Otthon, édes otthon!
A Gone Home a The Fullbright Company nevű indie fejlesztőcsapat játéka, az úgynevezett sétaszimulátorok egyik első képviselője 2013 augusztusában jelent meg. Tavaly egy rövid ideig ingyenes is volt, így került a kezeim közé, és nem bántam meg, hogy rászántam az időmet.
Érdekes műfaj a sétaszimulátoroké. Ezeket az FPS-nézetben játszható, játékmenteileg leginkább a point&click címekre hajazó darabokat sokan nem szeretik (talán a játékmenet túlzott egyszerűsége, talán a túl sok elolvasandó szöveg miatt), vagy egyszerűen csak nem ismerik, mert valljuk be, nem ezekre vagyunk kíváncsiak, ha valami hír előkerül, hanem sokkal inkább az aktuális AAA-játékok hoznak lázba minket. Ez teljesen természetes is, azonban én tesztek útján megpróbálom nektek bemutatni ezeket az alkotásokat. Nem ígérem, hogy megszerettetem bárkivel is a műfajt, mert vannak itt rossz játékok is rendesen, de mivel útközben átcsúszok kissé a horrorba is, olyan kiváló címekről is írok majd, mint például a SOMA. Nem mással kezdem a gyűjteményt, mint az egyik első képviselővel, a 2013-as Gone Home-mal. Vágjunk hát bele!
Végre otthon!

Itt még meg kell említeni, hogy ez a kezdés egészen zseniális húzás az írók részéről: úgy tudják elérni azt, hogy a főszereplőnek hasonló háttérismeretei legyenek, mint a játékosnak, és mégis meglegyen a motiváció a történtek felkutatására, hogy ehhez nem kell valakinek a képzeletvilágában sétafikálni. Így ha Samantha történetszálát nem is lehet annyira átérezni (erről még később), Katie helyzetébe egészen könnyű beleképzelni magunkat.
Olvass!

Igazából nem tudom, hogy sok más fejlesztő miért nem vette a fáradságot hasonló játékok esetén, de én személy szerint sokkal szívesebben olvastam egy újságcikket úgy, hogy úgy is nézett ki, mint egy cikk, és nem egyen-feliratozva van minden. Arról már csak nem is beszélek, hogy az egyébkénti minősége is magas ezeknek a leveleknek, látszik rajtuk, hogy dolgoztak vele, nem csak oda lett hányva, hogy úgyse olvassa el rendesen senki. Itt persze nem árt megemlíteni, hogy egy középszintű angoltudás kell ahhoz, hogy legalább a nagy részét érteni lehessen az irományoknak.
Önkényes házkutatás
Korábban mondtam, a játék főként a felfedezésből áll. Na, ezt most felejtsétek el, mert a Gone Home csak és kizárólag a felfedezésből áll. Itt arról van szó, hogy nincsenek átvezető animációk, párbeszédek, egyedül az, hogy mindent átvizsgálunk szintről szintre, szobáról szobára, fiókról fiókra. Itt pillanthatunk bele a dolgok hátterébe: Sam új iskolájában való megpróbáltatásai, a családfő írói válsága és az előző tulajdonosról keringő pletykák mind feltárulnak előttünk. És nem is kell aggódni, az egészet arra találták ki, hogy végighaladjunk minden elképzelhető tárgyon, és ha elfogynak a lehetőségek, akkor már biztosan megtaláltuk annak a helyiségnek a kulcsát, amit addig nem tudtunk szemügyre venni. Persze alaposnak kell lenni, de a szigorúan a továbbhaladáshoz szükséges elemek elég triviális, kiszámítható helyeken vannak, így aki akar, akár könnyedén végigszaladhat az egészen egy szűk óra alatt, kérdés persze, hogy mennyire érdemes így tenni, hiszen ha ignoráljuk az elénk kerülő kirakós-darabokat, akkor semmit sem fogunk érteni a végén.
Történet, vagy amit akartok
Mint látni lehet, van bőven elmesélendő háttértörténet, és információ, de az egyszeri játékos kissé megijedhet, ha ebből a sok ismeretből egyedül neki kell összeállítania magában a történteket. Erre gondoltak a fejlesztők is, és egyfajta szamárvezetőként a sztori fontosabb (vagy kevésbé lényeges) részeit jelképező tárgyakkal való interakcióba lépéskor meghallgathatjuk Sam naplóját. Ezek egyrészt személyesebbé teszik a történteket, másrészt itt már van szó konkrét történetvezetésről is, ami szintén egészen jól van megoldva, és az előadásra sem lehet panasz.
Egyszerű, de nagyszerű
Még szerencse, hogy a történet ilyen jó, mert a játék szigorúan vett logikai, keresgélős része nem egy nagy eresztés. Ha jól emlékszem négy kulcsot és három számzáras lakatot találhatunk szóval nincs ez túlgondolva, a különböző titkos átjárók és rekeszek már izgalmasabbak egy fokkal, de nem ettől fogok lemenni hídba. Aki pedig azt hitte, hogy valami horroros beütés lesz itt, az nagyot tévedett, hiába voltak erre utalások a játékban is.
Mindezt úgy, hogy az eddigiek mellett nincs sok plusz tartalom a játékban. Van egy opcionális széf, egy gramofon, meg a házban szanaszét megtalálható kazetták, amelyeket a magnóknál meghallgatva megismerhetjük Sam barátnőjének rockdalait, de ezeket hosszú távon nem ajánlom, mert nem éppen minőségi muzsikák ezek, éneket tekintve meg pláne.
Csak letisztultan!
A Gone Home tálalását egyébként letisztultság, egyszerűség jellemzi. Nincsenek túlságosan bonyolult modellek, minden le van egyszerűsítve, de ez nem is akkora baj. A textúrákkal is ott spóroltak, ahol kell: Néhány helyen bezoomolva is élesek, máshol, ahol kutya se nézi (például a szőnyeg), még normál esetben is penetráns. A látványvilággal sincs gond, a színvilága megnyugtató, és egészen jó átmenet a rajzfilmes és a fotorealisztikus stílus között.
Hibákból sincs sok benne, nincsenek bugok, akadások, laggok (azért itt nem kell pezsgőt bontani, ez nem egy nagy teljesítmény), a játékmenetből is csak egy futásgomb hiányzott, mert amikor az ember már célzottan halad egyik helyről a másikba, akkor idegesítő lehet a nem túl acélos tempó. De ennek ellenére egy kellemes, hanglatos, majdhogynem pihentető játék lett a Gone Home, egy olyan cím, amiből fájdalmasan kevés van a piacon.
A Gone Home nem egy forradalmi játék, mert volt előtte is sétaszimulátor, ha nem is sok, de megmutatja, hogyan kell ezt csinálni, és sokan pár évvel később se tudták megközelíteni azt a szintet. Egyúttal kis költségvetésű, de így is kerek program, amely hangulatával, és a temérdek felfedezni valóval garantálja a szórakozást, még akkor is, ha második végigjátszásra már nem lesz olyan izgalmas, vagy érdekes. Én mindenesetre mindenkinek ajánlom, még ha nem is a teljes árán, de egy leárazáskor mindenképp.
Értékelés
Grafika: 80%
Hangok/zene: 82%
Játékélmény: 86%
Összességében: 83%


Műfaj: ,
Fejlesztő: Fullbright




