Menu
GameTestMan
Szint 16
GameTestMan avatar
(GTM)
20 éves, férfi
Gyöngyös
Magyarország
Offline, itt járt 18 órája
6 éve tag
Lasztiadogatós hurkatöltő egész estés kalandjai!
Írta: GameTestMan, 2018. augusztus 30., játékteszt
Játék: FIFA 18 Legacy Edition (Xbox 360)

Az EA Sports minden évben próbálja a maximumot kipréselni az elkövetkezendő FIFA sorozatból, ám mostanra a régebben jobban favorizált, mára már előző generációs konzolokon a játék legfeljebb a betöltőképernyőn emlékeztet minket, melyik sorozattal van épp dolgunk.

Először is nem szeretném részletezni, mekkora FIFA fanatikus vagyok, ugyanis ezt az ezelőtti, FIFA 11 tesztemben már kiveséztem az első bekezdésben. Annyit tennék hozzá, hogy e sorozat megjelenése után a FIFA 13, 14, 16, 17-et demón próbáltam csak ki, a 15-öt PC-n játszottam rövid ideig, de abban is csak a játékoskarriere összpontosítottam, a FIFA 12 pedig kimaradt az életemből (és valószínű ez már így is marad). Bevallom nem volt a bakancslistámon a FIFA 18 vásárlása, de végül egy jól időzített akciónak nem tudtam ellenállni. Xbox digitális áruházában 10 ezer FT-ról 2500 FT-ra csökkent, azt gondoltam nyár van, miért is ne tenném? Különösen akkor éreztem erre késztetést mikor ráeszméltem, hogy még nincs is teljes futball játékom a konzolon, holott már több, mint 6 éves, ráadásul Xbox 360-on (PS3-hoz hasonlóan) a sorozat többi részét már nem élvezhetjük (szerk.: nemrég derült ki, hogy a FIFA 19 még megjelenik a hetedik generációs konzolokon).

A futball játékok nagy várakozásnak örvendenek, különösen ha a játék megjelenése előtt valamilyen újdonságot (legyen az grafika, új játékmódok, mozgások) is megosztanak a készítők a rajongókkal. FIFA 18 2017. szeptember 29-en jelent meg főbb platformokon (PC, Xbox One, PS4, Xbox 360, PS3) és kevésbé népszerűbb rendszereken is élvezhetjük (Nintendo Switch, Android). Mivel az előző bekezdésben már utaltam rá, így most leszögezném, hogy Xbox 360-on játszottam vele, ebben a verzióban három elérhető nyelv van: angol, orosz, lengyel
A játék mostani, egyedüli arca Cristiano Ronaldo, aki mind a betöltőképernyőn, mind a főmenün bőséges helyet kapott. Szerencsére a betöltési sebesség gyors, így nem kell sokat várni, hogy egymásnak eresszünk 22 játékost. Belépéskor csempés dizájn fogad minket, bár igaz, hogy ez a FIFA 14 megjelenése óta nem igazán tekinthető újdonságnak, egy bevált koncepcióról beszélünk, ahol nehezen tudunk eltévedni.

Játékélmény

A FIFA 18 grafika terén most sem hazudtolja meg önmagát, bár a főbb platformon így is jelentős különbségeket figyelhetünk meg. Régebb generációs konzolokon ugyanis a FIFA 18 Legacy Edition alcímen fut, ami több fő dolgot takar (erről később), de leginkább ezen a téren ütközik ki. A PC, XOne illetve PS4 platformon ugyanis a játék a 17 megjelenése óta Frostbite 3 nevezetű motoron fut, ami jelentősen növeli a játékélményt, élethűbb viszonyokat biztosít, szemben a másik két rendszeren futtatott Impact géppel. Így nagyobb mértékben megmutatkozik, hogy a hetedik generációs konzolokon rendkívül le van butítva rendszer, s nagyon úgy tűnik, hogy az előző, az új nyolcas konzolokkal ellentétben már mondhatni teljesen más dimenziót képvisel. A Frostbite-nak köszönhetően a játékosok arca jobban ki van dolgozva, izommozgásuk feltűnőbb, ráncaik figyelemre méltóbbak, érzelmeiket jobban kifejezik, időjárási viszonyok is nagyobb hangsúlyt kapnak (például hó miatti latyak a pálya szélén, esőcseppek a kamerán), emellett több különböző jelenet látható (például cserék pályabevitelekor). De azt kell mondjam az hetes számú konzoloknál az Impact Engine-nel még hangyányi változtatások ellenére is személy szerint vállalhatónak mondanám. Kisebb változtatások a zenék, a menüfelület változtatása, és a játékoskeretek frissítését takarja. Ezeken kívül ne legyenek nagy elvárásaink, ugyanis ebben az évben az Xbox 360-nak és PS3-nak is az utolsó labdaérintése lesz, és számukra véget ér a 90 perc.

A játékban élvezhetjük teljes körű 360 fokos irányítást, bár ehhez leginkább kontroller vagy PC-n gamepad ajánlott, mellyel megkönnyíthetjük a dolgunkat cselezés vagy épp csavart rúgás esetén, ugyanis billentyűzettel különféle komplikált mozdulatok nem igazán kivitelezhetőek. A főmenüben az egyéni beállításoknál részletezi az EA Sports, hogy milyen kombinációkkal tudunk különféle mozgásokat megvalósítani, merrefelé kell elrántani a kart és/vagy milyen gombokat kell nyomni vagy tartani. Számunkra biztosítva van a "Practice Arena" ahol kipróbálhatjuk ezeken kívül a kapusposztot is, persze miután kiválasztottuk egy kapust és egy lövőjátékost is.
A labdarúgók különféle adatok alapján kapnak egy besorolást de nagyon fontos, hogy az adott poszton helyezkedő játékosra nagyobb hangsúly van fektetve olyan tulajdonságokra, amik az adott pozícióra fontosok, különösen az ifik edzésénél figyelhetünk fel rá. Például egy csatár hiába szerel nagyon jól, ha lövőereje gyenge, nagyon gyenge értékelést fog kapni, erre akkor jöttem rá, mikor egy védekező középpályás labdarúgót a rendszer a lövés összpontosítására akart fókuszálni.

A mesterséges intelligencia nagyon jól végzi dolgát, képesek előre a gondolatunkat olvasni. Kiegyensúlyozott szellemben, támadás esetén képesek előrejönni az eredetileg védekező játékosok, ugyanez fordítva is igaz. Legfőképpen a légy profi módban figyelhetjük ezt meg. Ugyanakkor több probléma is felvetődik ezzel kapcsolatban. Van hogy szeretnénk szögletet végezni, de valamiért akarva-akaratlanul is egyik focistánk erejét nem sajnálva odafut akár félpályáról is a labdához, mi pedig hiába akarjuk ezt megakadályozni, ebbe nem tudunk beleavatkozni. Kiemelkedő játékos esetén ugyanez a rendszer megmaradt, méghozzá, hogy nem tudjuk az ellenfél védelmét feltörni egy sztárjátékossal. A bírói ítéletek is hagynak némi kívánnivalót maguk után, legfőképpen a tizenegyeseket szeretik befújni, úgyhogy becsúszást ne csináljunk tizenhatoson belül, mert 99%, hogy le lesz állítva a játék. Továbbá nagyon közel helyezkedik el labdához, így többször előfordult, hogy zavarta a passzolást, vagy rosszabb esetben ellenfélhez került golyó. Leshelyzet esetén visszajátszáskor képes olyan szögben mutatni az ismétlést a játék, hogy abból semmit sem lehet látni.
Az eredményjelző és egyéb más információs rész az elődhöz képest semmit sem változott. A legnagyobb probléma viszont az, hogy csere behívásakor játék közben legtöbbször előjön egy "bug", aminek köszönhetően ezek eltűnnek. Ilyenkor gyors ki-, majd visszalépés segíthet és igen, valóban könnyű művelet, de egy idő után elég frusztráló tud lenni ez az egész dolog.

A játékban 6 nehézségi szint van, Beginner a legalacsonyabb és Legendary a legerősebb. A leggyengébb lépcsőfoknál egyáltalán nem támadnak, védekeznek, a védők mellett simán eltudjuk suhintani a labdát, míg a legnehezebbnél ne csodálkozzunk, ha szinte soha nem lesz nálunk a labda. Úgy tudjuk felvenni a versenyt az ellenféllel ilyen szinten, ha kipróbáljuk a Légy Profi módot. Ebben a játékmódban ugyanis úgy tudjuk irányítani a játékosokat, hogy merre passzoljanak és mikor rúgjanak kapura, és ennek köszönhetően rá tudunk jönni, hogy hogyan tudjuk áthatolni az ellenfél védelmi rendszerét és élvezni is tudjuk a játékot. Viszont legtöbbször az is előfordulhat, hogy miután a gép kapott egy gólt, akkora vérszemet kap, hogy számunkra addig lesz kontrollálhatatlan a mérkőzés, amíg nem rúg minimum egyszer hálóba. Így számomra ilyen sovány 1-0 legfeljebb 2-0-nál megáll a tudomány. Sajnos e két szinten kívül nem tudok másikról nyilatkozni, mert én a kihívásokat keresem. A gólörömök az elődökhöz hasonlóan irányíthatók, szintén a személyre szabott beállításoknál mutatja meg egy adott mozdulathoz, merrefelé kell irányítani a kart és/vagy milyen gombot kell nyomva tartani. Bár elég rövid idő alatt a visszajátssza a gólt és a játék így nem igazán hagy minket ilyen téren kibontakozni.

Ami nekem a FIFA-ban különösen tetszett az a szabadrúgás-, és szögletrendszer kidolgozása. Egy gomb lenyomásával az adott helyzetet jobban fel tudjuk mérni, "lelátótéri" kamerával el tudjuk rúgni a bőrt egy másik játékos felé, sárga kör segítségével. Nem csak azt határozhatjuk meg, hogy merre menjen, hanem egy focistát kiválasztva, hogy ki fejeljen. Azt viszont nem tudom pontosan meghatározni, hogy mikori újítás ez, annyi biztos hogy már elfelejthetjük azt a gondolatmenetet, hogy "na beaggyuk középre okosba oszt jó lesz". Természetesen akinek nem szimpatikus ez a rendszer, annak a régimódi dolgok ugyanúgy elérhetőek.
Szabadrúgás is jól ki van találva, igazából ugyanolyan nehéz számomra gólt rúgni, mint az előző részekben. Régebbi FIFA-ban 19,5 vagy 21 méterről, kis pöcc "D" betű hát oszt csókolom, én szóltam.
Mind előbbinél, mind a tizenegyesrúgásoknál képesek vagyunk a lövés előtt a szélső, jobboldali kart valamilyen irányba elrántva, asszisztálni a játékosnak milyen irányban lője a labdát, gól esélyét növelve így. Ugyanakkor büntetőnél előre lehet lendülni úgy, hogy az irányító kart felfele irányba kell mozgatni. A feladat elvégzésének számos módját választhatjuk. Rúghatjuk a bőrt lassan, gyorsan, csavarva, ravaszan, bikából, bárhogy. A lényeg, hogy sarokkal nincs lehetőségünk ezt megtenni.

Egyjátékos mód

Kétféle lehetőség közül választhatunk a régebbi generációs konzolokon, elsősorban rendelkezésünkre áll a Kick Off (Kezdőrúgás) és a Career (Karrier).

Az előbbinél sima barátságos mérkőzéseket játszhatunk le egymással, egymás ellen, vagy gép ellen. Elérhető számunkra az összes időjárási lehetőség és a játékban levő bármelyik stadionnal játszhatunk. A dinamikus időjárás az, amit legfőképpen hiányolok, nem esteledik, nem esik eső, vagy hó hirtelen.

A Career rész két részre van osztva: Manager (Menedzser) és Player (Játékos) módra.
Menedzser mód során lehetőségünk van akár több csapatot is irányítani. Megadhatjuk a saját nemzetiségünket is, ami azért fontos, mert később az adott nemzeti válogatottat is tudjuk irányítani, ha klubcsapati téren bizonyítunk magasabb szinten. A játékban rengeteg ország bajnoksága közül választhatunk, alacsonyabb osztályokat is megtalálhatjuk, legalacsonyabb angol negyedosztály és német harmadosztály is jelen van, de több nemzeti másodosztály is elérhető, még Szaúd-Arábiában is edzősködhetünk. Fontos megjegyezni, hogy ha a stáb elvárásait nem teljesítjük, akkor kifelé menet integethetünk a csapatunknak és mehetünk alacsonyabb színvonalú bajnokságba, korlátozott számú állások közül választani. Játékoskeret változtatásán, futballisták (kölcsön)vételén és el-, illetve kölcsönadásán kívül lehetőségünk van ifiket nevelni is. Ehhez szükségünk van játékosmegfigyelőkre, melyből legfeljebb 3 lehet, csillagok alapján vannak értékelve. Kiválaszthatjuk milyen poszton szeretnénk újoncot. Három hónaptól közel egy évig elküldhetjük munkába sok Misi Mókus keresésére, bármilyen országba, Afrikában is elérhető körülbelül 6-7 állam, de nagyjából fogható az összes európai ország is, tudunk ettől keletre vagy nyugatra is keresgélni játékost. Magyarországon ugyan ezt nem tehetjük meg de szétnézhetünk mind a 7 szomszédba, ha úgy alakul a dolog.

A játékosok szerződéseit is könnyebb már átlátni, nem kell vaktában lövöldözni, hogy most már elfogadja-e vagy sem. Ha hosszabbítani szeretnénk az illetővel, akkor a számára konkrét ajánlatot kapunk tőle, amitől csak minimális értékben térhetünk csak el, például ha 2 évet szeretne lehúzni a csapatban, akkor duplázhatjuk akár ezt, illetve pár napot várni kell a visszaigazolására. Meg kell még adnunk, hogy pontosan milyen szerepe lesz ezentúl (első számú vagy inkább "rotáló" játékosként számítunk-e rá) a csapatban. Erre vigyázzunk, mert ha nem ígérjük azt ami a szerződésben van, akkor nehéz dolgunk lesz következő alkalommal az adott futballistát a csapatban tartani.
Lehetőségünk van játékosokat edzeni, viszont nem igazán értem, miért csak 5 focistát lehet egy héten fejleszteni, emiatt nem igazán tud fejlődni a csapat szinkronban, csak ha játszatjuk őket.
Labdarúgó igazolásnál beleakadhatunk gondba, ugyanis előfordulhat, hogy nem tudjuk, milyen erősségű a játékos és mekkora a piaci ára. Ehhez szintén pár napig egy stábtagot kell küldeni, aki alaposan megvizsgálja a kiszemelt focistát és megnézi épp eladható állapotban van-e. Általában működhet a játékoscsere, illetve ha elfogadjuk az adott csapat pénzigényét.
A mérkőzések előtt konferenciák vannak melyeken dicsérhetjük, motiválhatjuk a csapatunkat, vagy véleményt formálhatunk az ellenfélről, valamelyik kezdőjátékosról.
Személy szerint én mindig a kihívásokat keresem, úgyhogy én egy angol negyedosztályú csapatot építek fel, kisebb nagyobb sikerrel, bár elég érdekes, hogy ajánlat már érkezett NYC FC-től is. Szezon közben bár megpályázhatunk egy edzői állást, nem biztos, hogy el is nyerjük azt.

A Career mód másik szelete a játékoskarrierről szól. Itt legendát faraghatunk porba fingó emberünkből, bármilyen posztot kiválaszthatunk, nekem csakúgy mint a FIFA 15-ben, itt is a kapusposztot preferálom. Lehetőségünk van edzetni a játékosunkat hetente, amitől jelentősen fejlődhet pályán kívül is. Adhatunk be kérelmet átigazolásról a vezetőség felé. Egy tanácsot tudok adni, hogy lehetőleg ne a Real Madriddal vagy Barcelonával kezdjünk, mert legfeljebb kispadmelegítőnek leszünk jók vagy pályamunkásnak. Én az angol negyedosztályban kezdtem a leggyengébb Accrington Stanley-ben, majd egy évvel később ajánlatot kaptam Sampdoriába, és így kötöttem majd ki a Bayer Münchennél. Számomra is meglepett, hogy hirtelen alacsonyabb osztályból ekkora ajánlatot kaptam, de végül elfogadtam. Másik tanács: van "Be a Pro" (légy profi) és "Be a Keeper" (légy kapus) opció, azonban az előbbinél is kiválaszthatjuk a kapusposztot, de megkönnyítjük a dolgunkat, ha utóbbinál csináljuk meg, mert a kameraállást így nem kell folyamatosan állítgatni a mérkőzés kezdetekor, ha szeretnénk kapun kívüli játékost is csinálni.

Tournament mode: Egy adott ország tornájában vehetünk részt, vagy csinálhatunk egyedit is. Több csapattal is részt vehetünk.

International Women's Football Tournament: A női futball válogatottak mérik össze a a játéktudásukat. Korlátozott számban van jelen, Magyarország nem szerepel benne.

Skill games: Különféle kihívások, melyek során elsősorban a labdakezelést (cselezés, rúgás, passzolás) és védést hivatottak felmérni. Itt van lehetőségünk kiismerni a játékot, minden részleg után kapunk egy pontszámot és egy értékelést A-tól F-ig.

The Journey mode:
A Legacy Edition többek között azt is takarja, hogy ez a játékmód ezen a platformon nem elérhető.

Catalogue: A Főmenün egy olyan opció, ahol ha elérünk egy bizonyos szintet és van hozzá elég játékbeli pénzünk, akkor vehetünk belőle különféle futball cuccokat, amiket felhasználhatunk játékosunk öltöztetésére.


Többjátékos mód

Ez a mód az Ultimate Team-men alapul, amit az Xbox Live keretein kívül nem volt lehetőségem kipróbálni. Egy általunk kreált csapatot kell a 10-es divízióból a csúcsra vinni, legyőzni más online játékosokat.

Kommentátor

Martin Tyler és Alan Smith ülnek a kommentátori székben. Szerencsére az idő előrehaladtával jelentősen fejlődött a technológia, már valóban őket is a mérkőzés részeseinek gondoljuk. Pontosan tudják, ki kivel játszik, előfordul, hogy egymással viccelődnek, hahotáznak, ziccernél felemelik a hangjukat. Beszélnek a csapatok statisztikáiról, ki hány pontot szerzett az előző bajnokin, merre tartanak kupák terén. Negatívumként felróható a számlájukra, hogy itt is előfordul baki. Például kifele szabadrúgás esetén gólszerzési lehetőségnek számlázzák az eseményt. Sajnos ezt már korábbi részeknél is tapasztaltam, így nyilvánvaló, hogy az EA Sports nem tud ezzel mit kezdeni jelenleg. Mérközés közben más bajnoki mérközésről is kaphatunk információt Alan McInally által.

Zenék

Jó zenék vannak benne, az EA Sports mindig a legjobbakat hozza konyhára, erre nincsen panasz. Kedvenc:RAC - Beautiful Game feat. St. Lucia, The Amazons - Stay With Me, Tom Grennan - Found What I've Been Looking For.

    Pozitívumok:
  • Elfogadható grafika
  • Jó zenék
  • Sok csapat, sok nemzeti bajnoksággal
    Negatívumok:
  • Egy idő után unalmas, egyhangú egyjátékos módok

Összességében a kevés változtatások ellenére szerethető a FIFA 18.

Hozzászólás küldése
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
Hozzászólások: 2
IstiiOfficial avatar
36 napja | 2018. 09. 13. 20:57:44
#
Szuper teszt! :o
GameTestMan avatar
34 napja | 2018. 09. 15. 08:32:51
#
@IstiiOfficial: köszi! :D
Értékelések
Összes átlaga:
██████████
6
4 értékelés alapján
Csak regisztrált tagok értékelhetnek


Lite versions: