Hegyek között, völgyek között...
A Valley a Blue Isle Studios játéka, amely egy ismeretlen civilizáció csodás völgyébe hív minket, hogy ugráljunk, lövöldözzünk, életet adjunk és vegyünk el, és közben megfejtsük a hegységek között megbújó titkokat. Ismerjétek meg ti is ezt az ismeretlen, de pompás játékot!

Pedig nem az elvárások lettek magasak, hanem csupán arról van szó, hogy a játékipar nem az igényes felhasználókat, hanem a divatjátékosokat próbálja kiszolgálni, hiszen tőlük lehet kevés energia befektetésével sok pénzt bekaszálni. Szerencsére azért havonta néhány használható alkotás még felüti a fejét, ez persze még nem jelenti azt, hogy nem kiváló élmény egy addig ismeretlen, de minőségi játékkal találkozni. A Valley egy ilyen játék: nem tökéletes, de a trendekbe belefáradt játékosoknak kitűnő választás.
Száguldás, exoskeleton, menetszél

A völgyben töltött ideje azonban nagyrészt mégis a páncél előnyeinek kihasználásából fog állni, tekintve, hogy a Valley leginkább egy belső nézetű platformer-játék. Az exoskeletonunk gyorsabb futást, és hatalmas ugrásokat tesz lehetővé, emellett tudunk majd duplán ugrani, csáklyát dobni, és mágneses falakon közlekedni. Ez nem sok játékelem, de ezek önmagukban is szórakoztatóak: hatalmas élmény egy nagy nekifutás után átrepülni egy szakadék felett, vagy éppen egyre gyorsulva végigvágtatni egy vízmosáson. A játék mozgási rendszere nagyon el van találva, a sebességérzetet remekül építi fel, és már egy egyszerű ugrás véghezvitele is jó érzés, és akkor még az elemek kombinációiról nem is beszéltünk.
Egyszerű, de nagyszerű

Utóbbi miatt érdemes lesz gyakran körbenézni: a játék tele van a történet építésére alkalmas részlettel, hangulati elemmel, csodásan festő szekcióval, és mindezek miatt a hangulatra egyáltalán nem lehet panasz, az atmoszférát pedig a bőrünkön fogjuk érezni. Ez pedig nagyon komoly fegyvertény, hiszen az egyedül a hangulatra támaszkodó kalandjátékok többsége sem képes ezt a szintet hozni. A Valley nem egy sétaszimulátor, de magába foglalja azok érzelmi hatékonyságát, a magába vonzó élményt, úgy, hogy közben érdemi játékmenetet is kapunk.
Élet és halál ura


Azonban szerte a pályán nem csak energia-utánpótlást, de különböző felszedhető tárgyat is találhatunk. A temérdek felszedhető terméssel opcionális területeket oldhatunk fel, ahol értékes fejlesztéseket rejtő ládák várnak minket, míg a gyűjthető medálok egy piramis termeinek kinyitásában lesznek segítségünkre, amelyek szintén kincsekkel kecsegtetnek. A ládákban található fejlesztések igencsak fontos szerepet kapnak: ezáltal több energiát vagyunk képesek raktározni, és a páncélunk más tulajdonságai is fejlődhetnek. Mindig érdemes tehát körbenézni, mert bár a pályák nem nagyok, az összes kis titkot igen sokáig tarthat felkutatni.
A völgy képes krónikája
A játék története egy kicsit könnyebben adja magát. A háttérsztori egy részét különböző papírlapokon olvashatjuk. Ezekből lépten-nyomon találunk, de csak elvétve lesz köztük igazán érdekes. Sokkal hangulatosabb és összetettebb a rengeteg hangfelvétel, amikben az egymással szemben álló, a terület kutatásához ellentétesen álló tudós fejti ki saját nézeteit. Bár ez elsőre összetettnek hangozhat, azért a történet összességében nem lesz olyan barokkos, mint egy körmondat, sokkal inkább sablonos elemekkel és eszmékkel találkozunk, de legalább a történetmesélés nem lett rossz. Mondjuk az számomra rejtély volt, hogy főszereplőnk miért volt olyan beszédes végig, mint Gordon Freeman, és pofonegyszerű gondolatait miért giccses felirtok útján tolmácsolja felénk, de legalább nem vesz el az alapvetően érdekes történésekből, és az ismeretlen kultúra megismeréséből. A lezárás is korrekt lett, de semmi komolyabb csavar, új keletű tanulság, vagy nagy megfejtés nem jut nekünk. Az előadás egyébként teljesen rendben van, a szinkronmunka és a szövegek egyaránt jók lettek, de azért nyilván nem érdemes Oscar-gyanús alakításokra vagy shakespeare-i sorokra számítani.
A Valley egy kellemes élmény. Bár nem fogja megváltani műfaját, de élvezetes platformer, bár nagyon gyengék a lövöldözős részek, de a völgy egy igazi ökoszisztémaként tárul elénk. A történet is korrekt lett, a hangulat pedig remek, és az audiovizuális körítésre sem lehet panasz. Mindenkinek tudom ajánlani, aki szereti a csendesebb, kellemesebb címeket, és a fantasztikus hangulat érdekében el tud viselni egy-két csiszolatlan elemet.
Értékelés
Grafika: 82%
Hangok/zene: 84%
Játékélmény: 80%
Összességében: 82%


Műfaj: ,
Fejlesztő: Blue Isle Studios
