Halo-Egy gyűrű mindenek felett
Mai alanyom a Halo című játék lesz, ami a Pc-s és Xbox-os játékok egyik legnagyobb darabja, milliók rajonganak érte, és hatalmas sikerrel robbant be az iparba. Nézzük is mit tud.
A Halo 1(Más néven Halo-Combat Evolved) egy belső nézetes(FPS) akciójáték, amit a Bungie
Studios fejlesztett. A játék készítése 1999-ben kezdődött, majd 2001 november 14.-én került
ki a polcokra, eleinte csak Xbox-ra, majd 2002 július 12.-én portolták át PC-re. Amikor a
játék megjelent rekordokat döntött, Áprilisig 1 millió eladott példánnyal büszkélkedhetett,
majd 2005 végére már több mint 5 millió volt ez a szám. Hatalmas rajongótábornak örvendett
a játék, rengetegen csak ezen játék miatt vettek Xboxot(Eleinte persze, ameddig a Pc-s
verzió nem létezett) és kiváló értékeléseket kapott. Én is kedvet kaptam ezek láttán a
játékhoz, és nekiálltam megnézni hogy mitől/miért robbant be ennyire jól az iparba a Halo.
A háború kezdete
2252-t írunk, a föld túlnépesedése már-már kritikus fokozaton van, ezért új lakhelyet kell
keresniük az embereknek. Mivel az űrutazás ebben az időben már gond nélkül folyik, a fuvar
nem jelenthet gondot. Viszont más fajok annál inkább. Az emberek fő központja a Reach
bolygó, ahol folynak az űrhajók, és katonák gyártása a háborúhoz. Az emberek
kifejlesztettek egy SPARTAN-II nevű projectet ami "szuperkatonák" létrehozásáról szól.
Viszont a Reach bolygót lerohanja a Covenant faj, akik célja a föld elpusztítása vallási
okokból. A szent háború megkezdődik, az emberek pedig próbálják menteni magukat. A
bolygóról egyedül a Pillar of Autumn nevű hajónak sikerül elmenekülnie. Egy kis parányi
hadsereg az emberek utolsó reménye. A küldetés adott: Az emberek megpróbálnak feljutni egy
ellenséges űrhajóra, majd kideríteni a Covenantok hazáját, amire megsemmisítő csapást mérve
megnyerik a háborút.
A Halo, és "Master Chief"
A Halo egy 10.000 km átmérőjű gyűrű, amit a Covenantok hoztak létre hogy a Flood nevezetű
vírust tanulmányozzák és fejlesszék, ha pedig elszabadulna a vírus akkor együtt pusztítsák
el a galaxist. És bizony itt jövünk képbe mi. A SPARTAN-II project által fejlesztett
szuperemberek utolsó leszármazottjai vagyunk, és célunk hogy megmentsük az emberiséget
avagy pusztítsuk el a Halo-t.(Amiből amúgy több is van, de ebben a részben csak egy kap
szerepet). Felébredünk egy hajón, ahol megkapjuk az alapvető kiképzést, fegyverzetet,
páncélt. Ezután Covenant egységek támadnak a hajóra, célunk hogy elmeneküljünk a hajóról,
és landoljunk a Halo-n. Feladatunk eleinte tülélők keresése és megmentése lesz, ezután
pedig jöhet a fő cél, a gyűrű elpusztítása.
Ám ez nem ilyen egyszerű
Mivel a gyűrű elpusztításában nem lesz segítségünkre egy Hobbit sem, csak magunkra
hagyatkozhatunk. Néha persze kapunk magunk mellé pár társat, de csak elég ritkán, azt is
csak a játék eleje fele. Mint azt már leírtam egy szuperembert írányítunk a játék során,
aki a Master Chief nevet viseli. Lesz továbbá egy társunk, Cortana. Cortana nem más, mint
egy mesterséges intelligencia aki az elménkbe van építve. Ő fog segíteni a tájékozódásban,
és ha bejuttattuk a Halo központjába fontos infókkal lát el. Mellesleg nő, és bizony
sokszor jól jön hogy ne érezzük egyedül magunkat. Természetesen a Halo-t a Covenantok ezrei
őrzik. Eleinte csak velük gyűlik meg a bajunk, későbbiekben viszont a Flood vírus is elszabadul,
aki embert és űrlényt egyaránt megfertőz, gyilkológépeket varázsolva belőlük. Hogy ki melyiket
csípi jobban azt döntse el maga, de a Floodokat személy szerint ki nem állhattam.
Játékmenet
Mivel eleget dumáltam az alapsztoriról, itt az ideje hogy elővegyük a játék menetét. A
játék elején megszerezhetjük az egyik legfőbb fegyverünket a Rifle-t, és a kevésbé hasznos
pisztolyt. Fegyverarzenálból nem mondanám hogy hiányunk lesz, mivel felvehetjük akár az
ellenfél plazmafegyvereit, és útközben találhatunk töltényt már meglévő fegyvereinkhez.
Természetesen találkozhatunk a shotguntól a gépfegyverig a rakátavetőtől kezdve szinte
mindennel ami szem-szájnak ingere. Útközben találkozhatunk plazma "állásokkal" és
járművekkel is. Ezt nagyon eltalálták, bár ennél a pontnál kicsit elrontottak valamit
(Mármint részemről, biztosan van aki másképp vélekedik erről). Néhány jármű irányítása
valami eszméletlenül borzalmas. Például a Warthog nevű terepjárót billentyű-egér
kombinációval lehet irányítani, ami nekem nagyon nem jött be. Főleg a játék végén okozott
gondot.
A Halo gyűrű(Vagy bolygó) környezete nagyon szép lett, a messzeségben magasra nyúló, és
felettünk elhaladó gyűrű látszata elég vegyes érzéseket kelthet az emberben. Bár a gyűrű
méretezése szerintem picit aránytalan lett, és a méretébe is beleköthetnék(Itt az elméleti
és gyakorlati részére gondolok) de még ígyis fantasztikus látványt nyújt. Elég sokszor kell
nyílt terepen cirkálnunk(Ilyenkor legtöbbször járművet is kapunk). Kevésbé jó részek mikor
föld alatt vagy létesítményekben kell mozognunk. Elsősorban azért mert nagyon monoton és
egyhangú a környezet, és a folyamatos darálást hamar megunja az ember. Másrészt jobban
kihasználhatták volna a terepet, és kicsit több járműves részt tehettek volna a játékba.
Persze nem azt mondom hogy a játék ebből álljon, de rengeteg rész az értelmetlen darálásról
szól. Egy ideig még élvezetes a hentelés, de van egy határ miután nem. Lentebb leírom
részletesebben.
Nos azt hiszem beszélnem kell pár negatív tényezőről a játékban. Vannak részek ahol a játék
úgy próbálja nehezíteni a dolgunkat hogy tömérdek ellenfelet dob a nyakunkba folyamatosan
megállás nélkül. Ilyenkor konkrétan azthittem lelövöm magam.Ameddig az ember nem rambozik
keresztül rajtuk addig jönnek és jönnek. Ebben a játékban találtam meg eddigi játékos
pályafutásom legflusztrálóbb pályáját is. Hozzátenném Normálon játszottam. De ettől
eltekintve egészen jó játék lett. Pár szót az ellenséges MI-ről is ejtek...Gyengébb
fokozatokon a Gruntokra ha hirtelen rátörünk, vagy likvidáltuk csapatuk nagy részét
futkosni kezdenek és rimánkodni. Nehezebb fokozaton már tudtommal ezt nemnagyon teszik
meg, inkább odaállnak és harcolnak. Bár ez csak egy külön lényegtelen dolog. Az ellenfeleink
nem nagyon bújnak fedezékbe csak néha, inkább futkosnak a lövedékeink elől. Mielőtt valaki
fellélegezne leírom, hogy ez sokkal de sokkal idegesítőbb mintha fedezékből lőnének. De jól
kitalálták ezt is.
Multiplayer:
Azt hiszem a játék egy újabb erős pontja hogy a multiplayer egy egészen egyedi, új
kategóriát hozott létre. Egy icipici Battlefield beütése van a csapatmunka igénylése és a
játékmódok egy része miatt, meg persze a járművek használata is közrejátszik, de mégis más.
Játszhatunk Deathmatch-et(A játékban Slayer ha minden igaz), Team Deahtmatchet, Capture The
Falg-et, és egyéb mókás játékmódkat. Eközben segítségünkre lestnek járművek, SŐT olyan
fegyverekre tehetünk szert amik a Singleplayerben nem találhatóak meg. Lángszóró, Hunter
lövege, Minigun stb. Már van tört multi is, így letöltött játékkal is játszhatunk. Az
egyetlen probléma ami nem tetszett, hogy a pajzs miatt rengeteg lövés kell az ellenfélnek.
De mivel ezis stratégiához vezet, néha jól jön. Összességében kiváló Multiplayer játék a Halo.
Végszóként megemlíteném a grafikát és a hangokat. Bár a környezet néha egyhangú és a játék
is monoton tud lenni, a zenék fantasztikusak lettek szerintem. A grafikára ezt nem
mondanám, de a játék korát tekintve azt hiszem ez nem sokat számít. Főleg nem egy ilyen jó
játéknál. A főmenü is hangulatos lett, az alatta szóló zenénél jobbat nem is tehettek volna
bele. Szerintem aki picit is érdeklődik az FPS játékok iránt, szereti a lövöldözős
játékokat az próbálja ki a játékot, mert egy felejthetetlen élményben lesz része.
Műfaj: ,
Fejlesztő: Bungie
remélem a remake jön pc-re is