background
no avatar
Dono
Szint: 44
12 éve tag, offline
3.1K ⭐
2.7K 💬
1.8K ☀
495 🎮
27 éves, férfi
Budapest, Magyarország

MX vs. ATV Reflex Teszt

Írta: Dono, 2015. January 01., játékteszt
Játék: MX vs. ATV Reflex

A Rainbow Studios sárdagasztó játéka megjelenésekor megosztotta a versenyjátékok rajongóit, de igazság szerint ez majdnem minden motoros játéknál így volt/van. A megosztottságot fokozta az is, hogy a különböző platformokon - PC mellett PS3-ra és Xbox 360-ra, illetve kézikonzolokra (Nintendo DS-re és PSP-re) is megjelent) - elég eltérőek voltak az értékelések. Én először még Onlive segítségével próbáltam ki, majd nemrég - bár így is egy pár év késéssel jutottam a játékhoz Steamen.

Tartalom és játékélmény

Havas hegységektől kiszáradt sivatagokon át barangolunk majd, a talaj pedig hogy ne legyen egyszerű dolgunk, mindenhol máshogy csúszik. A játékban összesen 7 járműkategória érhető el, amelyeket ha szigorúbban vennénk, valójában csak 5 lenne. Ami zavaró, hogy a motorokhoz képest a többi jármű sokkal kevésbé kidolgozott.
- MX Lite: 125 és 250 köbcentis motorok. A másodlagos motocross kategória, gyengébbek mint az MX-esek és a játékban nincs is rájuk sokáig szükség.
- MX: 250 és 450 köbcentis motorok. Az elsődleges motocross kategória, erősebbek mint az MX Lite-osok és a játék egyik legtöbbször használt kategóriáját képezik.
- ATV: 400 és 450 köbcentis quadok. A címből is sejthető, hogy az MX mellett a másik fő kategóriának tekinthető.
- UTV: Homokfutó jármű. Könnyű, de nem túl erős.
- Buggy: "Szöcske". Nehezebb, mint az UTV, ellenben erősebb.
- Truck: Speciális vázra épített pickup (kisteherautó). Hosszú rugóútja van, ellenben nagyobb tömege és erősebb motorja, mint a Buggyknak.
- Truck 2: A Truck erősebbik változata. A karrier mód vége felé legtöbbször ez kerül elő.

A motorok és quadok fejleszthetőek, az új alkatrészek persze nincsenek ingyen: az elején még eléggé szűkén vagyunk a vásárolgatáshoz szükséges kreditnek, később már jobb a helyzet. A fejlesztett elemek versenyjárgányunk menettulajdonságaira is kihatással lehetnek, így például nagyobb teljesítmény, jobb tapadás vagy jobb rugózás érhető el segítségükkel. Amit cserélgethetünk: mintázat és szín, kormány, kipufogó, gumik, felnik és felfüggesztés. A nagyobb gépek esetén nem ilyen rózsás a helyzet, ott csupán minták és festések közül válogathatunk. Viszont itt lezúzhatjuk a karosszéria elemeit. Versenyzőnk felszerelését és személyre szabhatjuk tetőtől talpig. Sisakot, szemüveget, overállt, csizmát és opcionálisan nyak-vagy testvédő tartozékokra is beruházhatunk, szó szerint. Itt elég nagy a kínálat, többféle modell, többféle színben és kiszerelésben.


Versenytípusok:
- Free ride: "szabad kóborlás". 3 felfedezésre váró helyszín, ahol egyébként waypoint versenyek is zajlanak, csak ezért is megéri szétnézni a terepeken. Mindegyik helyszínen 4-4 feladat vár teljesítésre, amelyekért teljesítményünktől függően bronz, ezüst vagy arany medálokat szerezhetünk. Ezek a kihívások segítik az irányítás megszokását is.
. Discovery: helyszíntől függően változó mennyiségben (kék) zászlók vannak elrejtve a pályán. Ezek egy része könnyen elérhető és megtalálható (pl.: az úton van), más részükért komolyan meg kell szenvedni (pl.: megmászni a térkép legmagasabb hegyét). Nincs idő vagy más megkötés, "csupán" meg kell keresni és eljutni a zászlókig.
. Target Practice: a térképen pontok vannak elhelyezve, amelyeket el kell érnünk megadott idő alatt. Ezek egy részéhez ugratunk kell, mások egyszerűen az úton találhatóak.
. Trailbazer: a térképen kijelöl egy pontot, ide kell eljutni adott idő alatt. 3 határidő van, értelemszerűen a legszűkebb teljesítéséért jár az arany, a másodikért az ezüst és a harmadikért a bronz.
. Hillclimb: adott egy meglehetősen meredek, szinte falnak mondható domb, amelyre fel kell jutni. A felfelé megtett távolság számít, de van egy bő időkeret is.
- Race: a végeredményt a célba érkezés sorrendje adja.
. Waypoint: egy teljesen nyílt (free ride-okban is használt) pályán csupán ellenőrzőpontokon kell áthaladni. Az utolsó ellenőrzőponton való áthaladás sorrendje adja a végeredményt.
. National: adott körszám teljesítése félig zárt pályán.
. Supercross: adott körszám teljesítése zárt stadionokban. 2 versenyes formátum. A célba érkezés sorrendje alapján mindkét versenyen pontokat kapnak a versenyzők. A végső sorrendet a pontok összege határozza meg.
. Elimination: kieséses verseny. Minden körben az utolsó versenyző kiesik a versenyből. Az nyer aki utoljára marad.
. Section Race: a pálya szektorokra van felosztva. Itt az számít, hogy az adott szektort mennyi idő alatt teljesítjük. Minden szakaszért pontok járnak és a végeredményt az összpontszám adja.
. Faceoff/Rival: itt két járműkategória közül választhatunk. A különböző típusok között csak annyi a különbség, hogy mennyien állnak rajthoz.
- Egyéb versenytípusok:
. Freestyle: adott egy zárt pálya ugratókkal és más elemekkel. A cél a legmagasabb pontszám elérése trükközéssel. Számít a trükkök nehézsége, kivitelezése, variálása és az összkép is.
. Outrunner: az időnk folyamatosan fogy, a pályán kapuk találhatóak, amelyeken való áthaladásért plusz időt kapunk. A cél, hogy minél több időnk maradjon a célban.

A menü funkciói, ezek alapján mutatom be a játékot:
- Arcade
Feloldott pályákon, feloldott járművekkel versenyezhetünk kedvünkre. Itt egyénileg lehet beállítani a versenyre vonatkozó szabályokat.
- Motocareer
Többféle bajnokság várja, hogy megnyerjük őket. Az adott sorozatban többféle versenytípus is előfordulhat és egy hasonló kategóriájú bajnokságban is eltérőek lehetnek a szabályok, például kvalifikáció van, vagy duplaversenyes formátum. A kezdeti bajnokságokért kevesebb kredit koronázza, mint a később következőket. A sorban következő versenyeket az elérhetőek megnyerésével oldhatjuk fel, eképpen a bajnokságok esetén is.
- Multiplayer
Az egyjátékos módban is használt versenyző + jármű duónkat használjuk többjátékos módban is. Itt a világ minden részéről érkező játékosokkal mérhetjük össze tudásunkat a játék pályáin, de persze meghívhatjuk barátainkat is, akiknek szintén megvan az MX vs. ATV Reflex. Van szintrendszer is, bár sok értelmét nem láttam, ugyanis a szintlépéseket semmilyen elismerés vagy jutalom nem koronázza. Negatívumaként róható még fel, hogy kissé kiszámíthatatlan a matchmaking. Ettől függetlenül használható ez a funkció is.
- Motocard
Első indításkor megadhatjuk alapadatainkat, beleértve a kezeslábasunk hátán olvasható nevünket és rajtszámunkat. Ezeket persze a menüben bármikor megváltoztathatjuk, ha úgy támad kedvünk. Fontos megjegyezni, hogy az érvénytelen karaktereket (ékezetes betűk vagy speciális karakterek) tartalmazó neveket multiplayerben nem jeleníti meg. Itt nézhetjük meg a trükk könyvet is, amelyben a megvalósítható, 4 nehézségre osztott, több tucat trükköt tekinthetjük meg.
- Options
Itt leginkább a hangokat és a HUD-ot állítgathatjuk, a grafikát a külső konfig program segítségével lőhetjük be.
- Motoskills
Lényegében az oktatómód. Az alap kezeléstől, a helyes landoláson és az esések kivédésén át egészen néhány trükkig.


Irányítás, fizika

Motoros játék révén nem voltak könnyű helyzetben a fejlesztők, ugyanis meglehetősen nehéz olyan irányítást varázsolni alá, amely mindenkinek tetszene. Nem is sikerült, de úgy gondolom, élvezhető, ha ráérzünk az ütemére. Fontos, hogy a sárgyúróinkat nem vezethetjük el félkézzel, mert az egyensúlyozás itt is fontos szerepet kap. Nem mindegy, hogy ugratás előtti elrugaszkodásnál, vagy landoláskor merre van a súlypontunk. Tovább bonyolítja a helyzetet az, hogyha az ugrató/rámpa éppenséggel kanyarban van, vagy vizenyős a terep. Hegyre fel- illetve lejutáskor fokozottan számít, hogy mennyire tudjuk kezelni kerekes lovunkat.
Sok fájdalmas eséstől megkímélhetjük magunkat, ha gondolkozunk. Hogyan lenne érdemes leérkezni vagy bevenni a kanyart? Rengeteg dologtól függ, de ha egyszer elkapjuk a fonalat akkor bátran húzhatjuk a gázkart hegyen-völgyön-vízen-erdőn át. Az irányítás másik fontos része a játék címében is helyet kapó reflex-rendszer. Húzósabb landolások és kanyarvételek esetén egy kis nyíl jelzi, hogy merre kell elmozdulnunk, hogy megelőzzük az esést. Főleg nagy sebességnél van rá szükség. Nem bonyolult, de kétségkívül változatosabbá teszi a versenyzést.
A különféle trükkök természetesen itt is szerepet kaptak, a Motocard résznél már említettem, több tucat található a játékban. Ezek megvalósítása általában nem nehéz, viszont ne felejtsük el, hogy a mutatványoktól függetlenül még épségben meg kell érkezünk! Így már azért körülményesebb...


Grafika és hangok

A grafikai megvalósításra talán az átlagos lenne a legjobb jelző, bár néhány helyen elképesztően tud kinézni. Itt pluszként tudnám megemlíteni a pályák kidolgozottságát és néhány helyen a víz megjelenítését. Sok textúra viszont elmosódott. Ez sajnos ront az összképen, de ettől még nem csúnya játék a Reflex. Külön feldobja még az összképet a járművek kerekeitől - és a motorjukról lerepülő pilóták testétől - dinamikusan deformálódó talaj. Ez egy többkörös verseny végére, tucatnyi versenyzővel számolva már eléggé el tudja koptatni a pályát, mély barázdát szántva azon részekre, ahol csak egy ív tűnik helyesnek. A motionblur effekt viszont szerintem nagyon ronda, a teljesítményre is jó hatással van, ha kikapcsoljuk.
A hangok tekintetében sincs kiemelkedő: zümmögő krosszmotorok és morgó négykerekűek. Zenék tekintetében egész színvonalasra sikerült, bár ez ugyebár ízlésfüggő. Egy ilyen címhez azonban tökéletesen illenek a beválogatott metal számok, többek között az As I Lay Dying, az In Flames vagy a Testamenttől is van egy-egy szám a repertoárban. Sajnos mindössze 10 darab található a soundtrackben, ami miatt sokszor ismétlődnek.


A legnagyobb pozitívum és a legnagyobb negatívum

Amit a kiemelkedőnek tartok, az a hangulat. Remek versenyeket futhatunk offline és online egyaránt, azt hiszem fentebb már kitaglaltam, hogy miért és hogyan. A másik pozitívum, hogyha meguntuk az alap tartalmakat, akkor külső modokat is telepíthetünk. Sajnos a Steam Workshop támogatást nélkülözi, de így is több száz ingyenesen letölthető motor, festés, pályák, trükkök és egyebek érhetőek el a neten. Az is egy jó dolog, hogy a gyakorlópálya betöltés közben, betöltés nélkül elérhető! Azaz míg azt a pár másodpercet (multiplayerben persze többet) várjuk, akár ugrathatunk is egy párat.
Negatívumként azt hoznám fel, hogy a mesterséges intelligencia erősen konvergál a nullához. Kiütnek, rajtad landolnak, mintha nem is lennél a pályán. Még megemlítendő itt az, hogy a játék futása néhányszor katasztrofális, érdekes módon itt is a négykerekűek esetén ütközik ki leginkább...


Mi hiányzik belőle?

Licencek. Nem nagyon, de kicsit igen. Persze az igazi motocross rajongók már szín alapján is kitalálják, hogy melyik gyártó melyik, de azért csak elégedettebben néznénk, ha tényleg olyan néven szerepelnének a márkák, ahogyan a valóságban. Ennek is van azért előnye, mert így egyszerűbb a testreszabási lehetőségeket beépíteni.

Hibái ellenére élvezhető és tartalmas játék az MX vs. ATV Reflex, amelynek hamarosan utóda is megérkezik, Supercross néven.

Értékelés:
Grafika:
██████████
80%
Hang:
██████████
70%
Design, művésziség:
██████████
70%
Zene:
██████████
80%
Játékélmény:
██████████
80%
Újítások, ötletek:
██████████
80%
Összességében:
██████████
70%
MX vs. ATV Reflex
MX vs. ATV Reflex
MX vs. ATV Reflex
Megjelenés: 2010. November 01. (PC)
Műfaj: ,
Fejlesztő: Double Helix Games, Rainbow Studios, THQ Nordic
Hozzászólások: 2
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
no avatar
Köszönöm! Én is reménykedek egy hasonlóan jó folytatásban, elvileg 2015. februárjában már PC-n is élvezhetjük majd. A supercross műfajra fekszenek rá, licencekkel, továbbfejlesztett irányítással és törésmodellel, illetve talán osztott képernyős többjátékos móddal is.
0
0
0
0
zoleyfox avatar
Jó teszt lett!Nekem az irányítása,személy szerint tetszik és várom már a játék folytatását.Reméljük az is ilyen jó lessz.
0
0
0
0
Értékelés
Összes átlaga:
██████████
6
7 értékelés alapján
Csak regisztrált tagok értékelhetnek


Elfelejtett jelszóRegisztráció