DayZ Standalone - Hogyan éld túl a zombiapokalipszist?!
Sokaknak már nem újdonság a DayZ név, hiszen 2009-ben Arma II modként látta meg a napvilágot. Azóta önálló játékká nőtte ki magát és 23.99 Euroért bárki belevághat a zombis túlélősdi rejtelmeibe. Így első ránézésre sokaknak elég borsos árnak tűnhet ez a 24 Euro egy korai hozzáférésért, hiszen vetélytársát az Infestation: Survival Stories (korábbi bukott és perelt nevén a War Z) teljes kiadását 12.99-ért már a magunkénak tudhatjuk. Volt szerencsém kipróbálni az Infestation-t és körülbelül 6 óra játékidőt tudtam belefektetni, de nem győzött meg. Ellentétben a DayZ-vel, ami a kezdeti bukdácsolásaim ellenére megfogott és számomra megérte a belefektetett 24 Eurós összeget.
Ezután a rövidke bevezető után térjünk is át a lényegi dolgokra és tekintsük át miről is szól a játék, mielőtt dicsérném vagy kritizálnám bizonyos részeit. A DayZ kategóriája szerint egy Survival MMO, amelyben az általunk testreszabott karakterrel első (FPS) és harmadik (TPS) nézetben irthatjuk az elszabadult zombikat és túlélő társainkat egyaránt. Itt meg kell jegyezzem első negatívumként, hogy nagyon kevés részlet testreszabható karakterünkön a kezdő ruházatunkat leszámítva (4 fajta bőrszín és a nemünk). Kezdésnek tanácsos sötét ruházatot választani a jobb rejtőzködés érdekében, de ez igaz a későbbiekre is, hiszen a cél a túlélés. Egy sárga munkavédelmi sisak és egy sárga esőkabát kombinációja ebben a játékban közel sem nevezhető életbiztosításnak egy nagyobb létszámú szerveren. (Kár, hogy nem lehet mellé egy "IDE LŐJETEK!" táblát is akasztani a nyakunkba.) Kezdéskor a szerver által kiválasztott "spawn point"-on találjuk magunkat egy zseblámpával és egy elemmel a zsebünkben és máris kezdődhet a túlélés. Ilyenkor a fő cél gyorsan élelmet és innivalót találni. A második viszonylag könnyebb, mivel több településen is találhatunk kutakat, amelyekből literszám ihatjuk a vizet. Ez a rész még viszonylag gyorsan kivitelezhető, ha csak nem egy mások által teljesen lecsupaszított szerverre csatlakoztunk be éppen. Ha minden jól megy viszonylag gyorsan jól lehet lakatni a mi kis túlélőnket és indulhat az eszeveszett keresgélés a jobbnál jobb fegyverek és kiegészítők után. A jelenlegi helyzet szerint emberünk egy nagy kaliberű lőfegyvert (m4a1, sörétes és társaik) és egy közelharci eszközt (kapától a tűzoltó baltáig bármit) képes a hátitáskán kívül a hátán cipelni. Ezeken kívül már csak a képzeletünk vagyis a táskánk és a ruházunk által nyújtott helyek száma szab határt a magunkkal cipelhető pisztolyok számának. Ha szerencsénk van még egy sörétest is csempészhetünk a cuccaink közé még úgy is, ha már van elsődleges fegyverünk, ehhez csak egy fűrészre van szükségünk és máris a táskába vághatjuk puskánkat. A fegyvereinket saját magunk fejleszthetjük a talált kiegészítőkből (M4-re hangtompító vagy puskára nagy hatótávolságú távcső), amire szükség is van a jobb hatékonyság érdekében. Ha már minden lényeges kelléket beszereztünk indulhat a vadászat más játékosokra, mert lássuk be senki sem kíméli a másikat. Lőttek már le minket egy babkonzervért, úgyhogy érdemes előbb lőni, mint kérdezni. Főleg azért, mert halálunk után minden általunk birtokolt tárgyat elvesztünk és újra a zseblámpa, elem párossal vághatunk neki a keresgélésnek. A játék jelenlegi formájában körülbelül erről szól és bár ez sok ember szerint huzamosabb idő után unalmasnak tűnhet, de mégsem az. Hiszen bárhol és bármikor belefuthatunk más játékosokba, ami feldobhatja az adrenalin szintet. Lehet hogy épp egy kapával meg egy ásóval pofozkodtok két konzervért vagy épp gerillaharcot vívtok csoportosan az erdőben vagy a házak között a jobbnál jobb felszerelésekért, de általában mindig történik valami és ehhez elég becsatlakozni egy 15-20 fős szerverre is.
Térjünk át a játék negatív és pozitív tulajdonságaira:
Pozitívumok:
- Kezdjük is a technikai és látványrészekkel. A grafika pont el van találva részemről. Se nem túlzottan realisztikus, se nem túlzottan játékszerű és emellett elég jól testreszabhatóak a beállítások.
- A táj, a városok és az egész bejárható terület szinte tökéletes. Van hangulata az egésznek. Tényleg benne van a posztapokaliptikus feeling, hogy: "Huhh elárasztottak minket a zombik vége az általunk megszokott világnak és igen itt túl kell élni valahogy!" Ajánlom egyszer nézzetek meg a déli parton egy naplementét a dombokról. Keleten már kezd a sötétség uralkodni míg Nyugaton világos van. Tényleg látványos az összkép.
- Az irányítás viszonylag könnyen megszokható és kényelmes is pár gomb felcserélése után.
- A játékmenet néha monoton, de ha nem üres szerveren játszunk mindig van egy alap adrenalin szint, hogy bármikor akcióba keveredhetünk és az életünk a tét.
- Már megtalálható a játékban a tárgykészítés, így sok új lehetőség nyílik. Készíthetünk hátitáskát, ami mesterlövészeknek kifejezetten előnyös is lehet, de ha eltörik egy testrészünk egy bottal és kevés kötszerrel vagy rongyokkal rögtön sínbe is rakhatjuk.
- Bár kevés a lőfegyver a játékban jelenleg, de azok tényleg testreszabhatóak a rengeteg kiegészítőből. (tárak, célzók, távcsövek, markolatok és a többi)
- Egy átlagos gamer is könnyen képes megtanulni mi mire való a játékban és egy-két elrontott karakter után már igazán bele lehet rázódni a túlélésbe.
Negatívumok:
- Rögtön szerverkereségélés közben ütközhetünk egy zavaró tényezőbe, ami nem más, mint a növekvő spawn time. Ha fél óránál kevesebbet töltünk el egy adott szerveren és mi váltani szeretnénk, akkor sajnos szembesülnünk kell azzal a ténnyel, hogy a barátságos 30 másodperces "spawn time" kicsit megemelkedik. Ami az elején nem is zavaró, de előfordulhat, hogy 1-2 váltás után már akár 500 másodpercet is kell várnunk a belépésre. A Bohemia ezt azzal indokolja, hogy ne csináljanak rendszert a játékosok abból, hogy befutnak egy jól felszerelt katonai bázisra és lépkednek a szerverek között magukat halomra lootolva minőségi felszerelésekkel. Ez szép és jó, de jártam már úgy, hogy keresés közben betévedtem egy klánszerverre és persze rögtön kaptam a kicket, ami után több mint 5 percet kellett várnom, hogy újra játszhassak.
- Ami viszont rengeteg ember számára jelenthet igazán nagy problémát az a játék jelenlegi optimalizálatlansága. Úgy zabálja a játék a számítógépet, hogy a jelenlegi configommal kénytelen vagyok minimális beállítok mellett játszani a magasabb képkockaszám érdekében. Ez ugyebár több dolognak is köszönhető. Mivel a játék egy hatalmas területen játszódik így elég jól igénybe veszi a vasunkat még úgy is, hogy nem rendelkezik a mai játékokhoz képest egetrengető grafikával. Viszont a DayZ védelmében hangoztatnom kell, hogy ez még közel sem a kész játék, csak egy korai hozzáférés. Biztos vagyok benne, hogy a Release-ig ez meg fog oldódni, mint sok más probléma.
- A zombik egyben szellemek is. Ez a kijelentés természetesen nem szó szerint értendő, de a jelenlegi állás szerint fertőzött barátainkat nem zavarja sem egy csukott ajtó sem egy betonkerítés. Szinte bármin képesek átfutni, de a lépcső használatát már kevésbé ismerik és egy emeleten vagy magas alapzattal ellátott házba már nem is képesek követni. Viszont egy meredek lejtőn lefelé futva könnyen átugrathatjuk őket a másvilágra.
- Negatívumként említhető még a kis fegyverválaszték elsődleges fegyverekből. Van ugyebár egy közismert m4-es katonai gépfegyverünk a maga milliónyi tartozékával. Egy Mosin névre hallgató vadászpuskánk, ami a DayZ-s mesterlövészek álma, ha minden kiegészítőt beszerzünk rá. Ezenkívül van még egy kétcsövű puskánk, egy SKS-ünk, egy Sporter .22 névre hallgató légpuskánk és az általam már sokat emlegetett sörétes, aminek a csöve lefűrészelése után másodlagos fegyverként is szolgálhat minket. A lőfegyvereken kívül még szerezhetünk nyílpuskát és barkácsolhatunk íjat is magunknak bár ezek hatékonysága elég csekély és szerepük is inkább a később bekerülő vadászatban lesz majd. Összeszámolva tényleg kevés a fegyver. Rajtam kívül még szerintem sokan szívesen látnának a játékban egy AK-47-est vagy valamilyen katonai mesterlövészpuskát.
- Igazán zavaró még számomra a polcokról, szekrényekről és egyéb tartókról a tárgylevétel. Sokszor annyit kell trükközni a nézettel, hogy megszerezzük a kívánt cuccot, hogy meg sem éri a vesződést. A katonai repterek irányító tornyaiban könnyen célponttá tudunk válni a szerencsétlenkedés közepette.
- Az interakciók nagyon kötöttek így példaul, ha ránklőnek egy konzerves barack majszolása közben esélyünk sincs megmozdulni, ameddig el nem fogyasztottuk a kis kajánkat és sehogy sem lehet megszakítani.
- A fegyverváltás szintén nagyon lassú és nehézkes, sokszor duplán reagál az adott gombnyomásra így több másodpercig is eltart mire reagálni tudunk egy adott eseményre.
- Ha nincs tartalék tárunk az adott fegyverünkhöz az újratöltés is igencsak körülményessé tud válni, mivel először ki kell szednük a tárat a kezünkben lévő fegyverből és úgy belerakni a lőszert, aztán visszatenni a fegyverbe. Ha nincs a kezünkben az adott fegyver és úgy szeretnénk eltávolítani a tárat egy pisztolyból például, akkor sajnos minden kiegészítőt leszedünk a fegyverről, ami igencsak idegesítő tud lenni.
Így a végére érve én csak ajánlani tudom a DayZ-t a hibái ellenére is. Ez még csak egy korai hozzáférés és egy Pre-Alpha játék, de játszható és szórakoztató is. Ezt tükrözi a több, mint 2 millió eladott hozzáférés. Szerintem a játék készítői meg fogják hálálni a beléjük fektetett bizalmat és egy folyamatosan javuló jó minőségű játékot fogunk kapni a tesztek végére.
Mindenkinek jó szórakozást a játékhoz!
Sorci
Műfaj:
Fejlesztő: Bohemia Interactive
Szóval én a kocsit várom és onnantól DayZ hardcore-ba 😃
Tetszik a teszt. Nagyon jó lett. Csak vagy 2-3 kép jól jött volna bele 😀
Direkt említettem meg negatívumként az Alpha fázisból is adódó hibákat. Mivel ez az egész csak egy Early Access, így szinte minden apró bug felírható ennek a számlájára. Ezért is említettem meg a tesztben, hogy ezek a hibák valószínűleg a Release-ig megszűnnek. Csak valahogy be kellett kategorizálnom a játék jelenlegi hibáit. A szóhasználat helytelen így utólag szóval legközelebb erre mindenképp odafigyelek.
Tesztem természetesen lesz még több is. Köszönhető a sok pozitív h.sz.-nek, amit tőletek kaptam. Amint kicsit több tartalom lesz a Carmageddon: Reincarnation Early Access-ben, akkor arról is írok egy összefoglalót illetve majd a PC-s GTA V-ről is. 😀
Remélem lesz még teszted. 😀
Matt99: "Az Infestation-nel ugyanez a helyzet mondjuk abba sokkal kevesebb a bug" Az Infestation egy borzadály, a HunZ is maximum elfogadható volt, de inkább még az sem.. szinte bármelyik másik hasonló játék magasabb színvonalú nála. :/
Jó úton haladnak 😃
Ha úgy nézzük pont a kettő közé lőtt a Bohemia Interactive. A ruhák miatt kicsit egyedi, de ha a fejük fölé biggyesztettek volna egy kezdő karakternevet, akkor máris a te elgondolásod nyert. Viszont, ha ez marad a végén a legnagyobb "hibája", már ha nevezhető annak, akkor én már elégedett leszek a fejlesztők munkájával. 😃
Sajnos igaz, néha vannak indokolatlan elvárásaik a nagyközönségnek, nem kevésszer vannak képzavarban ilyenekkel 😆 Tény, hogy egy-két játékba illenek, de szerintem nem feltétlenül rossz, ha egy cég a saját maga által kitalált karaktert teszi főszerepbe, vagy csak szimplán nem élnek ezzel a bizonyos esetekben jó, de amúgy nem kulcsfontosságú opcióval.
Protein: A kicsit bővebb karakter testreszabás, ahogy én érzékeltem manapság sokak által elvárt funkció, ezért is említem meg. Én személy szerint bőven beértem a terepmintás fejkendővel meg a fekete napszemüveggel. 😃
Bár jobban tetszene, hogy ha az alfa státuszból adódó problémák nem negatívumként lennének feltüntetve. Tudom, egy-kettőnél megemlíted, hogy amiatt, de akkor sem tartom fairnek negatívumként felhozni őket. Sütemény készítésnél sem kóstolja meg az ember a nyers tésztát és mondja azt hogy "hát ez rossz".
A karakter korlátozott testreszabására meg csak ennyit: ez nem sims, ne ez legyen a prioritásuk, pláne nem alfa alatt 😃
Mellesleg, friss hír, a játék átköltözik egy másik motorra.
[LINK]
Matt99:
Ez a "Sajnos a játék mindig is pvp volt a túlélés, a zombik csak körítés" szerver és játékos függő. Igaz, sajnos, sokszor így van, de vannak normális szerverek/emberek, ahol/akikkel normálisan lehet játszani; nem lőnek agyon egyből, beszélgetnek, stb. Nem garantált, hogy ők nem fognak lelőni, hiszen ez is a játék része, de több az esélye hogy élni, futni hagynak, ne adj isten megkérnek hogy tarts velük. A zombik meg még kidolgozatlanok, persze hogy csak körítés. A modban azért okoztak fejfájást bőven, többet mint a playerek.
A túlélő (zombis) mmo a kedvenc játéktípusom, annak ellenére hogy egy elfogadható cím sincs a piacon(szerintem). Egy ideig HunZ-ztem az egy magyar mod volt az infestationhoz, és kiváló volt, aztán elrontották és ma már nem is létezik. Jelenleg a H1Z1-et várom mint a messiást, mert az már elvileg a túlélésről fog szólni, egyedül csak az f2p ronatja el.
A teszt "felülmúlhatatlan" minden fontos dolgot leírtál a játékról.