A bagoly odúja - Minerva's Den DLC
A BioShock 2: Minerva’s Den DLC minden kétséget kizáróan a széria legkevésbé ismert tagja. Ez azért kár, mert ez a kiegészítő, amely 2010 augusztusában jelent meg, az egyik legjobb dolog, amely ekkor a sorozattal történhetett. Tartsatok velem erre az utolsó utazásra a BioShock-játékok világába!

Gondolkodom, tehát vagyok
Minerva’s Den a vízalatti Rapture informatikai központja, a várostól elkülönülten fekszik a tenger fenekén. Központjában található a Thinker nevű szuperszámítógép, amely Rapture rendszereit működteti. Hősünk, az Alpha-szériájú szkafanderes Big Daddy, Subject Sigma azzal a feladattal közelít Minerva’s Den felé, hogy valahogy kijuttassa onnan a Thinkert. A jelek szerint ezt mások azonban nem így gondolják, és egy kiadós robbanás után kénytelenek vagyunk a tengerfenéken keresztül megközelíteni a célterületet. Itt felveszi velünk a kapcsolatot C.M. Porter, a számítógép készítője, aki figyelmeztet minket, hogy Wahl, Porter volt munkatársa bizony nem fogja jó szemmel nézni magánakciónkat, hiszen jelenleg ő tartja hatalmában az egész városrészt a Thinker segítségével. Utunk tehát nem lesz sima Minerva’s Den szíve felé, cserébe annál izgalmasabb, és itt még nem is sejtjük, milyen meglepetések érnek minket útközben.
Nem szabdalónak való vidék
A játékmenet egyébként nem sok újdonságot tartalmaz. Minden fegyverhez továbbra is háromféle lőszertípus tartozik, amikkel érdemes kombinálni. Sokkal fontosabbak azonban az elmaradhatatlan varázslatok, más néven plazmidok. Ezek között találhatunk fagyasztást, tűzlabdát, sőt, telekinézist is, és kifejezetten szórakoztató őket harcban bevetni. Emellett ezek sokszor képesek interakcióba lépni a környezettel: lehet jeget olvasztani, olajfoltokat lángra lobbantani, vagy a vízbe áramot szórni: jaj annak, aki ilyenkor rossz helyen tartózkodik! Ezek a tényezők eléggé elmélyítik a játékmenetet, és kifejezetten érdekessé is teszik. Nincs az az érzése az embernek, hogy csak eszetlenül végig kéne rohanni a pályákon, mert megéri ésszel játszani. Már csak azért is, mert csak körültekintéssel lehetünk sikeresek: csakúgy, mint a sorozat többi részében, itt is elengedhetetlenül fontos a gyűjtögetés: csak így juthatunk elég lőszerhez, kötszerhez, vagy bármihez, ami a sikerünkhöz kell.
Persze nem minden masina akar jót nekünk, így bizony meggyűlik a bajunk a biztonsági rendszer droidjaival is. Bár ezzel nem sok operatőr tetszését fogom elnyerni, de első célpontunk mindig a kamera legyen, ha nem akarunk egy pár drónt a nyakunkba, de ugyanígy belefuthatunk különböző lövegtornyokba is. Szerencsére itt nem csak az erőszak a megoldás, és egy távolsági hekkelő szerkentyűvel magunk oldalára állíthatjuk ezeket a gépeket. A rendszerek feltörése az alapjátékhoz hasonlóan működik, egy minijáték keretei között különböző színtartományokat kell eltalálnunk. Erre a folyamatra jó néhány zárt ajtó, vagy széf kinyitásakor is szükségünk lesz, úgyhogy érdemes hamar megbarátkozni vele.

Messze esett az alma a fájától
Mindebből látszik, hogy elég összetett játékmenettel van dolgunk, de őszintén szólva ez így volt az alapjátéknál, és gyakorlatilag az össze többi BioShocknál is. Az összes újdonság kimerül egy új fegyver, egy új plazmid, és egyféle új Big Daddy-típus felbukkanásában. Még nagyobb probléma, hogy az alapjáték instabilitása ide is átragadt: a normál verzió játszhatatlan volt, de a felújított változatnál is figyelni kellett rá, hogy gyakran mentsek az állandó összeomlások és crash-ek miatt. És mégis, valahogy ez a kiegészítő egészen más kategóriát képvisel. Itt valahogy élvezhető az egész. Ennek a legfőbb oka az, hogy a harcok nincsenek olyan szinten az arcunkba tolva, mint a DLC „nagy testvére” esetén. Ugyanis úgy a harcrendszer messze nem olyan szórakoztató, amilyen lehetne. Az összetett játékmenet nem tudja eléggé kifejteni előnyeit, ha folyamatos a hentelés, de pont összetettsége miatt sokkal kevésbé szórakoztató vele a darálás. Ez rontotta el kissé a BioShock 2-t, és szerencsére ebbe a hibába nem estek bele a Minerva’ Den készítésénél. Az egyébként nem rossz harcrendszer háttértáncosként lép fel, és a hangulat kerül előtérbe, és így elképesztően jól működik az egész.
Csendes, méltó búcsú

Persze nem lenne ez egy BioShock-játék egy hatalmas csavar nélkül a történet végén. Valahogy ennek ellenére nem volt kiszámítható egyik játék fordulata sem az sorozatban, ami meglehetősen szép eredmény. Az itteni csavar nem marad el sem meglepetésben, sem előkészítésben korábban vagy később látott „társaitól", valahogy mégis más kategóriát képvisel. Miután döbbenetünk tetőzött, nem küld meg minket több tonnányi epikus történéssel, vagy fennkölt fináléval. A Minerva’s Den sztorija csendes, elgondolkodtató befejezést ad. Ritkán mondok ilyet, de talán megható is volt. A játék szépen nyugodtan vezet el minket a végső konklúzióhoz, hogy egyszerre hagyjon bennünk elégedettséget és ürességet. Ürességet, mert ezt az élményt szinte lehetetlen lesz mással pótolni. Nincs mese, néha az ismétlés a megoldás.
Nehéz pontosan megfogalmazni az élményt, amelyet a Minerva’s Den DLC nyújt. Ha a harcrendszer irányából közelítjük meg a dolgot, akkor rosszabb, ha pedig a hangulat irányából, akkor jobb eredményt kapunk, mint a milyen a valóság. Egy ugyanakkor biztos: csodálatos élményt nyújt, amit nem tud elvenni tőle a kifagyások sorozata sem. Érdemtelenül ismeretlen ez a kiegészítő, pedig ha valami, akkor ez megérdemli a figyelmet.
Értékelés
Grafika: 88%
Hangok/zene: 92%
Játékélmény: 90%
Összességében: 91%


Műfaj: ,
Fejlesztő: 2K Australia, 2K China, 2K Marin, Digital Extremes
Általában hadilábon állok a nálam idősebb játékokkal, de az év végi System Shock reboot előtt valószínűleg játszom egy-két retro játékkal is, lehet, hogy közéjük teszem.
Btw, a tesztet olvasva ugrott be az az érzés, amit az első Bioshock végigjátszása közben éreztem, mégpedig hogy ez akár lehetne a Blood utóda is. Nagyon örülnék neki, ha valamikor esetleg eme nagy öreget is elemezné nekünk.
Tisztelettel
xCube
u.i.: A komment stílusát nem kell komolyan venni 😃 .
Következőre a Steam egy igazi gyöngyszemét hozom el nektek, amely benne sincs az oldal adatbázisában. Nem kell aggódni, nem minden cikkem lesz pozitív... 😀