Cities Skylines: Parklife teszt
Bárki megkérdezné tőlem, hogy mi a kedvenc műfajom virtuális játékokon belül nem tudnék mit válaszolni. Ahogyan más vizuális tartalmakkal szemben, úgy a különböző platformokra készített játékoknál sincs konkrét műfaj, hanem inkább alkotások. Jó pár kedvencem van szinte minden műfajból. Ha alapul veszem, hogy tinédzserkoromban is mennyit játszottam, akkor visszatekintve azt gondolom nagyon sokkal ismerkedtem meg, de ezzel szemben keveset játszottam ki, valamint még kevesebb lett az örökérvényű kedvencem, amelyet képes voltam többször elővenni. Radikálisabban válogatok, hiszen itt több órányi időről van szó, amely nem csak abból áll, hogy ülök a képernyő előtt. Az elmúlt években lett pár kedvencem, de a Cities Skylines volt az, amely egyértelműen a kedvencemmé vált.
A városépítős játékok mindig vonzottak, azonban nagyon sok elég hitvány volt. Kevés lehetőség, kihagyott ziccerek, s egy bizonyos idő utáni monotonitás volt az, amelynek köszönhetően egyszerűen rájuk untam, vagy elvesztettem az érdeklődésemet utánuk. A Cities Skylines szerencséje, hogy elég korrekten van összerakva, s folyamatosan érkeznek új tartalmak, hogy valóban el lehet benne merülni akár hosszú órákra.
Időszakosan szoktam elővenni a játékot, de akkor biztosan, hogy két napig ott ragadok a képernyő előtt, s minden szabadidőmet felhasználom, hogy minél nagyobb várost építsek magamnak. Ámbár tény, hogy sehol nem vagyok a nagy “mesterekhez” képest, akik százezres, vagy akár milliós népességet képesek összerakni, hiszen nagyon sok mindenre oda kell figyelni, s ez komoly koncentrációt is igényel. Bár hozzátenném, hogy a játék koránt sem tökéletes, hiszen a sokadik kiegészítő, s javítás után is vannak még problémák, melyeknek köszönhetően a szoftver megakadályozhatja, hogy hatalmas poliszokat alkothassunk a monitor előtt ülve.
Múlt hónapban a rossz időnek köszönhetően ismét kedvet kaptam ahhoz, hogy leüljek a játék elé, de a Parklife alcímet viselő kiegészítő előzetesének köszönhetően úgy döntöttem, hogy megvárom a megjelenés napját, s nekiülök a teljes játéknak. A játék lehetővé teszi technikailag, hogy különböző modifikációkat használhassunk, így aztán bárki kedvére szabhatja a játékot, hiszen lassan több ezer kiegészítő tartalom látott már napvilágot a rajongóknak köszönhetően. Egy új kiegészítő esetében pedig érdemes új játékot kezdeni, hiszen előfordul, hogy a korábbi mentés sérülhet. Ennek esélyét minden egyes frissítés csökkentette, de időtakarékosabb újraépíteni egy várost, mint átszabni a meglévőt, arról nem is beszélve, hogy az új tartalmak nagyon vonzóak tudnak lenni, amiket érdemes városon belül elhelyezni.
A játék koránt sem könnyű. Nehézségi szintek nincsenek, de mindenre oda kell figyelni ahhoz, hogy minél több lakosunk legyen úgy, hogy azok megfelelő oktatásban, egészségügyben részesüljenek, továbbá mentálisan is jól érezzük magukat az általunk megalkotott városban. Ahhoz, hogy fejlődni tudjunk oda kell figyelni a költségvetésre is, s minden szükséges dologgal el kell látni a lakosokat. A Cities Skylines ad könnyítést, melynek köszönhetően végtelen pénzre, s minden elérhető tartalmat megad nekünk. Számomra fontosabb, hogy minél vonzóbb, és látványosabb várost tudjak felépíteni, ebből fakadóan az új játékot az összes feloldható tartalommal kezdem. Számomra cél a szórakozás, s nem pedig versengés a keményvonalas játékosokkal, rajongókkal. Azonban meglepő, de az általam említett feloldás csak minimális könnyűséged ad, hiszen annyira komplex az egész, hogy minimális könnyedséget ad a játéknak. A megjelent kiegészítők pedig további tartalmakat adtak hozzá a játékhoz, így aki most indulna először neki jó pár órára a képernyő előtt maradhat, ha csak az alapokat akarja elkészíteni.
A kiegészítők többsége általában újabb városhoz adható tartalmakkal leptek meg minket. A Cities Skylines folyamatosan bővül, s minden egyes kiegészítő gondoskodik róla, hogy minél látványosabb, és csábítóbb várost építhessünk meg. A Parklife volt az egyik, amelyet nagyon vártam, s több órányi után az a kiegészítő, amelyben nem csalódtam. A városi élet nem könnyű, hiszen egy idő után az ott lakók elkezdnek panaszkodni az egészségügyre, közbiztonságra, valamint a kikapcsolódási lehetőségekre. Ha a korábbi kiegészítők kapcsán nem volt elég, hogy éjszakai életet élhetnek a polgárok, s koncertekre járhatnak, akkor most azon lakosok örülhetnek, akik inkább a kirándulást, s a természetet preferálják.
Nekiülve egyértelmű volt számomra, hogy az első, amelyet létre akarok hozni az nem más, mint az állatkert. A felhasználó menüben szerencsére szépen be van kategorizálva, hogy milyen parkokat hozhatunk létre, továbbá milyen látványosságokat tudjuk szépíteni a tervben lévő, vagy már megépített parkot. Ebben a kiegészítőben is megkapjuk a szabadságot, azaz nem vagyok bekorlátozva. Azaz nem kötelező létrehozni állatkertet, ha szeretnénk látványosságként madárházat, vagy oroszlánkifutót létrehozni, hiszen bármilyen út mellé lehetőek. Ámbár okosan kell ezekkel bánni, hiszen bármi, amely veszélyt jelenthet a lakosokra könnyen populáció csökkenéséhez vezethet. Tehát egy vadállat kifutót továbbra is érdemesebb egy létrehozott állatkerten belül tartani, hiszen amennyiben kiszabadulnak kerítés választja el őket a lakóövezettől.
Megjelenés után pár órával már azonnal belevetettem magam a parképítésbe, viszont komolyabb nehézséget okozott az állatkert létrehozása. Nagyjából három órányi kínlódás eredménye, majd pedig youtube videók megtekintése világított rá arra, hogy az első lépés az, hogy a felhasználói menüben megkeresve a kerület létrehozást egy területet parkosítanunk kell, melyet – az utcanevek, és épületekhez hasonlóan – elnevezhetünk. Mikor ez készen van elég egy bejáratot elhelyezni a főút mellé, és indulhat az építkezés. Mielőtt bárki nekilendülne az építéshez érdemes nagyobb területet szabadon hagyni, hiszen hiába tűnnek kevésnek a megépíthető részek, ha azok nagysága nagyon sok területet foglal el. Ezek létrehozása ugyanúgy működik, mint a hagyományos építkezés. Utakat kell létrehoznunk a parkunkban, hogy azok mellé letegyük a látványosságokat.
Ahogyan írtam a kezelői felületen kategorizálva van, hogy milyen parkhoz milyen építhető, vásárolható tartalom van. Ezeket bátran mixelhetjük is. Hiszen, ha túl nagy területet hagytunk szabadon, akkor megtölthetjük a szabadon lévő részt más parki elemekkel. Így például az állatkerben létrehozhatunk szabadidős központot, vagy akár vidámparki elemeket. Számomra az állatkerti rész kicsit csalódás volt, hiszen kevésnek tűnt a létrehozható rész, azonban ezek nagy területen helyezkednek el. Ellenben akadtak furcsaságok, mint például a pandamentő részt nem lehett állatkerten belül elhelyezni gyalogos útra, kizárólag tömegközlekedésre alkalmas út mellé.
Az állatkert mellett más egyéb időtöltésre alkalmas park is létrehozható. Mindegyik park elkeríthető kerítéssel, habár az állatkert az egyetlen, ahol a látogatók testi épsége veszélyben lehet, amennyiben valamelyik állat kiszökik. Akár városközpontban, akár kívül létrehozható olyan terület, ahol a piknikezők, kirándulóknak kedvezhetünk. Nálam egy külön park volt, ahol lehetett kempingezni, melyet teletömtem kilátóval, sátrakkal is. A vidámpark sem volt utolsó, ahol viszont tényleg szép számú tartalom került az óriáskeréktől a hatalmas élő sakktáblán keresztül egészen az ugráló várig. A víz szerelmesei sem maradtak ki a szórásból. Ugyan nincsen külön vízipark a kiegészítőben, de számos vízi sportnak kedvező helyszínt kaptunk. Látványosabb, és nagyobb látogatottságot hozó parkot is létrehozhatunk, amennyiben víz mellé építezünk, s oda rakjuk a víziparki kiegészítőket.
Az általunk létrehozott parkok, parkövezetek számos apróbb dologgal színesíthetőek. Lehetünk padokat, hogy a látogatók le tudjanak ülni, amely akár növelheti a bevételt, ha nagy parkot hozunk létre. Szökőkutakkal is látványosabbá tehetjük az általunk elképzelt szórakoztató övezetet, de nem árt odafigyelni a szemétre, s mindenképp ajánlott szemeteseket letenni az utak mentén.
Mindezek mellett számos új feloldható extra tartalmat is kaptunk, amellyel tovább csinosíthatjuk a városunkat. Ilyenek a vízi szobrok, vagy a természetvédelmi területek. Továbbra is bizonyos mérföldkövek után járnak ezek a feloldások, s egy áll a rendelkezésünkre, amelyet oda teszünk le, ahová akarunk. Természetesen ezeket is lehet a későbbiekben mozgatni, amennyiben úgy érezzük, hogy nem jó helyre tettük le őket, vagy pedig szeretnék áthelyezni.
A kiegészítő tartalmával kapcsolatban az a véleményem, hogy elég korrekt lett, s sok mindent került bele. Ami mindenképpen pozitívnak érzem, hogy technikailag semmiféle problémát nem észleltem, hogy egy újabb kiegészítővel bővült a Cities Skylines. Ehhez természetesen hozzájárul a megfelelő eszköz is, valamint az SSD-re való telepítés, így a betöltés ugyan lassult, de még mindig nem kell fél percnél többet várni, hogy betöltsön a játék. Sajnos alapvető dolgok továbbra sem kerültek kijavításra. Így például a közelekedés javult, de még mindig nagyon sok a dugó, mely abból következik, hogy hiába rakunk le négy vagy hatsávos utakat, ha az autók, buszok, taxik csak az egyik sávot használják. Ugyan született erre egy modifikáció, de új tartalomnál érdemes megvárni a frissítését is.
Kellemes kiegészítő lett a Parklife, amely számos meglepetést tartogatott. Habár tény, hogy akadnak benne kihagyott ziccerek, de könnyen túl tudja magát tenni az ember, hiszen az általa létrehozott városára oda kell figyelnie, s egy idő után elfelejtkezik ezekről. Azt gondolom, hogy elég szépen fejlődik a játék, habár bízom benne, hogy idővel nem csak kisebb kiegészítőket kapunk, hanem olyat is, amely lényegesen formál majd a játékon.
Ami negatívum lehet, az mindenképpen a nyelvezet, azaz a honosítás hiánya. Megfelelő szinten vagyok az angol nyelvvel, de sajnos annyira komplex a játék, hogy szükség van egyes részekhez, hogy fordítva legyen. Sajnos az alapjátékon kívül még további négy kiegészítő lett lefordítva. Ami pozitívum, hogy a honosítás a megjelent kiegészítőnél, azaz a Parklife-nál is használható. A probléma talán az, hogy a le nem fordított részek csak részben maradnak angol nyelvűek.
Korrekt kiegészítő lett, amellyel több órát eltöltöttem.
Műfaj: , ,
Fejlesztő: Colossal Order