Tekken 2 (PS1)
Játék: Tekken 2 (PS1)
1996-ban az első rész sikere után a Namco kiadta Playstation-re a 2. részt, ami még nagyobb sikert aratott.
Bevezető:
Az első rész sikere után 1996. március 29-én megjelent a Tekken 2 Japánban. A többi kontinensre csak jóval később, néhány hónapos késéssel érkezett meg. Amerikában augusztus 27-én, míg Európában októberben látott napvilágot. A játék Arcade verziója már 1995-ben jelent meg, s csak ezután adták ki Playstation-re. Playstation 2-őn is viszontláthattuk ezt az epizódot a Tekken 5-be beépítve. Sőt még Playstation Network-ön is elérhető ma már a játék. Kiadó és a fejlesztő is a Namco volt. Mielőtt belevágnék a menü elemzésébe, szeretnék mondani pár szót a bevezető videóról. Mai szemmel nézve nevetségesnek tűnhet az a grafikai megjelenés, de ugyanakkor ez 1996-ban nagyon is megállta a helyét. Ebből a kis videóból megismerkedhetünk néhány karakterrel.
Menü:
Rögtön a rövid kis bevezető videó után a főmenüben pottyanunk. Azt gyorsan hozzá is teszem, ha pár mp erejéig nem nyomunk semmit, akkor általában a gép mutat nekünk egy küzdelmet. Természetesen egy gomb lenyomással visszatérhetünk. Az elődhöz képest sok új módot kaptunk. A következőket találhatjuk meg:
- Arcade mód
- VS mód
- Team Battle
- Time Attack
- Survival mód
- Practice mód
- Option mód
Option mód:
- Game option:
Ebbe a részbe érdemes belenézni mielőtt még fejest ugranánk a mélyvízbe. Rögtön a játékmenettel kapcsolatos beállítások ütik ki a szemünket. Ennél a résznél több lehetőség is adódik. A nehézségi szintet tudjuk beállítani. A medium szintet nyugodtan ajánlom, mert pont megfelel a normálnak. Az easy fokozat az túl könnyű, a hard az viszont túl nehéz lenne elsőre, sőt még több végigvitel után is. Ez az opció az Arcade ill. a Team Battle módra vonatkozik.
A harcok számát is be lehet lőni 1-től 4-ig. Ez annyit takar, hogy 4-szer kell legyőznünk az ellenfelet. Tehát legkevesebb 4 ütközet lesz ebben az esetben ugyanazzal az ellenféllel, de akár 7-et is vívhatunk (3-3 esetén). Ez az Arcade, ill. a Vs módra vonatkozik.
Ezenkívül egy kör idejét is meg tudjuk határozni. 20, 30, 40, 50, 60 mp-et ill. végtelen időt tudunk beállítani. Ha nem végtelenre állítjuk a korlátot, akkor azzal is lehet húzni az időt, hogy elugrálunk az ellenfél elől. Ebben az esetben az nyer, akinek több élete van. Ez a lehetőség az Arcade, a Vs, ill. a Team Battle módra vonatkozik.
Ha esetleg nem mi győzünk, hanem a gép, akkor lehetőségünk van választani más karakterek közül. Persze csak akkor, ha ezt itt engedélyezzük. Ha ez nincs beállítva, akkor ugyanazzal a karakterrel kell felvennünk a kesztyűt a gép ellen. Ez csak Arcade módnál lép érvénybe.
Miután verekedős játékról van szó, nemcsak a támadás kap fontos szerepet, hanem a védekezés. Ha nem mozdulok egyik irányba se, akkor jó sok ütéstől megkímélhetjük magunkat, s nem is sebződünk. Persze ez csak akkor van így, ha a guard damage no-ra van téve, ellenkező esetben kivédett támadás esetén is sérülünk, persze közel sem annyira, mintha sikeres találatot nyeltünk volna be. Ez a segítség Arcade, Vs, ill. Team Battle módnál alkalmazható.
Még egy fontos dolog van ebben a részlegben, a quick select. Ha ezt yes-re tesszük, akkor az a karakter kiválasztó kép fogad minket, ami a VS, ill. a Team Battle módban található. Így nem kell kapkodva karaktert választani. Azt még megjegyezném, ha valamit elállítunk, akkor azt a rendszer fehér színű betűkkel jelzi. A defaults beállításokat pedig zölddel.
- Key konfiguration:
Ennél a résznél személyre tudjuk szabni a gombok kiosztását. Alapértelmezett kiosztás a következőképpen néz ki:
- X: elsődleges rúgás, Kör: másodlagos rúgás, Négyzet: elsődleges ütés, Háromszög: másodlagos ütés. Persze ezeket kombinálva elérhetünk néhány extra mozdulatot. De érdemes a hátsó gombokra (R1, R2, L1, L2) is kiosztani kombinációkat. Olyanokat érdemes, amellyel meg tudunk spórolni gombnyomsásokat. Tehát amit elérnék Kör+Háromszög kombóval, azt tudjuk elérni az R1 lenyomásával. Így már kényelmesebb a dolog.
Records:
Itt tudjuk megnézni a különböző elért eredményeket karakterekre lebontva. Melyiket használtuk a legtöbbször, Time attack módban melyikkel végeztünk az összes ellenséggel stb. A balra, ill. a jobbra nyíllal tudunk váltani az oszlopok között. A top 10-es listát mutatja nekünk a rendszer.
Memory Card:
Itt tudjuk elmenteni, ill. betölteni az adatainkat. Fontos megjegyeznem, hogy csak az 1-es slotban lévő kártyára ment, ill. onnan tölt a játék, tehát abba kell tenni azt a memória kártyát amin vannak az adatok, ill. van üres hely. Lehetőségünk van Auto save funkciót is bekapcsolni. Ekkor a gép minden adatot elment magától.
Játékmenet:
Arcade Mód:
Rögtön kezdeném az egyjátékos móddal, ami egyben nevezhető akár story módnak is. Itt lehetőségünk adódik több karakter közül csemegézni, hogy melyikkel indulunk el a ringbe a gép ellen. Ha a quick select no-ra van téve, akkor 20 másodperc áll a rendelkezésünkre a választásra. X, Négyzet, Háromszög, Kör gombokkal tudunk választani. Nem véletlenül van ennyi gomb erre a lehetőségre. Ez azért van, mert nem egyforma ruhában megyünk a harcba. Az X ill. a Kör gomb lenyomásával az elsődleges ruhát kapjuk meg, míg a Négyzet, ill. a Háromszög lenyomásával a másodlagosat. Ha az előbbit választottuk, akkor kék, míg az utóbbit, akkor piros színű betűkkel fogja kiírni a nevünket a rendszer a bal felső sarokban. Kazuya esetében a START gomb is működik, ekkor a lila ruhájában tudunk harcolni. Eleinte nincs minden karakter feloldva. Úgy tudjuk unlockolni őket, ha minden egyes karakterrel végigvisszük az Arcade módot. Ez fontos, hogy ne mindig ugyanazzal menjünk, mert akkor nem kapunk semmilyen ajándékot.
Van egy karakter, amelyet a hagyományos úton nem lehet feloldani. Ennek feloldásához annyit kell tennünk, hogy a 3. menetben hagyjuk, hogy a gép majdnem megöljön. Tehát arra kell törekednünk, hogy nagyon kevés életünk maradjon. Ezt nyilván Easy fokozaton a legkönnyebb elérni minden gond nélkül. Azért a legkönnyebb fokozaton, mert onnan könnyebb visszajutni, mint Hard szinten. S ekkor mi lecsapunk. Ha így nyerünk, akkor egy hang azt mondja, hogy great. Ekkor sikeres volt az akciónk. Normál esetben annyit mond K.O., ami annyit tesz, hogy kiütés. Ha úgy nyerünk, hogy semmilyen sérülést nem szenvedünk, akkor Perfect szót fogunk hallani. Ahogy haladunk előre a küzdelmek során, annál nehezebb ellenfelekkel kerülünk szembe. Összesen 10 ellenfélt kell legyűrnünk a győzelemhez. Az életerőnk felett található egy számláló. Nem kell megijedni ez nem visszafelé számol, csak azt mutatja, hogy eddig mennyi ideje harcolunk az ellenfelekkel. A számláló csak akkor megy, ha éppen küzdelem folyik. A legvégén pedig láthatjuk, hogy mennyi idő alatt mentünk végig az ellenségeken. Ilyenkor csata közben lehetőségünk van szünetet nyomni a START gomb segítségével. Ekkor ki is léphetünk a reset gombbal, a Command segítségével pedig az adott karakterünkhöz tartozó összes kombót láthatjuk. Így egy párat el tudunk sajátítani. Ha legyőztük az összes ellenséget, akkor egy rövid (15-20 másodpercből álló) videót láthatunk. Minden egyes karakternél más és más videót kapunk. Vannak köztük érdekesek, s unalmasak is. Ezután ha akarjuk, akkor végignézhetjük a készítői listát.
VS Mód:
Ehhez a módhoz 2 játékos ill. 2 kontroller szükséges. Itt nem tudunk a gép ellen harcolni. Ennek annyi a lényege, hogy a feloldott karakterek közül kiválaszt mindkét játékos egyet, majd utána harcolnak egymás ellen. A győzelmek és a vereségek számlálón keresztül láthatóak lesznek a karakter kiválasztóban. Nyilván ez csak átmeneti statisztika, mert ezek nem kerülnek mentésre a memória kártyára. A szabályok ugyanazok, mint az Arcade módban. Az nyer, aki előbb kiüti a másikat, vagy ha lejár az idő, akkor az akinek több élete maradt. Persze az eltérő beállítások miatt rengeteg variáció létezik.
Team Battle Mód:
Ez talán az egyik legszórakoztatóbb része a játéknak. Ez az elődben nem volt benne. Itt tudunk gépi, ill. emberi fél ellen harcolni. 1-től 8 játékosig. Nyilván az 1-nek nem sok értelme van. Legalább érdemes r11;et belőni, de úgy a legjobb, ha 8-at jelölünk be. Nos ekkor lehetőségünk van magunktól választani karaktereket, de úgyis dönthetünk, hogy a gép válassza ki nekünk randomba. Ehhez meg kell nyomnunk a START gombot. Ekkor csak kérdőjeleket látunk a karakterek fejénél, így meglepetésként ér minket, hogy kivel is szállunk be a ringbe. Természetesen ezt a random választást úgy is megcsinálhatjuk, hogy már kiválasztottunk 4-et, s azt szeretnénk, hogy a maradékot a gép válassza ki, akkor erre is van lehetőségünk. Ha megnyerünk egy csatát, akkor a sebződésből a rendszer visszavesz egy kicsit kb. 10-15%-ot a teljes életerőhöz képest. A végén pedig láthattunk egy táblázatot, s abból kiderül, hogy melyik karakterrel öltük meg a legtöbb ellenséget.
Time Attack Mód:
Ez is egy újdonság az elődhöz képest. Itt annyi a feladatunk, hogy minél gyorsabban átjussunk az összes ellenségen. 2-szer kell legyőznünk ugyanazon ellenfeleket, tehát ha pl. 1-re állítottuk be a fight count-ot, akkor az itt nem fog érvényesülni. Ráadásul nincs lehetőségünk szünetre sem, mert nem ér semmit se a START gomb, így kombókat se tudunk vizsgálni. Az összes ütközet végeztével bekerülhetünk a rekordok könyvébe, persze ha elég jó idő alatt teljesítettük a küldetésünket.
Survival Mód:
Ez is újdonságnak számít az első részhez képest. Ennél a játékmódnál az a lényeg, hogy minél több ütközetet éljünk túl. Az életerőnk felett, s a bal alsó sarokban is írja a rendszer, hogy eddig hány győzelmet értünk el. Ha nyerünk, akkor a gép az életerőnkből jelentősebb mennyiséget visszaad. Ha meghalunk, akkor vége ennek a módnak, s ha elég jók voltunk, akkor megint felkerülhetünk a rekordos listára.
Practice Mód:
Ebben a módban lehetőségünk van gyakorolni különböző mozdulatokat. A helyszín attól függ, hogy gépi ellenfélnek kit választunk. Közben néhány adat is megfigyelhető a bal felső részben a képernyőn. Kiírja, hogy mekkora sérülést értünk el az adott ütéssel, s ezt ki is írja low, medium, high szöveg kíséretében. Ezenkívül természetesen az összes kombó listát meg tudjuk nézni az adott karakterre vonatkozóan. Be tudjuk állítani, hogy legyen-e replay a komolyabb mozdulatok után. Arra is lehetőségünk van, hogy láthassuk alul a key display-t. Ha ez be van kapcsolva, akkor látjuk, hogy milyen gombokat nyomtunk le. Ez hasznos, mert ebből látjuk, hogyha esetleg eltévesztettünk egy gomb lenyomást. Persze ez gyorsan frissül, így figyelnünk kell. Persze ki kis léphetünk a karakter kiválasztóba, de akár vissza a főmenübe. Ha sokáig csak egy helyben állunk, akkor előjön karakterük fejéből egy buborék, s egy kaja rajzolódik ki benne.
Karakterek:
A karakterek nagyobbik fele visszaköszön az első részből, de egy pár új tag is bekerült ebbe a részbe. Alex, Roger, Jack-2 (egy kis upgrade Jack-1-ből), Baek Doo San, Bruce Irvin, Jun Kazama, Lui Wulong, Angel.
Alex egy bokszoló dinoszaurusz, Roger egy bokszoló kenguru. Ők gyakorlatilag egy karakterként vannak feltüntetve. Attól függ, hogy melyikkel vagyunk, hogy melyik gombot nyomtuk meg a karakter választásnál. Jack-2 továbbra is egy emberi bőrbe bújtatott robot. Baek Doo San egy koreai harcos, aki apja halála után keményen gyakorol. Bruce Irvin egy színesbőrű bokszoló, akinek villámgyorsan jár az ökle. Jun Kazama Jin Kazama anyja. Lui Wulong egy öreg kínai harcmester, míg Angel Devil ellentetje.
A játékban lehet különböző csalásokat alkalmazni. Ezek közül egyet említenék meg. Miután kiválasztottuk a karakterünket nyomjuk folyamatosan a SELECT gombot egészen a meccs kezdetéig. Ekkor karakterünk feje megduzzad. Ha ezt ismét eljátsszuk, akkor még dagadtabb lesz a feje.
Hang, irányítás, grafika:
A zenék szerintem a Tekken szériát tekintve ebben sikerült a legjobbra. Minden pályán más és más zene szólal meg. A karaktereink nem igazán mondhatóak pletykásnak, csak egy pár beszél benne, bár ez nem is egy társalgós játék. Ha valakit megütünk vagy megrúgunk, akkor annak megfelelő fájdalmat sugárzó hangot ad ki. Egyébként az option részben még lehetőségünk van kiválasztani, hogy Arcade, vagy Arrange, esetleg mindkét fajta szóljon.
Az irányítással nincs semmi baj, hiszen a kontroller az teljesen dukál egy verekedős játékhoz. Ez az a játék, amelyet billentyűzettel szinte lehetetlen lenne irányítani. Egyedül akkor gyűlhet meg a bajunk, ha analóg karokat is használunk. Szerintem itt most ezek nem jönnek jól. A nyilakkal könnyebb megcsinálni a különböző kombókat. Az irányításon javítottak az első részhez képest.
A játék továbbra is a 2D-s háttért használja. Ez a Playstation hardveres korlátja miatt van. A karakterek mozgása és kidolgozása sokat fejlődött az első részhez képest. Nekem az egyik kedvenc részem a Devil pályája, na az hatalmas hangulatot dob. Nyilván nem nagy a feketeség a szenzáció, hanem a tükör, amiben láthatjuk magunkat. Azt nagyon szépen megcsinálták. Igaz egy-két karakternek elég szögletes vonala van, de ez ebben az időszakban fel sem tűnt senkinek sem. De ha emulátorral játszunk, akkor lehetőségünk van egy kis grafikai OC-ra.
Ultra low beállítás (ePSXe 1.7.0.)
Ultra high beállítás (ePSXe 1.7.0.)
Összegzés:
Aki esetleg kihagyta ezt a részt, vagy még egyáltalán nem játszott egy Tekken résszel sem, annak is ajánlom ezt az epizódot. Igaz a grafika már nem tekinthető mai szemmel nagyon szépnek, de a játék atmoszférája varázslatos. A többjátékos módnak hála rengeteg órát el lehet tölteni vele. De persze az egyjátékos módok is egy jó időre le tudnak minket kötni a TV/Gép elé. Igen a gép elé is le tud minket kötni, mert ez a játék tökéletesen működik Playstation emulátorral (ePSXe 1.7.0.). Tehát akinek nincs PS1-e, annak is bátran ajánlom.
Értékelés:
Játékélmény: 10/10
Irányítás: 9/10
Hang/zene: 10/10
Hangulat: 10/10
Grafika: 9/10
Történet: 9/10
Szavatosság: 10/10
Összességében: 9/10
Matej013: A tekken4-ben is benne van Eddy.😃 Cristie Monteiro a barátnőjé, és ha rámegyünk az ember választásnál, akkor nyomsz egy kört, akkor Eddy jelenik meg.😃
Fain teszt, grat! 😀