background
avatar
Ferrari
Szint: 62
15 éve tag, offline
11.7K 💬
1K ☀
176 🎮
32 éves, férfi
Dublin, Írország

Egy bűnöző bőrébe bújva

Írta: Ferrari, 2011. May 19., játékteszt
Játék: Grand Theft Auto: Vice City

Lehet, hogy kicsit furcsának tűnik, hogy 2011-ben tesztet írok egy 2003-ban megjelent játékról, de több oka is van, hogy most erre a játékra esett a választásom. Először is ez az egyik kedvenc GTA részem, másodszor pedig ez volt az első játék, amit még anno kipróbáltam az új gépemen.


2003. május 13. Ez a keddi nap mérföldkövet jelentett a sandbox játékok történelmében,
ugyanis ezen a napon megjelent a Rockstar North által fejlesztett, ma már kultuszjátéknak
számító GTA Vice City. A GTA 3 sikerei után nem volt kétséges, hogy a Rockstar folytatja a
sikersorozatát, és nem egész egy évre a GTA 3 megjelenése után, ki is adták a második teljesen 3D-s GTA részt.

Liberty City után most a Miami-ra épülő Vice City-ben, azaz a Bűn városában élhetjük ki virtuálisan bűnözői hajlamainkat Tommy Vercetti bőrébe bújva. Tommy börtönbüntetése után sem keresett tisztességes állást, visszatért a bűnözői életmódhoz. A Liberty City-ben uralkodó
maffia család feje, Sonny Forelli ajánl főhősünknek egy "melót". Tommy-nak Vice City-be kell
utaznia, hogy lebonyolítson egy drogüzletet az ottani maffiával. A reptéren Ken Rosenberg, a
Forelli család ügyvédje várja, aki elviszi őt a csere helyszínére. Az üzletet azonban rajtaütés éri, a Vice City-i maffia egyik vezérét lelövik, mindenki a saját bőrét menti, elveszik a drog és a pénz is. Tommy-nak egy választása maradt, ígéretet tesz Sonny-nak, hogy visszaszerzi a pénzt is és a drogot is, valamint megtudja ki áll a rajtaütés mögött. Tisztában volt vele, ha ezt nem teljesíti, akkor halott ember.


Megérkezés Vice City-be

Ezután a kis bevezető után vetjük magunkat bele a játékba. Miután ellátogattunk a
hotelszobánkba, kezdetét is veheti a teljesen szabad sandbox játékmenet. A küldetéseink
nincsenek időhöz kötve, mindegyiket akkor kezdjük el, amikor kedvünk van hozzá. Tommy-val
kapcsolatban még annyit megemlítenék, hogy karaktere nagyon hasonlít A sebhelyesarcú c. film főszereplőjére, Tony Montana-ra. Hozzá hasonlóan ő is lassan elkezdi felépíteni saját birodalmát Vice City-ben, egyre több ismerősre és birtokra szert téve. A játékban van is néhány dolog, ami utal a filmre, de ezekről majd egy kicsit később írok.


Az üzlet

A Bűn városa:

A helyszín a 80-as évek Vice City-je. A város két nagy szigetből áll, de a játék elején csak a keleti sziget érhető el, ugyanis hurrikán riadó miatt lezárták a másik szigetre vezető utakat. A város változatos, területileg megfelelően nagy, megtalálhatóak benne a szegény negyedek, gazdag negyedek, munkás negyedek, szórakozóhelyek, kikötő és ugye mivel Miami a város alapja a napsütötte tengerpart sem elengedhetetlen. A játékban már dinamikusan változnak a napszakok és az időjárás, fényes napsütésből bármikor lehet vihar vagy akár fordítva is. Mint említettem, a játékban több minden is utal A sebhelyesarcú filmre. Ezek közül a legfeltűnőbb talán az a kis motelszoba, ami tele van vérrel, és egy láncfűrészt is találhatunk ott. Gondolom ebből már mindenkinek beugrott a film egyik emlékezetes jelenete. A másik ilyen Ricardo Diaz háza, ami nagyon hasonlít Tony Montana villájára mint belülről, mint kívülről. A játékban előrehaladva nekünk is egyre több birtokunk lesz, ami ugye elengedhetetlen egy bűnbirodalom felépítéséhez.
Lesz saját szórakozóhelyünk, sztriptízklubunk, kikötőnk, taxis társaságunk, pénzmosónk,
autószalonunk és sok más egyéb. Ezek nagy része küldetéseket is ad, amiket ha
véghezviszünk minden nap bónuszpénzt vehetünk fel a területeinken.


A véres szoba

Hangulat:

Vice City városa hűen tükrözi a 80-as évek hangulatát. Bikinis lányok sétálnak a tengerparton,
sportkocsikban száguldoznak az emberek az utcán, szórakozóhelyeket találunk szerte a
városban. Mivel a játék 18 éven felülieknek készült, így az utcalányok sem maradhattak ki a
játékból, akiket akár el is vihetünk egy "körre" az autónkkal. Ami számomra teljesen egyedivé
teszi a játék hangulatát, az egyértelműen a játék zenei világa. Minden ember talál a saját zenei ízlésének megfelelő zenét, a poptól, a jazz-en keresztül egészen a rock-ig, minden megtalálható. 9 rádiócsatorna közül válogathatunk, mind a kilencen különböző zenék szólnak. A 80-as évekre való tekintettel hallható például a popkirály Michael Jackson-tól a Billie Jean, vagy a keményebb stílust kedvelőknek a rocklegenda Ozzy Osbourne-tól vagy az Iron Maiden-től néhány nóta és sok más 80-as évekbeli nagy sláger. Ha valakinek még ez sem lenne elég, akkor akár saját zenéket is tehet a játékba, amik egy saját rádióállomást is kapnak.


Éjszakai élet Vice City-ben

Küldetések:

Mint már említettem, a játék teljesen szabad stílusú, akkor kezdünk el egy küldetést két
kocsikázás vagy öldöklés közben, amikor csak kedvünk van hozzá. Minden küldetéshez
személyesen kell elmennünk, amiket a térképünkön általában a küldetésadó nevének
monogramjával jelölnek. A játék elején csak néhány egyszerűbb feladatunk lesz, ismerkedjünk
meg a város fejeseivel, furikázzunk el valakit egyik helyről a másikra, de később már egyre
nehezebb feladatokkal találjuk szembe magunkat. Ilyen például a bankrablás, társunk
megszöktetése a börtönből, egy gyárépület felrobbantása, saját házunk megvédése és még sok más. A játék fő küldetésein kívül rengeteg mellékküldetést és minijátékot is találunk. Ha ahhoz van kedvünk, akkor beállhatunk egy időre mentősnek, tűzoltónak vagy akár rendőrnek is, aminek a pénzjutalmon kívül más haszna is van. Ha elvégzünk bizonyos számú küldetést a rendőröknek, akkor erősebb lesz a páncélunk, a mentős küldetésektől megnő az életerőnk, a tűzoltósoktól pedig ellenállóak leszünk a tűz okozta sérüléseknek. Ha még ez sem elég, beállhatunk egy időre taxi vagy akár buszsofőrnek is. Ezeken kívül még található sok kis távirányítóval irányítható autó és repülő, amelyekkel versenyeket kell nyernünk, valamint a város stadionjában minden nap este 8 órakor részt vehetünk a helyi autó és motorversenyen, ami lehet roncsderbi, körverseny, vagy egy kis freestyle krosszmotorral.


Közlekedés:

A játékban lehetőségünk van rá, hogy kipróbáljuk a szárazföldi, vízi és a légi közlekedést is
egyaránt. A szárazföldön vezethetünk motorokat, autókat, teherautókat, kamionokat, levegőben különféle helikoptereket, köztük egy Apache-ot is, ha sikerül ellopnunk a katonaságról, vagy akár beülhetünk egy hidroplán volánja mögé is. Vízen vezethetünk az egyszerű halászhajótól kezdve a sporthajókon át a luxusjachtokig mindent. A legtöbb fajta jármű természetesen közúton van. Kinek mi az ízlése, választhat sportkocsit, egyszerű családi autót, kabriókat, vagy akár terepjáró autókat is, ha pedig a kétkerekűekhez áll közelebb a szíve, akkor azokból is van bőven választék. Járműveinket saját garázsainkban tárolhatjuk, minél több telket veszünk meg, annál több garázsunk lesz majd.


Amerikai luxus

Körözési szintek:

Mivel a játék a szabadabb stílusba tartozik, a közlekedési szabályok megszegéseiért még nem
kapunk büntetést, tehát nyugodtan áthajthatunk a piroson vagy a stoptáblán. A rendőrök csak
akkor kezdenek el piszkálni minket, ha már olyasmit csinálunk, amivel ártunk más embereknek.
Egy autólopásért vagy utcai verekedésért csak odajön és megpüföl a gumibotjával, de egy
komolyabb lövöldözés után már erősítést is hívnak, követnek minket autóval, lőnek ránk, ha
autóval próbálunk menekülni, szögesdrótot raknak elénk stb. De szerencsére a rendőrök magas intelligencia szintjének köszönhetően sokszor előfordul, hogy nem az útra, hanem a járdára teszik ki a szöges drótot, vagy túl későn jut eszükbe kirakni, és mi nyugodtan áthajtunk előtte, de a minket üldöző rendőrök már nem ilyen szerencsések. Ha a rendőrség ereje kevésnek bizonyul, segítségül hívják az FBI-t is, majd ha ők sem bírnak velünk, akkor már az egész katonaság is a nyakunkon lesz, és addig nem is nyugszanak, míg agyon nem lőnek vagy le nem tartóztatnak.


Fegyverarzenál:

A játékból a fegyverek sem maradhatnak ki, ugyanis azok nélkül elég nehéz lenne maffia
családot felépíteni vagy akár egy bankot is kirabolni. A játékban bőven találunk fegyvereket,
egyszerű szúró, vágó késeket, csavarhúzókat, katana kardot, láncfűrészt, egyszerűbb
lőfegyvereket, pisztolyokat, magnumot, automata géppuskákat, M4-es gépkarabélyt és végül a nehézfegyverzetet, ami lehet lángszóró, rakétavető vagy a kedvencem, a minigun. Ezekkel a
játékszerekkel felszerelkezve már félelemben tarthatjuk Vice City lakosságát, és az ellenünk
szegülőket is könnyen eltehetjük láb alól.


Bandák:

A város területeit különböző bandák osztották fel egymás között. Vannak a kubaiak, haiti-iak,
motorosok, de a katonák is ide sorolhatók, és a játék felétől a saját bandánk is. Ezek mindig
háborúznak egymással, ha egy bandatag áttéved a másik banda területére, akkor nagy
valószínűséggel lövöldözés lesz belőle. A katonákon kívül minden bandánál vállalhatunk el
küldetéseket, ők azonban nagyon nem kedvelnek minket, ugyanis ha már meglátnak, messziről lőni kezdenek ránk.


Grafika, hangok, gépigény:

A játék grafikája mára már elavult, de ez nem is csoda, lassan 10 éves lesz a játék. A
megjelenése idejében még elég szépnek számított, a GTA 3 után mindenképp nagy előrelépés volt.
A játék hangjai is rendben vannak, a fegyverhangok, a robbanások, a civilek sikoltozása
lövöldözésekkor, ami egy kicsit idegesítő, hogy majdnem minden autó hangja egyforma. A játék gépigénye is rendben van, manapság nem nagyon van már olyan gép használatban, amin ne futna el.


A jó dolgok után most jöjjenek a játék hibái:

A mesterséges intelligencia a játék egyik gyenge pontja. Az ellenfeleink és a civilek is sokszor
bután viselkednek. Például ha üldöz egy rendőr, mi felmegyünk egy lépcsőn ő pedig csak megy neki a korlátnak, valahogy nem jut eszébe megkerülni azt. Másik kedvencem, ha üldöznek a rendőrök és nekünk jön egy telefonhívás, akkor addig ők nyugton maradnak, míg mi befejezzük a hívást, abbahagyják a lövöldözést és csak állnak mellettünk. Udvarias dolog azért tőlük, hogy legalább telefonálni hagyják az embert, szép is lenne, ha a valóságban is így lenne ez. Ide sorolhatjuk még a már előbb említett szögesdrótotokat kirakó rendőröket is. Számomra a játékban a másik legidegesítőbb dolog, hogy Tommy gyerekkorában nem tanult meg úszni, így a vizet kerülnünk kell, mert ha beleesünk nincs menekvés, egyszerűen megfulladunk.

Összességében ezt a néhány apró hibát letekintve egy nagyon jó és hangulatos játék vár minket.
A mai napig néha előveszem a játékot és sokadszorra is végigjátszom, egyrészt mert annyira
hangulatos a játék, másrészt pedig ez gyerekkorom egyik legmeghatározóbb játéka. Ráadásul
akinek már nem tetszik a játék, rengeteg mod készült hozzá, amivel kicsit feltuningolhatjuk a
grafikát, új autókat és területeket rakhatunk a játékba, bár ennél a játéknál ezt feleslegesnek
tartom, mert úgy tökéletes ahogy van. Egyértelműen kijelenthetem, hogy a játék a
többször végigjátszós kategóriába tartozik, valamint ott van a helye a legjobb játékok között a
polcodon. Ha még nem játszottál vele, mindenképp adj neki egy esélyt így utólag is, ha pedig
igen, akkor egy kis nosztalgiázás sosem árt.

Értékelés:
Grafika:
██████████
70%
Hang:
██████████
100%
Játékélmény:
██████████
100%
Összességében:
██████████
100%
Grand Theft Auto: Vice City
Grand Theft Auto: Vice City
Grand Theft Auto: Vice City
Megjelenés: 2003. May 13. (PC)
Műfaj: ,
Fejlesztő: Rockstar North
Hozzászólások: 56
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
BiGame avatar
Azta ez igen😃, ekem tetszik is, h a VC-ről írtál😃!
0
0
0
0
molfer98 avatar
én most szedem a gta vice city 2010-et 😃
0
0
0
0
gigazte avatar
A GTA 3 után nem sokat változott a grafika! Max azért tűnik szebbnek, mert Miamiban játszódik! Amúgy tökéletes tesztet írtál😃
0
0
0
0
madchief avatar
Jó teszt😃 De szerintem a GTA3-nak jobb volt a grafikája...
0
0
0
0
Értékelés
Összes átlaga:
█████████
9
47 értékelés alapján
Csak regisztrált tagok értékelhetnek


Elfelejtett jelszóRegisztráció