Afrika sötét titkai
A Resident Evil (leánykori nevén Biohazard) széria az egyik legsikeresebb horrorok közé tartozik. A sorozat rengeteg változáson ment át az évtizedek folyamán, jelentősen változtatva a rajongók táborán is. A túlélő horror megteremtőjeként is ismert sorozat fokozatosan változtatta meg a túlélő jelzőt akcióra. A kezdeti részek lassabb tempója egyre gyorsabbá, pergősebbé vált az új részekben, melynek az 5. számozott rész is hű követője.
A 4. résszel valóban egy új korszak vette kezdetét a sorozat szempontjából. (Itt gyorsan
leszögezem, hogy csak a számozott részekkel játszottam, szóval ezekhez viszonyítok.) A
nyomasztó atmoszférát, az ismeretlen helyszínek titokzatosságát, az egyedüllétet stb. kicsit
megváltoztatták, a továbbjutáshoz szükséges eszközök megtalálásához vezető utakat
leegyszerűsítették, a fejtörők száma pedig minimális. És az ellenségek immáron nem zombik,
hanem parazitával fertőzött parasztok lettek. Ugyanakkor én szükségszerűnek érzem a 4. rész
vérfrissítését, hiszen új koncepcióval pozitív irányba terelték a szériát, a régi rajongók egy része
azonban a pokolra kívánná az újítást.
Az 5. rész folytatja az elődje útját. Az előző részből megismert parazita módosított változatával
lesz dolga főszereplőinknek. Az egyik legnagyobb újítás, hogy a történetnek két főszereplője,
játszható karaktere van. Nem úgy kell elképzelni, mint az 1. vagy 2. rész esetében, hanem a két
szereplő egymást segítve, egyazon időben van jelen. Chris Redfield, az 1. rész főhőse, valamint
új partnere, a csinos Sheva Alomar a BSAA megbízásából Afrikában kutatnak biológiai fegyverek
és létesítmények után. Idővel kiderül, hogy jóval több van a háttérben, mint a szereplők elsőre
gondolták, így személyes célokkal vezérelve belevágnak a hátborzongató kalandokba. Az előző
részek sötét képi világát lecserélték a napfényes lepusztult Afrika képére, mely valljuk be, egész
jól működik. A világos nappali helyszíneket igen jól kidolgozták ahhoz, hogy az ember annyira
érezze biztonságban magát, mint egy sötét szobában. Sajátos atmoszférát teremt a játék. Ehhez
a hangulathoz nagyban hozzájárul a gyönyörű grafika. A látvány hihetetlen jól lett kidolgozva,
éles textúrák, részletes látványvilág. Az átvezető videók pedig igazi mestermunkák, gyönyörű
animációk, izgalmas jelenetek, röviden nagyon jól ki vannak dolgozva. A hangok terén is meg
voltam elégedve, bár a zene néhány harcnál túl epikusnak tűnt. És néhány átvezetőben a
szinkronhangok olyan visszhangzó hatást keltettek.
A játékmenet tekintetében is van változás. Immár nem vagyunk egyedül a pályákon, lévén
társunk segítségével kell irtani szerencsétlen afrikaiakat. Kooperatív módban lehetőségünk lesz
barátainkkal ketten játszani, igazi társként játszani egymással. Ha nincs közelben egy haver,
akkor lehetőségünk van az internet segítségével ismeretlenekkel is játszani. Sajnos nincs osztott
képernyős lehetőség, egy gépen nem lehet játszani. Viszont, ha senki nincs a közelben, egyedül
is játszhatunk, a gép által vezérelt Sheva is hasznos társ tud lenni. Viszont akkor számítani kell
néhány kellemetlen meglepetésre is. Nálam Sheva néha igen idegesítő tudott lenni, kezdve
azzal, hogy igen gyakran felvette előlem a lőszereket, míg az ő fegyverébe szinte sosem vett fel
semmit, csak ha utasítottam. Akció közben nem nagyon zavarja, hogy előtte állunk, bátran eltalál
minket az ellenség helyett, ahelyett hogy arrébb menne. Az se zavarja, ha az én lövésem előtt
áll, bátran közém és az ellenség közé áll. Szerencse, hogy nincs csapatsebzés. Hasznos tud
lenni, ha egyszerűen nem tudsz cipekedni, megkérheted, hogy vigye a cuccaidat, vagy vegye fel
helyetted a dolgokat. Gyógyszereket viszont sosem szabad vele felszedetni, hajlamos a felvétel
pillanatában elhasználni. A játékban még visszatért a kincsgyűjtés, mely azonban jelentősen
változott. Már nincs lehetőség kombinálni, hogy drágábban lehessen eladni. Ugyanígy a
gyógynövényeknél hiányzik a sárga növény, így nem tudjuk tuningolni az életerőt, és sajna csak
kettőt lehet összekombinálni. A kombinálásnak lényegében csak ez az egy haszna van az
újratöltésen kívül. Vásárolni se lehet csak úgy, nincs vándorkereskedő, helyette minden
betöltéskor és halálozás után jelenik meg egy felszerelés rendező ablak, ahol vehetünk és
tuningolhatunk cuccokat.
A Resi sorozat egyik PC-s átka, a rossz irányítás. A 4. rész itt vérzett el rengeteg ember
szemében. Én gamepadon toltam minden részt, így csak azt tudom elmondani, hogy a célzást
ráoptimalizálták az egérre. Mondanom sem kell, mikor lőszerhiány lépett fel, az egeres célzással
igen pontos lövéseket tudtam leadni. Úgy gondolom, akkora panasz nem lehet, mint az elődben.
Ami viszont igen idegesítő, hogy minden valós időben történik. Míg a 4-ben beléphettél a kis
táska menübe, hogy kiválassz egy fegyvert és újratöltsed, addig itt nem állíthatod meg a játékot,
harc közben kell fegyvert cserélni/gyógyítani/újratölteni. Ez nem lenne akkora tragédia, ha
lehetne célzás közben mozogni. Milyen szuperügynök az, aki csak egyhelyből tud lőni? Nagyobb
ellenséges tömegnél ez igazán frusztráló tud lenni. Főleg ha egy táposabb ellen jön veled
szemben. Ebbe a részbe is bekerült az előző részből jól ismert gombnyomkodós játék, miszerint
egy átvezető videóban a képernyőn megjelenő gombokat kell lenyomni, különben csúfos halál
vár szereplőinkre. Kicsit idegesítő gamepadon, mivel végig az Xbox-os gombokat mutatja.
Fegyverek tekintetében bőségesen el vagyunk látva, vannak gépfegyverek, mesterlövész
puskák, shotgunok, pisztolyok, közelharci fegyverek, és magnumok, gránátvetők. Lőszer
tekintetében nem vagyunk ilyen szerencsések, nagyon sokszor kell szembesülni, hogy kedvenc
fegyónkból kifogy az ammo. Szerencsére a közelharci fegyverek jól jönnek, pl. a sokkoló bot,
mely az ellenfelekre nézve igen effektív hatást ér el. Csak vigyázzunk, mert a társunk is
cselekvőképtelen lesz, ha eltaláljuk (vagy ha ő talál el minket). Vannak robbanó hordók, és
egyéb nyalánkságok, hogy meglephessük a rosszakat. Néha még aknákat is találunk, amiket jól
elhelyezve a táposabb ellent is elintézhetjük. (Megjegyzem a gépi Sheva igen szorgalmasan
szedte fel az aknákat, amit direkt én raktam le, hogy csapdába csaljam a rosszakat.)
Bossharcoknál előfordulnak alkalmi fegyverek, mint lángszóró, gépágyú.
Az ellenfelek gyakorlatilag ugyanazok, mint az előző részben, csak spanyolok helyett afrikaiakat
kell legyilkolni. Vannak dinamitosok, fejszések, láncfűrészesek, gépfegyveresek stb. Valamivel
fejlettebbek lettek, és szívósabbak, de nagy kihívást nem tudnak nyújtani. A bossfightok pedig
valahogyan nem túl kihívóak. Én béna játékos vagyok, de szinte minden valódi bosst elsőre
legyőztem. Kinézetük tekintetében sincs változás. Denevérszerű mutáns és csápos mutáns. Ez a
két boss van. Az emberi bossok is mind csáposak.
A játék iszonyatosan rövid. Ha már ismerjük jól a pályákat, tudjuk mit kell keresni, egy laza
délután alatt simán végig lehet tolni megint. Viszont rengeteg extra vár ránk játék után, és ha
van kedvünk, újra végigtolhatjuk a játékot, felszedve minden dolgot a pályákról. Garantálom,
hogy a játék ha beszippant, nem bírod megállni egy végigjátszásnál.
Úgy gondolom, a játék tökéletes kikapcsolódás. Ha tetszett a 4. rész, vagy igazi Resi rajongó
vagy, bátran merem ajánlani az 5. részt, nagyon nem lehet csalódni. Akciójátéknak tökéletes
lesz, horrornak sajna már kevésbé felelne meg. Nem érződik rajta a klasszikus hangulat,
ugyanakkor mégis van benne valami, ami miatt nem lehet hamar megunni.
Műfaj: ,
Fejlesztő: CAPCOM
😆 hat igen nagy sötétség 😆 (vége 😆😉