Jogi kérdések: garancia, szavatosság, elállás és a többiek
Több fórumon, főleg vásárlással kapcsolatban azt látom, hogy sokaknak kevés információja van arról, hogy milyen törvény adta jogokkal rendelkezik vásárláskor. Sok a félreértés és a félinformáció.
Azt a témát azért hoztam létre, hogy itt meg lehessen beszélni ezeket a kérdéseket.
Mi az elállás joga?
Mi a garancia?
Mi a szavatosság?
Mikor jár vissza pénz egy meghibásodott termék esetében?
El kell-e fogadni a csereterméket, ha a vásárolt termék meghibásodott?
Mondhatja-e a kereskedő, hogy a hibás terméket vigyem szakszervizbe?
Visszautasíthatja-e a kereskedő az elállási jogom érvényesítését, ha a termék csomagoldását megbontottam?
14 nap, vagy 14 munkanap az elállás joga; és azt melyik naptól kell számolni?
Szóval ilyenekről lehetne itt szó.
Azt a témát azért hoztam létre, hogy itt meg lehessen beszélni ezeket a kérdéseket.
Mi az elállás joga?
Mi a garancia?
Mi a szavatosság?
Mikor jár vissza pénz egy meghibásodott termék esetében?
El kell-e fogadni a csereterméket, ha a vásárolt termék meghibásodott?
Mondhatja-e a kereskedő, hogy a hibás terméket vigyem szakszervizbe?
Visszautasíthatja-e a kereskedő az elállási jogom érvényesítését, ha a termék csomagoldását megbontottam?
14 nap, vagy 14 munkanap az elállás joga; és azt melyik naptól kell számolni?
Szóval ilyenekről lehetne itt szó.
Hozzászólások: 68
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
most vettem új videókártyát és miután kicsomagoltam a szemetes zsákból utólag kiderült hogy fel volt bontva. Elvileg 3 év garancia van rá, de direkt nem használtat vettem mert én nem hajszolom agyon őket így remélhetőleg sokáig fog működni mint az előző, de ha gariba visszavették ezt és megjavítottak rajta valamit és eladták újként és bármi baja lessz félek hogy azt mondják hogy az én hibámból ment tönkre vagy maga az hogy 1-2 alkatrészt cseréltek de a többi ugyan úgy használva volt és hamarabb elromolhat mintha "szűz lenne".
https://www.foramax.hu/Asus-ASUS-RTX3060Ti-8GB-DDR6-TUFRTX3060TIO8GV2GAMING-3-%E9v-garancia-p-20517.html
én innen vettem ezta a terméket ASUS RTX3060Ti 8GB DDR6 - TUF-RTX3060TI-O8G-V2-GAMING - 3 év garancia
de nem látom sehol hogy fel lenne tüntetve hogy használt. kipróbáljam működik e?
a doboza kicsit gyötört de azt ráírom a kiszállítás számlájára
de hogy a fekete csomagolás alatt a doboz mindkét oldalon nyitott
az antistatikus fóliát fóliát leragasztó kis fekete ragasztó is 2 részben van ferdén elvágva
a kártyán 1-2 karcolás
hogy van nagyobb esélye hogy cserélik? ha kipróbálom vagy ha inkább hagyom a dobozban? esetleg inkább álljak el a vásárlástól? Már írtam a boltnak hogy felbontva kaptam meg de mivel hétvége van még nem válaszoltak.
Köszönöm előre is
Na ez kiverte nálam a biztosítékot, és otthagytam őket, rákerestem a neten hogy mit kellene biztosítani egy termékről. És az jött le hogy a gyártó köteles biztosítani a technikai adatokat, a forgalmazónak pedig a termék megnevezését ami nem lehet fantázianév, kódot ami alapján a termék beazonosítható. Azt tudom hogy nagyobb üzleteknek szokott lenni valami műszaki adatlap termékekhez amit a vevőszolgálaton lehet kérni, és magánál a terméknél is ki szokott lenni írva általános tájékoztató is, ha nincs doboza.
Ti mit csináltatok volna a helyemben?
Panasz könyv ér valamit?
Árulhatnak úgy terméket hogy szinte semmit nem tudnak róla?
Fogyasztó védelem kötelezheti őket hogy információt adjanak a termékekről, műszaki adatlapot kiadniuk?
Elvileg a kereskedőnek kutya kötelessége a termékinformációk átadása, de nem biztos, hogy azok az adatok ismertek, amiket te szeretnél tudni. (jelen esetben a tömlő hőállóságára vonatkozó adat valószínűleg a gyártónál sincs meg, hiszen erre miért tesztelne?)
Vannak termékcsoportok, ahol kötelező feltüntetni sok mindent (pl.: élelmiszer), van ahol kell adni a termékhez biztonsági adatlapot (pl.: vegyszerek). De egy tömlőnél ha jól tudom, csak az van meghatározva, hogy fel kell tüntetni az egységárat méterben is, hacsak nem speciális tömlő.
Lehet, hogy azt mondják nekik, hogy adják ki az információt, de nem vagyok abban biztos, hogy ezt ki is tudják kényszeríteni.
2020. márciusában vásároltam konzolvilágban egy XBOX One sport blue kontrollert, majd azt visszaküldtem garanciával, mert a Play&Charge kitből, nem vett fel áramot, nem töltötte az aksit sem.
Megkaptam a csereterméket, ami viszont máig ment, mert elkezd kikapcsolgatni, a töltés felvételi hiba szintén jelentkezik, és valamiért ebben az aksi sem olyan fix, mint a sima fehér XOS kontrolleremben.
A sorozatszáma alapján nem tudom megnézni hogy mi vonatkozik rá, mert azt írja hogy nincs találat.
Ilyenkor a MS a cserélt termékemet újra cseréli, vagy kapjam be? A garancia elvileg még két hónapig érvényben van, csak ugye egyszer már volt cserélve.
Ki is néztem magamnak. Már csak a boltokon vacilálok. Amik elég értékelést kaptak és jó áron vannak az az aqua,ipon,pcx.
Namármost ahogy olvastam az ipon ingyenesen viszi és ha megtalálják a hibát hozza vissza a terméket?
A pcx-nél ezért külön fizetni kell. Tehát ha nem veszem meg a szolgáltatást akkor nekem + postakölcséggel kell elküldenem nekik?
Az aquanak meg újra kéne írni vagy kiegészíteni a gyik-ket. Esetleg valakinek személyes tapasztalat velük?
Merthogy tudom hogy befog dögleni a kérdés már csak az hogy mikor. Mert az előző ment kb 3-4 évet nasként és 1000+ szektor hiba van rajta. A mostani meg csak 3 napot ment biztonsági mentésként 0 szektorhiba, de mégis tűnnek el róla dolgok. De én már nem várok többet nehogy behaljon a másik mire meglelem a probléma okát. Mert se itt nem írtak, se máshol nem találtak rá megoldást mitől lehet.
A pcx-nél ezért külön fizetni kell. Tehát ha nem veszem meg a szolgáltatást akkor nekem + postakölcséggel kell elküldenem nekik?
Boltfüggő. Van webshop, ami elviszi tőled bevizsgálásra, és vissza is küldi neked, van olyan, hogy te fizeted az odautat, és a csereterméket, vagy a szervizelt terméket a webshop juttatja vissza hozzád.
Sőt, új jogszabályok szerint 10.000 felett kötelező 1 évet kell hogy kapj.
10 000-100 000 forintig: 1 év
100 000-250 000 forintig: 2 év
250 000 forint felett: 3 év.
A határidők elmulasztása továbbra is jogvesztéssel jár.
Hibásnak vélt termékét leadhatja bármelyik üzletünkben.
Amennyiben erre nincs lehetősége elszállítást kérhet a garancia@aqua.hu mail címen.
A gyorspostai szolgáltatás a jelenleg magyar országon hatályban lévő jogszabályok alapján történik.
Kérdés: Mennyit kell fizetni érte. Válasz: Igen?
A helyzet a kövezkező: Vettem egy laptopot, amiben a hagyományos SATA foglalaton kívül van egy M.2 csatlakozó. Ha én leveszem a laptop alsó borítását, hogy beszereljek oda egy SSD-t, akkor azzal ugrik a garancia, vagy amíg nem nyúlok bele mélyebben a gépbe, addig minden rendben?
Lenne egy mobil 3gb ram és 4gb ramos változatban. De a 4 gb-osra csak 2 év forgalmazói garancia van egy ismert oldalnál ami még pesten is van tehát be tudok menni nem mondjuk Sopronban. Nem tudom megéri-e megrendelni vagy inkább egy olyan oldalról amin van 2 év gyári garancia a 4gb-osra de nem annyira ismerem az oldalt.
Szerintem arról vedd meg ami a pesten van,és ismert bolt,meg be is tudsz érte menni ahogy mondtad,meg mivel ismert abból a szempontból is onnan venném.
A forgalmazói garancia azt jelenti hogy aki forgalmazza az adott terméket,azok fizetik vissza,cserélik ki stb.
A gyártói garancia azt jelenti hogy aki gyártja akkor az fizeti vissza,vagy cserélik ki a bolton keresztül ahol megvetted,de a bolt árujából cserélik ki azthiszem,de ha visszafizetés akkor a gyártó fizeti vissza.😀
Valaki foglalkozik joggal? Az rámírna? Nem hardverekkel kapcsolatos, megegyéb.
Ha magánszemélytől veszed használtan, akkor ő csak olyan hibáért felel, ami az eladás pillanatában tudható volt, azt viszont csak polgári perben tudod vele szemben érvényesíteni. (értsd: kenheted a hajadra)
Nem lehet a jótállást az eredeti csomagolás meglétéhez kötni. [LINK]
Ez egy elég gyakori megtévesztés egyébként, de törvénytelen.
A kötelező - általában egy év - jótálláshoz elég a számla, vagy a blokk, ha utóbbin egyértelműen beazonosítható a termék. Kiterjesztett szavatosság esetén, ami lehet több év is, - legtöbbször 3 év - már a jótállási jegyre is szükség van.
Vennék egy videokártyát de nincs meg a doboza.. Abban az esetben is èl a garancia ha nincs meg az eredeti doboz? Tegyük fel hogy a számla megvan... 😀
Előre is köszönöm a választ !
Ha vitád van a bolttal és nem tudod, hogy hol tudsz velük szemben fellépni - főleg, ha a bolt más országban van és nem vagy tisztában azzal, hogy ott hogy hívják a fogyasztóvédelmet, vagy a Békéltető Testületet - akkor itt bejelented (Nem mellesleg az anyanyelveden, ha az az EU egyik hivatalos nyelve is egyben!) és az uniós hivatal továbbítja a bejelentést az adott ország illetékes hivatalának és el is indul a folyamat, amiről értesítenek. Szóval pár felesleges körtől és főleg nyomozástól megkímélnek.
Ezen a linken elérhető: [url]https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home.show&lng=HU[/url]
(Amúgy magyarországon minden webáruház felületén kötelező lenne elhelyezni, de persze nem nagyon erőlködnek a tulajdonosok...)
Ha az USA-ból, vagy Kínából rendelsz, akkor az a hivatalos helyzet, hogy magánszemélyként bizonyos összeghatár alatt nem kel fizetni semmit. Fejből nem tudom, de olyan 10-15 e Ft körül van ez az összeghatár. Az összeghatárba amúgy a szállítási költség is beleszámolandó! E fölötti sávban csak ÁFA-t kell fizetni, afölött meg (~50e Ft körül lehet) pár százalék vámot (talán 2-3%) + ÁFA-t. Nagyobb érték esetén meg kereskedelmi vámot, ami még magasabb. Szintén nem tudom fejből, hogy hol vannak ezek az összeghatárok, de a NAV válaszol e-mailben lelkesen, ha kérdezed őket. A gyakorlatban meg senkinek nem tűnik fel, hogy te külföldön vásárolgatsz, amíg nem heti sok csomagot rendelsz meg, csak alkalmanként egyet-egyet. A sávoknál amúgy az is számít, hogy az eladó magánszemély volt-e, vagy cég.
Nem találtam a kérdésemhez közelebb állóbb topicot úgyhogy ide írnám kérdésemet:
Életemben először most rendelnék ebayről, mégpedig egy Arctic Accelero Xtreme III (mivel Mo-n már nem kapható). A kérdésem az volna hogyha az USA-ból jön akkor még számolnom kell azzal hogy vámolják vmint hogy ÁFA-t kell rá fizetnem mert nem uniós tagállamból érkezik a termék?
Megtudnám rendelni UK-ból is, akkor picit drágább, ott viszont fel van tüntetve hogy "VAT price: 20.0% (included in the listed price)". Szóval ebben az esetben tuti nem kell pluszban fizetnem.
Hogy is van ez pontosan? USA vagy UK?
Nekem azt írták hogy javítani(😃😉 illetve cserélni nem tudják, ezért levásárolhatom az árát a kövinél ha "garanciális levásárlás menüpontnál megadom az rma számot".
Én nem találok ilyet lumenet.hu termékei közt. (lehet én néztem el) Egy E27 foglalat, 40w leadott, 6000+k színhőmérsékletű égőt be tudnál linkelni onnan?
Én Lumenet-ről rendeltem most Ledes égőket! Ott azt kaptam amit rendeltem! 😃
Érdemes lenne akár elvinni egy szervizbe és bevizsgáltatni, hogy most akkor tényleg jó e a kártya. Ha a szerviz is azt mondja, hogy jó, akkor máshol kell keresni a hiba okát. HA a szerviz azt mondja, hogy hibás, akkor ezzel a papírral máris mehetsz a fogyasztóvédelemhez.
De kezdheted a fogyasztóvédelmet is, mert ha jól tudom, nekik is van lehetőségük a termékek bevizsgálására, vagy legalább tudnak tanácsot adni, hogy mit tegyél ebben az esetben.
Kétlem hogy ennyi cécó után csak úgy visszaadnák ha hibás. Bár az is lehet, hogy javították kínába, csak neked nem azt mondták.
A gond az, hogy elvileg a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a VGA-d nem azért rossz, mert te rosszul használtad. Viszont neki van egy papírja arról, hogy a VGA jó, szóval simán felteheti a kezét, részéről minden rendben, jogilag helyesen intézve lett és még védve is van.
[list]Elmész a kártyáért.
Átveszed és kérsz erről papírt. Ha nem adnak, akkor beírsz a Vásárlók könyvébe (panaszkönyv). Jó lenne, ha azt is írásba adná, hogy a pesti szerviz szakvéleménye szerint rossz a VGA (persze nem fogja...).
Hazaviszed, majd, ha tényleg rossz még mindig, visszaviszed újra, akár már holnap is. Innentől megint náluk pattog a labda.[/list]
Akár meg is keresheted a pesti szervizt, vagy másik szakszervizt, amit a jótállási jegy feltüntet és kérhetsz te is onnan szakvéleményt, bár erre nem vagy köteles, viszont egyszerűsíti az életedet, ha ez nem megoldhatatlan. Ha ez nehezen kivitelezhető, vagy túl költséges számodra, akkor kihagyhatod, hiszen te a kereskedőnél is intézheted a jótállási ügyedet.
(Persze felmerül a kérdés, - és ezzel nem bántani akarlak - hogy tényleg rossz-e az a VGA...)
Hozzá tenném hogy a bolt tulaj megint semmit nem mondott felhívott és annyit mondott hogy itt a kártya lehet érte jönni. Erre én mivan? Miért jött vissza? Mibaja van? Erre ő: semmi baja ennyi.
Mivel a jótállási igényedet a jótállás időtartamán belül jelezted, mindegy, hogy még mennyi van hátra belőle. Jótállásnál az eladónak, jelen esetben a boltnak kell bizonyítani, hogy a VGA-d nem gyári hibás, hanem te használtad rosszul. Ennek bevett formája, hogy elküldik a szakszervizbe. Ha ők azt mondják, hogy rossz, nem javítható, akkor a gyártónak. Szóval eddig minden rendben ment, (bár nem tudom, miért is járt Kínában a cucc, de ez jogilag sajnos teljesen rendben van.)
Gondolom a VGA-d rossz, viszont a kérdés az, hogy most épp hol van a cucc? És van arról papírod, hogy a szerviz szerint is rossz, vagy csak ezt mondták?
Elvileg, ha rossz a kártya, akkor kell egy újat kapnod, vagy meg kell, hogy javítsák. Ha nem tudják javítani, vagy ugyan olyat adni helyette, akkor vissza kell adják az árát. (nem kötelezhetnek levásárlásra, de te kérheted, ha akarod a levásárlást, mint lehetőséget!) Viszont gondolom, most kaptak egy papírt arról, hogy a kártya jó és vissza kell adniuk neked a VGA-t. Szóval ismét vissza kell majd vinned, hogy nem működik.
HA nem foglalkoznak veled, akkor fogyasztóvédelemhez, vagy békéltető testülethez lehet fordulni. Fogyasztóvédelmi panasszal a megyei kormányhivatalnál tudsz élni, akár most is a tökölés miatt. Békéltető testülethez akkor fordulhatsz, ha a bolt már elutasított, tehát részükről lezártnak tekintik az ügyet. Arra figyelj, hogy mindkét testület jogászok gyülekezete, szóval papírod legyen mindenről! Tehát, ha elutasítanak, kérd írásban és ragaszkodj hozzá, hogy indokolják is ebben az írásban, hogy mire alapozzák az elutasítást!
Hivatalosan a garancia egy szerződés, mely az eladó és a vevő között jön létre. Szűken értelmezve a jog szerint, ha én, mint magánszemély veszek valamit egy boltban, akkor a garancia a boltot, mint eladót terheli és én, mint vevő vagyok a kedvezményezett. Ha azonban én eladok valamit, akkor én leszek az, akinek a garanciában helyt kell állnia. Szerencsére a boltok is elég tágan értelmezik ezt a kérdést és nem a szűk jogértelmezés alapján járnak el.
mert azt eddig is tudtam hogy a gari érvényes ha nem oc-zek de "az alkalmazói szoftverek futásából eredendő probléma" a gari lapon bizonytalanná tett...
Amúgy szedd le a VGA drivert a Clean Uninstall-al: [LINK]
Azután tedd fel újra a legújabbat, mert egy régebbi driver szétcseszte a hűtésvezérlést és nem mindenkinek állt helyre rendesen a frissítéssel.
Mondjuk azt nem tudom, hogy milyen játékban lehet húzni a gépet, de, ha van ilyen és lehet, az ugyan úgy tuning-programnak számít.
Érvényes erre a jótállás?
Persze én sem vagyok jogász, de munkám miatt elég sok jogi kérdést kell értelmeznem. Szóval itt segíthetünk egymásnak jó tanácsokkal, ha valaki épp gondban van. Persze ez nem helyettesíti az ügyvédet, meg a jogszabályok beható ismeretét, de őszintén szólva: ember legyen a talpán, aki egy jogszabály nyers szövegét egyszerű halandóként értelmezni tudja.