál veszteséggel a használt piac miatt, mert a vásárló nem "cseréli le a terméket" egy - két hét után (néhány extrém kivételtől eltekintve).

A játékok esetén a használt piac rögtön a kiadás után tud nagy károkat (bzw. nagy bevételkiesést) okozni.

Az elért eredményekről szólva a dolog nagyon egyszerű. Egyetlen játék sem a cd kulcshoz kötve tárojla az eredményeket, mentéseket, stb. hanem egy személyes profilhoz kötve. Mivel nem a profil kerül eladásra és te nem a gépeden lévő verzió egy másolatát adod tovább (ami ugye már kalózkodás lenne), hanem a szoftver liszenszt a kulccsal, így a vásárló nem kapná meg ez elért eredményeidet vagy mentéseidet.
0
0
0
0
no avatar
@xCube: Autók talán rossz példa volt a nagy érték és a nem sűrű váltásra, de az újra eladás ott is probléma lehet egy új megjelenéskor: csökken a márkába vetett bizalom.

Játéknál: a nagy kárt lehetne csökkenteni a maximalizált-minimalizált árral, mely a megjelenéstől számítva automatikusan korrigálódhat.

Eredmények: igen meglehet hogy így van
0
0
0
0
xCube avatar
@Palanova:
Játéknál: a nagy kárt lehetne csökkenteni a maximalizált-minimalizált árral, mely a megjelenéstől számítva automatikusan korrigálódhat.


Én itt annak látnám értelmét, hogy a megjelenés utáni megadott időszakban (mondjuk 2 hónap) a használt eladás fix áron működne, amiből a kiadó / fejlesztő részesül.
0
0
0
0
no avatar
@xCube: Akár, de ez szerintem részletkérdés. Persze a kiadó-fejlesztő számára nem az, de a felhasználók szempontjából nem érdekes.
pl adott alkalmazás
teljes ár: 60€ (20-30% steam; 80-70% kiadó/fejlesztő)
maximalizált ár: 90€
minimalizált ár: 55€

Vagyis a most megjelent gamet másik játékostól minimum 55€-ért vehetnéd meg, amiből a Steam pl leszed 15%-ot, és a kiadó/fejlesztő is kap 10%-ot, és az eladó kap a walletbe: ~41€-t.
Persze ez tiszta spekuláció, semmi valóság alapja nincs.

Megérheti így eladni a játékokat?
0
0
0
0
xCube avatar
@Palanova: Ezzel annyi a baj, hogy senki sem venné meg "használtan" a játékot normál ár fölött. Maga a levezetés szerintem is jó, a használt értékesítésből származó vásárlót terhelő járulékos veszteség amolyan természetes fékként is működne.
0
0
0
0
no avatar
@xCube: Ha nem kapható a normal csak gold akkor a sima is megteszi drágábban bizonyos esetekben...
0
0
0
0
xCube avatar
@Palanova: Ebben igazad van, de ez nem tendencia, inkább csak kivétel 😀 . És ugye abból indulunk ki, hogy az alap is kapható lesz.
0
0
0
0
no avatar
@xCube: Persze, de sajnos jelenleg nem kevés cím van amit kivontak már a Steamről, ilyen-olyan okokból, mégis megvennénk...
0
0
0
0
susguy avatar
@Palanova: Egyértelműen a licensz továbbértékesítéséről van szó, nyilván nem úgy ment le három évnyi tárgyalás hogy senkinek se jutott eszébe ezen pontosítani. Szimplán egyszerűbb így fogalmazni, emészthetőbben hangzik a "alig várom hogy megvegyem ezt a játékot" mint az hogy "alig várom hogy megvásárolhassam ennek a játéknak a használati licenszét".

Progress stb. resetelésnek csak olyan játékoknál lenne értelme aminél az egész egy online adatbázishoz van kötve, másrészt már most is megoldható minden más játéknál letölthető mentésekkel, trainerekkel, achievement managerrel, stb.
0
0
0
0
no avatar
@susguy: Persze, egyszerűbb, de ettől még érdemes felhívni rá a figyelmet, mert számos esetben az egyszerűség okoz félreértéseket.

Resetnek szerintem minden téren lenne értelme, nem csak multi címek esetében, hanem single-nél is. Meglehet, hogy első lépés lenne hogy törlöd a frissen vásárolt használt címed esetében az előző tulaj(ok) karaktereit, de szerintem több problémát felvet a meghagyott mentés mint a törölt.
0
0
0
0
bitpork avatar
A helyzet az h ami jó a vevőknek, rossz a fejlesztőknek. Szerintem csak úgy legyen h Steamen lehessen eladni de kötelező legyen belőle a gyártónak(nem a gőznek!) %-t adni.
0
0
0
0


Elfelejtett jelszóRegisztráció