Halál a semmi közepén
A Dead Secret a Robot Invader nevű indie fejlesztőcsapat játéka, amely 2016 márciusában jelent meg PC-re, és VR-készülékeken is látogatást tett. Vajon képes lesz-e ez a nyomozós kaland a virtuális valóság támogatása nélkül is maradandó lenni? A válaszért látogassunk el egy elhagyatott kansasi farmra!

Ki lehet a gyilkos?
Főszereplőnk egy újságírónő, aki egy Kansas-beli kisváros lapjában a pletykarovatot szerkeszti. Érthető módon nincs megelégedve helyzetével, és arra vágyik, hogy egy komoly újságnál legyen riporter. Álma úgy tűnik, közel van: egy Harris Bullard nevű tudóst holtan találták a semmi közepén lévő tanyáján, és a rendőrség véleménye ellenére főszereplőnk úgy gondolja, az illető nem természetes halált halt. Törött karja sem akadályozza meg abban, hogy a helyszínre utazzon, és nyomozásba kezdjen, hogy tényfeltáró cikkjével végre befuthasson. A helyszínen azonban nem nagy meglepetésre kiderül, hogy a helyzet jóval bonyolultabb, mint azt bárki elsőre gondolná, és hősnőnknek egy idő után az életéért is küzdenie kell.
Irányítási nehézségek
A Dead Secret, mint ahogyan azt a detektíves játékoktól megszokhattuk, egy kalandjáték, ezúttal belső nézete ellenére a point & click címek sorát erősíti. Ez olyan szempontból nem meglepő, hogy a VR-eszközök többségével elég nehéz megoldani a rendes mozgást, a legtöbbször kénytelenek vagyunk a teleportálásra hagyatkozni. Ennek megfelelően a játék irányítása nincs túlcizellálva: bár a kamerát szabadon mozgathatjuk, mozogni csak a játék által kijelölt pontok között lehet, ahol körbeforogva interaktálhatunk a környező tárgyakkal.Őszintén szólva nem voltam elájulva ettől, különösen, hogy egy héten belül ez volt a második ilyen irányítású alkotás, amivel játszottam, a That Dragon, Cancer után. Igaz, itt legalább az eredeti platform miatt indokolt ez a fajta mozgás, és a nehézkesség is jóval kevésbé jellemzi a közlekedést, és bár azt nem állítanám, hogy néha nem lett volna sokkal kellemesebb szabadabban körbejárkálni, néha szinte fel sem tűnik az egész. Mondjuk persze az sem túl egészséges, hogy egy játéknál a sétaszimulátorok eszköztára után áhítozunk, de mindez felróható a játék eredetének.
Magával ragadó nyomozás

Mindemellett a Dead Secret nem felejt el jó kalandjáték lenni, ügyesen adagolja az újabb kérdéseket, feljegyzéseket, információkat, nem kevés misztikummal operál, és már az első tíz percben felkelti az ember érdeklődését a történet befejezése iránt. Időközben egy hátborzongató atmoszférát is felépít, ahol az ember nem érzi biztonságban magát, minden zajra összerezzen, ezáltal pedig igazán át lehet élni a nyomozás izgalmát. Néha horrorelemek is felbukkannak, igaz, legtöbbször csak lassú méltósággal, amely sokkal félelmetesebb, mint a vásári ijesztgetés. Igaz, utóbbiból is kapunk bőven, és ezek a jumpscarek a maguk primitív módján még működnek is, igaz a végén talán kicsit sok volt belőlük, és így jelentőségüket vesztették.
Ami szintén szimpatikus volt, az a fejtörők ötletessége. Nem azt mondom, hogy doktori diploma kell a megoldásukhoz, de az átlaghoz képest viszonylagos sokszínűség jellemzi őket, és a keresgélés is túlmutat egyszerű kapukulcsok után való kajtatáson. Például találkozunk szabadulószobákból visszaköszönő elemekkel és kémiai fejtörővel is. Ezáltal a felfedezés is élménnyé válik, és abszolút szórakoztató egyik nyomtól a másikig haladni, hogy felgombolyítsuk mind az előrehaladás, mind a rejtély fonalát.
Addig nyújtózkodj...

Másik problémám volt még a főbb dramaturgiai pontokon bedobott összegzés. Ennek egyszerűen nincs értelme, tekintve, hogy a főbb kérdésekre úgyis mindenki emlékezni fog, és ezek alapján úgyis esélytelen rájönni a tettes kilétére. Emellett mindössze talán háromszor szerepel, egyszer ráadásul kifejezetten hamar (igaz, kidolgozottsága, és az ott eltöltött idő miatt simán el tudom képzelni, hogy eleinte az első terem külön egységet alkotott), és a vége felé még kétszer. Itt persze szóba lehetne hozni a rövidséget is magyarázatként, hiszen bő két óránál tovább nem fog senkinek sem tartani a kaland, de nemes egyszerűséggel csak egy felesleges játékelemről van szó. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne lett volna sokkal több lehetőség is a Dead Secretben, de ki tudja, talán jobb, hogy a megfelelő fába vágták a fejszéjüket a készítők.
A belső értékek a fontosak

Mondjuk a beleélésen segített volna, ha a néha felbukkanó, szinkronizált monológok nem egy mormota beleélésével lettek volna előadva. Az egytelen szinkronszínész munkáját egy iskolai felolvasószakkör teljesítménye is elhomályosítaná, és ezáltal hajlamos voltam megkérdőjelezni a főszereplő motivációit. Egyszerűen nem érződik rajta az életveszély fenyegetettsége, és az egyetlen hely, ahol idő előtt el lehet hagyni a helyszínt, még az első tíz perceben van, ez után az alternatív befejezés után, amikor már komolyan kockán forog az élete, akkor fel sem merül benne, hogy idő előtt abba kéne hagyni a műszakot. Persze próbálkoznak az írók a magyarázattal, de nem túl meggyőzőek.
Sajnos technikai oldalon sem egy fáklyásmenet a Dead Secret, a látványból egyedül a design értékelhető. A grafika úgy általában közepes, de időnként vannak gyengébb pillanatai is, ez nem olyasmi, amit az ember kitesz a kirakatba. Ezáltal a VR-kompatibilitását is meg lehet kérdőjelezni, ugyanis ha már játékmenet maradt, és a külső sem mutatós, akkor maximum az ijesztgetések lesznek hatásosak a virtuális térben. A hangzásvilág ellenben remek lett, nagyon jól készíti elő a történéseket, festi alá a jeleneteket, tartja fenn a feszültséget. Igaz, a hangulatnak ilyen módon a zenék is alá lettek rendelve, de ellátják a szürke eminenciás szerepét.
Összességében elmondható, hogy a Dead Secret egy élvezhető, izgalmas, misztikus nyomozós kaland, amelyet érdekes felfedezés, ötletes feladványok és kiváló atmoszféra támogat meg. A nem ideális irányítás, és a kisebb hibák nem vesznek el sokat az élményből, és szerintem bátran állíthatom, hogy a VR nélkül sem lett kevesebb a játék, anélkül is kiváló vétel lehet, még ha jelenlegi ára kicsit sokaknak tűnhet bő két óra élményért.
Értékelés
Grafika: 65%
Hangok/zene: 85%
Játékélmény: 80%
Összességében: 81%


Műfaj: ,
Fejlesztő: Robot Invader
A következő írás valószínűleg a SOMA-ból lesz.