Az AMD levédette a Gaming Super Resolutiont

Szerző: xoki | 2021. May 24. | hír | 33 hozzászólás

A felhasználók már régóta várnak az AMD DLSS-hez hasonló technológiájára, hiszen az RDNA 2 grafikus kártyák bejelentése óta csak ígéreteket kaptunk, mivel az AMD egyszerűen nem volt hajlandó válaszolni a megjelenéssel kapcsolatban felmerülő kérdésekre.

A napokban ismét elkezdtek mozgolódni a háttérben, amelyből arra lehet következtetni, hogy az AMD technológiája a célegyenesben van, és remélhetőleg már nem kell sokat várnunk a bejelentésre sem. Ezt bizonyítja a United States Patent and Trademark Office oldalán felfedezett „Gaming Super Resolution” szabadalom is, amelyben több felmerülő kérdésre is választ kaptunk.

A hónap elején egy YouTuber, Coreteks az állította, hogy az AMD FSR júniusban érkezik, és ezzel a kijelentéssel sokakat lesokkolt, mivel Scott Herkelman az AMD-től csak annyit mondott, hogy ebben az évben számíthatunk rá. Az említett szabadalom alapján viszont lehetséges, hogy van némi igazság Coreteks állításában.

A patent szerint a GSR interferencián alapul majd. Az AMD kifejtette, hogy a hagyományos super-resolution technikák nem igazán jók, mivel ezek a megoldások homályos vagy hibás képekhez vezetnek. Ezért az AMD azt ígéri, hogy biztosítani fogja a hatékony super-resolvinghoz szükséges eszközöket, amelyek a képen nem változtatnak, miközben felskálázza azt és javít a pontosságon. Az eszközök és módszerek lineáris és nem lineáris mintavételt használnak egy teljesen tanult környezetben.

Hozzászólások: 33
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
PotykaPal avatar
Az AMD kártyákban jelenleg nincsenek dedikált magok a felskálázás használatára, a Ray Tracing magjaik sem igazi magok, hanem csak részei a sima számolóegységeknek. Az én véleményem, hogy bár jól hangzik, hogy tisztább képet fognak nekünk biztosítani, de mi az a "hagyományos superresoluton"? DLSS? Mert az nem egy hagyományos megoldás, bizony több évet ölt bele az nVidia, mire összehozta a DLSS 2.0-át és ráadásul a felskálázás dedikált Tensor magokon megy, ami mögött szuperszámítógépeket tanítanak 16 megapixeles képekkel, hogy még pontosabb legyen a felskálázás.
0
0
0
0
💬 1
bukta2 avatar
@PotykaPal: Találgatni lehet de igazából full fölösleges, mert senki nem tudja milyen lesz, lehet hogy nincs magjuk a fícsörre de 10x jobban fog működni mint a dlss 2.0, ez lehetséges??!! Hát, nem igen... de semmit nem lehet kizárni mivel az AMD valami oknál fogva kurvára elhallgat mindent ezzel kapcsolatba, ami annyit tesz hogy vagy nagyon jó lesz és finomítanak még rajta vagy kb semmire nem lesz jó és azért húzzák halasszák hogy addig is több felhasználó vegye a kártyájukat (mert itt is, és sok más helyen is erre várnak hogy ez hogyan fog sikerülni) mivel az AMD jelenleg brutalisan szárnyal, tenyleg le a kalappal amit az elmúlt évekbe letettek az asztalra! Remélem ezután sem fogy el a szufla és pl ez is jól fog sikerülni... aztán majd kiderül... Spoiler!
egyszer...


Spoiler!
amikor majd meghelenik...
0
0
0
0
GeorgieP avatar
Tehat ugyanaz lesz, mint a DLSS 😃 csak jobb?! De remelhetoleg jobb lesz ,mint anno a DLSS 1.0 es tarsai... Ha kozel DLSS 2.0 minoseg lesz, akkor bizony megy a valtas AMD -re.
0
0
0
0
💬 27
bukta2 avatar
@GeorgieP: Pedig az RTX 3070 el sincs mit szégyenkezned 😃
,,akkor bizony megy a valtas AMD -re" ezzel nem vagy egyedül.
0
0
0
0
GeorgieP avatar
@bukta2: Klafa kartya mindent is visz eleg szepen ,de mar most nehol olyan problemakba utkozom , hogy "keves" a VRAM 2K felbontason. Csak peldakent itt a RE Village, ahol 12GB+ VRAM-ot is megzabal vagy Watch Dogs Legion , ott sem tudok jatszani az Ultra HD textura packel , ezen kivul az a "8GB" VRAM igazabol csak 7,85GB es nem pedig 8196MB ( igazabol nem tudom , hogy miert es hogyan van ez ) RX 6800 XT -re palyazom ha minden jol sul el 😀 ott nem lesz ilyen gondom
0
0
0
0
bukta2 avatar
@GeorgieP: igen, ettől tartottam anno énis, (elvileg nem kevés 2k-n a 8gb Vram) de aztán valahogy mégis, vagy a játékok optimalizálásával van a baj,és ezért esznek többet vagy nem tudom de énis örülök hogy végül AMD lett,a teljesítményével elégedett vagyok, viszont az árával nem.. 😃 dehát már megvan... túl tettem már magam rajta.. most 450€ (160 ezer Ft)- al többe megy a kártyám mint amennyiért én vettem... vicc milyen árak vannak... örülök hogy még eltudtam csípni egyet anno 😃 pláne hogy még az RX 580-on is jó áron adtam túl (hála egy gamer társamnak! 😃😉, így elég jól megúsztam (szinte bejelentési áron lett meg a 6800)
0
0
0
0
ichigo23619 avatar
@bukta2: nekem meg már egy 5700xt vagy rtx 3070 jönne jól.
de olyan árban vannak most hogy egy jóideig biztos nem fog telni rá.
0
0
0
0
no avatar
@GeorgieP: Hol zabál meg a Village 12GB+ VRAM-ot...? 😆
0
0
0
0
GeorgieP avatar
@LordSzalko: Nem tudom nekem ennyit irt mindjart kuldok screenshot ot, megprobaltam jatszani ki fullozva mindent egy ideig szepen megy , aztan mikor tullepi a VRAM ot ugye , akkor jonnek a belassulasok , stutter stb es utana jatszhatatlan , amig ki - be nem lepek a jatekbol.
0
0
0
0
no avatar
@GeorgieP: Szerintem te az allocation-re gondolsz (alapesetben, ha monitorozol akkor ezt jelzi) a tényleges használat 4K mellet is ~10GB bekapcsolt RT mellett (RT az a játék esetében +1GB mérések alapján), 8K-ban ~15GB. Nem vagyok a több VRAM ellen mert alapvetően sosem baj, ha több van, pláne munka szempontjából. De én úgy tapasztalom, hogy az emberek előszeretettel keverik össze az allocation-t a ténylegesen hasznosított VRAM-al.

Beállításoknál azért tudod annyira feltekerni, mert ő úgy kezeli, hogy ha netán betelne a VRAM, akkor DRAM-ot kezdi emészteni ami ügye lényegesen lassabb. Nyugodtan megadhatod neki, hogy kevesebbet lásson, nem fog minőségromlást eredményezni.
0
0
0
0
GeorgieP avatar
@LordSzalko: Jah , de pont ezert is lassul be egy bizonyos jatek ido utan 😃 amikor mar megtelik ... tokre mindegy , hogy mennyit hasznal a lenyeg az , hogy tobbet mint 8GB es erzodik is sajna..
0
0
0
0
no avatar
@GeorgieP: Elvétve érte el nálam a 9GB-ot, többnyire 8-8,5GB volt jellemző 5120x1440-es felbontás mellett, ez már elég erős felvetés, hogy neked miért ne lenne elég 2560x1440 mellett.
0
0
0
0
AMDMonsteR avatar
@GeorgieP: Mi az, hogy megtelik?
vRAM. Random Access Memory. Írja és olvassa folyamatosan, átmenetileg tárolja az adatokat, nem pedig hosszútávon.

Egy nagy Open-World esetében még csak-csak tárol, ahogy bizonyos elemeket gyorsírótáraz, és hasonlók, de a RAM alap helyzetben nem telik mint egy háttértár...
Itt súlyos fogalomzavar van...

Amit tárolnia kell, azok textúrák, és adatok amikből számol a GPU. Ezek elvétve fogják betelíteni egy 8-10GB vRAM-mal ellátott kártya memóriáját 4K alatt, mivel folyamatosan dolgozza föl az adatokat a kártya. Nem mellesleg amúgy is FOV + ~10%-ot tölt vRAM-ra egy nyílt világú játék motorja is. Amit utána látsz, hogy 10GB-ot eszik, azt foglalja le, hogy "tearless" tudja tölteni a textúrákat, és mindig annak a +10%-nak az adatának lesz fenntartva.
0
0
0
0
GeorgieP avatar
@AMDMonsteR: Akkor rosszul fogalmaztam, de a lenyeg az hogy 1-2 jatek aminel mar erzem azt igy par honapon belul , hogy kevesnek bizonyul ,lehet hogy elmeletben ugy mukodik ahogyan te irtad , nem igazan ertek hozza, de figyelembe kell venni a jatek optimalizaciot is, ami valjuk be a legtbb kiadonak mostansag nem igazan sikerul ,igazan elfert volna meg rajta 2-3GB VRAM ,akkor nem utkoznek belassulasokba meg szaggatasokba ,ha 8GB fole megy a VRAM hasznalat,amugy meg a 3070 Ti sem kap tobb VRAM-ot csak GDDR6X modulok lesznek rajta es ennyi ez lesz a "Ti" verzio 😃 vicc kateg ezert is varom az AMD fele DLSS-t , ha bevalik akkor bizony RX 6800 XT lesz belole 😃
0
0
0
0
Kiki4444 avatar
@LordSzalko: 3070-et meg 3080-at nem volt szerencsés piacra dobni 8 és 10gb V-rammal igy 2021-ben, a konzol generáció váltás előtt 2 hónappal...Annyira elég a Vram mennyisége hogy hónapokkal ezelőtt bejelentette Nvidia hogy piacra fognak dobni 16 és 20gb-os kártyákat, mindezt úgy hogy bőven nincsenek 1 éve piacon az új kártyák,ja meg a 3060 megjelensékor 12gb-os volt(ennyi felesleges rá, de inkább több legyen mint kevesebb)...Lehet hogy most még elegendő a Vram mennyisége a játékok 95+%-ába, nem kell jósnak lenni hozzá, ezek a kártyák előbb fognak memória limitbe futni mint hogy a GPU ne bírja a grafikai terhelést, holott ennek fordítva kellene lennie.
0
0
0
0
no avatar
@Kiki4444: Hasonló kommentek voltak évekkel ezelőtt is 8GB kapcsán, mai napig nem igazán küzdenek memória bottleneck-el 2K-ig bezárólag. Nem szimplán az allocation alapján kell véleményezni a VRAM mennyiséget, 10GB ugyan úgy kibír még pár évet, tekintve hogy a játékok által címzett VRAM, amit valóban hasznosít is az a mai címeknél is 6-8GB között ingadozik, ritka kivétel ami ezeken az értékeken túltesz. 4K-ban mai napig nem igazán hasznosítanak 10GB közelében, de ezekről van megannyi teszt.
Ezekbe a dolgokba beleszól az is, hogy GDDR5/6/6X HBM stb.

De mint mondtam nem vagyok a több VRAM ellen, egyszerűen az emberek már lassan azt hiszik, hogy Quadro mennyiségű VRAM-ra van szükségük.
0
0
0
0
GeorgieP avatar
@LordSzalko: igen a mai cimeknel , ami meg nem "next-gen" azok meg rendben is vannak, ami majd kifejezetten PS5 rol lesz portolva, annal mar kevesbe lesz rendben velemenyem szerint, itt egy cikk egyebkent
https://www.guru3d.com/articles-pages/resident-evil-village-pc-graphics-performance-benchmark-review,7.html

ezert lassul be , mert kimaxolva tobbet hasznal , mint 8GB pontosan 8800MB ,de tuti hogy felmegy 9GB korulire is az jatek kozben.Amugy csak 7.85GB ot ir hasznalhato VRAMnak a kartyamon, amit meg szinten nem ertek?! valaki elmagyarazna? Igy velemenyem szerint boven elfert volna meg rajta 2GB VRAM ,de ha nem is a sima 3070 -en akkor a "Ti" verzion biztos 😃
0
0
0
0
no avatar
@GeorgieP: Láttam a tesztet, de azt is vedd figyelembe hogy ezt 80-as modellel mérték ahol a VRAM mennyiség miatt eleve másképp skálázódik 😀
Pakolhatnának a 70Ti-ra több VRAM-ot (a busz miatt így jött ki, annyival meg nem akartak többet), de már önmagában a GDDR6X is jó döntés, hamarabb képes újra írni az adott mennyiséget 😃 Így is hamarabb fognak elfogyni erő szempontjából a kártyák, mint hogy betelnének VRAM ügyileg.

Összességében nem mondom, hogy rosszul döntesz ha 70-ről 6800xt-re akarsz váltani, habár nem is egy liga a kettő így összehasonlítani sem érdemes őket szerintem. Mindenesetre a játékok nem a több VRAM miatt fognak szebben futni, hanem pusztán azért mert több bika van a kártyában 😃
0
0
0
0
GeorgieP avatar
@LordSzalko: Ja persze egyertelmu hogy tobb bika = tobb fps csak azert kicsit zavarja az embert , ha ennyit ki ad egy kartyaert es mar most "belassul" egy-ket jatek alatt. A 6800XT mar 3080 koruli teljesitmenyt hoz ,az arakat elnezve ha eladom most a 3070-et kb 500-520eft koryneken van ( hardverapro) es arra nem sokat kene radobnom ill az is lehet hogy kapnek pont ugyanannyiert 6800XT-t ,de meg varok vele ... egyelore elvagyok a 3070 el is 😃
0
0
0
0
no avatar
@GeorgieP: Jó kártya a 6800XT, gondolkodtam benne én is mert pár workload-ban gyorsabban tudnék vele dolgozni, bár nekem a 80-as kártya mellé menne mert a CUDA-val alapjáraton sokkalta gyorsabban dolgozom.Ezen kívül meg akkor már úgy használnám, hogy az adott játék éppen mit preferál... 😆 De ez csak a hajnali két órás agymenések egyike volt.
0
0
0
0
GeorgieP avatar
@LordSzalko: [img]https://postimg.cc/jLvbD4f2[/img] Tessek nekem ennyit ir ki maxolva , pedig nem alitottam a render resolutiont 100% on van , minden mas ki maxolva textura,ray tracing,shadows stb
0
0
0
0
bukta2 avatar
@GeorgieP: hát, minden esetre elég érdekes 😃
0
0
0
0
AMDMonsteR avatar
@GeorgieP: Ez a maximum allokáció. Ezt akkor fogja felhasználni, ha egyszerre kellene egy egész teret betöltenie, amit a játék a természeténél fogva nem szükséges, hogy betöltsön.

Egyidejűleg nem fogja soha felhasználni ezt a mennyiséget, allocation-ban sem, mivel forgolódsz, mész előre, hívja, dolgozza, törli a textúrákat és utasításokat. Ennyi tud átmenni rajta, 12.5GB de van egy kártyád, ami ennek a kétszeres sebességén dolgoz föl adatot.

Hol van akkor a probléma? Sosem fog így egyszerre kelleni neked 12GB vRAM.
0
0
0
0
GeorgieP avatar
@AMDMonsteR: Nem tudom , akkor miert lassul be kb fel ora - ora jatek utan ? akkor itt memory leak problema lehet a jatekon belul ... vagy nem tudom passz , de ez csak kifejezetten ket-harom jatekban jelentkezett eddig ,Watch Dogs Legion es RE Village a tobbinel nem volt meg gondom.
0
0
0
0
GeorgieP avatar
@AMDMonsteR: https://www.guru3d.com/articles-pages/resident-evil-village-pc-graphics-performance-benchmark-review,7.html igen igazad van, nem hasznal 12 GB ot , viszont tobbet hasznal kicsivel , mint 8GB es pont ez a baj... ez van
0
0
0
0
AMDMonsteR avatar
@GeorgieP: Igazából ez is az RT -miatt egy maximális adat, amit a legigényesebb helyen elszopogatott a játék a kártyából. Ha egy ilyen helyen esetleg tényleg kifutsz a vRAM-ból, na bumm, lesz 4-6 kieső frame amire mást tölt be a kártya. Ott lesz egy stutter. De kötve hiszem, hogy ez végig így nézzen ki a játékmenet alatt.

Nem kell attól félni, hogy meg fog telni az a 8GB vRAM.
0
0
0
0
GeorgieP avatar
@AMDMonsteR: Az a baj, hogy utana fogja magat es full belassul a jatek es leesik 20 FPS -re es ugy is marad 😃 szoval itt VRAM optimizacio hibak lesznek ,amit gondolom majd kijavitanak.
0
0
0
0
AMDMonsteR avatar
@GeorgieP: Ez lehet a játéknak egy rossz sora, de akár driver hiba is. Torpedózni lehet, majd jön rá javítás, ha sokaknál előfordul és jelentik is.
0
0
0
0
no avatar
@GeorgieP: Beszámolók alapján 1080Ti és 2080Ti-on is képes röccenni a játék anélkül hogy betelne a VRAM, jelenleg így viselkedik, majd egyszer javítják ezeken a szériákon. Mondjuk rengeteg okból kifolyólag lehet ez, a játék lapból is inkább AMD optimalizált, akár csak a Valhalla.
0
0
0
0
GeorgieP avatar
@LordSzalko: Akkor ez mindent megmagyaraz 😃 AMD optimalizalt
0
0
0
0
bukta2 avatar
hát ez nekem totál kínai még így vázolva is 😆 legyen több FPS mert hát abból él a gamer ugye... többi nem számít 😆
0
1
0
0
💬 2
bassus16 avatar
@bukta2: Az szerintem garantált. 😃
0
0
0
0


Elfelejtett jelszóRegisztráció