World of Tanks - Teszt
Először is szeretném leszögezni, hogy a World of Tanks egy MMO típusú játék, tehát semmilyen
Single-Player része nincs. Ennek ellenére nagyon szórakoztató tud lenni, főleg ha van 1-2
barátunk, akikkel tudunk együtt játszani. A játék teljesen ingyenes, azonban lehetőséget
kínálnak arra az esetre, ha lenne egy kis fölösleges pénzünk amit szívesen elköltenénk egy kis
bónusz kiváltására. Azonban a játék során semmilyen szükségünk nem lesz valós pénz
használatára, sok más MMO-val ellentétben.
A játékot a Wargaming.net nevezetű fehérorosz cég készítette, akik bizony elég sok erőt
fektetnek bele a játékba. A teljes játék 2011. áprilisában jelent meg, előtte sokáig BETA
státuszban volt. Minden hónapban jönnek a különböző bónuszok, update-k, amik magukba
foglalnak új pályákat, tankokat, sőt, néha még egy egész nemzet tankjait is belerakják a
játékba. A kliens nem nagy, 3.27Gb, feltelepítve azonban már 7Gb fölé rúg. Pozitívum, hogy akár
még torrent file-t is letölthetünk, így mindenki hamar hozzájuthat a játékhoz. Ez a játék már a
megjelenését követően is nagy sikereknek örvendezhetett. Még a Guinnes Rekordok közé is
bekerült, mivel ezt az MMO-t játszották egyszerre a legtöbben, pontosan 91 311 játékos játszott
vele az orosz szervereken.
Jelenleg 4 tank család található meg a játékban, azonban nemsokára ez 5-re fog bővülni. Név
szerint a német, szovjet, amerikai és a francia. Hamarosan jönni fog még egy tank család,
mégpedig a brit tankok. A tankok között jelenleg is vannak brit és kínai tank(ok), de ezeket
szovjet tankoknak tüntetik fel. A játékban 24db map van, de nemsokára ez is ki fog bővülni. A
mapok között még történelmileg hiteles helyek is találhatók. Továbbá terveznek a játékhoz egy
teljesen új engine-t is, ez azonban egy kicsit később fog csak megérkezni. Bár a mostani
BigWorld engine is megállja a helyét, realitással mégis csak néha találja szembe magát. Hangok
terén a játék megállja a helyét, bár egy MMO-nál nem kimondottan a hangok kötik le az embert.
A játék során kapunk egy segítőt, aki beszámol ha eltaláltak, kigyulladtunk, eltaláltunk valakit,
kilőttek stb. Sajnos ezt a személyt nem sikerült magyarra leszinkronizálni, pedig jó lett volna.
Minden nemzet tankjai három nagy csoportra van felosztva. Az első csoport képviselői a normális
tankok, ezen belül a könnyű, közepes és nehéz tankok. A második csoportban a Tankvadászok
vannak (TD), amik a nevükhöz híven a tankok elpusztítására lettek tervezve. Az utolsó csoport
pedig a Tüzérség (SPG), amik a játékban a legnagyobb tűzerőt képviselik. Ennek a csoportnak a
tagjai felülről is nézhetik a pályát, ami eléggé megkönnyíti a munkájukat.
A könnyű tankoknak elég nehéz dolguk van a játékban. Páncélvédettség és tűzerő terén ugyan
nem kimagasló képességűek, azonban képesek nagy sebességgel száguldani. A könnyű tankok
egymás ellen hatékonyak, illetve könnyítik és megkeserítik a tüzérség életét. Általában
felderítésre szokták használni ezeket a tankokat, illetve az ellenfél tüzéreinek a kiiktatására. A
közepes tankok már megállják a helyüket a szemtől szembeni harcban is. Páncélvédettség és
tűzerő terén már elfogadható teljesítményt nyújtanak, azonban jobban teszi az ember ha
rajtaütésekkel, manőverezésekkel pusztítja el az ellenséges tankokat. A nehéz tankok nevükből
adódóan elég vastag páncéllemezekkel lettek felszerelve, tűzerő terén pedig elég nagy erőt
képviselnek. Sebesség terén azonban nem valami kimagaslóak, de vannak elég fürge
nehéz tankok is.
A tankvadászok akár csak az tüzérek, tűzerejük miatt jelentenek fenyegetést. A sokszor lomha
tankvadász tankokat azonban könnyű kijátszani, mögéjük kerülni. Életerő terén hiányban
szenvednek, ezért a legtöbb TD döntött páncéllemezekből lett felépítve. A tüzérség pedig mindig
megpróbál elrejtőzni a pálya egyik sarkában, hogy még csak véletlenül se tudják az ellenséges
tankok átlőni a vékony páncélzatát. Azonban egy jó helyre letelepedve még közelharcban is lehet
bizonyítani ezzel a típussal. A játékban összesen 140 különböző tank van, de ez a szám
folyamatosan növekedik. A tankok 10 Tier-re (szintre) vannak beosztva, ami a játék
matchmaking rendszeréről, azaz összesorsolásáról felelős egy-egy játék során. Ez a rendszer
megpróbál mindenkinek megfelelő játékosokat sorsolni, de ez nem mindig sikerül neki.
A játékban négyféle játékmód szerepel, mindegyik "capture the flag" jellegű. Az első, legrégebbi
mód lényege, hogy mindkét csapatnak van bázisa, és a tankoknak a másik bázisát kell
elfoglalni. A második játékmód lényege, hogy van egy védekező és egy támadó csapat, itt csak a
védekezőnek van bázisa. A támadó tankoknak adott idő alatt kell elfoglalniuk a másik csapat
bázisát. A harmadik mód ugyanez, csak adott idő alatt ki kell védekezni az ellenfél támadását. A
negyedik játékmód, amikor a pálya közepére adja meg az elfoglalandó bázist, és mindkét
csapatnak ezt a bázist kell elfoglalni. Mind a négy játékmódot úgy is meg lehet nyerni, ha az
egyik csapat kilövi a másik csapat összes tankját. Minden játék 15 percig tart, ennyi időnk van az
adott feladat végrehajtásához. Ha a csapatok kifutnak az időből, akkor döntetlen lesz a játék
végeredménye. Saját csapattársat nem érdemes meglőni, mivel elég nagy árat kell fizetni az
elszenvedett károkért, illetve még a szerzett Xp-ből is levonnak. Tehát nem érdemes és TILOS a
csapattársak sebzése.
A játékban nagy hangsúlyt fektettek a tankok fejlesztésében is. Ami azért is jó, hogy ha
megvettünk egy tankot, akkor annak lehetőségei még közel sem merülnek ki ennyivel. A
tankokra lehet új löveget, lövegtornyot, rádiót, felfüggesztést és motort venni. Ha egy tankon
mindent kifejlesztünk, akkor az eléri az Elite szintet, ami csak annyit jelent, hogy a tankon elért
Xp-t átkonvertálhatjuk Goldért szabad Xp-re. Szabad Xp-t minden tankkal szerezhetünk, azonban
jóval lassabban gyűlik mint a rendes Xp. Ez azért jó, mivel ezt bármelyik tankunkra
elhasználhatjuk. A játékban továbbá 3 fajta lőszer van, Az AP a HE és egy Premium lőszer, amit
most nem részletezek. Az AP a normális páncél elhárító lövedék, aminek át kell hatolnia a
páncélzaton, és akkor okoz sebzést. A HE lövedék ezzel ellentétben egyfajta repeszgránát,
aminek nem kell minden esetben átütnie a páncélt, de sebez valamennyit. Ezt a lőszert
jelentősen megfosztották erejétől még egy régebbi update során, ezért nem érdemes használni.
A játékos sikeressége nem csak a tankon múlik, hanem annak legénységén is. A legénységet
akár pénzért is lehet fejleszteni, hogy jobban teljesítsenek. A legénység fejlettségén sok minden
múlik, többek között a sérült modulok kijavítása, az ellenfél járműveinek a felderítése, a löveg
töltésének gyorsasága stb. Ha a legénység eléri a 100%-os képzettségi szintet, akkor adhatunk
nekik különböző skilleket és perkeket. A skillek a legénység képzettségi szintjének
növekedésével együtt növekszik, a perkek azonban csak akkor aktiválódnak, ha a képzettségi
szint eléri a 100%-ot. Ezek a képességek nagyon hasznosak lehetnek a csata során. Megnövelik
a látótávolságot, lecsökkentik a modulok javításának időtartamát, a kigyulladás esélyét, az
észrevehetőséget stb. A játékban rengeteg Achievement érhető el, ami tovább növeli a játék
szórakoztatási faktorát. Egy részük valós háborús hősökről lettek elnevezve, míg a többi kitalált
kitüntetés. Vannak kitüntetések, amik konkrétan meghatározzák, hogy a játékosok hány
százalékánál vagy jobb, akik ugyanolyan tankkal játszanak mint te. Ezekért az Achievementekért
ugyan nem kapni sem Xp-t, sem pedig kreditet, de azért elég szórakoztatóak. Egy-egy
kitüntetéshez még az arról elnevezett tank-ászról is leírják, hogy milyen hőstettet hajtott végre a
háború során.
A játékban szerencsére elég nagy számban jelen vannak magyar játékosok is, így nem nehéz egy
jó klánt találni magunknak. Ebben a játékban is vannak CW-k (Clan Warok), amik többnyire
kredit szerzésre jók, illetve fejlődni. A nagyobb klánok akár területeket is szerezhetnek
maguknak, akár csak a valóságban. Másik játékosokkal akár Platoon-t is csinálhatunk, azaz több
barát is játszhat egymással egy csatában. Továbbá lehet tank századokat létrehozni, amiben mi
válogatjuk össze a játékosokat. Ez főleg a klánoknak lett kitalálva, gyakorlás szempontjából
nagyon hasznos. A gyakorló szobák is hasonlóak a tank századokhoz, azonban ezekben nem
lehet szerezni sem XP-t sem pedig kreditet. A játékhoz nagyon nagy segítséget ad a játék oldala,
ahol különböző játékosokra/klánokra is rá lehet keresni. Ugyanitt lehet csatlakozni akár
klánokhoz is, illetve érdemes két naponta szétnézni a hírek között. Sokszor van a játékban
valamilyen bónusz, pl. nagyobb xp szorzó, nagyobb kredit szorzó stb. A játékban kétszeres Xp-t
kapunk minden nap első csatája után, már csak ezért is érdemes legalább egy csatát lejátszani.
A World of Tanks egy igazi mérföldkő az MMO-k között. Bár voltak már próbálkozások egy tankos
MMO-ra, ez a játék tudott csak igazán kitörni az átlag játékok közül. Ha valaki tankos játékkal
akar manapság játszani, akkor én ezt ajánlanám. Nem csak a 2. VH és a tank rajongóknak fog
tetszeni, ezt garantálom. A fejlesztők törődnek vele, találkozókat és tankfesztiválokat
szerveznek. Azt hiszem, hogy ez a játék mindenkinek megér egy próbát. Jó
szórakozást/vadászatot! ;)
Műfaj:
Fejlesztő: Wargaming
Killer17: Kössz, igazad van.
Annyit kijavítanék, hogy amikor ezt írtad: "Minden játék 15 percig tart" az nem teljesen igaz mert az egyik mód az csak 10 perces,de azon kívül tökéletesen/részletesen leírtál mindent. 😀
Elkezdtem fejleszteni azt az ágat, de rájöttem, hogy nem ott van a T-50 😆
Ismerek párat, de a legtöbb nagyon silány, és már meg is szűntek :/
Szerintem bőven ez a legjobb nemhogy F2PMMO, de MMO is. 😀
Amúgy (talán) a legjobb F2PMMO a piacon 😀
ui.:
Milyen más mmo tankos játékra gondoltál? Mert én egyről tudok de az később jelent meg...