background
avatar
NTSC Jani
Szint: 128
14 éve tag, offline
23.4K 💬
1.8K ☀
301 🎮
45 ❤
Gyarmati János (Jani)
32 éves, férfi
Budapest 16. kerület, Magyarország

A döntés a tiéd, kezdődjék a játék!

Írta: NTSC Jani, 2012. November 02., játékteszt
Játék: Saw: The Videogame

Egy napon arra ébredsz, hogy egy elhagyatott koszos WC-ben ébredsz egy csapdával a fejeden. Ekkor bekapcsolódik a TV, s nem más, mint Jigsaw tűnik fel. Ekkor már minden világossá válik számodra. Nem becsülted meg eléggé az életedet. Készen állsz arra, hogy megmentsd magadat a pusztulástól?

Gondolom kevesen vannak azok, akik nem látták, vagy legalább ne hallottak a fűrész című filmsorozatról, amelyből 7 rész készült el. Miután nagyon tetszett mindegyik rész, s eszembe jutott, hogy készült belőle egy játék, ezért a közel 300 GB játék telepítő közül előtúrtam a Saw telepítőjét. Egyszer már kipróbáltam a játékot, de akkor valamilyen okból kifolyólag hamar feledésbe merült, de adtam neki még egy esélyt, hátha most jobban le tud kötni. Maga a játék 2009. október 22-én jelent meg PC-re, konzolokra pár héttel korábban. A kiadó csapat a Konami, míg a fejlesztő a Zombie Studios. Lévén, hogy egy filmadaptációról van szó a legtöbb ember húzza a száját, s félig igazuk is van. Hiszen nem nagyon tudok mondani olyan filmadaptációt mondani, ami nagyot ütött volna. Nos ezek után én sem tettem magasra a mércét a játékkal kapcsolatban, főleg a gyenge értékelések elolvasása után.


Maga a játék arról szól, hogy Jigsaw fogva ejti David Tapp nyomozót, pontosabban meggyógyítja, mert lőtt sebbel kerül hozzá. De miután tudjuk, hogy nem ő a mikulás, a gyógyulás nem ingyenes. Ki kell szabadulnunk rögtön egy csapdából. Ugyanis minden olyan személyt próbára tesz, aki nem becsüli meg a saját életét. Történetünk során rengeteg próbát kell kiállnunk, míg eljutunk a játék végére.

A játék menüje nem tartalmaz semmilyen szokatlan dolgot. Pontosabban talán azt, hogy nincs load game, csak continue. Persze itt kitudjuk választani az ezernyi checkpoint közül a nekünk megfelelőt, de ezt jobban is megoldhatták volna. Mert ugyebár a continue a legutolsó mentéstől való folytatást jelenti általában. Természetesen a grafikát, hangot, feliratot és az irányítást is meg tudjuk tekinteni, ill. változtatni. Csak azt sajnálom, hogyha a játékban vagyunk már és akkor nyomunk egy szünetet, akkor az irányítást nem lehet megtekinteni sem. Ezenkívül pár extra dolgot is meg tudunk sasolni, mint pl. a készítők listáját, a karakter rajzokat, a helyszín rajzokat, a csapda rajzokat, a játék és a Fűrész 6 című film trailer-ét.


Mint említettem korábban rengeteg kihívás akad a játékban, sok puzzle van benne, ami annyit jelent, hogy sokat kell gondolkodni több alkalommal is. Viszont aki jól tudja használni a környezetét, annak sokkal könnyebb dolga lesz a játék folyamán. Tehát érdemes óvatosan nyitott szemmel járni. Nem érdemes rohanni, mert értékes tárgyak vannak elrejtve a szobákban, elsősorban a szekrényekben. Vannak olyanok, amelyeket minden gond nélkül ki tudunk venni, nem akadályoz minket semmi se. Azonban már ekkor is egy kisebb nehézségbe ütközhetünk. 2 fajta fejtörővel kerülhetünk szembe ekkor. Az egyik mikor nagy szekrény előtt állunk. Ekkor felugrik egy kis lakatféleség, aminek a jobb részén van 4 kis golyó, ami forog. Ezekben számok vannak, amik különböző színekkel vannak ellátva, ez a csücskökre is vonatkozik. Az a lényeg, hogy amikor odaér a golyó kilógó része a csücsökhöz, akkor le kell nyomnunk az adott számot. Természetesen nem egyszerre kell mind a 4-et. Viszont, ha egyet lenyomunk, akkor a többinek változni fog a forgási sebessége. Figyelni kell arra is, hogy jó számot nyomjunk meg és jókor. Ellenkező esetben elindul az a golyó, amelyiket előzőleg jól beállítottunk a helyére. Ha minden a 4 a helyére került, akkor ki lehet nyitni a szekrényt, s kivehetjük az orvosságot.


A másik variáció az, amikor fogaskerekekkel kell felnyitnunk az adott szekrényt, ill. dobozt. Ekkor van 2 db kezdő kis fogaskerék. Az egyik forog, míg a másik nem. Nos nekünk az a feladatunk, hogy mozgásba hozzuk az állót. Ez így elsőre nem hangzik nehéznek, de a lyukak különböző távolságban vannak egymástól és 3 méretű fogaskereket kell felhasználnunk célunk elérésben. Így azért nem olyan könnyű a dolgunk. Az a lényeg, hogy érjenek össze, mert így mozgatják meg egymást. Ha pirossá válik az adott fogaskerék egy bizonyos lyuknál, az azt jelenti, hogy oda nem tudod rakni. Ilyenkor vagy máshova tesszük azt, vagy átrendezzük az előző formát. Ebből az is kiderül, hogy fel is lehet kapni a fogaskerekeket, így van lehetőség a korrigálásra. Ha minden passzol, akkor mindegyik elkezd forogni. Ekkor kivehetjük a fegyvert a szekrényből, vagy ha egy dobozt unlockoltunk, akkor meg néhány cetlit, vagy kotyvalékot kaparinthatunk meg.


Ahhoz, hogy tovább jussunk egy bizonyos ponton, meg kell szereznünk az adott ajtóhoz a kulcsot. Nos, ez legtöbbször a klozetban van elrejtve. Ám itt nem az a kihívás, hogy könyökig az ürülékbe kell belenyúlni, hanem az, hogy tele van pakolva drogos fecskendős tűkkel. Ekkor oldalról látjuk a budit átvilágítva, mintha egy röntgen vizsgálaton lennénk. Alul van a kulcs és nekünk úgy kell mozdítani a kezünket, hogy elkapjuk. Azonban sietni kell, mert felül van egy fájdalomküszöb, amit ha túllépünk, akkor feldobjuk a pacskert. Nem mindig a WC-ben kell búvárkundosdit játszani, mert a savas tartályokban szintén fellehető. Ekkor ugyanaz a kép fogad minket. Oldalról látjuk az egészet átvilágítva és azelőtt kell kikapni a kulcsot, mielőtt szétmarná a sav a karunkat. Na és itt jön be egy bug. Miután egy bizonyos szinten megégettük a kezünket, a művelet befejezése után meggyógyul magától a seb. Miután többször is előfordul a játék során, hogy maróanyagban turkálnunk, ez elég érdekes, hiszen ha a valóságot követnénk, akkor a végére nem is maradna semmi sem a karunkból.


A jó öreg lakat megfejtősdi sem maradhat ki a sorból, ha már ajtókról van szó. 3 számjegyből álló kombinációt kell kitalálnunk, pontosabban kutakodunk kell utána. Szerencsésebb esetben csak annyi a dolgunk, hogy egy tükörbe belenézünk, s rögtön látjuk a kombót, rosszabbik esetben hosszú túra árán tudjuk csak meg. Ez akár lehet olyan helyzet is, hogy átkukucskálnunk egy lyukon és látjuk a számokat, de akár olyan s lehet, hogy színes fényekkel variálnunk mire megtaláljuk a megoldást.

Az előbb említett feladatok mellett akad még egy ajtó nyitási variáció is. Ekkor pedig tekergetnünk kell a karikákat. Mindegyikben van 3 ág, amelyek végén különböző csavarok vannak. Úgy kell forgatni őket, hogy az azonos csavarok érjenek össze. Ha ez megtörténik, akkor kinyílik az ajtó.

Akad olyan mission is, amikor az áramkört kell helyre állítanunk. Azonban ezek egy lezárt dobozban vannak. Ehhez kinyitásához meg kell szereznünk az ehhez szükséges kulcsot. Ha jól forgatjuk a vezetékeket, akkor a piros színű gombok zölddé változnak. Ehhez elég nagy türelem kell, és eleinte nem is fog olyan gyorsan menni. Persze, amíg nem időre kell csinálni, addig nem olyan rossz a helyzet, de sokszor majdnem a hajamat téptem ki, mikor egy kis gomb miatt nem sikerült megcsinálni az adott részt. 3 fajta van ebből is. Van a kis áramkör, csak 1-2 forgatás és készen is vagyunk. A közepes méretűvel már egy kicsit több időt kell foglalkozni. S van a minigame, ami a nevével ellentétben nem olyan kicsi. Ennél lehet a legnagyobb eséllyel elbukni.


Utunk során szivárgó kellemetlen színes gázzal is fogunk találkozni. Mondanom sem kell, hogy ez nincs jó hatással a szervezetünkre. Így ezeken keresztül végig kell mennünk mikor elzáródik egy pillanatra a csap. De ekkor gyorsnak kell lennünk, mert ha beszívjuk a mérgező gázt, akkor bedobjuk a törülközőt. A másik lehetőség pedig az, hogy elzárjuk egy csap eltekerésével a szivárgást. Van olyan helyzet is, mikor bonyolultabb módon lehet elzárni, viszont ekkor nem halunk meg azonnal, hanem szép lassan fokozatosan haladunk a pusztulás felé. Ekkor egy szobában vagyunk legtöbbször, s nincs kiút, amíg el nem zárjuk a veszélyes anyagot. Vízzel lehet egy kicsit növelni az elvesztett életerőnket ilyenkor, viszont a saját gyógyítós fecskendőnket nem lehet használni. Nos, ilyen helyzetben tekergetnünk kell egy 4 rétegből álló karikalemezt. Az a lényeg ilyenkor, hogy a 2 főcső összeérjen egymással. Tehát mindig úgy kell tekerni a a különböző rétegeket, hogy a csövek végei a kör közepe felé nézzenek. Megmondom őszintén, hogy csak a legvégén jöttem rá erre, így sokáig téptem a hajam és szidtam a készítőket, közben én voltam az ostoba. Fontos megemlíteni, hogy valamikor az egyik csőnél jó a bemenet, de a másiknál nem biztos, hogy ugyanez a helyzet, így itt is iparkodnunk kell. Ha sikeresen végrehajtjuk a feladatot, akkor fellélegezhetünk.


A készítőkben egyébként elég nagy volt az ötletesség, hiszen a kulcsokat nemcsak a hagyományos módszerekkel lehetett megszerezni. Legérdekesebb szerintem a moslékgyűjtőbe való elrejtés. Ekkor téglával kell dobálnunk a disznókat, miközben alattuk forog a daráló. Így gyakorlatilag kibelezzük a röfiket és a feltornyosuló belek csúcsán kikandikál a kulcs. A másik furfangos ötlet pedig a fagyasztott kéz betétele a sütőbe. Ekkor a kazán felolvasztja a kezet, amiben a kulcs rejlik.

Ezeken a feladatok kívül még akad egy pár érdekes dolog. Pl. mikor a fagyasztóból kell kimenekülnünk a biztos fagyhalál elől. Ekkor a képernyő egyre jobb befagy, hősünk vacogó hangot ad ki, s egyre kevesebb részt fogunk látni a képernyőből. Az a lényeg, hogy a kiakasztott disznóállványokat, húzzuk, ill. tologassuk jobbra-balra, míg eljutunk a kijáratig. Mint leírtam néhány sorral feljebb, hogy időre kell megcsinálni néhány feladatot. Nos pont ilyen az, amikor a bombákkal teli helyiségekből kell kiszabadulnunk. Van amikor egyszerűen meg kell találnunk egy a kulcsot egy hosszú folyosón. Ekkor be kell nyitnunk az összes szobába. De ez csak a könnyebbik verzió. Mert általában a puzzle feladatok tömkelege fogad minket, s ezeket időre megcsinálni eléggé nehéz.


Azt is meg kell említenem, hogy ebben a hullagyárban nem vagyunk egyedül. Több ember is van, akik meg akarnak minket ölni, mert ugyebár a mi testünkben lapul az a kulcs, amivel ők ki tudnak jutni. Ezért sokszor találkozni fogunk ellenséges alakokkal. Ezért érdemes felszerelkezni mindig valamilyen tárggyal, amelyet verekedéskor lehet használni. Az 1-es gombbal gyengét, míg a 3-as gombbal erőset tudunk ütni. Ekkor nyomva kell tartani a shift gombot, mert ez a célzás. A fegyverek közül néhányat megemlítek: kés, olló, baseball ütő, fémcső, mankó, gyertyatartó, revolver, machete stb. Ezek azok amelyeket kézbe tudunk venni. Az mondjuk egy jó pont a készítőknek, hogy a fegyverek előbb vagy utóbb elhasználódnak. Ugyanis egy bizonyos számú ütés után a baseball ütő pl. széttörik. A legtöbb fegyvernek 5 élete van. Na igen ez talán nem a legjobb megfogalmazás. Ezt látni fogjuk a bal alsó sarokban az ikonja mellett. Ha 5 piros karika van, akkor hibátlan az adott fegyver, ha pl. csak 1, akkor már a végét járja. Ezért érdemes mindig frissíteni az aktuális fegyvert. Egyszerre csak 1 db lehet nálunk.


Egyébként nem mindegyik ellenfél ostoba, sőt többször az is előfordul, hogy náluk erősebb fegyver van, mint nálunk. Nos, ekkor annyi a dolgunk, hogy mi állítunk neki egy csapdát, ha erre módunk van. Ugyanis amelyeket nekünk állítottak fel, azt a javunkra is fel tudjuk használni. 2 fajta ilyen csapda van: Elektromos áram, ezt úgy tudjuk használni, ha telepítünk egy fuse-t. Ha ebbe belemegy az illető, akkor azonnal megsül. Ezt tudjuk ki, ill. bekapcsolni tetszés szerint. Ilyenkor oda kell csalogatni az ellenfelet. A második lehetőség a puska töltényes módszer. Ekkor kihelyezünk egy kis zsinórt a földhöz közel. Ha ezen átmegy az illető, akkor a golyó egyenesen átmegy a fején, majd szét is loccsan a feje. Ha mi találkozzunk ilyen csapdával, akkor kiírja nekünk a gép, hogy trap disarm. Ekkor lehetőség van offolni. Ha pedig azt írja, hogy trap arm, akkor meg élesíteni tudjuk azt. Van amikor ajtó nyitásnál van a puska, ekkor jobbról lejön egy kis tábla, amin egy szám van. Ezt kell megnyomni gyorsan, és akkor túléljük a dolgot. De ha pl. rosszat, későn, vagy semmit sem nyomunk, akkor vége a dalnak. Ezek mellett figyelnünk kell nagyon, nehogy üvegszilánkokba lépjünk, mert csökken az életerőnk. Az életerőnket a health hypo alkalmazásával tudjuk növelni. Maximum 4 db lehet nálunk, s 1 db-bal már vissza tudjuk nyerni majdnem a teljes életünket. Miután végig sötétben csavargunk, érdemes szerválni egy zseblámpát, egy gyertyát, vagy egy öngyújtót. Sokszor megmenthet minket a csapdáktól.


Minden egyes fejezet végét egy ember megmentése jelenti. Pontosabban, ha végighaladtunk egy pályán, akkor van egy áldozat, akinek életben kell maradnia. Ekkor a mi feladatunk megmenteni az illetőt az ip banntól. Ha nem sikerül ez, akkor retry mission van. Azok a feladatok köszönnek vissza a legtöbbször, amelyekkel rögös utunk során találkoztunk. Azonban van egy-kettő, amely eltér ezektől. Pl. a memória játék az nagyon jó volt. Pontosabban nem ez a helyes meghatározása, hiszen nem két egyforma figurát tartalmazó kártyát kell összepárosítani, hanem 2 egymáshoz kapcsolódó tárgyat. Ilyen pl. a levágott lábfej és a fűrész. Persze ez csak egy a sok közül.

A játék során persze ahogy a filmben is tapasztaltuk, nem magunktól találjuk ki, hogy pontosan mi a teendőnk. Szinte az összes helyiségben akad egy TV, amiben megpillanthatjuk azt az ismerős arcot. Szokásos feeling megvan, tehát erre nem lehet panasz. Emellett számos hangfelvételt hallgathatunk meg, dokumentumokat olvashatunk. Ezeket a dolgokat vissza is olvashatjuk, ha megnyomjuk a backspace gombot. Emellett itt megtalálhatjuk a térképet, s a hozzá tartozó jelmagyarázatot. Annyit még érdemes elmondani a játékról, hogy 2-féle befejezése van, s mint mindig miénk a döntés, hogy melyik utat választjuk.


A játék alatt az unreal engine 3.0 dübörög. Megmondom őszintén ebben a játékban ez nem nagyon jött át nekem elsőre, bár a 62 fps limit plafon utalhatott volna rá. Nem voltam elájulva a látványvilágtól, mintha nem is az a grafikus motor lett volna. Mint korábban mondtam, hogy a savtól szétmart kezünk varázsütés szerűen begyógyul, sőt ha végigmegyünk a szilánkokon, akkor is csak pár mp erejéig vérzik a lábuk, utána az is megszűnik. Ezek mind irreálissá teszik az egészet, bár az is igaz, hogy egy játéktól soha nem szabad elvárni, hogy 100%-ban megfeleljen a valóságnak.

A hangokra nem tudok túl sok extra dolgot mondani, mert talán Jigsaw hangján kívül mindenkinek hétköznapi hangja van. A zenék azok viszont jók lettek, bár azt sajnálom, hogy az igazi fűrész témát nem rakták bele a játékba.

Na az irányításról sok jót nem tudok mondani. Eleinte elég nehéz megszokni, s ha ez nem lenne elég, akkor még ezután is akadnak gondok jócskán. Nekem pl. az egér használata volt elég macerás. Mivel amikor a tekercseknél kellett egyik rétegből a másikra váltani, akkor sokszor vagy tovább ugrott, vagy elforgatta, de nem azt csinálta, mint amit én szerettem volna. Az egyensúlyozással is sok embernek meggyűlt a baja. Az iránygombok a szokásosak maradtak. Ezenkívül az 1.2.3.4.5 számokat, ill. a shift gombot használjuk legtöbbször.

Az újrajátszhatósági faktor szerintem elég jó, mert ugyebár az ember kíváncsi a másik végére is a játéknak, így 2-szer mindenképpen érdemes kipörgetni. Nekem 15 órám van benne a játékban, tehát nem 4-5 órás játékról van szó. A leírtak alapján remélem, hogy pár olvasó kedvét meghoztam legalább a játék kipróbálásához, mert nemcsak a Fűrész fanoknak ajánlott darabról van szó, hanem azoknak is bátran ajánlom, akik szeretik a puzzle műfajt.

Értékelés:
Grafika:
██████████
70%
Hang:
█████████
90%
Játékélmény:
█████████
90%
Összességében:
██████████
80%
Saw: The Videogame
Saw: The Videogame
Saw: The Videogame
Megjelenés: 2009. October 31. (PC)
Műfaj:
Fejlesztő: Zombie Studios
Hozzászólások: 14
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
DCMAN avatar
ez király game.főleg aki látta mind az összes részét annak meg főleg tetszhet😀már mint a filmnek
jó teszt,tetszik grt!😀
0
0
0
0
TopCat avatar
szép áttekintő teszt.. .én már el is felejtettem majdnem az összes fejtörőt
0
0
0
0
NTSC Jani avatar
Még jó, hogy az első 5 perc után nem is fárad le tőle az agyad. Ha ilyen rövid idő alatt eldöntötted, hogy milyen a játék, akkor te egy zseni vagy.
0
0
0
0
no avatar
a teszt jó a játékot 5 min után kinyomtam mert fáraztó
0
0
0
0
TaylorXIII avatar
Egyébként haverommal játszottunk és a hangulatot szerintem teljesen hozza amit filmbekben éreztem. Irányítás meg lehet, hogy nehézkes olykor olykor de egyáltalán nem olyan rossz mint ahogy mások rinyálnak róla mindenhol a neten. Legalább még izgalmasabb a játék mikor időre megy valami😃 a deszkákon átegyensúlyozás is bakfitty volt szerintem mások meg arról is csak rinyálni tudnak. Ezek az emberek szerintem még életükben nem játszottak tényleg rosszul irányítható játékkal. Bugot meg egyet sem találtunk még haverommal. Am teszt mint mindig nagyon jó Superlompos!😀 ment is a felülmúlhatatlan😀
0
0
0
0
no avatar
"A döntés a tiéd, kezdődjék a játék!"


ÓÓÓKÉÉÉ ÓÓKÉÉÉ 😃
én elöször azt hittem hogy pigsaw a neve 😃 de látom akkor jigsaw brutál játék és a teszt is "brutál" 😀
0
0
0
0
Revenge avatar
Ezzel én is elkezdtem játszani, de mivel annyira a filmeket nem néztem meg, így a játék sem motivált. De amikor a tűkbe kellett nyúlni, azt mondtam hogy ez a kemény, nem a kád széle. 😃

Felcsimulcsizhatatlan ment! 😉
0
0
0
0
sunray20 avatar
Jó kis teszt lett grat

am valaki nem tudja hogy mennyi idő után tesznek ki 1 tesztet?
0
0
0
0
norbi6 avatar
hatalmas teszt grat 😃
0
0
0
0
Klaas avatar
Én kitoltam még régebben ! Elég jó játék volt. A teszt jó lett , részletes . 4*
0
0
0
0
NightWolF33 avatar
Én is ládtam már mind a 7 részt és szívesen játszanék vele csak vmien okból nem müxik 😞 😢
0
0
0
0
Bicike avatar
Jó lett Lompi, bár szerintem a fejen lévő shotgun csapdáról, meg a disznóemberekről írhattál volna 😃
Amúgy én beállítottam full grafikára és nem tudom le Ok-ni, vagy hogyan lehet elfogadni?
Az irányítás tényleg furcsa 😕
De nagyon jó teszt lett, csak így tovább😃
0
0
0
0
Értékelés
Összes átlaga:
██████████
10
18 értékelés alapján
Csak regisztrált tagok értékelhetnek


Elfelejtett jelszóRegisztráció