Az igazi taktikai lövölde
Sziasztok! Biztosan sokan játszottatok már a nagy sikereket megélt Swat 3-al, ami rengeteg újítást volt képes felvonultatni a játékiparban és a mai napig szívesen ülök le elé játszani egy pár órát. Ennek a játéknak érkezett meg 2005-ben a folytatása a Swat 4 személyében, ami nagyon felülmúlni nem tudta elődjét, de mindenképpen méltó folytatása lett annak. Lássuk, hogy miért mondom ezt.
A történet
A játékban nemigen találkozhatunk történettel, hiszen csak misszióról-misszióra ugrálunk, de szerintem egy ilyesfajta játékba ez nem is szükséges. Ugyan a küldetések előtt találkozhatunk eligazításokkal, hogy miért is kell az adott helyre behatolnunk és kikkel találkozhatunk odabent, de ezek nem határozzák meg, hogy milyen kedvvel és elszántsággal indulunk neki az adott missziónak.
A főmenü
A játék főmenüjére nem szeretnék túl sok szót fecsérelni, egyszerű, letisztult, de mégis stílusos.
A Játékmenet
Na itt domborít igazán nagyot a játék hiszen, igen változatosra sikeredett. Nem mindegy, hogy milyen felszereléssel indulunk neki egy-egy pályának, hiszen akadnak olyanok is ahol szinte elkerülhetetlen a tűzharc. Tanácsos a küldetés előtt vetni egy pillantást az adott pálya térképére, hiszen van amikor több bejárattal is találkozhatunk, így nem kell feltétlenül a főbejáraton behatolni. Mivel változatosságot említettem, így ki is térnék erre. Rengeteg felszerelésünk van arra, hogy hogyan hatástalanítsunk egy ajtó túloldalán tartózkodó ellenfelet-ellenfeleket. Először is utasíthatjuk társainkat, hogy ajtónyitás után dobjanak be valami taktikai gránátot és utána iktassák ki a bent tartózkodó gyanúsítottakat. De ajtót nyitni sem kell feltétlen a már megszokott hagyományos módon. Szerelhetünk C2-es bombát rá, vagy akár sörétessel "meglazíthatjuk" rajta a zárat. Ha viszont valaki a halk, rajtaütésszerű behatolást részesíti előnyben (ami egy kommandós játékban természetes) az csendben fel is törheti a zárat és észrevétlenül besurranhat. Ha lövöldözésre kerülne sor akkor vigyázni kell, hogy hova lövünk ugyanis ha egy civilt lövünk le, akkor a játék lefújja az akciót és sikertelennek tekinti azt. Fontos tudni, hogy minden cselekedetünk befolyással van a pálya végi pontozásra. 100%-ot csak akkor érhetünk el, ha egyetlen társunk sem veszik oda és sikerül minden gyanúsítottat letartóztatni és az összes fegyvert elkobozni.
A Multiplayer
Sajnos a szervertámogatásokat kilőtték, de természetesen akadnak modok, patchek amikkel ezeket fixálni lehet, de nem nagyon éri meg, ugyanis mára már nagyon kevesen játszanak vele másrészt a CO-OP játékmódon kívül az összes többi hanyagolható.
A csapat
Csapatunk rajtunk kívül négy főből áll. Ők kétfelé vannak osztva az elődhöz hűen. Van a piros valamint a kék csapat. Ennek jelentősége, hogy például a piros csapatot utasíthatjuk arra, hogy figyeljen egy ajtót amíg mi a kék csapattal megtisztítjuk a többi helységet. Természetesen egyszerre is parancsolhatunk mind a négy emberünknek. Érdekesség még, hogy társaink sisakján elhelyezkedő kamerát bekapcsolhatjuk, így láthatjuk amit ők látnak. Ez egyes szituációkban igen hasznos lehet.
A fegyverek
A fegyverek terén szintén kiemelkedő a játék, hiszen minden fegyver más-más bánásmódot igényel. Nem minden fegyvernek az lesz a célja, hogy megöljön egy embert, hanem semlegesítse addig amíg mi letartóztatjuk. A már említett taktikai gránátokból három fajta van: Villanógránát, Darázsfészek-gránát és egy könnygázt kibocsátó gránát. Mindegyiknek megvan a maga előnye illetve hátránya. Használhatunk paprika spray-t is és a már 2003-as SWAT filmben látott kis kamerát is ami igen hasznos lehet. A játékban találkozhatunk még sokkoló pisztollyal is, ami akkor használatos ha valaki rendőri felszólítás ellenére sem hajlandó megadni magát.
A Mesterséges Intelligencia
A játékban a társaink és ellenfeleink egyaránt elég jó mesterséges intelligenciával lettek megáldva, de ezt elvárja az ember egy taktikai lövöldében.
Grafika - Látvány
Elég nehéz mai szemmel értékelni egy 2005-ös játék grafikáját, de az tagadhatatlan tény, hogy a játék még ma sem nevezhető csúnyának. Ha már látvány akkor a pályák kellően változatosak, életszerűek. Megfordulunk majd hotelben, kínai étteremben vagy akár egy Rock koncerten.
Hangok - Zene
A hangokról nem szeretnék sok mindent, kellően odateszik magukat a játék érdekében és sikerült jó szinkronszínészekkel is megtámogatni az alkotást. A zene pedig igazodik az adott szituációhoz, például ha éppen felpörögnek az események akkor egy gyorsabb zenét hallhatunk.
Összegzés
A Swat 4 számomra nem okozott csalódást, hű folytatása lett elődjének ami szintén egy fantasztikus játék lett. Szerintem egy igen jó, de könnyednek nem mondható játékot kaptunk. Inkább azoknak ajánlanám akik szeretnének egy olyan játékkal játszani ahol igenis előtérbe kerül a taktikázás.
Műfaj: ,
Fejlesztő: Irrational Games