A Vihar előtt - Life is Strange: Before the Storm
Arcadia Bay. Egy csendes kisváros, kedves emberekkel, gyönyörű helyszínekkel Oregon állam szívében. Maga a megtestesült amerikai álom nemde? A 2015-ös év hatalmas meglepetésének titulált Life is Strange visszatért oda, ahol anno minden elkezdődött. Három évvel járunk az alapjáték történései előtt, ám ezúttal megismerhetjük az „érem” másik oldalát. Főhősünk, Chloe Price 16 esztendős, élete egy hullámvasút, nem találja magát a világban, ám a fény már látszódik az alagút végén. És hogy milyen lesz ez az út? Ezt fogja elmesélni nekünk a Deck Nine Games játéka: a Before the Storm, ahol kiderül, mi is volt a vihar előtt..
2017 a meglepetések éve számomra. A nyár alatt olyan meglepetés bejelentések voltak, mint az Age of Empires IV, The Evil Within II és a mai teszt főszereplője, a Life is Strange: Before the Storm. Bevallom őszintén egyáltalán nem számítottam Life is Strange játékra egy jó ideig. Naív fejemmel az volt bennem, hogy LIS-t csakis a Dontnod készíthet, hiszen bizonyítottak, megmutatták mire képesek, ráadásul egy blog posztban megerősítették, hogy már készül a folytatás. Ezért derült égből villámcsapásként ért, amikor a Microsoft E3-as konferenciáján befutott az első előzetes a Before the Storm-ról.. Egyik szemem sírt más nevetett. Nevetett, mert hát elvégre egy Life is Strange játék érkezik hamarosan, ám a másik szemem meg azért sírt, mert nem a Dontnod logója tűnt fel az előzetes elején, ami apró aggodalommal töltött el. Aztán úgy döntöttem nem maradok ki ebből. Steamen előrendeltem a Deluxe Edition-t és a megjelenés napján már visszatérhettem Acradia Bay-be. És hogy ez a visszatérés megérte-e? Határozottan igent mondok, és hogy miért? Ezt pedig a következő sorokban fejtem ki.
Az élet még mindig furcsa
Tehát új Life is Strange, a Square Enix gondozásában, a Deck Nine Games közreműködésével. És akkor itt meg is állnék. Deck Nine Games? Az igazat megvallva eddig soha nem hallottam erről a fejlesztő brigádról. Aztán utána olvasva szembesültem azzal, hogy nem egy frissen alakult csapatról van szó. A Deck Nine 20 évvel ezelőtt alakult, pontosabban: 1997. március 31.-én a Colorado-i Boulder-ben „Idol Minds” néven (A Deck Nine nevet ez évben vették fel). A csapat korábbi munkái 99%-ban Playstation konzolokra megjelent címek voltak pl: Rally Cross 2, Cool Boarders sorozat. Valamint a Ratchet & Clank HD verziójáért is ők voltak a felelősek 2012-ben. Tehát a Before the Storm volt/lesz a Deck Nine első játéka ami multiplatform (PC, PS4, X1) Így tehát komoly teher esik a csapat vállára, és bizony olyanokra is fontos figyelmet kell fordítani, mint az optimalizáció. (A technikai oldalra még később kitérek) A jelenlegi tervek szerint a Before the Storm 3 epizódos lesz. Az epizódok közötti idő a Deck Nine szerint tovább húzódhat, mint az alapjáték esetében. Én 2-3 hónapra saccolnám, decemberre simán befuthatna a második epizód, de majd kiderül. A finálé után érkezik a Bónusz epizód, ami a „Farewell” névre hallgat és az előzetes infók szerint ismét Max Caulfield-et fogjuk irányítani. A bónusz részt a Deluxe Edition-al rendelkezők kapják meg, ami egyrészt nagyon érthetetlen, másrészt pénzlehúzás szagot éreztet a játékosokkal. Viszont biztos vagyok abban, hogy a Before the Storm az alapjátékhoz hasonlóan kap egy fizikai „Limited Edition” kópiát, és abba biztos belekerül a bónusz tartalom is.
Az "érem" másik oldala
És akkor az érdemi rész. A Life is Strange: Before the Storm egyértelműen egy „pre sequel”. Egy olyan történetnek a hátterét, előzményét fogja bemutatni amit, már sokan ismernek, a fanok kívülről fúják. Itt nem szabad pofára esni a Deck Nine-nak, és az első epizód után azt kell, hogy mondjam nagyon erős volt a kezdés és bizony remek folytatásnak nézünk elébe. De hogy honnan is vesszük fel a fonalat? Főhősünk Chloe Price. Az a Chloe Price, akit 3 évvel később legjobb gyerekkori barátja Max Caulfield fog megmenteni és próbálják majd megoldani a nagy rejtélyt Rachel Amber-el kapcsolatban. A Before the Storm teljesen Chloe életére koncentrál, ez lesz az a rész, ami igazán átadja azt, hogy hogyan érzett a családja körüli tragédiáknál, mik a belső viszályai, és persze Rachel-el való kapcsolata is kiderül. Spoilermentes leszek, Az első rész felvezeti az egészet. A régi világot fogjuk látni, de mégis új érzete lesz. Rengeteg új embert fogunk megismerni, de vannak bőven visszatérő szereplők is, rájuk szintén nem térnék ki. Az új helyszínek hangulatosak, és művészetileg is az alapjátékot idézi. Jó példa a kép, amit ezen szöveg alatt láthattok a kilátóról.
Érzelmek viharában
A külföldi fórumokat böngészve sok fórumozó kiemelte azt, hogy nem látja értelmét a Before the Storm-nak az idő visszatekerés nélkül, miszerint a játék elveszíti így azt a tulajdonságát, ami az alapjátékban hatalmas lehetőség volt. Valamilyen szinten megértem ezt, viszont végigjátszván az első epizódot azt kell, hogy mondjam, működik nélküle a játék. Rá is térnék a játékmenetre, rövid leszek. Ugyanaz, mint az alapjáték. Semmilyen komoly változtatás nem történt a játékmenet terén, leszámítva az idő visszatekerés opciót. Kaptunk helyette mást. Ez pedig Chloe saját „képessége” a „Backtalk”. Röviden megpróbálom elmagyarázni. Van egy adott szituáció. Legyen ez rögtön a legelső a játékban, a kidobó csávó meggyőzése, hogy beengedjen a Firewalk koncertre. A Backtalk esetén megjelenik a képernyőn egy homokóra középen majd üres pontok Chloe és a kidobó csávó felé. Elkezdünk beszélgetni, arra kell törekednünk, hogy tökös csajnak mutassuk be magunkat. Azt mondjuk engedjen be, ilyenkor a kidobó válaszol hogy „gyerkőc már aludni kéne”. Ilyenkor a játék kiemeli a „kid” szót. A „kid” szóra kell reflektálnunk és felugró opciók közül azt kell kiválasztani, ami nem gyerekes. Röviden tömören: A mondatokból ki kell szednünk kulcsszavakat és arra kell megfelelően reflektálnunk. Viszont erre nem ad végtelen időt a program. a középen lévő homokóra bizony megy. És ha elszúrjuk, akkor jöhet az újra próbálkozás vagy újra töltés. Azt még érdemes hozzátenni, hogy egy-két elszúrt mondat még kijavítható, a pontok, amit korábban említettem azt mutatják mennyire győztük meg az adott személyt. Ha Chloe oldalán mennek a pontok, akkor nyert ügyünk van, ha fordítva akkor óvatosabbra kell venni a figurát. Újításnak mondható a graffiti-zés. Míg az alapjátékban fotókat kellett készíteni Max-el, addig a Before the Storm-ban graffitiket kell alkotni Plusz apróság, hogy választhatunk mit pingáljon fel Chloe. Apró infó ezzel kapcsolatban: a graffitik után achievement-ek járnak. A kamerakezelés is maradt a régi, a tárgyakat megvizsgálhatjuk, és ahogyan az alapjátékban, itt is számos apró dologhoz fűz kommentárt a főhősünk. Az irányítást a billentyűvel játszók fogják eleinte furcsának tapasztalni, korábban ugye az egérrel kattintani kellett majd az adott opció felé vinni a kurzort. A Before the Storm-ban ezt kicserélték WASD-ra. Bal klikk egy tárgya majd a megfelelő gombot lenyom. Plusz játékelemnek tekinthető szerintem a cserélhető ruhák megjelenése. Chloe-t különféle stílusú rucikba öltöztethetjük fel. Van itt illuminati póló, Firewalk póló illetve a Deluxe kiadás-al beszerezhető outfitek.
Egy szép őszi napon…
És akkor kifejteném a program technikai oldalát. Kezdjük ott, hogy a Before the Storm alatt egy teljesen más technológia van az alapjátékhoz képest. A játék szíve ezúttal a Unity engine. Az a Unity, ami bizonyított már sok programmál pl, a Campo Santo festőien szép játéka a Firewatch, vagy a Gone Home, de idesorolható a Layers of Fear is. Ám számomra még így is nagyon aggasztó volt a Unity híre.. Egyrészt, tudni kell hogy a Unity egyszerű motor, könnyen kezelhető, de korántsem jó ötlet nagy játékokhoz. Az effektek jócskán elmaradnak attól amire az Unreal 3 képes. (Külön furcsa volt a Before the Storm-ban a Depth of Field használata, nagyon érdekesen homályosít számos helyen.) Másrészt, a gépigény és az optimizálás kérdése. A Unity nagyon érdekes anomáliákra képes, így én nagyon féltem mi fog ki sülni ebből, ezt a félelmet aztán tovább tetőzte a gépigény megjelenése ami egyenesen röhejes. De akkor most meg is nyugtatom a gyenge géppel rendelkezőket. A Life is Strange: Before the Storm baromi jól lett optimalizálva. Kalapom emelem a Deck Nine csapatának. Az én kis szerény gépemen csodaszépen ment 1920x1080-as felbontás, magas effekt, árnyék és 2x-es élsimítás társaságában 40+ Frame-el. Ami egy ilyen játékhoz szerintem tökéletes sebesség. A játék maga is szép lett. Főleg az arcok és animációk terén van nagy javulás az alapjátékhoz képest. A fények és a homályosítás ami nem mindig van a toppon de ez betudható a Unity sajátosságának. Egy apró infó még technikai téren: A játék alatt Denuvo védelem van, viszont a játék működik offline. A Denuvo megléte nem feltűnő, sebesség téren egyáltalán nem érezhető lassulás, egy érdekesség van ez pedig a töltéseknél tapasztalható, ilyenkor a Steam Overlay eltűnik, majd visszajön, és ezt megismétli párszor.
Régi város, új hangokkal
Elérkeztünk egy sarkalatos ponthoz. A Before the Storm szinkrongárdája teljesen más lett, minimális az olyan szereplők száma, akik visszatértek és hangjukat adták a karakterüknek. A legszembetűnőbb változás, amiből kisebb felháborodás is alakult az Chloe hangja, aki nem Ashly Burch hangján szólal meg. A még most is zajló szinkronszínészek sztrájkja miatt a Before the Storm nagy csapást kapott. Viszont meg kell hagyni, a lehető legjobban alakult a helyzet. Chloe hangja Rhianna DeVries lett. Működik a hatás.. Pozitívan csalódtam benne. Velem eltudta hitetni, hogy ő Chloe fiatal hangja. Rachel-t Kylie Brown szólaltatja meg. Az első epizód alapján úgy tűnik, működik a kémia a két szereplő között. Így magabiztosan mondhatom jó lesz ez a játék. Ha a következő epizódokban is hasonló vagy akár jobb lesz az alakítás, akkor 100%-ra hozza az alapjáték hangulatát. És akkor a zene.. A Before the Storm zeneileg olyat próbál nyújtani a játékosoknak, ami az előző részben hatalmas piros pont volt és hatalmas érzelmi bomba. A játék zenéit teljes egészében egy angol indie zenekar: a Daughter komponálta. A dallamok, amiket eddig hallottam nagyon passzoltak a játék hangulatához, megvolt az a jellegzetes váltás a szomorú és boldog/kicsapongó érzés, hangulat között. Működik a dolog, az epizód végén megvolt a „mini katarzis” és a Daughter kompozíciói hozták azt a hangulatot, ami abba a jelenetbe illett. Én magabiztosan mondom, a Before the Storm zeneileg tökéletes, és a szinkronhangok se a legrosszabbak, amivel eddig szerencsém volt. Szóval csak így tovább Deck Nine!
A vihar előtt…
Összegezném tehát mivel is volt dolgom. Félve ültem le játszani, de aztán majdnem zokogva álltam fel a gép elől. A Before the Storm első epizódja jött, látott és meggyőzött engem. Meggyőzött arról, hogy remek epizódoknak lehetek hamarosan részese. Egy olyan világnak lehetek újra szemtanúja, amit tavaly imádtam és teljesen beszippantott. A Life is Strange: Before the Storm első epizódja nem tökéletes, ez tény, de megvan benne az, ami az alapjátékot is naggyá tette. Megvan a potenciál ebben a címben, a történet izgalmasnak ígérkezik, innen bukni már drámai lenne. A Before the Storm-ot én meleg szívvel ajánlom mindenkinek, kezdje el az első epizódot és garantálom, hogy várni fogja a folytatást. A jövőben nem szándékozom az epizódokat külön-külön tesztelni, ennek oka pedig a spoiler zuhatag, ami az olvasókra szakadna. Köszönöm, hogy elolvastad a tesztemet. További szép napot kívánok minden Gépigény tagnak!
Sonymeans voltam.
- Pozitívumok:
- Igazi Life is Strange hangulat
- Remek optimalizáció
- Backtalk képesség
- Izgalmasnak ígérkező történet
- Érzelmekkel teli komponált dalok
- Negatívumok:
- Unity Engine gyermekbetegségei
- Érdekes Checkpoint rendszer
A Deck Nine már félig bizonyított, a másik fele a jövőben kiderül. A Before the Storm első epizódja nem tökéletes, de benne van a kellő potenciál ami a jövőjét illeti. Csak szurkolni tudok a csapatnak, hogy a Dontnod-hoz hasonlóan ők is letegyék az asztalra a tökéletes Life is Strange játékot.
Műfaj: ,
Fejlesztő: Deck Nine Games