background
avatar
Pafry
Szint: 35
10 éve tag, offline
2.4K ☀
279 🎮
101 🔥
Cseh László (Pafry)
26 éves, férfi
Kercaszomor, Magyarország

Egy régi klaszikus

Írta: Pafry, 2017. March 25., játékteszt
Játék: Age of Empires II - Age of Kings

A manapság megjelenő rengeteg új játék, és lenyűgöző grafikájú csoda mellett úgy gondolom, hogy a régi dolgokat sem szabad elhanyagolni, mivel nagyon sok idősebb játék élményében felér, talán még le is hagyja a mostaniakat. Érdemes tehát leporolni néha egy párat a régi címekből, újra átélni azt, amit talán kisgyerekként tapasztaltunk utoljára. Számomra ilyen a mostani tesztalanyom is, gyerekkorom kedvenc játéka, az utánozhatatlan Age of Empires II.

A játék 1999. szeptember 30-án jelent meg PC-re, a 97'-es Age of Empires folytatásaként, a Microsoft Game Studios kiadásában, és a mai napig népes rajongótáborral bír. A széria első részét számos kritika érte kidolgozatlansága, és a mesterséges intelligencia alacsony szintje miatt. Ezt azonban a második részben sikerült kiküszöbölnie a fejlesztő csapatnak, akik egyébként az Ensemble Studios voltak. Nagyon hasonló a folytatás játékmenete az előzőhöz, ez egy valós idejű stratégiai játék. Lényege, hogy a térképen található összes ellenséget legyőzzük, akár szövetségeseinkkel karöltve. Ehhez azonban korokon át kell fejlődnünk, és folyamatosan fejlesztenünk kell népünket, hogy lépést tartsunk a többiekkel, eközben seregeket kell toboroznunk, valamint a nyersanyagok pótlásáról is gondoskodnunk kell. Ehhez a kezdéskor mindössze egy központot (town center), 3 parasztot (villager), valamint egy felderítő lovast (scout cavalry) kapunk. Érdemes az elején sok házat építeni, hisz akkor több parasztot csinálhatunk, akik nagyon fontosak a játék korai szakaszában (de igazából később sem elenyésző a tevékenységük).

Az alapjáték az oktatómódot leszámítva négy kampánnyal rendelkezik: Genghis Khan, Saladin, Jean D'Arc, és Barbarossa kalandjait játszhatjuk végig. Minden pályának megvan a maga egyedi hangulata, és kihívásai.
Ezenkívül tartalmaz egy "random map" nevű játékmódot, ahol mi szabhatjuk meg hogy milyen térképen játsszunk, milyen civilizációval és milyen népek ellen küzdjünk, illetve milyen korban kezdjünk, mennyi lehet az össznépességünk, fellelhető nyersanyagok gyakoriságát állíthatjuk stb. Ezen játékmód elején minden nyersanyagból 500-at kapunk, így ez egy hosszabb fejlődési folyamatot eredményez.
A "death match" módban a játékosok már alapból rengeteg nyersanyaggal kezdik meg a játékot (20000 fa és hús, 10000 arany, 5000 kő), így hamar lehet fejlődni.
A harmadik játékmód a "regicide", ahol minden játékos kap egy királyt a kezdésnél, a cél a többi király megölése, valamint a sajátunk megvédése.

Bekerült még egy saját térképszerkesztő is, ahol akár a kampányokhoz hasonló pályákat is tervezhetünk magunknak.

Sokféle térképtípust tartalmaz a játék, csatázhatunk hóborította hegycsúcsok között, kiszáradt sivatagok oázisainál, sűrű erdők közepén, füves pusztákon, hatalmas vizeken, de van, hogy óriási aranybányákért megy a harc. Pirospont a fejlesztőknek, mivel mindegyik nagyon hangulatosra, és változatosra sikerült.

A választható civilizációk a következők (kiegészítők nélkül):
- Brit
- Bizánci
- Kelta
- Kínai
- Frank
- Gót
- Japán
- Mongol
- Perzsa
- Szaracén
- Teuton
- Török
- Viking

Nagy újítás az előző részhez képest a kastély megjelenése, és hogy abban minden egyes civilizációnak megtalálható a különleges egysége (vikingeknél 2 is van). Ez teszi még változatosabbá az ütközeteket. Természetesen minden népnek megvannak a maga előnyei és hátrányai, viszont ki lehet jelenteni, hogy a bizánciak a legfejlettebbek mind közül. Megkülönböztethetünk lovas, íjász, vagy gyalogos nemzeteket, illetve hogy inkább defenzívek, vagy offenzív taktikára használhatóak-e fel.

A játékhoz hivatalosan négy kiegészítő készült, amelyek további elemekkel, civilizációkkal (többek közt magyarokkal) bővítették a választékot. Ezek a következők:

- The Conquerors (2000)
- The Forgotten Empires (2013)
- The African Kingdoms (2015)
- Rise of the Rajas (2016)

Megtalálható továbbá egy kidolgozott multiplayer is, ahol egyszerre nyolc játékos mérkőzhet meg egymással. Teheti ezt LAN-on, és 2006-ig online is, azonban ez a Microsoft MSN Game Zone szolgáltatásának leállásával megszűnt.

2013. április 10-én kijött az Age of Empires HD, amely a játék felújított, remastered változata, jobb textúrákkal, magasabb felbontással és részletesebben.

Összességében azt kell mondjam, hogy aki egy igazán jó, retro játékélményt szeretne átélni akár egyedül, akár a barátaival közösen, annak mindenképp érdemes kipróbálnia ezt a remekművet. Régen is, és most is le tudja kötni az embert. Remélem, hogy ezzel a kis ízelítővel meghoztam egy-két ember kedvét hozzá!

Köszönöm, hogy végigolvastad:)

Age of Empires II - Age of Kings
Age of Empires II - Age of Kings
Age of Empires II - Age of Kings
Megjelenés: 1999. October 16. (PC)
Műfaj: ,
Fejlesztő: Ensemble Studios
Hozzászólások: 6
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
Bandibacsi avatar
Nem rossz a teszt, de azért van benn pár apró hiba, engedd meg, hogy kijavítsalak:
-Random map módban nem mindenből 500 jár, hanem 200F 200W 100G 200S. 500 akkor jár ha high-re állítod a Resources-t.
-Hivatalosan a második kiegészítő a The Forgotten nevet kapta. Ugye ez már a HD verzió kiegészítője nem a simáé. Eredetileg Forgotten Empires néven készült valóban a simához, de a HD-nál új nevet kapott.
-Bizánciak a legfejlettebbek? Ezt honnan szedted? Ez egyáltalán nem igaz. Az összes népnek megvan a maga előnye, egyiket sem lehet kiemelni, hogy ő lenne a legjobb.

Amit célszerű lett volna mindenképp még megemlíteni, hogy bár az MSN Gaming Zone megszűnt, ma Voobly-n, illetve GameRanger-en lehet vele online játszani.
0
0
0
0
Krissz avatar
Az biztos 😃
Énis ezzel játszottam a legtöbbet, hiába jött a 3. meg akár a 2. ból a HD változat, csak ezzel toltam a legintenzívebben énis 😃
0
0
0
0
YoRHa 2B avatar
A legjobb AoE mindközül 😃
0
0
0
0
atemi105 avatar
Nekem pont azért nem tetszik a magyar, mert míg a többi civ a nyelvük egy ó-változatát beszélik(pl:britek: The language spoken by the Briton units is presumably a variant of Middle English, as it has some French and Latin words added that were not present in Old English. The monks and the kings speak Latin like the Byzantines and Italians.), míg a "magyars" mai magyarul beszél és ez szerintem marhára hülyén hangzik. Oké a japók is modern japánt beszélnek (ellenpélda), de így magyarként nagyon nem tetszik.
0
0
0
0
no avatar
Szerintem is kicsit hiányos lett a teszt, mert a játék tényleg nagy kaliber, az egyik korszakalkotó RTS, ami 1999 óta se lett elfeledve. Jobban kiállta az idők próbáját mint a korabeli C&C-k. A legtöbb más műfajban ez elképzelhetetlen. A magyarok a Forgotten Empires packban vannak, és tényleg szépen beszélnek magyarul (akkor is, ha nincs külön magyarítás leszedve a játékhoz)
0
0
0
0
Mesterlovesz avatar
Hiányzik belőle a személyes tapasztalatod, meg a véleményed a játékmenetről, hangulatról. Pozitívumok, negatívumok amik számodra szemet szúrtak a végigjátszás során. Ez így inkább csak egy wikipédia cikk, mint játékteszt. Meg persze nem árt pár képpel feldobni a dolgot. Ezek miatt nyilván elég rövidkére is sikerült. Máskor, ha ezekre odafigyelsz, egész jó teszt sülhet ki a végén.
0
0
0
0
Értékelés
Összes átlaga:
██████████
7
7 értékelés alapján
Csak regisztrált tagok értékelhetnek


Elfelejtett jelszóRegisztráció