Skullmonkeys (PS1)
Játék: Skullmonkeys (PS1)
Ha akarsz egy jó hangulatú, kihívásokkal teli platformjátékkal játszani, akkor itt a lehetőség!
Még tisztán emlékszem arra, hogy amikor 7 évesen megkaptam a PS1-emet, akkor kaptam hozzá 10 db másolt játékot is, amik között ott figyelt a Skullmonkeys is, pedig ez már 14 évvel ezelőtt volt. Ráadásul nem is az angol verzióhoz volt szerencsém, hanem a némethez. Nos általában én a német nyelvű játékokat egyáltalán nem szeretem annak ellenére, hogy jól elboldogultam ezzel a nyelvvel. Viszont most a játék atmoszférájához tökéletesen passzolt a német nyelv. 1998-ban adták ki kizárólag Playstation 1-re. Ha ránézünk a játék borítójára, vagy esetleg videót látunk róla, akkor esetleg feltűnhet, hogy nem először találkozhatunk ezzel a főhőssel. Bizony az 1996-ban megjelent The Neverhood-ban már találkozhattunk Klaymen-nel. A két játék külsőre hasonlónak tűnik, viszont ebben a verzióban jóval kevesebb fejtörő van.
A játék menüje nem túl bonyolult. A Spiel starten (Start game) tudjuk elkezdeni a játékot. A Steuerung pontnál tudjuk az irányítást módosítani. Itt előre legyártott variációk vannak, tehát személyre nem lehet szabni. A Sound résznél a hangeffektek hangerejét lehet szabályozni, míg a Passwort (Password) pontnál kódokat tudunk beírni. Ez a kód max 12 gombból állhat, de az is előfordul, hogy csak 4. Lehet hasraütés-szerűen is tippelgetni, hátha bejön. Valamikor már elsőre is be lehet találni, de valamikor csak a 20. alkalom sikeres. Na persze nem erre találták ki elsősorban. A játék nem tartalmaz mentési funkciót, így minden egyes befejezett rész után kapunk egy kódot, amivel tudjuk folytatni a játékot. Ezzel helyet tudunk spórolni a memóriakártyánkon.
A játék rögtön úgy kezdődik, hogy Klogg (főgonosz), a majmok bolygójára (Planet Idznak) zuhan és ő lép a vezető helyére. Parancsot ad a majmoknak, hogy építsék meg az Evil Engine NR 9-et, amivel el lehet pusztítani Neverhood-ot. Közben pedig Klaymen-t (főhősünk) meg elraboltatja. Nekünk az a feladatunk, hogy megmentsünk a saját bolygónkat. Ehhez keresztül kell mennünk rengeteg pályán és sok ellenséget kell legyőznünk.
A játék oldalnézetes, de pl. a karakterek azok 3D-sek. De szerintem ez egyáltalán nem okoz semmilyen hátrányt a játékélmény szempontjából. Összesen 17 világ van, és azon belül minimum 3 pálya található. Minden pálya elején egy nagy gyurmagolyóból pottyanunk ki. Ha úgy halunk meg, hogy nem értünk el egy vogel mama-t sem, akkor kezdhetjük elölről az adott pályát. Ez tulajdonképpen egy checkpoint, amire egyszer rá kell ugranunk. Így ha bedobjuk a törülközőt, akkor innen folytathatjuk a játékot. Sok pici gyurmagolyóval futhatunk össze, ezeket érdemes gyűjteni, mert ha összegyűlik 100, akkor az +1 életet jelent. Összesen 99 életünk lehet, utána kiakad a mérő.
A legtöbb pályán található halo készülék, amely egy ütés erejéig megvéd minket. A zuhanástól viszont nem. A zölden lángoló kis bogyók jelentik a lövedéket. Ebből max 20 lehet nálunk. Elég 1 találat és az adott szörny elpusztul. Ezzel csak egyenesen lehet lőni, sajnos nem hőkövető. Van az ún. fingás módszer. Ezeket egy zöld gázban lévő Klaymen fejek beszerzésével tudjuk felszedni. Ennek annyi a lényege, hogy a fejünkön keresztül kijön a gáz, ami éppenséggel úgy néz ki, mint mi, és ezzel tudunk hősködni. Természetesen a testünk ott marad, ahol elvégeztük a fingást, így addig a lelkünkkel megyünk előre. Ha esetleg ekkor szenvedünk sérülést, akkor visszakerülünk oda, ahol a testünket hagytuk. Azt fontos megemlítenem, hogy ha rendelkezünk halo készülékkel, esetleg forgó maci fejekkel, akkor a következő sorrendben hullanak el a védőfelszerelések: egyesével a 3 macifej, halo készülék, majd a lelkünk. Ha kibírjuk azt a kis időt, akkor a testünk ott fog utolérni minket, ahol a lelkünkkel tartunk. Ez hasznos varázslat a felderítéses akciókhoz. Ebből max 7 db-ot lehet tárolni.
Gyurmamadarakkal is lehet irtani az ellenségeket. Ez akkor hasznos, ha gyorsan mozgó ellenféllel nézünk szembe és nem akarunk a nyílegyenesen menő golyókból pazarolni. Viszont sajnos szörnyen buta ez a kismadár. Mert sokszor összevissza kóvályog és ha nem a mozgó szörnyet nyírja ki, akkor saját magát robbantja fel. Ekkor 1 madár megy a levesbe. Ettől függetlenül ezt használtam a legtöbbször. Ebből is 7 db a maximális mennyiség. 1 madár csak ellenséget tud kioltani.
A következő fegyver, ami a legerősebb is a játékban, az az Universe Enema. Ebből is 7 db lehet nálunk. Ennek az a lényege, hogy a látókörben lévő, azaz a képernyőn látható összes ellenséget el tudjuk postázni a pokolba. Ha alkalmazzuk ezt a csapást, akkor a főhősünk izomagyúvá válik, majd Universe Enema kiáltás után a rózsaszín gömb segítségével elpusztítja az összes ellenséget. Miután kimondtuk a varázsigét és mindenki feldobta a pacskert, akkor visszaváltozunk olyanra, amilyenek voltunk. Izzó rózsaszín gömbként fogjuk megtalálni a pályákon ezt a fegyvert.
Vannak olyan pillanatok, mikor az adott fegyverek túl magasan vannak, vagy olyan helyen, amit nem tudunk elérni. Ekkor jön jól a Super lodder nevű varázslatunk. Ezzel az összes extrát fel tudjuk szedni, ami a képernyőn látható. Ekkor Willie feje forog körbe-körbe a képernyőn. Mint írtam korábban, rengeteg pályán keresztül kell mennünk, hogy végül le tudjuk győzni a gonoszt. A sok fegyver, bogyó és élet mellett azonban több ellenséggel is szembe kell nézni. Természetesen eleinte könnyű pályákon fogunk menni, de idővel egyre jobban nehezednek. A játék elején csak egyszerű koponyás majmokkal kell felvennünk a kesztyűt. Ezekből több fajta is van: A barna színű a leggyengébb ez csak rikácsol, mint egy normális. A lila színű egy kicsit gyorsabban mozog, de komolyabb dolgot ő se produkál. Van a zabáló lusta majom, aminek a mozgása a leglassabb. Van sima ugráló barna színű majom, a mutáns verziója pedig a zöld színű. Ez is ugrál, de viszont ha ráugrunk, akkor lövedékek követnek minket és könnyen ki is nyírhatnak minket. Emellett forró fejű változattal is lesz szerencsénk találkozni. Annyi a trükkje az egésznek, ha vörösen világítanak, akkor nem szabad rájuk ugrani, mert akkor biztos a halál. Ezek mellett az önmagából kiforduló egyedekkel is megáldottak minket a készítők. Ezt a kifordulást most szó szerint kell érteni, hiszen a saját bőrét vedli le egy könnyed rókázás után. Ekkor a húsát láthatjuk, majd a következő ugrás során újra visszakerül a bőre, aztán még egyet ugrik és újból csak hús és bőr lesz, és ez így folytatódik, amíg bele nem ugrik egy szakadékba. A lándzsás majmok pedig a föld alatt vannak, ők randomba szurkálnak. Ők nem olyan veszélyesek. Az aknavetős majmokról sem szabad megfeledkeznünk. Ezek kétféleképpen tudnak lőni. Vagy teljesen lentre céloznak, ekkor át kell ugranunk a hatalmas golyót, ill. szem magasságba is céloznak, ekkor le kell feküdnünk, hogy kikerüljük a töltényt. Ezek voltak a földi erők a majmok részéről.
Van pár darab, akik a légierőt erősítik. Az arab terroristának beöltözöttek ilyenek. Egy kis repülőből dobálják ki a taposó aknákat. Ezek csak a lovas pályánál bukkannak fel. A következő példány a kis mini propelleres. Rá nem szabad ugrani, mert azon nyomban meghalunk. Úgy kell ugranunk, hogy kikerüljük őt. A harmadik fajta repülő szerzemény gyorsan mozog a levegőben, de erre már rá lehet ugrani. A palacsintasütővel legyező nem veszélyes, sokszor az ő segítségével tudunk nagyobb ugrásokat megcsinálni.
Ahogy haladunk előre meg fogunk ismerkedni más barátságos élőlényekkel is. Ilyenek pl. a sáskák. Ezekből 2 fajta van: Van a fejét vakaró. Ez gyakorlatilag ártalmatlan, könnyen kiiktatható. A másik az öreg lila sáska. Ez már repülni is tud, sőt ezekre ráugrani sem szabad. Ezek eléggé kegyetlen ellenfelek.
Persze nemcsak élőlények keseríthetik meg a pillanatainkat, hanem a környezet is. A tüzes pályán pl. gyakran megégethetjük könnyen a hátsónkat, ha nem sprintelünk elég gyorsan. Persze lehet tudni mikor fog a tűz kijönni a kályhákból, mert előtte egy kisebb füst felhő csapódik ki. A csatornás pályákon a csatornalakó szörny is megcsíphet minket. Először csak a nyelvét dugja ki, így ebből tudni lehet, hogy ekkor már nem szabad odaugrani. Emellett a csatornából kijövő harapdáló kis koponyafejek sem éppen barátságosak. Viszont segítségükkel nagyobbat is tudunk ugrani, ha rájuk ugrunk. Emellett néhány helyre csak összezsugorodva tudunk eljutni, így előfordul, hogy ilyen zsugorító eszközzel fogunk találkozni. Nem lehet kikerülni az összemenést. A zöld szívecskék felszedésével válunk Zsákos Frodóvá. Ilyenkor az a legnagyobb hátrány, hogy még a kis lila kacsák is veszélyesek ránk. Mert ugyebár, ha normál méretben villogunk, akkor elég átsétálni rajtuk, így viszont rájuk kell ugrani. Normál méretbe úgy tudunk visszakerülni, ha a sárga szívecskéket felszedjük.
Pár pályán előfordulhat, hogy magas helyeken lesznek elérhetőek a fegyverek, és azokhoz a mérlegeken keresztül tudunk feljutni. Ezek a mérlegek azonban szétrobbannak 1 mp-on belül, amelyt rájuk ugrunk. Ebből kifolyólag érdemes iparkodni. Eleinte ezek többnyire csak egy helyben vannak, de ahogy durvul a nehézség, úgy lesz ez is komplikáltabb. Az alap mérlegek kék, míg a mozgó társaik zöld színűek. Itt még fontosabb eltalálni a jó időzítést. Természetesen ezt a megoldást addig kell elviselni, míg nem jutunk hozzá a Super Lodder nevű csodaszerhez. A sötét váraknál pedig a gurulós liftek jelentenek kihívást. Főleg akkor, ha még a lángoló majomkoponya is fel-le mozog eközben. Ezt úgy kell elképzelni, hogy amint ráugrunk egy ilyen liftre, akkor az elindul, de amint véget ér a saját pályája, akkor leszakad, így át kell ugrani gyorsan a következőre. Annyi igazából a különbség a rendes lifthez képest, hogy ez vízszintes irányba mozog.
Talán a legundorítóbb és egyben a legnehezebb rész az Evil Engine pályák. Itt jövőbéli dolgokkal fogunk találkozni. Ilyen pl. a virtuális mozgó kis lépcsőfokok. Ezeket úgy tudjuk aktiválni, ha ráugrunk a fénygenerálóra. Na viszont elég hamar kialszik ez a generátor, ekkor el is tűnnek a virtuális lépcsőfokok. Így könnyen a szakadékban végezhetjük. Szerintem ez volt a legnehezebb része az egész játéknak.
Majdnem minden világban találhatunk kék csigákat. Ha megszerezzük mind a 3-at, akkor mehetünk az adott világ bónusz pályájára. Itt bogyókat, életet és fegyvereket lehet beszerezni. A zene, ami itt szól az nagyot üt. Ezeken kívül akad még más érdekesség is. Ha összegyűjtjük mind a 3 db 1970-es logót, akkor mehetünk egy különleges bónuszpályára. Néhány világ végén szembe kell néznünk egy Boss-szal. Igazából van olyan, amelyet kb. 10 mp alatt lehet kickelni az életből, de van olyan, ami egy kicsit nehezebb. Szerintem az egyik legötletesebb Joe Head Joe. Ő egy hatalmas Skullmonkey egy férfi fejjel megáldva. A lába és a kezei is nagyon kicsik, Egyedül a teste nagy, amelyet a férfi fej alkot. Ezt le lehet győzni lövedékekkel, vagy éppenséggel gyurmamadarakkal. Na persze ez a könnyebbik módszer. Ha nincs muníció, vagy csak egy kis kihívásra vágyunk, akkor másképpen kell kivégezni ezt a debella állatot. Kétféleképpen támad ez a dög: Egyik az ha tüzet okád, ekkor le kell feküdnünk. A másik pedig az, amikor a szemgolyóit dobja ki, akkor meg fel kell ugranunk. Ezután böfög egyet és egy szürke színű gömb jelenik meg. Erre ha ráugrunk, akkor a fejére is rá tudunk ugrani. Ezt kell megismételni párszor és nyerők vagyunk. Természetesen, ahogy haladunk előre a sebzésben, úgy hosszabbodik a sikeres sebzés és a következő böfögés közötti intervallum. A többi Boss-t nem akarom leírni, mert akkor nem lenne annyira érdekes az ütközet.
A játék grafikájára nem lehet panasz, hiszen a gyurmás megoldás igazi telitalálat volt. Szerintem a pályák nagyon szépek ki lettek dolgozva, viszont az ellenségeken lehet látni néhány képkockát. Ezt most nem letolásnak szántam, mert tisztában vagyok a játék korával, s nem is vagyok grafika mániás. Pl. amikor az ellenség, vagy mi magunk meghalunk, akkor a testünk szétrobban, és a darabjaink nincsenek kidolgozva. De ez nem is nagyon számít. A robbanás effektek is elég pofásra sikeredtek, meg a fingás animációja is zseniális. Ezek mellett a készítők az átvezetővideókba is csempésztek egy kis humort.
A játék a jobbnál jobb zenéktől hemzseg. Igaz pár értelmetlennek tűnik, de ehhez a játékhoz pont ez illik. Pl. volt egy világ, ahol azt éreztem, hogy Donald kacsa jött el személyesen. Ezt csak a kappan hangú éneklő miatt éreztem. Bár mégsem ez a zene az ami legjobban megmaradt a fejemben. A főmenü zenéje az alappillére az egész játéknak. Emellett a bónusz pályákon lévő zene is remek. Minden karakternek megvan a sajátos jellegű hangja, még a legkisebb élőlénynek is.
Az irányításra nem lehet panaszunk, bár egy ilyen jellegű játéknál nem lehet nagyot hibázni ezen a téren. Az X-szel ugrunk, a négyzet és az iránygomb lenyomásával tudunk sprintelni. A kör gomb a zöld lövedék felhasználásra szolgál. Az R1-gyel tudjuk előhívni az Universe Enema-t. Az R2-vel hívjuk elő a Super Lodder-t. Az L2 a fingás, míg az L1 a gyurmamadár varázslat.
Összességében ez a játék 9/10.
- Pozitívumok
- Remek hangulat
- Szuper grafika
- Változatos zenék
- Vicces fegyverek
- Remek bónuszpályák
- Sok pálya
- Negatívumok:
- Az utolsó világ