A sétaszimulátorok királya
A The Stanley Parable a Galactic Cafe nevű indie fejlesztőcsapat játéka, amely Davey Wreden ötlete és megvalósítása alapján készült el. Először egy Half-Life 2 mod volt, később lett önálló alkotás, mára azonban kultjátékká vált.
Először is szeretném tudatni mindenkivel, hogy az elkövetkező teszt spoileres lesz. Nem feltétlenül konkrét dolgokat akarok lelőni, hanem csak a játék lényegére fogok rávilágítani, de aki ettől is szeretné megkímélni magát, az kérem ne olvasson tovább!
Vita tárgyát képezi, hogy művészetnek tekinthetőek a videójátékok. Erre a legtöbb esetben az a válasz, hogy bizonyos esetekben igen, de ha ránézünk a többségükre, nem a művészet az első dolog ami eszünkbe jut. Pedig a játékoknak van egy igen nagy előnyük például a filmekkel szemben: az interakció. Most nyilván nem arra gondolok, hogy a játékosnak kell lelőnie az ellenfeleket, hanem sokkal inkább az interaktív történetmesélésre, hogy dönthetünk az adott szituációkban, és nem csak egyféleképpen alakulhat a sztori.
A választás hatalma

Én abszolút nem rajongok a Dishonored-ért, de azt el kell ismerni, hogy ott sokkal elemibb szinten működött a világra való kihatás, hiszen játékstílusunk, és morális döntéseink alapján változott a környezet. Bár befejezésből nem volt sok, a hangulaton és az atmoszférán is lehetett érezni döntéseink súlyát.
Tehát sokszor tudjuk befolyásolni a történet menetét, de mertünk-e szembeszállni a játék utasításaival? Olyan helyeken máshogyan dönteni, ahol ezt a szkript nem teszi lehetővé? Merjük-e megölni azt, akit meg kéne menteni, vagy fordítva? A válasz a legtöbbször nem. Hiszen ilyenkor tudjuk, hogy mi jön: küldetés elbukva, kezdd elölről. Ne próbálj meg minden döntést magad meghozni.

Az első benyomások
Stanley egy nagyvállalat 427-es számú alkalmazottja. A 427-es szobában dolgozik: a monitorán megjelenő utasításokat követi, hogy milyen gombokat üssön le, és milyen sorrendben. Stanley kiegyensúlyozott és boldog, ám egy nap különös dolog történik: nem jelenik meg egyetlen parancs sem a képernyőn. Stanley elhatározza hát, hogy utánajár a különös dolognak, és ekkor meg is kapjuk felette az irányítást. Elsőre ez egy átlagos belső nézetű kalandjátéknak tűnik. Kolbászolunk a hatalmas irodában, néha interakcióba lépünk valamivel. Még a felfedezéssel sem kell vesződni, a rengeteg ajtó közül alig egy pár nyílik, és még az elágazásoknál is rendes a narrátor, és elmondja merre kell menni. Nincs is ennél könnyebb dolog. A lényeg, hogy haladjunk a sztoriban.
Most pedig gondoljunk részvéttel azon testvéreinkre, akik itt megakadtak a végigjátszásban. Nem tudják, miből maradnak ki. Ez a játék, ugyanis arról szól, hogy hol, és milyen módon döntesz a narrátor utasításainak megfelelően, vagy azzal szembeszegülve, még esetleg akkor is, ha úgy tűnik, hogy nincs döntési helyzet. Hiszen már azzal is egy döntést hoztunk meg, hogy kiléptünk a szobánk ajtaján…
Mondd, te mit választanál?
A The Stanley Parable zseniális alapvetése az, hogy rávilágít a hosszas bevezetőben taglalt problémára. Persze itt is lesznek klasszikus döntéshelyzetek, azzal az egy különbséggel, hogy ezek nem döntéshelyzetként vannak tálalva, hanem meg van mondva, merre kell menni. Ezen pontokat könnyű megtalálni, de vannak olyan részek, amiket csak azok lelhetnek fel, akik nagyon állhatatosak, vagy szerencséjük van. Pedig ezen pontok sokkal zseniálisabbak, és néha egészen megdöbbentőek. Ja, és fontos, hogy attól, hogy az arcodba nyomják a továbbhaladás zálogát, még nem biztos, hogy az az egyetlen út. De még jobbak az olyan befejezések, ahol látszólag nem is lehet semmit sem csinálni, és nincs lehetőség interakcióra. Az az igazi élmény, amikor sikerül egy ilyet megtalálni.
A kiváló narráció
A narrátor ugyanis zseniális. És itt nem csak az előadásmódról beszélek, hanem a számára megírt szövegekről is. Olyan mintha személyisége lenne, sokszor egy valódi ember érzetét kelti. Beszól, ha sokat tökölünk valahol, duzzog, ha nem vagyunk hajlandóak őt követni, és megkér, hogy ne hozzuk meg a döntéseket mi magunk. Érzelmileg zsarol, vagy egyszerűen csak megalázza a játékost, és szórakozik vele. A sértődött játékkészítőtől a kiszolgáltatott játékossal játszadozó felsőbbrendű lényig elég széles spektrumon mozog, de mindenhol kiváló. Ahogy megfigyeltem, még valamilyen szintű változatosság is van a szövegeiben, úgyhogy itt nem lehet panasz.
Mindez azért érdekes, mert ha ezen aspektusokat elvesszük a The Stanley Parable-ről, egy meglehetősen gyenge próbálkozást kapunk. A játékmenet a lehető legegyszerűbb, az interakciók száma pedig hihetetlen kevés. Ha pedig tényleg találunk egy-egy ilyet, sokszor kiderül, hogy ahova tévedtünk, az nem rejt semmilyen eseményt, nem lesz se narráció, sem új befejezés, ami erősen visszaveti a felfedezés örömét.
Semmi sem tökéletes

Mindezek ellenére nem tudok haragudni erre a játékra, hiszen nem itt rejtőzik a lényege, és amit el akar érni, azt csont nélkül el is éri. Az egyetlen igazi szívfájdalmam, hogy nem hosszabb egy kicsit, hiszen üzenete és zsenialitása ellenére sokszor átjárja a végesség érzete. Nevezhetném hiányérzetnek is, bár ez utóbbit csak egy két elszalasztott potenciális befejezésnél éreztem. Ha a játék mondjuk tízszer ilyen tartalmas lenne, javítanának a környezeten, és netalán valami érdekfeszítőbb játékmenetet is társítanak hozzá, az évtized játéka lehetett volna, így csak szimplán kiváló, és talán a legmaradandóbb élmény, ami egy videójátékkal való ismerkedés közben ért. Ennél nagyobb baj ne is legyen, nem igaz?
A The Stanley Parable varázslatos. Számtalan rejtett döntési helyzete, titkos befejezése van, és az üzenete is kiváló, és hihetetlenül egyedi. Ezt kiegészíti egy kiválóan megírt és briliánsan előadott narrátor agymenése, egy rakás utalás, egy jó adag humor, és kész is az az alkotás, amit mindenképpen át kell élni. Mert igen, ha a The Stanley Parable videójáték, akkor a videójáték igenis lehet művészet.
Értékelés
Grafika: 65%
Hangok/zene: 85%
Játékélmény: 95%
Összességében: 95%


Műfaj: ,
Fejlesztő: Galactic Cafe
Aki megcsinálta azt a befejezést az nagyon ráérhetett.