Menu
Sonymeans
Szint 19
Sonymeans avatar
((Sony))
20 éves, férfi
Magyarország
Offline, itt járt 5 napja
7 éve tag
Dübörög az acél immáron konzolon is! (Xbox 360)
Írta: Sonymeans, 2015. szeptember 01., játékteszt
Játék: World of Tanks: Xbox Edition (Xbox 360)

Az ukrán Wargaming 2014-ben betört a konzol piacra. A World of Tanks Xbox Edition egy példa arra, hogy működhet egy PC-s sikerjáték konzolon is.

Játék címe: World of Tanks: Xbox Edition
Megjelenés:
2014. február 14. (Xbox 360)
2015. július 29. (Xbox One)
Műfaj: MMO Akció

A 2013-as E3 egyik legnagyobb meglepetése számomra a World of Tanks konzolos verziójának a bejelentése volt. Régóta szerettem volna kipróbálni a Wargaming játékát, viszont a gyenge PC-s konfigurációm miatt sosem volt erre alkalmam. Még abban az évben volt egy béta teszt, amiről sajnos lemaradtam, viszont az indulás napján: 2014. február 14-én készen álltam, hogy beléphessek a tankok világába. Az indulás óta eltelt egy kis idő, másfél év. Ebben a tesztben most az elmúlt másfél év tapasztalatát és élményeit fogom megosztani veletek. Lássuk hogyan tört be a Wargaming a konzol piacra!

Globális játékjelenség?

A World of Tanks 2010-es megjelenésével egy olyan űrt töltött be a Wargaming ami akkoriban hiányzott az online játékoknál. Nem volt olyan játék, amiben egymás ellen vívhattunk volna nagy tankcsatákat. Mondhatnánk, hogy dehogynem, hiszen Battlefield 1942 és társai, de ott nem a tankokon volt a hangsúly. A Wargaming receptje egyszerű volt: Legyen sok tank, nagy csaták és játékélmény. Bejött nekik. Nem is kicsit! A World of Tanks milliós bevételeket hoz a Wargaming konyhájára. Esporton is jelen vannak és több mint 60 millió regisztrált játékost tartanak nyilván. Ezt érte el a PC-s verzió. Milyen lenne konzolon? Fogalmazódott meg ukrán pajtásaink fejében a kérdés. Nos, konzolon is berobbant a Wargaming és úgy tűnik a Microsofttal kötött megállapodás bomba ötlet volt az ukránok részéről. Röviden: Az ukránok köszönik szépen, jól vannak, köszönik a pénzünket (prémium ugyebár) és próbálnak minél több platformra betörni.

A kezdetek

Bármilyen meglepő, de a Wargaming a World of Tanks előtt is jelen volt a videó játék iparban. 1998-ban alakultak Minsk-ben. Első projectjük a DBA Online volt 2000-ben. Három évvel azután 2003-ban jelent meg a Massive Assault mely számos kiegészítést kapott. Ezután csönd volt a cégnél. 2009-ben adtak életjelet magukról az Order of War című játékukkal. Mely valósidejű stratégiai játék volt és a Square Enix gondozásában került kiadásra. 2010-et pedig nevezhetjük fordulópontnak a cégnél. A World of Tanks megjelenése már egy teljesen más Wargaminget jelentett. 5 év alatt több stúdiót felvásároltak, és alapítottak a világ különböző pontjain. Milliós projecteket futtatnak, és nem bánják a pénzt a bebukott projectek után se. A Wargaming vezetője a NatGeo csatornán mondta a következőt: „Ha bebukunk egy milliós projectet nem bánjuk a rá költött erőforrásokat”. Szóval mondhatjuk, hogy az ukránok az 1998-as kezdetek óta hatalmas céggé nőttek.

A konzolos verzió születése

A Wargaming az E3-as bejelentés előtt felvásárolta a FEAR játékokat fejlesztő Day 1 Studios csapatát majd átnevezte őket Wargaming Westre. A csapat ekkor gőzerővel kezdett el dolgozni a projecten, a pletykák szerint a platform ekkor még nem volt biztos. A Microsofttal kötött megállapodás után viszont nyilvánvaló volt, hogy a Redmondiak gépén landol a konzolos verzió. Hogy jó döntés volt-e az Xbox? Én kapásból rávágom, hogy igen, de a PS tulajok szerintem máshogy vélekednek erről.

Játékmenet

A WoT Xboxos játékmenete majdnem teljesen megegyezik a PC-s nagytestvérével. Az ukránoknak muszáj volt ugyanazt az élményt nyújtani konzolon, mint a számítógépeken. Viszont akadt néhány eleme, ami máshogy alakult a konzolos verzióban. Ez pedig az irányítás. Az Xboxos verzió vezérlése a lehető legegyszerűbb. Bal karral mozgatjuk a tankunkat. Jobb karral pedig célzunk, körbe nézünk. A Bal ravasz a belső célzást hozza elő, a Jobb pedig a tüzelés. A felszereléseket az X-el. A Lövedékeket pedig az A-val válthatjuk. A Térképet a back menüvel hozhatjuk elő. Képesek vagyunk parancsokat is kiadni, ezt a bal ravasz feletti LB-vel tehetjük meg. A játék lényege nem változott, 30 ember mutatja meg mire képes tankjával a harctéren. A játékmódok is át lettek emelve a gépes verzióból. A Hangár is átlátható, kontroller barát. Láthatjuk a statisztikáinkat, tankjainkat, legénységünket és a nemzetek fejlesztői fa ágát. Itt is van ugye bolt, ahol láthatjuk, milyen ajánlatokkal bombáznak meg minket. A legutóbbi frissítés óta a játék indítása után egy játékmód választó menüpont jelenik meg. Itt kiválaszthatjuk, hogy Multiplayer, Training, Platoon vagy Proving Grounds-ra megyünk. A Multiplayer a klasszikus 15vs15 ütközeteket takarja. A Training segít minket felkészülni a nagy csatákra, valamint elsajátíthatjuk az eleinte nehézkes irányítást. A Platoon (magyarul: szakasz) módban pedig barátainkkal indulhatunk a csatamezőkre. Utoljára hagytam a Proving Grounds módot, ugyanis az előző három játékmódtól eltérően, ez a legutóbbi frissítéssel debütált. Ez a mód botok elleni csatákat kínál, pajtásainkkal vagy szólóban egyaránt. A különbség még annyi, hogy a csaták után lényegesen kevesebb ezüstöt és tapasztalatpontot ad a mód. Én személy szerint csak taktikák betanulására ajánlanám.

Ugyanaz az élmény?

Bevallom őszintén láttam már videókon menni PC-s World of Tanks-et. Valamint sok streamert követek, akik elég bestia módjára játszanak, érezni a feszültséget mikor már csak 2 tank maradt életben a csapatban, és az ellenséges csapatnak meg van még 4 nehéz tankjuk. Sikerült-e konzolon is megvalósítani ezt? A válaszom igen! Minden ütközet más-más élményekkel gazdagítja a játékost. Lehet egy meccs nagyon gyors győzelem, vagy lassú vereség, vagy gyors vereség, és lassú győzelem. Ez az a játék, amiben bármi előfordulhat, bármilyen fordulat lehet, és épp emiatt izgalmas a WoT konzolon is. Mellesleg valljuk be, teljesen más érzés egy fotelből, vagy ágyból játszani, a TV előtt.

Tankok bődületes kínálata

A megjelenéskor kevés tank közül választhattunk. Az amerikai, brit és német ágnak körülbelül a fele volt elérhető. Azonban a havi frissítések szépen lassan gyarapították a nemzeteket, és azoknak tankjait. Jelenleg a kínálat bődületes, rengeteg ág van, mindegyik más-más tulajdonsággal persze. Az olyan ismert tankok, mint a Tigris, T-34, IS, Churchill, M4 Sherman és Pershing megtalálhatóak, és akkor nem is beszéltem még a prototípusokról és kevésbé ismert járművekről, mint például: Waffentrager, Ferdinand, KV3, AMC ELX, T28 Prot, Black Prince és AT 15. Minden játékos meg fogja találni a kedvenc nemzetét és annak tankjait, ez garantált. A kínálatot nézve a konzolos WoT igaz idővel, de felért PC-s nagytestvéréhez.

Pályakínálat

A számítógépes verzió rengeteg pályával büszkélkedhet. Kérdés, hogy a konzolos verzió is kínál-e nekünk sok helyszínt. Mondjuk úgy, hogy jó úton haladnak. A debütáláskor az olyan alap helyszínek voltak jelen, mint: Malinovka, Sand River, Cliff, Mines és Mountain Pass. A havi frissítések azonban jelentősen megnövelték a csataterek számát. Mára csupán néhány olyan helyszín nincs még benne a konzolos verzióban, mint a: Fjords, Ruinberg, Serene Coast, Swamp és Dragon Ridge. Emiatt azonban nem kell panaszkodnunk, hiszen mi, konzolosok kaptunk exkluzív pályákat. ilyen exkluzív pálya a képen látható Pacific Island is.

Realizmus kérdése

Semmiképp se volt cél a WoT Xboxos kiadásának az árkádosítása. Ám még így is tapasztalhatunk felettébb furcsa jelenségeket. Rengeteg alkalom volt, hogy a tankok, fittyet hányva a gravitációra lebegnek, vagy felmennek olyan hegycsúcsokra ahová a valóéletbe elég érdekes lenne feljutni, pláne egy tankkal. De ha figyelmen kívül hagyjuk ezeket az apró „bakikat” akkor annyira nincs nagy baj a realizmussal. A tankok a gyenge pontjuknál sérülnek, és a parametérüknek megfelelően viselkednek (gyakran). Persze elhiszem, hogy nem egyszerű a hitbox rendszert rendesen megoldani, de azért olyan sincs, hogy egy páncélost (gyenge hátsó páncéllal) 2-szer telibe kapunk hátulról és nevetve fordul ránk nulla életerővesztéssel. A lánctalpak mozgása viszont korrekt, ha egyenetlen a talaj, látjuk, hogy dől a tankunk, ha bukkanóba megyünk bele, akkor pedig megdob minket.

Látvány

Az Xbox verzió fejlesztésében kulcsszerepet játszott a BigWorld technológia, tulajdonképpen ez a konzolos verzió szíve. Erre épültek rá a további effektek, mint az időjárás effektek, por effekt és füst. A játék szép, az idősödő hardver ellenére remek grafikával fut 360-on. A sebesség 30 FPS, ami stabil, csupán a nagy füst effektekkel, és a sok fákkal gyűlik meg a baja a gépnek. A 30 játékost is meglepően jól kezeli a konzol. A páncélosok nagy felbontású textúrákat kaptak, mindegyik tökéletesen van lemodellezve, minden apró részlet megtalálható rajtuk. Grafika téren jól teljesített a WoT.

Dübörög az acél

Hangok terén nem nagyon van panasz a játékra. Zenék a pálya betöltésénél hallhatóak csak. A tankok motor hangjai az eredeti tankokról lettek felvéve. Az összes olyan tank, amit hallunk mozgás közben az bizony a való életben is olyan hangot ad. Az ágyúk hangja rettentően jól szól. Érezni bennük az erőt mikor kilövi a lövedéket. Személyes tapasztalat, hogy házimozira kötve úgy éreztem magam, mint aki a csatatéren van a való életben. Nagyon feelinges és magával ragadó volt. A Lepattanó lövedékek hangja is zseniális. Audio téren teljesen képes minket magával ragadni a játék és elvinni minket a csatatérre, ahol „dübörög az acél”. Egyetlen problémám a hangokkal, hogy időnként képes bebuggolni. Ezt remélem hamar orvosolják egy frissítéssel.

Tartalomfrissítések

A Wargaming kéthavonta lep meg minket, konzolosokat új tartalommal. Ez a folyamat a debütáláskor havi szinten zajlott, de ez betudható annak, hogy minél hamarabb szerették volna felzárkóztatni a PC-s verzió szintjéhez. A Frissítéseket találó nevekkel szokták kiadni. a Francia tankokat pl: Viva La France update-nak nevezték. Az orosz nehéz tankok másik ágát pedig: Soviet Steel néven adták ki. Az updatek tartalmasak, rengeteg új dolgot és javítást tartalmaznak. Az indulás óta rengeteget fejlődött az Xboxos verzió. A sok javításon kívül ráadásul, ahogy korábban is említettem, exkluzív tartalmakat is kaptunk, ilyenek voltak például: az esős pályák, Hold tankok és stb.

Játékosbázis

Kezdetben csak kevés ember töltötte le, aztán egy évvel később 2014-ben már milliós mérföldkövet ért el a játék. Az Xbox-os közösség rákattant a WoT-ra. Rengeteg ember játszik. A Szervereket három részre bontották, NA West, NA East és Europe. A játék minket automatikusan Európai szerverre dob be, hogy mire számítsunk az EU-s szerveren? Rengeteg oroszra! PC-s téren is rengeteg orosz-ukrán játszik a World of Tanks-el. Nos, Xboxon is ez a helyzet. Orosz gamertagek vannak mindenütt. Délután érkeznek meg a brit, és német játékosok, ekkor olyan kb. 36000 játékos van online. Ebben a hónapban viszont megduplázódtak a játékosok, ez az Xbox One-os verzió megjelenésének köszönhető. Tapasztalom az, hogy nagyon ritkán van csapatmunka, pedig valójában ez a játék taktikát és csapatmunkát igényel. Az orosz kemény gyerekek a csúcs orosz IS meg KV-jaikkal elindulnak rambózni és ekkor ott vége is a csapatmunkának. Viszont volt már szerencsém olyan csatákon is részt venni ahol remekül együttműködtek a csapattársak és harapófogóba zártuk az ellenfeleket.

Xbox One kiadás

Nyilvánvaló volt, hogy előbb-utóbb megjelenik a következő generációs konzolra is a WoT, jobb grafikával, Full HD felbontással stb. Hamar be is jelentették, ám volt a bejelentéskor egy infó, aminek megörültem, ez pedig a crossplay funkció volt. A Crossplay lehetővé teszi, hogy az Xbox One tulajok Xbox 360-as játékosok ellen játszhassanak. A játék tehát egy közös szerveren fut. Eddig a Crossplay remekül működik, időben kommunikál mindkét konzol, és semmilyen ping probléma sincsen. Az Xbox Live is stabilan működik a játék alatt. Mindössze kétszer volt, hogy ledobott a játék akkor is valamilyen update miatt. Jó hír, hogy a frissítések egyszerre jönnek ezután is. És mindkét konzolon ugyanaz a tartalom fog érkezni.

Free to Play?

Nemigazán. Attól, hogy free to play üzletpolitikát követ a World of Tanks, sajnos Xboxon más helyzet alakult. Ingyen játszhatunk mi is, csak bizony kell az Xbox Live-os aranytagság. E nélkül a játék egy hétnapos próbaidőt aktivál. Bizonyára mindenki tudja, hogy a World of Tanks-hez hétnapos próbaidő egy vicc. Így hát rá vagyunk kényszerülve a Microsoft szolgáltatására. Azonban ha a dolog másik oldalát nézzük, cserébe kapunk egy beton stabil online rendszert, és problémamentes online játékot.

Végszó

A Wargaming betörése a konzolokra egy nagyon jó ötlet volt. A legnagyobb tankcsaták immáron konzolokra is megérkezett. Remekül működik és fényes jövő áll előtte. Milliós letöltéssel büszkélkedhet az Xbox Edition. Nem lepődnék meg a World of Warplanes konzolos bejelentésén a jövőben. Ajánlom mindenkinek, aki szereti a nagy tankcsatákat, vagy szerette volna kipróbálni, de gyenge a gépe és pont van egy Xbox-a. Köszönöm, hogy elolvastátok a tesztet, további szép napot kívánok minden gépigény tagnak!

    Pozitívumok:
  • Remek grafika
  • Bővülő tartalom
  • Játékélmény
  • Hangok
  • Crossplay funkció
    Negatívumok:
  • Eleinte nehézkes irányítás
  • Érdekes realizmus
  • Gold tagság
Hozzászólás küldése
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
Hozzászólások: 12
no avatar
1 éve | 2016. 07. 22. 14:22:31
#
Nagyon jó teszt lett! 10/10
Yuri Boyka avatar
1 éve | 2016. 04. 23. 19:30:00
#
Remek teszt! 10/10!
Sonymeans avatar
1 éve | 2016. 04. 23. 19:26:17
#
domi2001: Köszönöm :D
Tyrion Lannister avatar
1 éve | 2015. 12. 10. 19:14:14
#
Jó teszt!
19951207 avatar
2 éve | 2015. 09. 12. 11:39:45
#
off:
A gond az az AW-val, hogy sajnos ott is erőteljesen működik az előre eldöntött csata szindróma!
15:5
szinte minden csata így zárul. Nem számít milyen jó vagy... 15:5-re vagy győzöl vagy vesztesz.
Vesztes csatában ugyanazon helyen lőtt weakpoint-ot nem tudod belőni, míg győztes csatában még a 99%-ban lehetetlen helyeken is átütöd a tankokat...
winrar avatar
2 éve | 2015. 09. 12. 11:23:10
#
Konzolost nem próbáltam, de a PC-s jó (volt). Sajnos csak volt. Egyszerűen nem értem, minek ennyi patch. Mire épp lenne elég mod, amivel már játszható a játék, kijön a következő frissítés. Legújabb frissítéssel sikerült elérni, hogy Locastan nem készít több modot, amiért nagyon kár.
Valahogy úgy 1,5-2 éve, mikor először Wot-oztam laptopon, full low grafikán, hatalmas élmény volt. Még úgy 0.8 környékén, amikor még jó volt a játék. A Free to play pedig egy jó reklámszöveg, ugyanis premium (vagy legalább egy kis gold) nélkül hosszútávon nem élvezetes már. Reméljük az Armored Warfare jobb lesz és azt idővel nem rontják el.
19951207 avatar
2 éve | 2015. 09. 12. 10:55:13
#
A PC-s változattal sokat játszottam (zárt bétát teszteltem).
Sajnos azóta a játék, nem hogy nem javult, inkább csak egyre rosszabb lett. (minden patch-el rosszabb lett ami röhej)
Itt most nem a grafikára gondolok. A játékélmény... azt a földbe tiporta a kedves Ga.ygaming.
Előre eldöntött csaták hada. (Minden csatát egy RNG dönt el konkrétan...) Ez totál elrontotta a játékot...
Talán a 360-as verzió jobb ettől...
Sonymeans avatar
2 éve | 2015. 09. 04. 14:55:44
#
Hát igen... Nem tudom mi történhetett, de valóban sok minden megváltozott. Havonta két tesztet terveztem írni.... Valószínű, hogy ennek számát 1-re csökkentem. Szerintem attól még nem kéne visszavonulni. Lényegesen lecsökkennének a minőségi cikkek az oldalon.
no avatar
2 éve | 2015. 09. 04. 09:03:53
#
Az igazat megvallva az a tesztem nyitotta fel a szemem, hogy a sokáig halogatott "abbahagyom már" dolog kezd végérvényesen összeállni.
Egyszerűen nincs már kedvem ahhoz, hogy tényeg írjak, mert egyszerűen jelen esetben az oldalon már nem nagyon éri meg. Semmi sem olyan már mint régen. Ami engem felbosszant, hogy a legtöbben nem értékelik azt amit az ember tesz egy adott ügy érdekében. Jelen esetben a tesztírást nem magam miatt hanem másokért csinálom. Elvégre nem magamnak, hanem a tagoknak készítem a cikkeket. És az eléggé lelomboz mikor ilyen incidenssel kerülök szembe.
Lehet sokan úgy gondolják, hogy az írás semmiből sem tart "mert lepötyögünk pár oldalt azt kész". De ha valaki olyan mint én vagy te (akinek inge vegye magára, akinek meg nem az gyorsan öltözzön át!) az igenis odafigyel a struktúrára, a kutatásra és az összkép megfelelő elkészítésére.
Most röviden így ennyi lettem volna, a lényeg itt van. ;)
sunray20 avatar
2 éve | 2015. 09. 03. 16:26:24
#
Sajnos a játékteszt "ipara" tényleg eléggé kihaló félben van az oldalon ( főként az olvasóké ). Viszont meg is lehet érteni. Számomra három dolog fontos amikor elolvasok egy tesztet. Jobban tetszik-e mint a sajátjaim ( gyakori eset ), ez esetben megpróbálok rájönni, hogy miért és esetleg beletenni azt az én tesztembe is. A második, ha kevésbé, ekkor ( főleg ha kezdő az illető ) a saját tudásom alapján elmondom a véleményemet az írásáról és elmondom, hogy szerintem mire érdemes odafigyelni ( bár az első esetben is így vagyok vele ). A harmadik pedig teszttől függetlenül az az, hogy mennyire vagyok érdekelt az adott játékban. Ha nagyon akkor minden féle képen szeretném megosztani a véleményem az íróval, viszont ha az adott játék engem egyátalán nem érint, akkor nem biztos, hogy van türelmem elolvasni az adott tesztet ( ebben az esetben ez áll fent ). Azért majd szeretném elolvasni és elmondani a véleményemet én is! :)
Sonymeans avatar
2 éve | 2015. 09. 03. 15:38:18
#
ACsodalatosPokember: Én köszönöm a hozzászólást! A jövőben is próbálok ilyen minőségű cikket kreálni. Mióta visszatértem az oldalra, feltűnt hogy, megváltozott a tesztek iránti érdeklődés,valamint az értékelés. Jó példának a NFS tesztedet mondanám, írtál egy olyan cikket, amibe rengeteg energiádat és idődet fektetted bele, majd pedig miután kikerül, nem írnak, vagy ha írnak akkor kemény kritikákkal bombáznak (azért mert leírtad a véleményedet a játékról) Figyelgettem más tagok cikkeit is, és ugyanarra jutottam, hogy nem nagyon értékelnek, vagy kommentelnek.
no avatar
2 éve | 2015. 09. 02. 21:37:36
#
Na itt meg mi folyik?
Már itt sem mernek hozzászólni sőt értékelni sem.
Én elkezdem. :)
Végigolvasva nekem úgy igazán nem volt bajom sok mindennel. Megfelelő terjedelmű, lényegretörő, tartalmas szöveg kiváló nyelvezettel párosítva. Engem nem érdekel más (most kivételesen) kimondom, hogy ez egy igényes, szemetgyönyörködtető elemzés egy olyan programról amiért én egyáltalán nem lelkesedem. Ezért is volt (többek között) érdekfeszítő iromány. Mert egy olyan játékról írtál ami után nem epekedek, így minden jó (na meg persze rossz is) szóra szükség van.
Köszönöm szépen ezt a cikket!
További jó munkát a jövőben!
Értékelések
Összes átlaga:
██████████
10
7 értékelés alapján
Csak regisztrált tagok értékelhetnek