A Square Enix 80 euróra növelte PC-s játékainak árát
Amióta a kiadók nagy része elkezdte felemelni a konzolos játékainak árát, sejteni lehetett, hogy előbb-utóbb a PC-s címek is sorra kerülnek. Úgy tűnik, a Square Enix új játékait most már 80 euróért szerezhetjük be PC-re, ezzel az első olyan kiadóvá váltak, akik meg merték lépni ezt.
A Final Fantasy 7 Remake és a Forspoken már egy 79,99 eurós árcédulát kapott. Igen, az alapverzió kerül ennyibe, a Forspoken Digital Deluxe Edition beszerzéséhez például már jó mélyen a zsebünkbe kell nyúlni, mivel 105 eurót kérnek érte.
Tény és való, hogy a játékok ára nagyon régóta nem emelkedett, de sajnos hozzá kell tenni azt is, hogy az elmúlt évek nagy megjelenései minőség szempontjából biztosan nem fejlődtek olyan mértékben, hogy ennyit kérjenek érte, és ez az elkövetkező nagy címekkel sem fog megváltozni. Tisztelet a kivételnek persze, de rengeteg kiadó okozott csalódást a rajongóknak, és mindenképpen nehéz lesz visszaszerezni a bizalmukat, főleg, ha a Square Enix után szintén árakat emelnek majd anélkül, hogy játékaik tartalomban, optimalizációban és minőségben magasabb szintet képviselnének.
Egyébként a Final Fantasy 7 Remake Epic Games Store-exkluzívként érkezik PC-re, szóval a Square Enix ezzel is extra pénzhez juthatott. Ezt figyelembe véve pedig semmiképpen sem hoztak szimpatikus döntést azzal, hogy az áruházból 80 euróért szerezhetjük be a felújított játék PC-s portját.
Műfaj: Akció, Szerepjáték, Japán RPG
Fejlesztő: Square Enix
Utána ugyanannyiért vágják utánad mintha 60 euró lett volna
Persze emeljenek, minden emelkedik csak nem kell mellé a rizsa.
Szimplán van kereslet, duplája, triplája mint régen és ezért is merik meglépni.
Mondjuk PC esetében eléggé szívás tekintettel arra, hogy a hardverek árai mennyi % emelkedésen estek át az elmúlt időszakban.
A játékok minőségét tekintve meg az abszolút nem éri meg kategória az egész.
Persze ez már kinek mi, de a cikkbe is említik a minőség esést, szóval lehet benne valami.
60
55 perce | 2021. 12. 13. 06:41:14
@King Gizzard: Itt nem ez a drágulás oka, hanem az hogy ma már nem annyiba kerül egy AAA játék fejlesztése mint 5-10 évvel ez előtt.
1994-től 2010-ig jó volt nekik a 60€ mint felső határ.
2010-2021 közöttre belőtték a 70€ alapárat, ha nem vesszük figyelembe az ubi féle árazást: 60€ alapjáték + 40€ season pass = 100€
2022-től már 80€-t akarnak.
Nem tudom milyen olyan technológiát használnak ami ennyire megdrágítja, 2010-2020 között nem jött ki olyan forradalmi cucc mint pl a 3D gyorsítókártyák voltak 1996-7 körül, vagy az online gaming és szoftverboltok 2004 körül. Az online vásárlással várt árcsökkenést is benyelték.
Ugye nem kell már fizikailag legyártani, szállítani, raktározni, őrizni, teríteni a készterméket - persze ma is kapni fizikai formában de messze nem akkora mennyiségben, pláne nem PC-re mint 2004 előtt amikor kb az volt az egyetlen terjesztési forma.
A fentiek miatt egyelőre nem igazán hiszem el, hogy pusztán a gyártási költségek növekedése az ami miatt 80€-t gondolják alapnak.
És szerintem ez a probléma:
Külföldi oldalakon 70$-s alapárról írnak, steamen meg 80€-s ár van. Vagyis megint megcsinálták a tengerentúliak (steam és társai), hogy az euróhoz képest gyengébb dollárt (jelenleg 1€ = 1,13$) minimum "érdekes" váltják. Euro bevezetésekor nem mertek ennyire pofátlanok lenni. Akkor "csak' 1-1-ben váltották, holott akkor is volt eltérés volt a gyengébb dollár felé. (1€ = 243HUF vs 1$=275HUF)
Most meg kb fordítva váltják, mintha azt hinnék, hogy 1$ = 1,13€-t érne.
Rendes váltásnál, a 70$-os alapár 61,9€ lenne és nem 80€.
Konkrétan ez az EU-s vásárlók megkárosítása.
King Gizzard
81
15 másodperce | 2021. 12. 13. 08:36:43
@Palanova:
Még mindig a kiadó szabja meg az árat, nem a Steam.
A lényegen nem változtat, hogy egyik napról a másikra elkezdték érdekesen váltani az eurót 2004-ben és most is.
60
20 perce | 2021. 12. 13. 08:46:16
@Palanova: Nem én állítom ezt hanem egy magyar játékfejlesztő aki dolgozott pl a witcher 3-mon és több más nevesebb játékon is, 21 éve van a szakmájában ha valakinek akkor neki lehet hinni...
60€-ról 70€-re emelésnél elhiszem és nem is ágáltam ellene, hiszen 1994 óta nem volt áremelés, ha az ubit nem számoljuk.
De most a 80€-s esetében inkább hiszem hogy a pénzváltással trükköznek semmint hogy megint azért emelnek mert megint drágább lett a fejlesztés.
Alapjáraton az egész egységes árazás rendszernek nincs semmi értelme. Egy Red Dead Redemption 2 vagy egy Super Mario Odessey kerül annyiba mint egy Marvel's Avengers vagy egy Balan Wonderland. Mi lenne a megoldás? A jobb legyen drágább, mert egyértelműen több munka ment bele, de ettől lehet nem lesz még pluszban jobb? A rosszabb legyen olcsóbb mert kevesebb, de lehet még rosszabb lesz? Vagy ha olcsóbban többen veszik, csak szimplán rosszak maradnaK Ezek valamilyen kombinációja? Más? Fényév különbségek vannak minőség és tartalom terén is, de ugyanazon az árcédulán ülnek, míg jóformán sehol máshol nincs ilyen. Egy Ferrari nem fog annyiba kerülni mint egy Trabant. És akkor még nem számoltuk bele a mindenféle mikrozöldséges és DLC-s megoldásokat.
Nem tudom mi lenne a pontos megoldás erre, és azt se mondom hogy ez annak a része, de szerintem ez a legnagyobb probléma, és amíg ez nem oldódik meg, a kisebb ebből születő problémák (mint ez az eset) se fognak. Mindenképpen visszaél vele sok cég, de szerintem még egy reális megoldásnál se elképzelhetetlen, hogy pár címnél valamennyire jogosan nőne meg az árcédula, míg másoknál csökkenne.
81
12 perce | 2021. 12. 13. 13:05:41
@Palanova:
hiszen 1994 óta nem volt áremelés
Infláció azonban volt. Ami persze önmagában nem magyarázza meg, de nem ennyire fekete-fehér az egész. Azt nem vitatom hogy ettől függetlenül ezzel-azzal visszaélnek a cégek.
Alapjáraton az egész egységes árazás rendszernek nincs semmi értelme. Egy Red Dead Redemption 2 vagy egy Super Mario Odessey kerül annyiba mint egy Marvel's Avengers vagy egy Balan Wonderland. Mi lenne a megoldás? A jobb legyen drágább, mert egyértelműen több munka ment bele, de ettől lehet nem lesz még pluszban jobb? A rosszabb legyen olcsóbb mert kevesebb, de lehet még rosszabb lesz? Vagy ha olcsóbban többen veszik, csak szimplán rosszak maradnaK Ezek valamilyen kombinációja? Más? Fényév különbségek vannak minőség és tartalom terén is, de ugyanazon az árcédulán ülnek, míg jóformán sehol máshol nincs ilyen. Egy Ferrari nem fog annyiba kerülni mint egy Trabant. És akkor még nem számoltuk bele a mindenféle mikrozöldséges és DLC-s megoldásokat.
Nem tudom mi lenne a pontos megoldás erre, és azt se mondom hogy ez annak a része, de szerintem ez a legnagyobb probléma, és amíg ez nem oldódik meg, a kisebb ebből születő problémák (mint ez az eset) se fognak. Mindenképpen visszaél vele sok cég, de szerintem még egy reális megoldásnál se elképzelhetetlen, hogy pár címnél valamennyire jogosan nőne meg az árcédula, míg másoknál csökkenne.
Infláció az az adott ország belső magánügye, azt nem veszi figyelembe senki aki az országon kívül van.
1994-ben a 60$-s Red Alert 1 12500.- forintnak felelt meg.
Az, hogy ma a 60$ 19440.- az belügy. Az adott valutát használó lakók járnak jól vagy rosszul. Többnyire az utóbbi.
A 70$-os áremeléssel is 22680.- lenne "csak" az adott cím ára.
Ehelyett 80€-t aggattak rá ami 29200.-
A 65 GBP-s ár is 27950.-re jönne ki.
Ez minden, csak nem egységes árazás.
Ha azonban egységes árazásnál arra gondoltál, hogy egy hulladék AAA cím is 60€ és egy igazi műremek is 60€, akkor arra a válasz az, mert így akarták a hulladékot jobbnak feltüntetni és mert így is van rá kereslet, lásd Fifa-cod-bf...
Az általad fejtegetett besorolásos minőségen alapuló árazás nem megvalósítható, mert eleve a minőséget nem tudod mérni egy szoftvernél, míg pl egy autónál az anyaghasználat ennek egy jól megfogható része.
Az, hogy a ferrari megteheti hogy ennyiért adja annak megvan az oka, mind a minőségben, mind az egyediségben, ahogy a bugatti esetében is, viszont mindkét márka erősen szélsőséges árakat használ, mert megteheti, mert van aki megvásárolja így is. Fizethetsz 5 milliárd HUF-ot is egy négykerekű belső égésű motorral szerelt autóért, attól az még csak egy autó marad. Valahol 40 millió fölött már parasztvakításnak és lehúzásnak érzem az egész autóipart. Addig jól elkülöníthető minőségbeli kategóriák vannak, de afelett...
Szoftvereknél ugye anno megpróbálták az A, AA, AAA kategóriákat behozni és azzal indokolni a 60€-s árakat évről évre, de ezzel olyan szinten visszaéltek a kiadók, fejlesztők, hogy maguknak kellett magukat kicsit szabályozni, lásd ubi esetében a futószalag AC-k leállítása és kicsi szünet tartása hogy utána az AC Originsel térjenek vissza.
Indie árak meg valahol 30€ körül mozognak, függetlenül attól hogy milyen minőségben készültek.
Szoftver minőség esetén megint ott vagyunk ahol anno a játékokkal foglalkozó újságírók. Megpróbálták értékelni grafika, játszhatóság, történet, hang, összkép alapján, de ez a rendszer is elbukott a sok-sok visszaélés miatt. Mindannyian tudjuk meg kiadók kezében mely újságok/oldalak vannak.
Így marad a szoftverek szabad árazása, amit a piac vagy tud, vagy nem tud befolyásolni.
Jelen esetben nem tud befolyásolni.
Ehelyett 80€-t aggattak rá ami 29200.-
A 65 GBP-s ár is 27950.-re jönne ki.
Ha azonban egységes árazásnál arra gondoltál, hogy egy hulladék AAA cím is 60€ és egy igazi műremek is 60€
King Gizzard
81
7 perce | 2021. 12. 13. 14:31:26
A 70$-os áremeléssel is 22680.- lenne "csak" az adott cím ára.
Ehelyett 80€-t aggattak rá ami 29200.-
A 65 GBP-s ár is 27950.-re jönne ki.
Nem ezt a konkrét esetet magyaráztam meg, egyedül maga a drágulás létjogosultságára értettem. Még mindig nem vitatom hogy vannak akik visszaélnek és/vagy rosszul csinálnak bizniszt. A Square Enix nálam már évekkel ezelőtt a béka segge alá került.
Itt nekem ebben az esetben nem a 60$-ról 70$-ra emeléssel van a problémám. Azt elfogadom, mint már annyiszor leírtam, hogy miért.
Azt viszont nem fogadom el, hogy a 70$-ból hogy a f*szba lesz 80€ ugyanazon cím esetén.
Ezt nem magyarázza sem a fejlesztés drágulása, sem az adott ország inflációja. Ez pusztán pénzéhség.
Ennél még a régió nélküli árazás is jobb megoldás: 70$ mindenütt és kész, függetlenül, hogy az Burundi vagy Kína.
De érdekes látni hogy ebben a játék esetében is az EU fizeti az egészet kb, mint a wargaming játékoknál.
Azt viszont nem fogadom el, hogy a 70$-ból hogy a f*szba lesz 80€ ugyanazon cím esetén.
Ezt nem magyarázza sem a fejlesztés drágulása, sem az adott ország inflációja. Ez pusztán pénzéhség.
Mindenesetre elengedtem, az utolsó kommenteddel szinte teljesen egyetértek, és alapból sem ezt akartam vitatni.
Ahogy tudom, a dollár árat általában 99%-ban nettóban adják meg, mert minden államban más az áfa mértéke, az eurós ár pedig már bruttó. Ettől még pofátlanul túlárazott, és pofátlanul drágább az eurós ár.
Ettől eltekintve, a square enix azon nagyon kevés stúdiók között van akiknek ezt elnézem. A cikkben is említett FF 7 remaster majdnemhogy az egyetlen valóban tisztességes remaster volt az elmúlt években. Teljesen fel lett építve újra a nulláról az egész játék, és látszott rajta hogy ők is tényleg el akarták készíteni, szívvel-lélekkel, nem csak összecseszték mint a többiek, akik egyszeri nagy profitért csrébe gyakorlatilag kiárusították a saját nagy múltú címeiket.
Eddig csak a filmek után csináltam ezt, de ha tényleg ilyen mértékben emelkednek az árak is, kénytelen leszek játékokat is torrentezni... Lehet megkövezni ezért
Rendes értelme is lenne a torrenteknek, ha úgy működnének, ahogy elgondolják páran, hogy valaki szerint nem éri meg a játék, akkor beszerzi virágboltban, majd ha tetszik neki, megveszi.
Egyébként ezek miatt lesz egyre nagyobb létjogosultsága az előfizetéseknek.
Square Enix pl. Xbox partner, így ezen játékok alap verziói elérhetők lesznek a Game Pass része ként, első 3 hónapban 300, és azután is csak 3000 forintos havi áron, amivel akárhogy is nézzük, vagy 7-9 hónap mire egy játék árát kifizeted úgy, hogy játszhatsz több száz különbözővel.