background
avatar
DonnieD
Szint: 43
14 éve tag, offline
1.7K ☀
1.3K 💬
37 éves, férfi
Magyarország

Jurassic Park: Operation Genesis teszt

Írta: DonnieD, 2013. April 15., játékteszt
Játék: Jurassic Park: Operation Genesis

Az Operation Genesis 2003-ban látott napvilágot, amikor már lecsengett a harmadik epizód körüli hírverés. Magabiztosan kijelenthető, hogy a játék az egyik legjobb olyan játszható virtuális kaland az összes közül, amelynek valamennyire is köze lehet a filmekhez. Nem véletlen tehát, hogy a rajongók a mai napig istenítik, s játszanak vele.

1993 június elején indult hódító útjára a Jurassic Park. Viszonylag elhanyagolható 63 millió dolláros készítési költségéből a Universal Pictures-nek egészen pontosan 914 millió dolláros bevételt hozott Spielberg dinoszauruszos filmje. Az emberek egyszerűen nem tudtak betelni vele, így nem meglepő, hogy négy évvel később érkezett a folytatás, mely bevétel szempontjából már nem tudott felnőni az első részhez. Az ezredforduló után érkezett egy – elvileg zárórésznek funkcionáló – harmadik epizód, amelyre a közönség már nem is volt vevő, hisz a 93 millió dolláros költségből csak 323 milliót tudott felmutatni, ami az előző epizódokhoz mérten elég elkeserítő.
A filmipar a nézői szempontból kizárólag szórakozást szolgálja, de addig a készítőknek, stúdióknak pedig kemény üzlet. Ebből fakadóan pedig, ha valami aranybányának bizonyul, akkor azt rendesen ki kell használni. A Jurassic Park kaland műfajának köszönhetően pedig adott volt a lehetőség, hogy nem csak mozivásznon, hanem játszható virtuális formában is felmutathasson némi bevételt. Az első film megjelenése után pedig rengeteg játék látott napvilágot kisebb-nagyobb sikerekkel. Akadtak olyan címek, amelyek magát a filmeket dolgozták fel, de ezek többnyire hamar a süllyesztőben kötöttek ki, mielőtt bárki komolyabban felfigyelhetett volna rájuk. De a próbálkozások nem maradtak el, ugyanis ezek mellett még folyamatosan dobtak piacra különféle játékokat, de egyiküknek sem sikerült komolyabb elismerést, vagy bevételt felmutatnia. A rengeteg játék között volt olyan, amelyik kizárólag akcióra hajazott, melyben kizárólagos feladatunk volt, hogy az őslényeket levadásszuk. De akadt olyan is, amelyben ez csak elsődleges feladatunk volt, illetve akadt olyan, amelyben pedig egy saját birodalom építése volt a cél. Ezekből a játékokból bevallom őszintén egyetlen eggyel találkoztam, az pedig az első filmet feldolgozó alapjáték volt, amely még a DOS környezetben futott vígan, habár az sem okozott nekem maradandó élményt.

Ezen kívül volt még számos próbálkozás volt. A legutóbbi a tavaly novemberben megjelenő Jurassic Park: The Game volt, amely sajnos a többi hasonló próbálkozáshoz mérten alul teljesített mind bevételben, mind fogadtatásban egyaránt. Az új játékot persze felvezette egy díszdobozos Blu-ray kiadás is, melyről én sikeresen okkal lemaradtam, ugyanis nem igazán szerettem volna elméretezett dobozos, ujjlenyomatos, karcos lemezekkel teli kiadványt bezsebelni horrorisztikus áron. Szerencsére idén még karácsony előtt gyorsan piacra dobták ugyanezen a formátumon a három filmet különálló darabként, melyet miután megszereztem napokig rácsodálkozva néztem újra a részeket immáron felújított változatban, ahogyan azt elvárná az ember egy HD minőségű tartalomtól. Gyermekkorom kedvenc filmjeit azóta persze többször megnéztem, s a lemezeken már nem maradt olyan tartalom, amit ne néztem volna meg. Ekkor gondolkodóba estem, hogy vajon mit is kellene csinálni. S ekkor eszembe jutott, hogy jó pár évvel ezelőtt volt egy Jurassic Park: Operation Genesis című játék, melyet annyira imádtam, hogy éjt nappallá téve játszottam vele, s egyszerűen nem tudtam megunni. De az időközben elfelejtődött, hisz az ember ugyebár idővel talál más elfoglaltságot is. A filmeket újra megnézve kaptam ismét kedvet hozzá, s kis idő múlva már a monitor előtt ülve fülig érő mosollyal merültem bele a játékba.


Az Operation Genesis 2003-ban látott napvilágot, amikor már lecsengett a harmadik epizód körüli hírverés. Rajongóként én is elismerem, hogy a harmadik rész valóban csak egy látványos popcorn mozi szinte semmi történettel, így ebből kiindulva talán jobb is, hogy a készítők 2003-ban dobták piacra a játékot, így valamennyire elkerülhette, hogy elérje a 2001-es epizód negatív hátszele. Magabiztosan kijelenthető, hogy a játék az egyik legjobb olyan játszható virtuális kaland az összes közül, amelynek valamennyire is köze lehet a filmekhez. Nem véletlen tehát, hogy a rajongók a mai napig istenítik, s játszanak vele.
Közel majdnem tíz éves játékról beszélhetünk, de a mai napig is bőven eltud szórakoztatni. Hisz elsősorban maga a hangulat az, ami elsősorban eladja. Másodsorban pedig az, hogy játszhatunk vele akár egy hónapig is, még akkor is tudunk benne újdonságokat találni. Sokadik nekirugaszkodásra így történt nálam is. Mielőtt a főmenübe érnénk egy hangulatos kis videó vár minket, ami előrevetíti, hogy mivel is állunk szemben. A készítők igyekeztek olyan játékkal előrukkolni, amely nem csak a rajongókat fogja meg, s széles réteg ízlését kívánta becélozni. Van stratégiai része a játéknak, de akad itt kaland, akció is. Ezekről a választható játékmódok gondoskodnak. A fő vonalnak pedig a stratégiai játékmód, melyet sokan megkedveltek. Az Operation Genesis csak részben veszi alapul a filmeket. Tehát soha nem történt meg a parkbeli incidens, s minden úgy zajlott, ahogyan azt az ott dolgozok és John Hammond szerette volna. Miután kezünkhöz ragadjuk az irányítást bátran kattintsunk rá az Operation Genesis nevű ikonra, ugyanis itt kezdődik elsősorban az igazi kaland. Aki komolyabb írást nem olvasott a játékról, csak minimális ismertető tudatában van, annak csak annyi jöhet át, hogy itt nem lesz más dolgunk, mint hogy építsünk egy saját parkot. Ha egy mondatban kellene jellemezni ezt a játékmódot, akkor valóban így van, de ennél szerencsére sokkal beszédesebb ez, hisz ez képezi a játék fő irányvonalát.

Nyitás előtt áll a parkunk, s a mi feladatunk, hogy a semmiből felépítsük, majd pedig híressé tegyük, hogy aztán termelje nekünk a profitot. Kemény stratégiai résszel van dolgunk, de elég szegényes lenne a játék, ha csak erről szólna. Hisz ahogyan Dr. Grant fogalmazott az első epizódban a dinoszauruszokat és az embereket 65 millió év választja el, így fogalmunk sem lehet arról, hogy mi sülhet ki ebből. Mielőtt természetesen még ennek részesévé válhatunk meg kell terveznünk a saját szigetünket. Egyszerűnek tűnik ugyan, de itt is oda kell figyelnünk. Minden pénzbe kerül, így okosan kell kiviteleznünk az elképzeléseinket. Ha túlságosan sík területet választunk, akkor kevés lesz a vízforrás, s az állatok szomjúságtól elpusztulhatnak. Ha kevés fát telepítünk, akkor a félénkebb lények ingerültté válhatnak, s akár látogatókat is megtámadhatnak. Ha pedig sok tavat, folyót, fákkal és hegyekkel teli szigetet hozunk létre úgy az építésnél komolyabb bajok lehetnek, s csak pénzt emészt fel. Ebből a szempontból pedig okosan, s megfontoltan kell ezeket a beállításokat elvégeznünk.
Ha ezzel kész vagyunk vár ránk egy betelepítésre váró sziget. Az alap lépéseket meg kell tennünk. Kezdetben kapunk egy dinoszaurusz fajt, s ha ezeket kikeltettük nem marad más dolgunk, mint létrehozni egy látogató központot, ahol fogadhatjuk a látogatókat. Részünkről a lényeg, hogy minél többen érkezzenek, s minél elégedettebbek legyenek, mert így nő a megítélésünk, s több látogatót vonzunk, s ezzel egyetemben bevételt is termelhetünk. Mindkettő elengedhetetlen ahhoz, hogy sikeres parkot üzemeltethessünk, ugyanis ha leminősítenek, vagy elégedetlenek a kíváncsiskodó emberek akkor bizony nem tudunk fejlődni, s akár kezdhetünk új parkot is. A legmagasabb értékelés amit kaphatunk az az 5 csillag, így a cél adott. Persze ezeket elérni koránt sem egyszerű, s mindenre oda kell figyelni, ugyanis az Ingen vezetői elég pénzéhesek, a látogatók pedig elég kényesek.


Első ránézésre könnyűnek látszik maga a játék, de valójában elég komplex alkotással van dolgunk. Bevallom őszintén én a hatodik nekifutásra tudtam csak normálisan nekikezdeni úgy, hogy ne érezzem azt, hogy időpazarlás volt a játékkal foglalkozni. Ugyanis, ha nem vagyunk elég körültekintőek már a kezdetekkor is, akkor az egész igazából nem lesz más, mint egy keserű kínlódás. Ezt elkerülvén mielőtt nekiugranánk a dinoszauruszok gyártásának, s a park megnyitásának mindent alaposan át kell gondolnunk, hisz ahogyan írtam fent semmi sincs ingyen, s a játék pedig nem halmoz el minket költhető alaptőkével.
Mielőtt elhamarkodottan megnyitnánk a parkot fontossági sorrendet kell készíteni. Rengeteg dolgot csak akkor lehet megvásárolni, fejleszteni, ha már egy teljesen megnyitott parkunk van. Azonban még így is akadnak olyan dolgok, amelyek fejlesztésébe még akkor is belevághatunk, ha a dinoszauruszos birodalmunk még tulajdonképpen csak tervezés fázisában van. Ugyanis melyik ember akarna egy olyan parkba menni, ahol csak távolról, vagy egyáltalán nem tudja megcsodálni az adott lényeket. Így nem árt nyitás előtt egy-két dinoszaurusz fajtát létrehozni, illetve alapvető helyiségeket teremteni, mint például mellékhelyiségeket, falatozót, különböző megfigyelőállomásokat a lényekhez, s ehhez még jöhet alapszemélyzet is, mint például a takarítók, vagy épp a vadász arra az esetre, ha éppenséggel nem úgy menne minden, mint ahogyan várnánk, s kénytelenek lennénk az általunk létrehozott dinoszauruszokat jobb létre szenderíteni.

Amennyiben ezzel készen vagyunk belevághatunk a közepébe. Ahogyan fentebb írtam elég komplex játékkal van dolgunk, így nagyon sok türelmet kíván. Főleg azért, mert egy idő után roppant mód idegesítő lesz, ha a képernyő jobb alsó sarkában folyamatosan kapjuk az értesítéseket miközben azt sem tudjuk hol áll a fejünk. Ezt inkább semleges dolognak mondanám, hisz egy részben negatívum is, egy részben pozitívum, hisz amellett, hogy idegesítő, de mégis hasznos. Így kapunk rendkívül hasznos tanácsokat, értesítéseket a parkunkról. Az InGen negyedévente értékel minket, így pedig alaposan oda kell figyelni minden részletre, s fel kell állítanunk egy fontossági sorrendet. Cél, hogy minél látogatottabb legyen a parkunk, bevétel legyen minél magasabb lehetőleg illetve nem elhanyagolható tényező, hogy a látogatók maximálisan elégedettek legyenek, mert így nő a megítélésünk is. Az összesen elérhető csillagok száma 5, melynek emelkedésével több extra dologhoz férhetünk hozzá, illetve több látogatóra tehetünk szert, melynek köszönhetően bevételünk növekedésével egyetemben indíthatunk fejlesztéseket azért, hogy jobbá tegyük a parkunkat.
A célközönség maximálisan akkor elégedett a látvánnyal, ha minél több fajta dinoszauruszt mutatunk be. Kezdetben korlátozott számmal rendelkezünk, így Dr. Alan Grant segít nekünk, hogy szert tegyünk további fajtákra. 9 régészeti hely áll rendelkezésünkre, melyből összesen 5-öt tudunk majd a játék során feloldani amennyiben növekszik a rangja a parkunknak. Mindegyik ilyen hely több ásatási területtel rendelkezik, s majd Dr. Grant és csapatára vár a feladat, hogy elvégezve ezeket juttasson hozzá minket értékes DNS-hez, melyből újabb és újabb fajtákat tudunk létrehozni ezzel is növelve parkunk látványosságainak számát. Amennyiben használható mintákat találnak azt mi megkapjuk, s a raktárunkban landol. Innen pedig irány Dr. Wu genetikai laborja. Minden ilyen leletnek vannak információi, így nagyjából tudni fogjuk, hogy pontosan milyen faj hagyatékára tettünk szerint. Emellett pedig fontos információ még, hogy a lelet milyen állapotban van, továbbá hány százalékos DNS nyerhető ki vele. Ugyanis új fajtákat csak akkor tudunk létrehozni, ha a génállományuk eléri az 55%-ot. Persze minél nagyobb ez a százalék annál életképesebbek, s annál tovább is élnek. Mivel ilyen lelet feldolgozása nem ki idő, így érdemes sorrendet felállítani. Azokat a leleteket célszerűbb előrébb venni, amelyek igen erősek, s hamarabb kinyerhető belőle használható DNS, s a gyengébbeket pedig eladhatjuk a piacon ezzel is hozzáférve némi profithoz.


Ha egy adott faj DNS-e 100%-os, s további kövületek kerülnek elő akkor azokat pedig eladhatjuk, így tovább növelve a bevételeinket. Természetesen egy kihalt ökoszisztéma egyensúlyba tartása koránt sem egyszerű dolog. Így oda kell rájuk figyelni bőven. Összesen 60 darab dinoszaurusz lehet a parkunkban, így nem kezdhetünk ész nélküli gyártásba. Ezzel egyetemben a kerítés létrehozása is korlátozott, így célszerűbb a húsevőket külön-külön, míg a növényevőket egy helyen tartani, s utóbbit pedig ellátni mindenféle látványossággal, hogy minél nagyobb legyen a látogatók elégedettségi faktora. De ez nem elég, hisz egy percig sem pihenhetünk. Előfordulhat, hogy állataink megvadulnak, s lemészárolják egymást, vagy pedig nekitámadnak a kerítésnek. Így nem árt odafigyelni a biztonságra is. Az ingerült állatokat többnyire altatással le lehet nyugtatni, de előfordul, hogy egy jól irányzott tarkólövés az, ami képes csak ártalmatlanítani. Ugyanis a látogatóink, s személyzetünk testi épsége elsőrendű, hisz egy halálesettel szinte azonnal visszaeshet a minősítésünk, s visszatornázni magunkat az előző helyre bizony nem egyszerű feladat lesz aztán.
Visszatérve a fejlesztésekhez oda kell figyelnünk a parkunkban található dinoszauruszok fizikai kondíciójára is. Ugyanis könnyen megbetegedhetnek. Elkaphatjuk az influenzát, vagy különféle bőrbetegségeket szedhetnek össze. Ami ebben a legrosszabb ráadásul az, hogy ezek fertőző betegségek, ha az egyik elkapja megfertőzi az összes többit. Ilyenkor helikopterből leadott gyógyszeres lövések segíthetnek. Azonban, ha az adott betegségre nincs vakcinánk, akkor csak egy élénkítő lövéssel tudjuk talpra állítani őket, ami rövid távon megoldás ugyan, de hosszú távon biztos út az adott őslények halálhoz. Így amikor fejlesztünk a középutat kell választanunk, mert bizony egy-egy fejlesztés nem kis idő, s nem koncentrálhatunk csak a parki látványosságokra.

A vakcinák létrehozása előtt, után érdemes a keltetőt is fejleszteni. Tulajdonságaihoz hozzá tudjuk adni, hogy a kifejlesztett vakcinák hatóanyagi már a kikelt őslényekben benne legyenek, így nem fognak megbetegedni. Amennyiben ezt a lépést kihagyjuk, akkor komoly költségekbe verhetjük magunkat annak fényében, hogy ilyenkor helikopterrel kell körbepásztázni az egész parkot, hogy a beteg őslényeket meggyógyítsuk. S bizony ez nem kis pénzükbe fog kerülni.
Parkunk indulásakor örülhetünk, ha egyféle látványossággal szolgálhatunk a látogatóinknak. Ahhoz, hogy maximálisan elégedett legyenek lehető legtöbb látványossággal kell szolgálnunk nekik mindamellett, hogy gondoskodunk biztonságukról. Ezeknek a létesítményeknek a növekedése pedig szorosan kapcsolódik a fejlődésünkhöz, s annak folyamatához. Szórakoztatás céljából idővel biztosítani tudunk az érdeklődőknek magas kilátót, betekintőt a ketrecekbe, rejtett megfigyelő helyet. Illetve, ami a legnagyobb érdeklődésnek örvendhet az nem más, mint a hőlégballonos sétarepülés, vagy pedig a túra, melynek keretén belül akár egészen közelről megfigyelhetik az emberek az őslényeket. Megtehetjük, hogy ketrecen belülre helyezzük őket, de ilyenkor szigorúan a növényevők között flangálhatunk csak, ugyanis a ragadozók megtámadhatnak minket. S ugyan ki akarna egy olyan túrán részt venni, ami majdnem biztosan halállal ér véget.

Értékelés:
Grafika:
██████████
100%
Hang:
██████████
100%
Játékélmény:
██████████
100%
Összességében:
██████████
100%
Jurassic Park: Operation Genesis
Jurassic Park: Operation Genesis
Jurassic Park: Operation Genesis
Megjelenés: 2003. March 12. (PC)
Hozzászólások: 11
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
Hunter Dragon avatar
Sziasztok olyan kérdésem lenne hogy ezt a játékot hogy tudom a legolcsóbban és legkönnyebben megszeretni mert én kis korom óta nagy fan vagyok és ez most nagyon ott van a szeren és nagyon kéne . Emailban ha tudtok nekem írni ezzel kapcsoaltbna azt megköszönném.
Hunter19@indamail.hu
0
0
0
0
DonnieD avatar
Igen, utána olvastam mennyi mindent terveztek bee, aztán mennyi valósult meg belőle. Pont azon kapcsán, ahogyan írtam is a tesztben, hogy sok korlátozás van benne. Pl. megépíthető kerítések száma és egyebek. Nyilván csalással ezeket át lehet írni a játék fájljában, de akkor is érdekes dolog. És igen, így is nagy potenciál volt/vanb enne.
0
0
0
0
Szabcsi avatar
Nagyon jó teszt lett,gratulálok! 😀

Ez életem játéka volt régen...mostanság is eszembe jutott,mi lenne ha kiadnának egy 2.részt? 😃
Mivel látom,hogy nagy fan vagy,gondolom tudod,hogy eredetileg 45 fajt terveztek a játékba.Ebből 25-öt csináltak meg.Nagyon sok növényt,építményt is kivettek a játékból!

Ebben a játékban rengeteg kiaknázatlan lehetőség rejtőzik még!
Jó lenne ha valami neves cég,a kezei közé venné! 😀
0
0
0
0
GodSie avatar
Nem rossz 😃 emiatt a teszt miatt fogom ki próbálni 😀
0
0
0
0
CoDMW3 avatar
De akkor gondolom😆 zsinórba írtad 30-45 percig 😃. Mert én egész este ezzel foglalkozom ha elkezdek írni😆
0
0
0
0
DonnieD avatar
Köszönöm.
Egyébként játék közben már megszületett a tervem, hogy írok róla, így nem sok időt vet igénybe a teszt írása. Olyan kb. 30-45 perc volt csak.
0
0
0
0
CoDMW3 avatar
Lehet, hogy a teszt picivel tööb időt vesz igénybe 😃 (vicc) 😃. De tényleg szép munka.
0
0
0
0
twoKgames avatar
A játéka hoszabb vagy ez a teszt? 😃 Holnap elolvasom és értékelem.
0
0
0
0
CoDMW3 avatar
Ez aztán a minőségi munka, gondolom sokat dolgoztál vele 😃. Gratulálok. Simán megérdemled az 5*-ot 😀
0
0
0
0
Értékelés
Összes átlaga:
█████████
9
10 értékelés alapján
Csak regisztrált tagok értékelhetnek


Elfelejtett jelszóRegisztráció