Watch Dogs - Várjuk a folytatást!
Hatalmas reklámkampány! Hatalmas elvárások! Hatalmas csalódások! Watch Dogs avagy a Ubisoft GTA-ja.
Bevezetés
Azt hiszem, nem túlzás azt állítani, hogy a 2014-es év egyik legvártabb címe a Watch Dogs volt. Hiszen kategóriáján belül egyedülálló és egyedi játékélményt ígért komor hangulat vételű jelenkori nyílt világú játék menetével. Mindezt megfűszerezve hackeléssel és virtuális bűnözéssel. De nem csak ennek köszönheti hatalmas előzetes sikereit, hanem a körré kerített irreálisan nagy hype-nak is. Ugyanis a megjelenés előtt évek óta főtéma volt a konferenciákon, óriásplakátok jelentek meg róla, mindennaposak voltak az előzetesek és emellé, ilyen címekkel illették mint, hogy a GTA verő, szimulátor szintű vezetés, nálad is okosabb mesterséges intelligencia és hasonlóak. Így részben ennek köszönhette a megjelenés utáni lehúzásokat. Na meg persze ott volt még a temérdek bug és optimalizálatlanság is. De ne szaladjunk ilyen előre…
Nézzük is meg, hogy miről szól a játék, azaz a történetet
Főhősünk és irányítható karakterünk nem más, mint Aiden Pearce aki egy fiktív Chicago alvilágában tevékenykedik, mint bűnöző és hacker. Amit könnyen végezhet is, hiszen a várost egyetlen egy mindenre kiható rendszer, a CTOS vezérli.
Azonban mint, ahogy az szokott lenni hamar megvan a probléma, hiszen egy félreértés következtében meggyilkolják szeretett unokahúgunkat. Ezek után egykori munkáltatónk ellen fordulunk és megpróbáljuk kideríteni, hogy kik állnak a háttérben emellett minden nekünk ártó vagy utunkba álló embert likvidálni. A bosszúhadjárat közepette azonban ismét veszélybe sodorjuk családunkat. Hiszen a pörgős indítást követően elrabolják testvérünket Nicole-t. Nekünk pedig az ő kiszabadítását kell előtérbe helyezni. [SPOILER]: Gondoltam, milyen izgalmas küldetések lesznek, ha már az elején jön egy túszmentés, de aztán jöttek a bonyodalmak és teletek a küldetések Nicole hollétéről pedig még mindig semmit nem tudtunk. Végül majdnem a játék legvégére sikerült kiszabadítanunk [SPOILER VÉGE] és ezáltal egy kicsi vontatott és időnként elhúzott lett a 10-12 órás fő történetszál. De azért szolgál érdekességekkel és fordulatokkal, és ha nem is igazán kiemelkedően zseniális, de abszolút élvezhető történetet kapunk.
Gameplay, játékmenet
A játék igen jól alkalmazkodik a játékos stílusához, hiszen mindenki megtalálhatja benne a maga helyét. Majdnem minden küldetésben van lehetőségünk eldönteni, hogy lopakodva halkan előrehaladva egyesével szedjük le áldozatainkat. Vagy tanként előre rohanva gránátvetőkkel és robbantással érjük el a megfelelő hatást. De ezek keverésére is van lehetőségünk, és több taktikát is alkalmazhatunk sok különböző fegyver és tárgy használatával. (De erről majd később.) Ám ilyenkor nem árt vigyázni, hogy biztos jól döntsünk, és meg ne haljunk, ugyanis, az AI kifejezetten jó, ha szükséges erősítést hívnak, bekerítenek, gránátokkal kikergetnek fedezékünkből, ahol nyílt célpontok vagyunk az ellenséges snipernek, alakzatokat vesznek fel stb. De a nehézségi szint sincs eltúlozva így csak élvezhetően okosak, de mégis legyőzhetőek. Modern kori nyílt világú játékként az autók és más járművek használata is jelentős részét képezi a játéknak. Általában az autós üldözéseknél is van lehetőségünk választani, hogy minél strapabíróbbá tegyük kocsink és hackelésekkel vagy az autóból kiszállva fegyverekkel kiiktassuk az üldöző brigádot. De gyorsan elmenekülve vagy sikátorokban álló motorral várakozva is lerázhatjuk őket. Amivel akadhatnak gondok az az irányítás, de annak is csak egy része mivel a gyalogos Aiden vezérlése mind kontrollerrel mind egér+billentyű összeállítással stimmel, viszont az autóknál már vannak fenntartásaim, hiszen elég érdekes, azaz inkább irreális a fizikájuk. De mivel itt nem egy verseny játékról van szó így ezek mellett is el lehet haladni, hiszen azért megszokható és legalább arra oda figyeltek, hogy a különböző autók különböző helyszíneken különbözőképpen viselkednek.
Egyéb iránt pedig a Watch Dogs játékmenetéről elmondható, hogy egy nagy Ubisoft turmix, hiszen megtalálható benne az Assassin's Creedekre jellemző platform elemek a Splinter Cell-féle lopakodás egy kis The Crew-ra hajazó autókázás mind ezt egy Far Cry játékra hajazó open world-séggel. De ez nem is baj, hiszen teljes mértékben jól működik és remek játékélményt nyújt.
Képzettségek, fegyverek és tárgyak
Mint manapság a játékok 90%-a úgy ez is tartalmaz rpg elemeket. Így a különböző küldetések és feladatok végrehajtásáért tapasztalati pontokat kapunk, amiért pedig képzettségi pontokat és ezeket eloszthatjuk a négy főággal rendelkező képzettség fán. Így igazíthatjuk igényeinkhez és stílusunkhoz karakterünket. A négy főágazat egyike az egyedi tárgyak, ahol különböző felszereléseket készíthetünk alapanyagokból mind hackelésre, mint például a letapogató vagy a zavaró mind harcra, mint például a gránát vagy a robbanószerek, de ha másra költenénk pontjaink ezek akár boltból is megvásárolhatóak. A játék jelentős része a fegyveres harc így ezekből sem kicsi a felhozatal. Amelyeket 6 kategóriába sorolva (gránátvetők, gépkarabélyok, géppisztolyok, mesterlövészpuskák, pisztolyok,rohampuskák) fegyverboltokban vásárolhatunk meg, de akár halott ellenfeleinktől is elvehetjük az övét. Ezen felül okos telefonunk segítségével járműveket is rendelhetünk melyek szintén adottságaik szerint 7 kategóriába vannak sorolva (izom, motor, nehéz, olcsó, sport, teherkocsi, tuning autók). Ez a része igen összeszedett és jól kidolgozott a játéknak. Az egyetlen baj az, hogy még ezek beszerzése sem csökkenti annyira pénzkészletünk, hogy valamit ne tudjunk megvásárolni, ha éppen szeretnénk így nem nagy kihívás beszerezni eme tárgyakat.
Mellékküldetések és egyéb tartalom
Open World játékként alap elvárás a melléküldetések megléte, amiket meg is kapunk. Alapjául véve négyféle van, az egyik a beszivárgás, ahol egy embert kell felkutatni majd kiiktatni nem halálos módszerrel. Egy másik pedig a bűnözőkonvoj, ahol egy csoportban haladó bűnözőket kell megállítani, mielőtt elérik céljuk. Ott vannak még a fixermegbízások, ahol különböző autós küldetéseket kell végrehajtani. Végül pedig ha észlelünk egy bűnesetet annak bekövetkeztét kell megakadályoznunk. Ezek így jól hangozhatnak, de nagyon hamar ismétlődésbe majd pedig unalomba fulladnak. Ezek mellet ott van a Far Cry-ból ismert (ctOS) tornyok aktiválása, ami által új rejtekhelyeket és küldetéseket találhatunk térképünkön. Továbbá kártyázhatunk, fogadhatunk, sakkozhatunk és az okos telefonunkról elérhető „értelmes" játékokkal tölthetjük az időt. De ezek sem érnek többet egy egyszeri kipróbálásnál. Sőt én a „virágokról való pattogás” után inkább ki sem próbáltam a többit…
Grafika és látványvilág
Bár az először megjelenő videókhoz és képekhez viszonyítva, mondhatni csúnyább látványt nyújt, azonban a nyíltvilágú játékokhoz képest hozza a 2014-es elvártat, sőt kifejezetten szépnek mondható mindezt egy szinte tökéletesen lemodellezett Chicagoban. Amit kellő mennyiségű ember autó és sok minden más meg is tölt, hogy az tényleg élettel telinek hasson, bár azért vannak helyek, ahol túl sterilre és letisztultra sikeredett. A forgalom az időtől és helyszíntől függően változik, ahogy a napszakok és az időjárás is teszi a dolgát. A főbb karakterek kidolgozása is megfelelő nem hagy kívánni valót maga után. Tehát a grafikára egy rossz szavunk sem lehet, hiszen mára már a kezdetbeli bugoktól és hibáktól is megszabadították legalább is nagyrészt. Ugyanez vonatkozik az optimalizálás kérdésére is, hiszen egy gyengébb konfiguráción is szépen elfuthat csak meg kell kötni a megfelelő kompromisszumokat.
Hangok és zene
Erre egy szóval tudnék válaszolni, ami pedig nem más mint, hogy átlagos. Hiszen a szinkronok hozzák egy játéktól elvártat, de semmi megdöbbentőt vagy különösebben kiemelkedőt nem nyújtanak. Utazások közben pedig annyi zene közül lehet választani, hogy biztosan mindenki megtalálja a neki tetszőt, csak győzze megtalálni a temérdek többi közt.
Multiplayer
Érdekesség, hogy a Watch Dogs többjátékos módja nem a menüből érhető el, hanem a térképnél küldetésekként. Itt többféle játékmódok közül választhatunk. Vannak autó versenyek, team death match és free for all-t idéző kihívások, de akár coopban is bejárhatjuk a várost. Valamint a legérdekesebb az, amikor becsatlakozunk egy másik játékoshoz és fel kell töltenünk egy fájlt míg ő megpróbálja megakadályozni és fordítva. Ami nem rossz ötlet, de szerintem nem nyújt többet egy átlag egyjátékos játék multiplayerénél.
Összegzés
Ha eltekintünk az óriási reklámkampánytól, összességében egy rendkívül jó és izgalmas alapötletű játék, amely kevésbé jól lett megvalósítva. De egyszer mindenképpen érdemes végigjátszani. Innentől kezdve a második részen a hangsúly, aminek igen nagy szerepe lesz, hiszen ott majd kiderül, hogy ki tudnak-e hozni többet ebből a címből, mint azt az Assassin's Creed 2 esetében is tették vagy kiadják ugyanazt még egyszer, mint ahogy mostanában szokták. Mindent összegezve ezt tudnám a végére mondani a Watch Dogs-ról: Lényegesen "rosszabb", mint ahogy a Ubisoft állította de lényegesen "jobb", mint ahogy a játékosok többsége állítja.
Műfaj: ,
Fejlesztő: Ubisoft Montreal
mikej95 : A Ubisoft nem feltétlenül GTA gyilkosnak szánta, de mivel open world és vannak benne autók meg rendőrök, az emberek egyből a GTA -val kezdték el össze hasonlítani és mivel hatalmas volt a reklám, ezért a GTA ellenfeléből GTA verő lett.
winrar : Köszönöm! Hát sajnos a Ubisoft nem éppen a kiszámíthatóságáról híres, én például az Assassin's Creed Unity-tól is többet vártam, elvégre mégis csak az első új generációs AC volt. De ott van a South Park Stick Of Truth ami elvárásaimon felül teljesített.
Amúgy eléggé kiszámíthatatlan a Ubisoft, ugyanis anno 2012-ben amikor kijött a Far Cry 3, nem számítottunk rá, hogy annyira jó lesz. Ezt meg jobbnak vártuk, mint ami lett belőle. Na mindegy. Ami viszont iszonyat nagy pofátlanság, hogy lebutították a 2012-es E3-on bemutatotthoz képest a grafikát.
flamina: Igen, én személy szerint nagyon is várom, csak az elvárásaim is nagyok vele szemben, ezért csak remélni tudom, hogy nem fogok nagyot csalódni!
repulomajom-legikoz : Szerintem azért ez a játék jobb, mint egy középszerű alkotás elvégre én arra csak 5 pont körül adnék. De én nem is igazán adnék egy játéknak, sem 10/10-et elvégre ahhoz tökéletesnek kell lennie, és mindennek vannak hibái és/vagy hiányosságai az én által legjobbnak vélt játékok is maximum 9,5 –öt pontot kapnak. És én csak azért mondom, hogy a játékosok által alul értékelt, mert általában ilyen párszavas (ide nem akarom kiírni) jelzőkkel illetik, pedig egyáltalán nem. És, amellett sem mehetünk el szó nélkül, hogy egy bevezető első részről beszélünk. Mint írtam innen a második résznek kell majd bizonyítania.
JÓ EZ!
A lehúzás oka még az lehet, hogy nem 2014, hanem 2013 legjobban várt játéka volt, csak hát késések és halasztások...