Ilyen kalandban még sosem volt részed! A Normadia hív!
Korunkban nagyon elterjedtek mára a számítógépes játékok melynek nagyon örülünk, de sajnos sok olyan is lát napvilágot ami inkább maradt volna örök titok, de a Mass Effect szériát bátran kijelentve lehet mondani az évtized egyik legjobb játékának, mert olyan kalandban lesz részed amit még eddig PC-n (vagy konzolon) soha nem tapasztalhattál!
Már a legelején leszögezném, hogy az általam leírtak saját véleményem és meglátásaim szerint íródtak. Nos, ugyebár egy jó ideje kijött már a széria három darabja, melyek időrendben is M.E. 2008, M.E. II 2010, és a M.E. III 2012-ben. Én bevallom most év elején pótoltam csak a széria első két darabját, az utolsóra még történetesen érdemes megvárni a teljes magyarosítást (nincs bajom az angollal, csupán egészében akarom élvezni a játékot). A játék Xbox360 és PS3-ra is megjelent nem csak PC-re. Így elég széles skálában képes volt megörvendeztetni az embereket. A 2007-ben megjelent Unreal Tournament 3 motorját, vagyis az Unreal Engine 3-at használja, mely szemünk elé kápráztatja azt a világot melyet elképzeltek az alkotók. Ha már szóba jött a játék, fogjunk is bele az elemzésbe, mely történetesen csak is az első részre fog kiterjedni. Az alap sztori sokaknak a könyökén jön már ki, de csak meg kell említeni ha valaki elfelejtette már, vagy még nem is próbálta, azoknak tisztáznám, miszerint az emberiség eljutott a Marsra ahol is talált egy ősi protián ereklyét, mellyel új fázist vett az űrutazás (a fénysebességnél gyorsabban). Fő helyszínünk az egész játékban a Tejút rendszer, melyet ide oda barangolva juthatunk el más küldetésekre. Ennek segítségéül vannak a tömegrelék, amikkel tudunk más naprendszerekbe zavartalanul utazgatni.
Nos, már a legelején kiválasztjuk szépen, hogyan akarunk kinézni (bár szerintem az alap John Shepard nézet a legjobb), illetve a hozzánk legjobban illő kasztot a fegyverek és erős páncélokra sokasodott katonától a biotikus képességekkel feltuningolt emberekig, akár mint egy fantasy játékból kicsöppent Gandalf. Sőt ha még ez nem elég, még a saját háttér sztorinkat is kiválaszthatjuk, hogy egy megjárt háborús hős legyünk vagy egy magányos fazon. Utána a játék egyből bedob minket a látvány világba és a szemünk elé tárul a csodálatos, lélegzetelállító Millenium Falcon, óh nem bocsánat... hanem, a Normandia SSV nevezetű forradalmi űrhajó melyet Hánszolópré aki elszaladt a sokkolóért is szívesen hajtana Pamacs kutyájával. Rögtön a fedélzeten találjuk magunkat Anderson kapitány másodtisztjeként. A legénység úton van az Éden Egyesre, ahol egy titkos missziót kell végrehajtaniuk.
Nos, itt jönnek képbe a sztori apróbb részletei, ugyanis van "A Tanács", akik egyfajta kormányzatot képviselnek, és a központjuk nem máshol, mint a Fellegvár nevezetű helyen található, ami egy nagyon fontos helyszín lesz a későbbiekben! A Mass Effect mindenféle lénnyel ellátott minket. A Tanácsot képviseli egy turián (személy szerint az egyik kedvenc fajom), egy aszári (mint egy Avatarből kicsöppent ungabungázni akaró harcos), és egy szalárián. Részletesebben nem jegyezném le a fajokat, elvégre ezeket már mások is megtették helyettem, így aki akar utánuk kereshet. A turiánokkal ugyebár kissé das ist cold a helyzet, mivel volt egy aprócska viszálykodás amit Első Háborúnak is neveznek, de mára béke honol a galaxisban. A hajón találkozunk is rögtön egy Nihlus nevezetű idegennel aki egy Fantom. A Fantomok olyan kiképzett önrendelkezésű ügynökök, akiket Sir Sean Connery James Bond figurája is megirigyelne. Azért küldték hideg képű barátunkat, hogy felügyelje az emberek küldetését, mivel mint mindig nem vagyok valami közkedvelt faj a Tanács szeme előtt. Az, hogy mi történik az Éden Egyesen és a továbbiakban, az titok marad, vagy fogjátok magatokat és beszerzitek a játékot!
Ami kiemelkedő eme csodás kalandban, hogy magad alakítod ki a hősöd sorsát. Az interakció nagyon fontos eleme, és nem is rövidek a párbeszédek. Én a mai napig az RPG játékok koronázatlan királyának tartom a Baldur's Gate szériát, amely mint játékélménnyel, mint a változatos párbeszédekkel, és a sztorival is maradandó alkotás lett. Mostanáig. A Mass Effect bőven megérdemli a helyét a szerepjátékok lépcsőfokán! Bár a párbeszéd választások nincsenek agyon dolgozva, de ez így jó. A széria akár egy Star Wars is lehetne, de nem az. A Mass Effect egy teljesen egyedi értékrendet képvisel, melynek mára több millió rajongója van. Ha még nem érintett meg eléggé a játék, hogy kipróbáld akkor most jön csak a java! Ugyanis nem tudom ki, hogy van vele, de egy játék egy-egy mellékszereplőt képes nagyon megkedveltetni veled, főleg ha megvan az egyedi stílusa. Nos itt nem csak, hogy fontosak a mellékszereplők, de egyenesen kötelezőek is!
Voltaképpen a csapatunk tagjainak kell neveznünk őket. Szintén többféle ember és lény társul mellénk, melyeknek mind egyedi stílusa és harci képessége van. Néha el kell a turián Garrus segítsége, vagy a nagy zsoldos krogan Wrex (hatalmas forma) segítsége. Magunk választjuk ki, éppen kit akarunk magunkkal vinni egy-egy küldetésre. A hajón mindegyik helyet kap, de ez nem elég, néha egy-egy küldetés után érdemes lemenni beszélgetni velük, hogy megtudd a háttérsztorijukat, vagy netán egy küldetéssel lássanak el. A női egyeddel (ha férfi karaktert viszel) is érdemes beszélgetni, ugyanis a játékban benne van a romantika, amit akár tettlegességig is fokozhatjuk ha ügyesek vagyunk. A játék hátránya az arckifejezések, kicsit ilyen műanyag szagúak, de nem vészes, ugyanis elveszik ez a kis mínusz a történetben. Ugyebár három rész készült, és mindegyik zseniális, de itt az első rész úgymond a leggyengébb, mert a többi részek csak pluszokat adnak a játékhoz. Ez senkinek ne vegye el a kedvét megéri végigjátszani, hatalmas élményt kapunk az első résszel is, főleg, hogy a széria tartalmaz egy "nagy epikus kalandot", vagyis a 1. rész végén átvihetjük a mentéseinket a 2. részbe, ahol az előző kalandban hozott döntéseink kihatással lesznek. Ezt ugyanúgy megtehetjük a 3. részben is. Így érezzük át igazán a programban, mi magunk alakítjuk a történet szálait.
A fejlődés rendszer akár egy jó meleg almás pite, nem tudunk betelni vele eléggé. Minden kasztnak megvan a saját egyénisége, és a tapasztalati pontjait melyeket akár teljesen felhúzhatjuk, nem csak magunknak, hanem a csapat többi tagjáért is mi felelünk! A tárgyaink tárolója tartalmas, mindennek megvan a külön része (fegyverek, biotikus képességek, gránátok, páncélok stb...). Még a csapatunkat is mi ruházzuk fel, és ha ez nem elég még egy-egy adott tárgyat lehet fejleszteni is, hogy akár a pajzsunk több életet vagy több védelmet adjon, illetve a fegyverünk méreg sebzéssel, avagy fagyos jég lövedékekkel legyen felruházva. Csak rajtunk múlik. A bolygók mind más és más helyszínt biztosítanak fő küldetéseink során, de nem csak ott. Ugyanis kedvünk szerint járkálhatunk egyes bolygókra felfedezni romos ősi épületeket, vagy kalóz lakta tanyákat az öreg Mékóval, mely egy NFS Most Wantedba is megállná a helyét. Sok és változatos tájakra tévedhetünk el, de vannak veszélyes helyek is, ahol kiszállni a járműből csak pár másodpercre engedélyezett, ha nem akarunk fagyos jégkocka vagy láva maradék lenni. A mellék küldetések akadnak szép számmal, mint nyáron a verandán a legyek. Sajnos a belső épületek sokszor ugyanazok, ami kissé elszomorító (a ME2-be már orvosolták ezt a kis negatívumot). Így is van, hogy nekünk kell az egeret mozgatva az aszteroida törmelékek között felfedeznünk egy kihalt, vagy éppen titkos űrhajót, amit aztán bebarangolhatunk, egy kis akció kedvéért.
Cselekedeteinket két módon osztja el a játék. Ha éppen a jó fiúk akarunk lenni akkor nyilván a Példakép utat kövessük, de ha át akarunk állni az erő még sötétebb oldalára, akkor a Renegát személyiség a nekünk kedvező. A játék nyújtotta zenék egyszerűen magával ragadóak, olykor a zene adja meg egy-egy drámai jelenetnek a fő hangsúlyát. A játékban van egy úgymond csapat képernyő. Ilyenkor a játék megáll, és kedvünk szerint adhatjuk ki az utasításokat a csapatunknak, merre hova hány méter. Mindenképp megéri végigvinni, mert egy igazi moziélmény fog kirajzolódni előttetek a képernyőn. A kasztoknál jómagam a Beszivárgót (főleg a mesterlövész, és pisztoly a harci fegyvere) és a Katonát (minden fegyverbe, és páncélba jártas) vittem végig. Ami még fontos, hogy még a második részben ez már hanyagolható, itt az első részben a játékban nagyon sok olyan szekrény, űrszonda vagy bármi egyébbel találkozzunk, amihez feltörő szakértelem kell. Ezeket érdemes fejleszteni, mert számos értékes tárgyat lehet így megszerezni. Az összes rész számos kiegészítőt kapott! Az első részhez két fontosabb DLC jött ki. Az egyikben egy űrállomásra látogathatunk, aztán ott különféle aréna harcok veszik kezdetét (ehhez nem készült honosítás), illetve a másik egy hatalmas aszteroidán játszódik, ami éppen be akar csapódni a Terra Nova bolygóra ahol emberi kolóniák tartózkodnak. A DLC csomagok még több játék órát biztosítanak az alapjába véve is nagyszerű epikus sztorinak. Nekem a teljes első rész egy jó 50 órába tellett mire sikerült végigvinni. Úgyhogy aki nekifog, annak egy jó ideig nem kell keresnie másik játékot. Nos, ez volt az első játék ismertetőm (filmes kritikákat írogattam eddig), remélem tudtam kedvet adni az évtized egyik legkiemelkedőbb alkotásához. Ne gondolkozzatok sokat, hanem fogjatok neki és vegyétek meg még ma!
Műfaj: , ,
Fejlesztő: BioWare
Már kijátszottam mind 3 játékot A-tól B-ig, de szeretem olvasni mások véleményét is a játékról, főleg ha ilyen sziporkázó 😀
Ennyire azért ne nézd le a nőket 😆